تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835130246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروارید‌های سیاه خلیج‌فارس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مردم‌نگاری یا قوم‌نگاری یکی از ژانر‌های جذاب فیلمسازی مستند است که جذابیت‌های فراوانی دارد.



به گزارش جام جم سیما،مردم‌نگاری یا قوم‌نگاری یکی از ژانر‌های جذاب فیلمسازی مستند است که جذابیت‌های فراوانی دارد. فیلم مستند سیاهان جنوب ایران همان‌طور که از نامش پیداست به سراغ ساکنان سیاهپوست جنوب ایران و به‌طور خاص سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان می‌رود و در نوشته ابتدایی توضیح می‌دهد این ساکنان جنوب در حقیقت باز مانده نسلی از اهالی قاره آفریقا هستند که از زمان هخامنشیان به بعد و در اثر داد و ستد و حتی جنگ‌های اروپاییان در بنادر جنوبی ایران و شمال خلیج‌فارس ساکن شده و به تدریج فرهنگ و مذهب ایران‌زمین را پذیرفتند. این نوشته تنها توضیح موجود در فیلم است و پس از آن تصویر و موسیقی روایتگر زندگی این مردمان است و هیچ گونه روایت یا توضیحی وجود ندارد و دقیقا همین نکته لحن فیلم را به شیوه‌ای خاص درمی‌آورد. فیلم از تغییرات طبیعی و چشم‌انداز‌های بی‌نظیر مناطق ساحلی شروع می‌شود و ابتدا به حیات وحش می‌پردازد و تصاویر زیبایی از نیزار، مرداب و تمساح‌ها به نمایش می‌گذارد که در نوع خود بدیع است و سپس به آرامی وارد زندگی روستاییان و مناطقی می‌شود که فناوری کمتر به آن ورود داشته و البته این تصاویر دارای ویژگی‌های گداگرافی و سیاه‌نمایی نیست و اتفاقا به دلیل داشتن رنگ‌آمیزی مناسب دارای نگاه زیبایی‌شناسانه نیز هست. به نظر مهم‌ترین نکته در لحن و روایت فیلم استفاده از موسیقی خاص مناطق جنوبی است و این موسیقی تقریبا نقش راوی را بازی می‌کند. این نکته البته به ریتم فیلم هم کمک می‌کند و انتقال فضا از نقطه‌ای به نقطه دیگر با کمترین پرش ذهنی اتفاق می‌افتد و ذکر این نکته مهم ضروری است که اساسا ریتم در این فیلم با موضوع شکل می‌گیرد. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم، نوع انتقال اطلاعات بدون روایت و دخالت گفتاری فیلم‌ساز به مخاطب است. به‌عنوان مثال ویژگی‌های تنگه هرمز و خلیج‌فارس در قالب روخوانی یک دانش‌آموز از روی کتاب درسی در مدرسه اتفاق می‌افتد یا در قسمتی تکه‌ای از یک موسیقی بندری توسط یک خواننده جوان اجرا می‌شود که کاملا شبیه موسیقی کشورهای آفریقایی است و این دقیقا در راستای نوشته ابتدایی فیلم و نگاه فیلمساز است و البته در پلان‌های متعددی صنایع دستی و حتی ماهیگیری و صیادی در خلیج‌فارس نشان داده می‌شود. فیلم سیاهان جنوب ایران با وجود ریتم و ساختار خاص خود که با مستند‌های دیگر در این موضوع تفاوت‌های آشکار دارد و نگاهی به مخاطب خاص هم به همراه دارد. روایتی درست و با ساختار مشخص از یک نقطه جغرافیایی و مردمانش ارائه می‌دهد که از طبیعت شروع و به زندگی مدرن ختم می‌شود و در قسمت‌هایی وارد دانشگاه و زندگی شهری می‌شود و همین‌طور قسمت‌هایی از یک تئاتر را نشان می‌دهد. در قسمت‌هایی از فیلم شعرخوانی سنتی جنوب به تصویر کشیده شده که مسلما بیننده به دلیل نداشتن اطلاعات از آن نمی‌تواند مفهوم و فلسفه آن را درک کند و این می‌تواند یکی از ضعف‌های اثر باشد و می‌شد با یک زیرنویس در این قسمت‌ها بیننده را با جهان موضوع آشناتر کرد زیرا قسمت‌هایی مانند عزاداری محرم به شکل سنتی به توضیح نیاز ندارد اما شعر و آواز به زبان بومی می‌تواند این نکته را با خود داشته باشد. یکی دیگر از قسمت‌ها، گفت‌وگوی بچه‌ها در زمین فوتبال در مورد تیم مورد علاقه‌شان است که به نظر می‌رسد با سلیقه فیلم‌ساز و نه با کلیت فیلم همخوانی دارد. این قسمت تنها تکه‌ای از فیلم است که سوژه با دوربین رودر رو می‌شود زیرا در تمام فیلم سوژه‌ها به زندگی عادی خود مشغولند و ارتباطی با دوربین به شکل مستقیم ندارند. فرهاد ورهرام مستندساز صاحب نگاه و سبکی خاص است که در این فیلم به طور کامل وارد جهان و جغرافیای موضوع شده و با کمترین دخالت، نمایشی زیبا و شاعرانه از زندگی در جنوب ایران ارائه می‌کند و به نظر می‌رسد الگویی مناسب برای فیلمسازان جوان است تا در ساخت فیلم‌های مردم شناسانه از خلاقیت‌های بصری بیشتر از روایت و مصاحبه‌های کلیشه‌ای استفاده کنند. سیاهان جنوب ایران ادای دینی است به مردم صبور و مهربان جنوب ایران و شمال خلیج زیبایی که قرن‌هاست فارس بوده و خواهد بود که از شبکه مستند پخش شد. بهرنگ ملک‌محمدی ضمیمه قاب کوچک


سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت 05:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن