محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831605522
جمعه با منتظران/ «عدالت» در دوران ظهور چگونه درک میشود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جمعه با منتظران/
«عدالت» در دوران ظهور چگونه درک میشود
میان تحقق عدالت و ظهور حکومت عدل جهانی مهدوی یک تلازم حتمی وجود دارد که در هیچ مقطعی از تاریخ این امر با این گستردگی و عمق، وجود نداشته است و لذا بشریت در طول تاریخ به انتظار چنین روزی نشستهاند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، عدالت یعنی قرارگرفتن هر چیزی در جای خود و رسیدن هر کس به حق خود و ضایع نشدن حقوق همه موجودات ذی حقوق، حکومت عدل و برپایی قسط و داد آرزوی دیرینه انسانهای جهان است. تحقق عدالت مأموریت عام همه انبیا و انسانهای صالح است، قرآن کریم عدالت را در رأس مأموریت پیامبران و پیامبر اکرم(ص)قرار داده و میفرماید: بگو من مأمور به اجرای عدالت هستم «قل امر ربی بالقسط»(1) و به همه مؤمنین میفرماید: همگی برای استقرار عدالت قیام کنید.
اهمیت عدالت بدین جهت است که تمامی امور وابسته به این اصل مهم و حیاتی است و لذا پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «بالعدل قامت السماوات و الارض»(2)؛ یعنی پایههای نظام عالم بر مبنای عدالت استقرار مییابد، اعم از نظام تکوین و نظام تشریع و زندگی اجتماعی انسانها، امام باقر(ع) در تأویل آیه «اعلموا ان الله یحی الارض بعد موتها»(3) میفرماید: «یحییها بالقائم فیعدل فیها فیحیی الارض بالعدل بعد موتها بالظلم»(4)؛ خداوند زمین مرده از حاکمیت ظلم و جور را به وسیله ظهور قائم ما و حاکمیت عدالت بر جهان، احیا خواهد کرد، بنابراین صلاح و فساد نظام تکوین با نظام تشریع، پیوند دارد و عدالت اساس حیات و بقا و پویایی نظام عالم است. مخصوصاً در عرصه زندگی اجتماعی و انسانی.
شهید مطهری می نویسد: «عدالت عبارت است از اینکه استحقاق و حقی که هر بشری به موجب خلقت خودش و به موجب کار و فعالیتش به دست آورده است، به او داده شود و نقطه مقابل آن ظلم است که آنچه را که فرد استحقاق دارد به او ندهد و یا از او بگیرد»(5)، در کلام امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده است که «العدل یضع الامور مواضعها»(6) یعنی عدالت، هر کاری را در جایگاه مناسب آن قرار میدهد. یکی از سؤالاتی که در زمینه مهدویت پسیده میشود این است که عدالت مهدوی که در روایات آمده و از اهداف حکومت حضرت بیان شده است به چه صورت خواهد بود؟ حجتالاسلام محمدرضا بازرگان از کارشناسان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در این رابطه پاسخ میدهد: بر اساس روایات متعدد، عدالت از مهمترین اهداف حکومت امام مهدی(عج) است، رابطه عدالت و امام مهدی(عج) و شهرت بارز حکومت حضرت مهدوی و ویژگی مهم آن به برپایی عدالت در روی زمین است، به نحوی که حضرت به این نام شناخته می شود و در روایات و ادعیه نیز از حضرت مهدی(عج) به عنوان «العدل المشتهر» و یا «العدل المنتظر» یاد شده است، نظیر آنچه در زیارت حضرت صاحب(عج) آمده است: «السلام علی القائم المنتظر و العدل المشتهر»(7) و نیز در جای دیگر آمده است که «... و اتقرب الیک بالامام العدل المنتظر المهدی»(8) و مشابه آن. این توضیحات به خاطر این است که میان تحقق عدالت و ظهور حکومت عدل جهانی مهدوی یک تلازم حتمی وجود دارد که در هیچ مقطعی از تاریخ این امر با این گستردگی و عمق، وجود نداشته است و لذا بشریت در طول تاریخ به انتظار چنین روزی نشستهاند و انبیا گذشته همگی مردم را بدان بشارت دادهاند، امام رضا(ع) میفرماید: «مهدی کسی است که هنگام ظهورش زمین و زمان در پرتو حکومت عدل او نورانی میشود و هیچ کس بر دیگری ظلم روا نمیدارد».(9)
*گستره عدالت در حکومت امام مهدی(عج) چنانچه در آیات قرآن و روایات آمده است حکومت مهدوی فراگیر و جهانی است که همه قلمروهای جغرافیای را شامل می شود. خداوند در سوره نور میفرماید: «یستخلفنهم فی الارض»(10)، یعنی دین اسلام در عصر ظهور فراگیر خواهد شد. در روایات نیز به طور متواتر نقل شده است که امام مهدی(عج) جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد: «یملأ الارض قسطاً و عدلا کما ملئت ظلماً وجورا»(11). در برخی روایات آمده است: «یملأ الارض قسطاً و عدلاً و نوراً»(12)؛ یعنی او کسی است که در سایه دولت کریمه او نه تنها زمین از عدل و داد پر خواهد شد بلکه این عدالت فراگیر جهان را با معنویت و نور الهی روشن خواهد کرد، از نظر افراد و اشخاص نیز، عدالت مهدی همهگیر و همگانی است حضرت همه افراد جامعه اعم از افراد صالح و نیکوکار و افراد ناصالح، را از عدالت بهرهمند خواهد کرد و هیچ قشری در هیچ سطحی، از چتر حمایت عدالت مهدوی، خارج نخواهند بود. «یعدل فی خلق الرحمان البر منهم و الفاجر»(13)؛ یعنی چون حضرت مهدی(عج) مظهر رحمانیت خداوند است، همه افراد جامعه افراد فاجر و فاسق نیز، از سفره عدالت مهدوی بهره مند است، در روایت دیگر آمده است: «اذا قام القائم العدل، وسع عدله...»(14)، وقتی که برپا کننده عدالت قیام کند وسعت عدالت و رحمت او همه افراد نیکوکار و بدکار را شامل میشود.
پیامدهای عدالت مهدوی گر چه دریافت عمومی از کلمه عدالت، بیشتر اقتصادی و قضائی و امثال آنها است که بیشتر به داوری قضاوت و کارهای اجرایی حاکمان، نسبت به امور مردم مربوط است.
اما گستره مفهوم عدالت در حکومت مهدوی وسیعتر از این مسائل است،
در جامعه مهدوی، عدالت در همه عرصههای حیات فردی و اجتماعی، بروز و ظهور دارد و آثار و پیامدهای مبارک آن در حوزههای امنیتی، رفاهی، قضایی، فرهنگی، علمی و غیره آشکار است، روایات زیادی در این زمینه وارد شده است که در اینجا به چند نمونه اشاره میشود:
-امنیت عمومی در پرتو حکومت عدل امام مهدی(عج) جامعه از امنیتی برخوردار میشود که حتی زن جوان بدون هیچ هراسی مسافرت میکند، بدون اینکه خطری او را تهدید کند: «لا یهیجها سبع ولاتخافه»(15)؛ یعنی از درندگان(خطرات درندگان وحش و یا انسانهای درنده و دزد) و هجوم آنان نمیترسند و نگران نیز نیستند، در قرآن نیز آمده است: «لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا»(16)
-رفاه و آسایش عمومی در عصر حاکمیت دولت مهدوی عموم افراد جامعه از نظر رفاهی تأمین میشوند، به گونهای که فقر به کلی برچیده شود، چنان که پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «یتنعم امتی فی زمانه نعیما لا یتنعموا مثله قط البر و الفاجر»(17)؛ امت من در زمان ظهور مهدی چنان از نعمتهای الهی بهرهمند میشوند که مانند آن را ندیدهاند، امام صادق(ع) نیز میفرماید: «ویسوی بین الناس حتی لاتری محتاجاً الی الزکاة»(18)، مهدی چنان میان مردم عدالت و مساوات را حاکم میگرداند که محتاج و فقیری برای اخذ زکات یافت نمیشود. مردم همه از الطاف حضرت سیراب میشوند: «فیعطی شیئا لم یعطه احد قبله»(19). در زمان استقرار حکومت مهدی هیچ نقطهای از زمین باقی نمیماند، مگر اینکه آباد میشود و گنجهای نهفته خود را در اختیار بشر قرار میدهد، در جای دیگر میفرماید: «تجمع الیه اموال الدنیا من بطن الارض و ظهره»(20)، همه اموال و ثروتهای زیرزمینی و روی زمینی در اختیار حضرت قرار میگیرد، همچنین پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «یظهر الله له کنوز الارض و ما فیها»(21)، خداوند همه ذخیرههای زیرزمینی و معادن را ظاهر میکند، همه هستی به استقبال حکومت عدالت محور مهدی میرود.
-رشد علم و فرهنگ در پرتو نظام عدل گستر مهدوی مردم از نظر آگاهی، تربیت و فرهنگ، به رشد فوق العاده دست مییابند، امام باقر(ع) می فرماید: «اذا قام قائمنا وضع یده علی رئوس العباد فجمع به عقولهم واکمل به احلامهم»(22)، وقتی قائم ما ظهور کند در سایه عنایت او افکار و اندیشهها به حدی از رشد و کمال میرسد که منزلت امام را دریابند. *پینوشتها: 1.اعراف/29.
2.مطهری، مرتضی، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، قم، انتشارات صدرا، ص259.
3.مائده/8.
4.فیض کاشانی، محسن، تفسیر الصافی، قم، مؤسسه الهادی، چاپ دوم، 1416ق، ج5، ص106.
5.حدید/17.
6.صافی گلپایگانی، لطفالله، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر(ع)، قم، نشر زائر، ص478، ح1.
7.قمی، عباس، مفاتیحالجنان، ترجمه موسوی دامغانی، تهران، انتشارات فیض کاشانی، چاپ پنجم، 1376ش، ص871.
8.مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج92، ص1983-2737.
9.همان، ج52، ص224.
10.سوره نور، آیه 55.
11.مجلسی، پیشین، ج52، ص339.
12.طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج2، ص290.
13.مجلسی، پیشین، ج51، ص29.
14.مجلسی، همان، ج27، ص90.
15.صدوق، محمد بن علی،الخصال، تحقیق غفاری، علی اکبر ، قم، موسسه نشر اسلامی، ص626.
16.نور/55.
17.مجلسی، پیشین، ج51، ص88.
18.همان، ج52، ص390.
19.صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمه، تحقق غفاری، علیاکبر ، قم، موسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1405ق، ص331.
20.صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، قم، مکتبه الحیدریه، 1386ق، ج1، ص161.
21.صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ص394.
22.مجلسی، پیشین، ج52، ص336.
