تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819492590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سررسيد چرا؟ كتاب هديه دهید


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سررسيد چرا؟ كتاب هديه دهید
سنت اهداي سررسيد و تقويم‌هاي تبليغاتي در انتهاي هر سال به عنوان عيدي و هديه سال نو از سوي شركت‌ها و نهاد‌ها به افراد مرتبط كه با هزينه زيادي تهيه مي‌شوند، هر ساله تكرار مي‌شود.
نویسنده : بهنام صدقي 
جاي بسي تأسف است كه اين همه هزينه صرف تهيه، انتشار و توزيع اين سيل از تقويم‌ها و سررسيدهايي مي‌شود كه هيچ كدام هم به كار افراد نيامده و بودن و يا نبودنشان نيز دردي از مردم دوا نمي‌كند. اين كار چند سالي است كه در كشور ما به عنوان يك عادت، فرهنگ و يا رسم مد شده و اگر هم شركت يا اداره‌اي طبق روال هر سال سررسيد و تقويم تقديم كارمندان و كاركنان خود نكند با اعتراض آنها روبه‌رو و متهم به ارائه نكردن خدمات و تسهيلات مي‌شود! اما سؤال اصلي اين است كه واقعاً اين حجم از تقويم‌ها و سررسيدهاي رنگارنگ چه كاربردي دارند؟ اين توليدهاي سرسام‌‌آور چه مشكلاتي را از دل خانواده‌هاي ما زدوده و چه نيازي را رفع مي‌‌كنند؟ اين همه تقويم‌ و سررسيد لوكس به چه دردي مي‌خورد؟ آيا ما با اين اضافه‌هاي زندگي و اسراف‌هايي كه انجام مي‌دهيم، سال خوبي خواهيم داشت؟ واقعاً براي هر كسي جاي سؤال است كه چرا اصناف و ارگان‌هاي ما چنين كاري مي‌كنند و اين كار چه كارايي و سودي دارد؟ آيا چنين هزينه‌هاي نسنجيده‌‌اي عاقلانه است؟ از سويي ديگر، بي شك اين توليدهاي بي‌‌خاصيت و توزيع آنها در بين مردم كشور هيچ كمكي به نظم و برنامه‌‌ريزي در زندگي مردم نمي‌‌كند. بايد اعتراف كنم كه خود ما تاكنون از سر‌رسيدهاي رنگارنگ و جورواجور سال‌هاي جديد به عنوان دفترچه تلفن و دفتر ثبت اسامي قرعه كشي اهالي محله استفاده كرده‌ايم! آن هم در كشوري كه سرانه مطالعه به شدت پايين است و آمارها خبر از يك بحران در حوزه كتابخواني مي‌دهد. در كشوري كه به راحتي كتاب‌فروشي‌ها به منظور كسب سود بيشتر كباب‌فروشي مي‌شود! اين دقيقاً در حالي است كه كتابخواني و تيراژ كتاب در كشور ما وضعيت فوق‌العاده اسفناك و تأسف‌آوري دارد. همه اينها براي ما، كشور و فرهنگمان يعني فاجعه. اين مسئله تنها در شركت‌ها و دفاتر و ادارات ديده نمي‌شود. اين عادت بد در خانواده‌هاي ما نيز نهادينه شده است. به طوري كه خانواده‌ها عادت كرده‌اند كه به بچه‌ها و يا افراد خاص اسكناس‌هايي را تحت عنوان عيدي هديه دهند. اما ‌اي‌كاش اين اسكناس‌ها عيدي نمي‌شدند و جاي خود را به كتاب‌ها مي‌دادند؛ كتاب‌هايي كه خود ناقل دنيايي از مفاهيم هستند، اما در دنياي اسكناس‌ها، تقويم‌ها و سررسيدها، روزهاي پاياني سال گم شده‌اند. اين زنگ خطري عميق براي فرهنگ ما است. بر اساس اخبار رسيده، مجله اقتصادي روزآمد نيز با هدف بالا رفتن سرانه مطالعه و كمك به صنعت چاپ كتاب، پويش فرهنگي‌ای را با موضوع اهداي كتاب به جاي اسكناس ترويج مي‌دهد. به اعتقاد امير حسين خرمشاهي تهيه كننده و كارگردان مجله اقتصادي روزآمد، عيدي دادن و هديه دادن سنت كهن ما ايرانيان است و صد البته اسكناس عيدي دادن به هيچ عنوان سنت كهن ايرانيان نيست. بايد كودكان‌مان را فرهنگ‌دوست تربيت كنيم نه پول‌دوست. خرمشاهي معتقد است: اين پويش فرهنگي به منظور بالا رفتن سرانه مطالعه و كمك به صنعت چاپ كتاب كه اين روزها دچار ركود شده است از رسانه ملي و برنامه اقتصادي روزآمد تبليغ و فرهنگ‌سازي مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن