واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اسلحه جنگی جدید در «روزهای صفر» / اینجا دوران جنگهای سایبری است فرهنگ > سینما - الکس گیبنی در مستند تازه خود به کاوش درباره آینده سلاحهای سایبری از جمله ویروسی با قابلیت هک آفلاین کامپیوترها میپردازد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در مستند تازه الکس گیبنی «روزهای صفر» یکی از مصاحبهشوندگان به یاد میآورد که چگونه زمانی احساس میکرده که در فیلمهای جیمز باند زندگی میکند، و شما میتوانید به راحتی منظور او را از این حرف درک کنید. این مستند یک تریلر بینالمللی با آهنگی تند است که در آن شاهد فعالیتهای طبقهبندی شده، حملات مخفیانه به تاسیسات اتمی و سایه جنگ پایان جهان هستیم. تنها جای خالی حضور یک قهرمان در حد و اندازههای جیمز باند در این تریلر احساس میشود. «حملههای روز صفر» یادآور صحنهای از فیلم «اسکای فال» است، هنگامی که کیو به جیمزباند می گوید من با لپتاپم پیش از صبحانه قادرم به اندازهای خسارت وارد کنم که تو در یک سال هم نمیتوانی. داستان ماموران مخفی با اسلحههای پیشرفته اکنون دیگر به تاریخ پیوسته است. امروز کارهای جاسوسی در ویروسها و برنامههای مخرب کامپیوتری و کنترلرهای منطقی قابلبرنامهریزی خلاصه میشود، به همین دلیل هر کسی که میخواهد «روزهای صفر» را ببیند بهتر است از قبل با این مفاهیم دنیای تکنولوژی اندکی آشنایی پیدا کند. البته این هنر الکس گیبنی است که موضوعاتی این چنین را آنقدر شفاف روایت میکند که حتی کماطلاعترین افراد هم با فیلم همراه میشوند. او این موضوع را در ساخت مستندهایی مانند «شفافسازی»، «ما اسرار را میدزدیم» و مستند برنده اسکار «تاکسی به سوی تاریکی» به خوبی نشان داده است. این بار نیز همانند همیشه گیبنی در مستند خود از متخصصانی برجسته در زمینه امنیت سایبری به نامهای اریک چین و لیام اومارکو بهره برده است. این دو متخصص امنیت سایبری سال 2010 ویروسی را در کامپیوتر یکی از مشتریهای اهل بلاروس خود یافتند، که همانندش را پیش از آن هیچگاه ندیده بودند. آنها در آغاز کار متوجه هدف نوشتن این ویروس نشدند. ویروسی بسیار پیچیده و تخصصی که بعید بود از سوی هکرهای معمولی و دزدهای اینترنتی طراحی شده باشد. به نظر میرسید که این بدافزار میتواند به هر کامپیوتری در جهان منتقل شود و با چندین «اکسپولیت صفرروزه» پنهان در دلش میتوانست ماموریت نامعلوم خود را بدون هیچگونه اخطاری به انجام برساند. گیبنی برای نمایش این قسمت از مستند مجبور است از جلوههای معمول تصویری برای تریلرهای سایبری همانند صفحات پر از نمادهای کامپیوتری، دستههای کابل و چیزهایی از این دست استفاده کند. ماجرای مستند زمانی جالبتر میشود که چین و اومارکو متوجه میشوند این ویروس که استاکسنت نام دارد تاسیسات غنیسازی اورانیوم در ایران را هدف گرفته است. بدون تردید دولتهای آمریکا و اسرائیل پشت این قضیه هستند. در این صورت آیا میتوان از استاکسنت به عنوان یک سلاح جنگی یاد کرد؟ منصفانه نیست اگر بیش از این درباره تحقیقات صورت گرفته در مستند گیبنی صحبت کنیم، هرچند که بخش عمده داستان این فیلم در حال حاضر در دسترس عموم قرار گرفته است. گیبنی در این مستند کار درخشانی نه تنها در زمینه تحقیقات بلکه در گسترش دادن موضوع به سیاستهای جهانی، روسای جمهور آمریکا از نیکسون تا اوباما، و بسیاری از سرویسهای جاسوسی در سطح جهان انجام داده است. برای یک فیلم مستند درباره فناوری اطلاعات شگفتآور نیست اگر عناصر انسانی باعث جذابیت اثر در دسترس نباشند. چنانچه هنوز که هنوز است منشاء استاکسنت جزو اطلاعات طبقهبندی شده و بسیار محرمانه است و به طور قطع هیچیک از معماران آن دربارهاش صحبت نخواهند کرد. در نیم ساعت پایانی مستند پیگیریهای چین و اومارکو به بحث آکادمیک درباره قلمرو نامعلوم سلاح سایبری کشیده میشود. اما در هر صورت هنوز هم میتوان با اشتیاق فیلم را دنبال کرد و دریافت که امروز ویروسهای کامپیوتری میتوانند باعث خسارتهای فیزیکی زیادی در دنیای واقعی شوند، چیزی که یک دهه پیش از این تنها در فیلمهای هالیوودی دیده میشد. مستند الکس گیبنی به تماشاگران نشان میدهد که پیامدهای ویروسی مانند استاکسنت تا چه اندازه میتواند گسترده باشد. تماشای این فیلم مستند کافی است تا نوستالژی روزگاری که تنها نگرانی امنیتی تفنگ و خودکار انفجاری بود، در ذهن ما ایجاد شود. منبع : بیبیسی 58241
کلید واژه ها: سینمای جهان - کارگردانان سینمای جهان - سینمای مستند -
دوشنبه 3 اسفند 1394 - 12:15:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]