94/12/07 - 00:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
«عدالت» در دوران ظهور چگونه درک می شود
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس عدالت یعنی قرارگرفتن هر چیزی در جای خود و رسیدن هر کس به حق خود و ضایع نشدن حقوق همه موجودات ذی حقوق حکومت عدل و برپایی قسط و داد آرزوی دیرینه انسان های جهان است تحقق عدالت مأموریت عام همه انبیا و انسان های صالح است قرآن کریم عدالاسلحه جنگی جدید در «روزهای صفر» / اینجا دوران جنگهای سایبری است
اسلحه جنگی جدید در روزهای صفر اینجا دوران جنگهای سایبری است فرهنگ > سینما - الکس گیبنی در مستند تازه خود به کاوش درباره آینده سلاحهای سایبری از جمله ویروسی با قابلیت هک آفلاین کامپیوترها میپردازد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در مستند تازه الکس گیبنی «رونقطه اوج سریال «کیمیا»، ماجرای دوران جنگ بود
رئیس سازمان صدا و سیما گفت نقطه اوج سریال کیمیا ماجرای دوران جنگ و خرمشهر بود به گزارش جام جم آنلاین محمد سرافراز در مراسم تقدیر از عوامل سریال «کیمیا» در سالن همایش های صدا و سیما افزود اگر سریالی طولانی داستانی قوی هم داشته باشد می تواند موفق باشد وی با تشکرمردم دست به کار شدند/ کلیپ «جمعه امید» را ببینید
مردم دست به کار شدند کلیپ جمعه امید را ببینید چند رسانهای > فیلم - کلیپ ویدیویی زیر در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود لطفا منتظر بمانید 64503 دانلود کلید واژه ها انتخابات مجلس دهم - لینک را کپی کنید دانلود چهارشنبه 5 اسفند 1394 - 17 29 16امام جمعه چایپاره: علت عدم پذیرش امامت از سوی برخی در صدر اسلام درک ناصحیح از جایگاه ولایت بود
امام جمعه چایپاره علت عدم پذیرش امامت از سوی برخی در صدر اسلام درک ناصحیح از جایگاه ولایت بودامام جمعه چایپاره علت عدم پذیرش امامت در صدر اسلام از سوی برخی را درک ناصحیح از دین و عدم فهم جایگاه ولایت امام معصوم ع عنوان کرد حجتالاسلام محمود ابراهیمی امروز در گفتوگو ببیکیفیتی بنگاههای مدرکدهی را چگونه جبران کنیم؟
سهشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۰ فرشاد پیلهچی - معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد استان قزوین آموزش تخصصی و مهارتی در ایران با دو پدیدهی مهم در دوران بعد از انقلاب اسلامی مواجه شده است نخست عقبماندگی تاریخی در توسعهی کمی آموزش عالی ایران و دیگری رشد سریع جمعیت که باعث افزایش تقاضاامام جمعه گنبدکاووس: تبعیت از رهبری تبعیت از امام زمان (عج) است/«مرگ بر آمریکا» از سلوک رفتاری ما حذ
امام جمعه گنبدکاووس تبعیت از رهبری تبعیت از امام زمان عج است مرگ بر آمریکا از سلوک رفتاری ما حذف نمیشودامام جمعه گنبدکاووس با تأکید بر ضرورت توجه به آبروی افراد در انتخابات توسط کاندیداها گفت نامزدهای انتخاباتی مراقب حقالناس باشند به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان حجتاامام جمعه گلپایگان: دشمنان بدانند که دوران تعیین تکلیف برای ملت ایران پایان یافته است
امام جمعه گلپایگان دشمنان بدانند که دوران تعیین تکلیف برای ملت ایران پایان یافته استامام جمعه گلپایگان گفت دوران تعیین تکلیف از سوی دشمنان برای انتخاب نماینده مجلس تمام شده و اکنون دوران عزت ملت ایران است به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان حجتالاسلام محمدرضا اسماعیلی ظهرمحمد حسین وفائیان، امیر عباس علیزمانی تأثیر «مراتب تشکیکی تجلی و ظهور وجود» در معناشناسی صفات الهی
محمد حسین وفائیان امیر عباس علیزمانیتأثیر مراتب تشکیکی تجلی و ظهور وجود در معناشناسی صفات الهیصدرالمتألهین با پیروی از تقسیمبندی و نامگذاری مراتب ظهور نزد عارفان احکام وجود را در سه مرتبۀ ذات احدیت و واحدیت تبیین میکند چکیده چیستی صفات الهی و همچنین معناشناسی آن در بحمید روحانی در سخنانش پیش از خطبههای نماز جمعه تهران: راه امام و راه قرآن «آشتیناپذیر» است/ ملت ای
حمید روحانی در سخنانش پیش از خطبههای نماز جمعه تهران راه امام و راه قرآن آشتیناپذیر است ملت ایران دست از مبارزه با آمریکا برنمیداردپژوهشگر و مورخ انقلاب اسلامی با بیان اینکه راه امام و راه قرآن آشتیناپذیر است گفت ملت ایران تا روزی که استکبار آمریکا را مانند شوروی به نابودی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها