تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804690940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدهای افخمی به بازی پرویز پرستویی در آژانس شیشه ای !!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جواد محرمی / خطی که بهروز افخمی دارد به بازیگران جوان می دهد خط غلطی است. اصلا قرار نیست آدمهایی از جنس انقلاب اسلامی و ایثارگران و قهرمانان حماسه و جهاد را در سینما طوری بازنمایی کرد که مخاطب را از خنده روده بر کند.
 پرویز پرستویی

بهروز افخمی روز چهارشنبه پنجم اسفند ماه به بازی ماندگار  پرویز پرستویی در نقش حاج کاظم فیلم آژانس شیشه ای ایرادات غیر منصفانه ای وارد کرده که ابدا فنی و منطقی نیست؛ هر چند که میتوان این نوع انتقاد را ناشی از اظهارات چندین باره پرستویی درباره برنامه تلویزیونی "هفت" با اجرای افخمی دانست!
افخمی نوشته: «آیا آقای  پرویز پرستویی نمی‌داند که بازیگر همان‌طور که از اسمش پیداست بازی می‌کند و بازی هم هیچ‌وقت نمی‌تواند و نباید جدی گرفته شود؟ آیا او هنوز خیال می‌کند نقش حاج کاظم را در «آژانس شیشه‌ای» به بهترین شکل ممکن بازی کرده و همه من ننه غریبم‌ها و آه‌ناله‌ها بهترین کارهایی بوده که می‌تونسته بکند؟ آیا اگر حاج کاظم آژانس کمی شوخ‌تر بود و گاهی هم به خودش و هم به موقعیتی که توش گرفتار شده بود می‌خندید، شجاع‌تر و مردانه‌تر و مظلوم‌تر به نظر نمی‌رسید؟ آیا رزمندگان واقعی و فراموش‌شده ما همین قدر عبوس و پر مدعا بوده‌اند؟»
افخمی در برنامه هفت بارها برای پر کردن خلا جذابیت و سرگرم کنندگی آثار سینمای ایران، حرکت به سمت ژانر کمیک و ترسناک را تجویز کرده است اما سینمای حاتمی کیا همواره با وجود جدی ترین مضامین، از جذابیت و سرگرم کنندگی بالایی برخوردار بوده است. 
یکی از سوال جدی که همیشه درباره سینمای حاتمی کیا مطرح است و باعث می شود او را به کارگردان یکتایی در سینمای ایران تبدیل کند این است که فضای حاکم بر آثار او با وجود جدیت زیاد اغلب جذاب از کار در می آید؛ یعنی آثار او همواره بدون افتادن در ورطه  دیالوگها و موقعیتهای اروتیک و شوخ طبعیهای متعارف سالهای اخیر سینمای ایران که در اغلب موارد هم از فیلمها بیرون می زند از چاشنی جذابیت به قدر مطلوب بهره برده است.
نسخه ای که افخمی برای بازیگر نقش حاج کاظم می پیچد از دو منظر قابل بررسی است. یکی اینکه او باور ندارد که یک کاراکتر جدی بدون شوخ طبعی های معمول می تواند بر مخاطب تاثثیرگذار باشد و دیگر اینکه او به غلط می انگارد نسخه علاج سینمای بیمار ایران تن دادن به ژانرهایی است که حرف جدی را صرفا با شوخی و مزاح می زنند. اما افخمی نمی داند مخاطب به همان اندازه که لحن فیلم شوخی است، مضمون فیلم را هم جدی نمی گیرد و برای همین بهترین قالب برای بازنمایی یک حقیقت، رئالیسم است و در یک فیلم رئالیستی باید بازیها هم رئالیستی باشد.
بر همین اساس بازی پرستویی در نقش حاج کاظم یکی از رئالیستی ترین بازی های تاریخ سینمای ایران است. 
نکته دیگر اینکه ادعای افخمی درباره یکی از بهترین و ماندگارترین نقش های تاریخ سینمای ایران را باید ناشی از عدم درک این کارگردان از شخصیت واقعی رزمندگان و ایثارگران انقلاب اسلامی دانست. سند این ادعا نیز عدم ورود افخمی به ساخت آثاری درباره قهرمانان جنگ است. برای مثال آیا رواست که کارگردان شخصیت چمران را در فیلم چ به تشخیص خود خوشمزه کند و اصلا فیلمساز چنین اجازه ای دارد؟
شخصیت پیچیده قهرمانان دفاع مقدس به گونه ای است که ورود هر فیلمسازی به بازنمایی آن ریسکی بزرگ محسوب می شود و کمتر کارگردانی حاضر می شود ریسک آنرا به جان بخرد. موقعیتی که حاج کاظم فیلم آژانس شیشه در آن قرار گرفته آنچنان دشوار، تلخ و جدی است که جای هیچ گونه طنازی غیرمتعارف را برای بازیگرش باز نمی گذارد.
اتفاقا اصلی ترین ویژگی قهرمانان دفاع مقدس جدیت رفتاری و شخصیتی آنها بوده است. چیزی که در فیلم متاخر "ایستاده در غبار" نیز با درک صحیح کارگردان آن به درستی ترسیم شده است. حسین مهدویان هوشمندانه بیش از هر چیز جدیت احمد متوسلیان در مبارزه و مقاومت را ترسیم کرده است و فیلمساز در سرتاسر اثرش بر این جنبه مهم شخصیتی تاکید می کند.
 ایراد بهروز افخمی به پرستویی از آنجا ناشی می شود که او جنس آدمهایی از نوع حاج کاظم را نمی شناسد. حاج کاظم همانی است که پرستویی بازی کرده. پرستویی اتفاقا ثابت کرده توان این را دارد که به اندازه نیاز خوشمزگی چاشنی نقش کند. اما اولا شناخت درست از شخصیت به علاوه موقعیت و شرایطی که کاراکتر حاج کاظم در آن قرار گرفته به بازیگر هوشمندی چون پرستویی اجازه نمی دهد تا به سبک کاراکترهای سارق فیلم های وسترن که در مهلکه گیر افتاده اند خوشمزه گی کند.
اتفاقا پاسخ این پرسش بهروز افخمی از پرستویی که  «آیا رزمندگان واقعی و فراموش‌شده ما همین قدر عبوس و پر مدعا بوده‌اند؟» این است که رزمندگان واقعی قاعدتا در جریان زندگی عادی به اندازه حاج کاظم آژانس شیشه ای عبوس نبوده اند، ولی شرایطی که حاتمی کیا با هوشمندی ترسیم کرده گریزی جز تلخی کاراکتر باقی نمی گذارد و جالب است که مخاطب هم نسبت به عصبانیت حاج کاظم کاملا توجیه است.
یعنی آدم باهوشی چون افخمی تفاوت جریان اصلی زندگی با شرایط دشوار و تلخ داستان آژانس شیشه ای را درک و فهم نمی کند؟ اینکه کاملا واضح و مشخص است؛ ولی به نظر می رسد از آنجا که منتهای الگو و منش سینمایی افخمی به طور  کامل از غرب می آید، نمی تواند تفاوت جنبه های شخصیتی مردان انقلاب اسلامی با کاراکترهای خاکستری آثار هالیوودی را درک کند.
اتفاقا بازی در نقش کاراکتری چون حاج کاظم به دلیل جدیت گفتمان فیلم و دشواری شرایطی که کاراکتر اصلی با آن مواجه است به مراتب دشوارتر از کاراکتری چون "رضا مارمولک" در فیلم "مارمولک" است. تفاوت اساسی این دو نقش در این است که مخاطب مابه ازای شخصیتی چون رضا مارمولک را که مخلوطی از وجوه مثبت و منفی است به وفور در جامعه  پس از جنگ مشاهده می کند؛ اما شخصیت حاج کاظم به دلیل فقدان و کمبودش در جامعه پرتناقض دوران پس از جنگ به مراتب دشوارتر است و تاریخ سینما باید تا ابد مدیون خالق اثر و بازیگر نقش اصلی آن باشد.
بر این اساس بازی ماندگار پرویز پرستویی در آژانس شیشه ای بی شک سخت ترین و به تبع آن پرافتخارترین نقشی است که یک بازیگر می توانسته در تاریخ سینمای ایران بازی کند؛ چه بازی در نقش کاراکترهای دزد و سارق و جنایتکار و دغل کار و فریبکار در جامعه امروز ایران آنقدر برای مردم آشناست و مابه ازاهای فراوان دارد که حتما لطف کمتری از کاراکترهای صاف و ساده و مخلص آثار حاتمی کیا دارد.
اتفاقا خطی که بهروز افخمی دارد به بازیگران جوان می دهد خط غلطی است. اصلا قرار نیست آدمهایی از جنس انقلاب اسلامی و ایثارگران و قهرمانان حماسه و جهاد را در سینما طوری بازنمایی کرد که مخاطب را از خنده روده بر کند؛ چرا که حقیقت رازی که در عالم است و حاتمی کیا سعی در بازنمایی آن دارد بسیار جدی تر از آن چیزی است که بهروز افخمی می فهمد. کاراکترهای آثار حاتمی کیا را در هیچ جای سینمای غرب نمی توان سراغ گرفت. 
مخلص کلام اینکه آقا پرویز، همچنان به نقش ماندگارت در آژانس شیشه ای ببال و بدان که نقش هایی با اینچنین دوز بالای خلوص و انسانیت ازعهده هر بازیگری ساخته نیست. 
آژانس شیشه ای از معدود فیلمهای تاریخ سینمای ایران است که همه چیزش سرجایش است از جمله بازیگری ماندگار پرویز پرستویی.
 پرویز پرستویی درست ترین نقش تاریخ سینمای ایران را در قالب کاراکتر حاج کاظم در فیلم آژانس شیشه ای ایفا کرده است. برای نقش حاج کاظم هر بازیگر دیگری انتخاب می شد خراب می کرد و حتما آژانس چیزی کم داشت.پی نوشت:واضح است که دفاع نگارنده از بازی  پرویز پرستویی در فیلم آژانس شیشه ای به معنی بی عیب و نقص بودن کارنامه بازیگری این هنرمند گرانمایه نیست و بی تردید شخص وی نیز چنین ادعایی ندارد. بازی پرستویی در آثار متاخری چون "میهمان داریم" و "امروز" به نسبت قابلیتها و توانمندیهایی که از او سراغ داریم می توانست بهتر از چیزی باشد که از کار درآمده که مجال شرحش در این مقال نمی گنجد.  سینماپرساخبار مرتبط :همسر سابق الهام چرخنده در کنار پرویز پرستویی + عکس«پرویز پرستویی» روی سنگ قبر!!


گزارش تصویری اعمال زیبایی برای جوانسازی و زیبایی صورت


هیجان در نوروز 95 + تصاویر دیدنی


بهترین پیشنهاد های نوروز 95+ تصاویر


بلند قد تر از همه شویم ! + هشت سانتی متر در یک لحظه !

پربیننده ترین خبرها آگهی استخدام همکار در سایت نیک صالحی و پرشین وی پاسخ های جالب و طنز مردم به پیامک انتخاباتی رئیس جمهور +تصاویر عکس جذابی از گلاره عباسی +عکس لباس قیمتی سحر دولتشاهی +عکس تصویر شناسنامه آیت الله جنتی +عکس دختر نجات ‌یافته سوئدی از سختی های زندگی با داعش گفت +عکس تصاویری شگفت‌انگیز از مناطق کوهستانی در چین +تصاویر پل عابر پیاده مدرن در چین! +عکس لحظه انفجار مهیب اتوبوس دانشجویان گناباد! + تصاویر باور کنید این آزاده زارعی است!! + عکس ربودن زن جوان مقابل چشمان شوهرش! + عکس الناز شاکردوست بعد از چهل روز رژیم گیاهخواری+ عکس محسن کیایی در کنار همسرش! +عکس با این عکس بفهمید خودتان یا طرفتان تا چه اندازه عاشقید! +عکس چشمان پراز اشک پرویز پرستویی! +عکس خرابکاری هایی جاستین بیبر در رابطه با زنان + تصاویر جانیار کوچولو درآغوش پدر+عکس مجریان شبکه خبر در حال املت خوری! +عکس کامیون های مخوف داعش +عکس خانم بازیگر کنار مزار سردار شهیدان در گلستان شهدای اصفهان+عکس سلفی زیبای لاله اسکندری در کنار بهاره کیان افشار +عکس کلاهبرداری 4 میلیاردی پیشکسوت سرخابی ! تصویر جالب رضا عطاران در نمایی از فیلم جدیدش!+عکس گریم دیدنی بنيامين بهادری در سلام بمبئی! +عکس خیابانی در نیوزیلند که از تصاویر مستهجن پوشانده شد!+ عکس سلفی لیلا حاتمی با بازیگر معروف مرد! + عکس شهروز ابراهیمی در کنار رضا رویگری +عکس لبخندی كه شكل زندگی برزو ارجمند را عوض می‌كند! +عکس همبازی شدن دو بازیگر شهرزاد در فیلم جدید همایون اسعدیان +عکس عکس جالب ژوله و دختر بانمکش! +عکس
آخرین خبرها شهادت 3 بسیجی استان البرز در سوریه / پیکر یک شهید مفقود است بازیگر پیشکسوت: حالم خیلی خوب نیست لاین، واتس آپ و تانگو فیلتر می‌شوند واکنش به درخواست کروبی برای رای دادن ادعای مضحک رسانه غربی درباره زنان باحجاب شایع‌ترین دلیل مرگ ایرانی ها برخورد یگان‌ ویژه با هنجارشکنان انتخاباتی آیا مدارس در روز شنبه تعطیل است؟ آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ تغییرات بزرگ نسخه جدید تلگرام! مبلغ جریمه سوشا مکانی مشخص شد تمجید ایتالیایی‌ها از سینمای ایران رهبری: دشمنان از روز اول تعبیر تندرو و میانه‌رو را استفاده کردند بالاخره استقلال از "یاغی" شکایت کرد! تصمیم جدید دولت درباره یارانه نقدی مرگ تلخ نوزاد 45 روزه در بیمارستان دولتی این هم ستاد انتخاباتی آقای...! افراد چاق از این میوه خوشمزه نخورید! تاج گران قیمت فرح دیبا + عکس حذف 15 میلیون نفر از دریافت یارانه!؟ اطلاعیه درباره حادثه دردناک بیمارستان مفید چه کنیم که برای زنان جذاب به نظر برسیم؟ نقش ویژه دهه شصتی‌ها در انتخابات افراد مسن یک حس خود را از دست می‌دهند برخورد بی ادبانه و عجیب لیلا حاتمی !! زن و شوهری که تاکنون 15 بار با هم ازدواج کرده‌اند! طلاق به خاطر حسادت نوعروس موسفید! عرضه گیلاس 100 هزار تومانی در پایتخت! فوت کودک ٣ ماهه به دلیل خوراندن تریاک! ادعای تازه علیه هیتلر!



خوش گذرانی با همسرتان در پاییز و زمستان !


لباس مجلسی های زیبای زنانه + تصاویر


خوش گذرانی های پاییز و زمستان/با ما باشید


نمایش تصویری اعمال جراحی پلاستیک بدن



پنجشنبه 6 اسفند 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن