تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816760676
سلیقهای بودن داوری آخرین خاکریزی است که پشت آن پنهان میشوند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فیلم فجر از منظر منوچهر محمدی
سلیقهای بودن داوری آخرین خاکریزی است که پشت آن پنهان میشوند
شناسهٔ خبر: 3557550 - سهشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
هنر > سینمای ایران
منوچهر محمدی تهیه کننده سینما میگوید وقتی داوران جشنواره فیلم فجر میگویند داوری سلیقهای است و اگر تیم دیگری جای آنها بود نتایج متفاوت میشد دیگر جایی برای تحلیل و استدلال نمیماند. منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم سینمایی «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت تعداد قابل توجهی سیمرغ بود و این مساله انتقادهایی را در پی داشت ولی در نهایت آهنگساز آن به طور مشترک با فیلم «دختر» سیمرغ گرفت به خبرنگار مهر گفت: به هیچ وجه تمایلی به اظهار نظر در مورد داوری های جشنواره فیلم فجر چه در این دوره و چه در دوره های قبل ندارم، چراکه در این سالیان با استدلالی در زمینه داوری جشنواره فیلم فجر مواجه شده ایم که شامل داوری براساس سلیقه داوران است و داوران درباره انتخاب های خود می گویند، اگر هر هیات داوری دیگری انتخاب می شد با سلیقه دیگری در انتخاب فیلم ها تصمیم می گرفت. وقتی میگویند داوری سلیقهای است دیگر چه میتوان گفت وی ادامه داد: با توجه به چنین استدلالی در زمینه داوری فیلم ها در جشنواره فیلم فجر شرایطی به وجود می آید که نمی توان در مورد آن بحث فنی و اظهارنظر سینمایی کرد. این استدلال که از سوی هیات های داوری ارائه می شود در واقع آخرین خاک ریزی است که پشت آن قایم می شوند. البته بعد از اعلام داوری ها هم کاری نمی توان کرد، چرا که نظرها داده شده و سلیقه ها مشخص است. این تهیه کننده سینما توضیح داد: برای من و با توجه به تجربه و سوابقم در سینما، مساله داوری چندان مطرح نیست و به این مساله نگاه شخصی ندارم و معتقدم مهمترین مساله آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر است. این جشنواره سال ها است دچار بلاتکلیفی شده و هر سال خسارت هایی که به فضای عمومی فرهنگ کشور و فیلمسازان وارد می کند، بیشتر از نفع آن است. تهیه کننده فیلم «فرشته ها با هم می آیند» تاکید کرد: عقل سلیم حکم می کند که کسانی که دلسوز فرهنگ کشور هستند، بررسی کنند و ببینند مشکل کار جشنواره کجا است. ما در این دوره از جشنواره شاهد موارد مختلفی در زمینه داوری بودیم که از آن جمله می توان به این مساله اشاره کرد که هیات داوران با سلیقه خود یک فیلم را به عنوان فیلم برتر انتخاب کرد و آن فیلم در معرض شدیدترین تهمت ها و حمله ها قرار گرفت، یا تعدادی از فیلم ها در بخش های مختلف نامزد دریافت جایزه شدند که هیچ کدام از این فیلم ها در هیچ بخشی هیچ جایزه ای نگرفته است. تاثیر نوع انتخاب ها و داوری ها بر ایجاد دلخوری در بدنه سینما محمدی با انتقاد از برخی فیلمهای جا مانده از جشنواره فجر امسال گفت: همچنین فیلم هایی نیز وجود داشتند که با یک مرور ساده به وضعیت جشنواره، نشان می دهد که این فیلم ها مستحق ورود به بخش مسابقه جشنواره بودند، اما به این بخش ورود پیدا نکردند. علاوه بر آن فیلم هایی در بخش مسابقه ورود پیدا کردند که در اندازه و قواره بخش مسابقه این جشنواره نبودند. مجموعه این اتفاقات در این جشنواره شرایطی را به وجود آورده است که به جای ایجاد فضای همدلی، رفاقت، دوستی و همکاری مشترک در فضای فیلمسازی کشور، بیشتر فضای جدایی، اختلاف، دلگیری و دلخوری ایجاد شده است. جشنواره دبیر میخواهد نه مدیر تدارکات وی ادامه داد: به قول یکی از تهیه کنندگان سینمای ایران که به تازگی اظهار نظر کرده است؛ اگر بنا باشد طبق گفته مدیران جشنواره به عنوان یک پز دموکراتیک در هیچ بخشی اعم از انتخاب فیلم ها و داوری سیاست روشنی نداشته باشند و این را به مثابه یک نشانه از رفتار دموکراتیک عرضه کننند، پس به واقع این نکته به معنای آن است اطلاق دبیری و سیاستگذاری در جشنواره فیلم فجر عنوان بی مسمی است. در چنین شرایطی دیگر نیازی به دبیر جشنواره نداریم و یک مدیر تدارکات برای این جشنواره کافی است تا هزینه شام و ناهار داوران را تهیه و در اختیار آن ها بگذارند. تهیهکننده فیلم «امکان مینا» بیان کرد: از نظر من ورود به بحث داوری جشنواره، بحث انحرافی است و هیچ فایده ای ندارد زیرا داوران معتقدند که این انتخابات سلیقه ای است و نمی توان روی آن بحث علمی کرد. مانند اینکه به کسی بگویید چرا این کار را می کنید و بگوید دلم می خواهد. با چنین فردی نمی توان بحث کرد چرا که هیچ دلیل منطقی برای انتخاب خود نمی آورند. وی ادامه داد: به همکاران سینمایی و رسانه ها توصیه می کنم که وارد بحث داوری نشوند چراکه با این استدلال هر نوع بحث علمی، فنی و هنری منتفی است و از نظر من بحث آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین باید منتظر بمانیم تا در سال ۹۵ شاهد این باشیم که دو فیلم برگزیده جشنواره فیلم فجر یعنی «ایستاده در غبار» و «ابد و یک روز» که به نظر شخص من فیلم های خوب جشنواره بوذند، چه سرنوشتی در اکران پیدا می کند. جشنواره فجر نباید حلقهای مجزا از سیاستهای کلان سینمایی باشد تهیه کننده فیلم «مهمان داریم» بیان کرد: از نظر من جشنواره یک حلقه از زنجیره مجموعه سیاست های سینمایی است که منطقا می بایست این حلقه در امتداد سایر حلقه های سینما مانند تولید، توزیع، نمایش و مخاطب و همچنین در راستای سیاست گذاری کلان فرهنگی عمل کند. آسیب شناسی جشنواره فجر در یک کلام برای من در این جمله خلاصه می شود که این جشنواره به سمتی می رود که کاملا به عنوان یک حلقه مجزا عمل می کند و مشخص است که اصرار و پافشاری در ادامه این سیاست، ارزش جشنواره و حتی ارزش جوایز آن را نزد اهالی سینما کاهش می دهد. وی ادامه داد: این جشنواره به جای اینکه شرایطی پیش آورد تا فیلمسازان فیلم های یکدیگر را ببینند و به آموخته های سینمایی آنها افزوده شود، بیشتر به تشریفات جشنواره دقت می شود. این تهیه کننده سینما توضیح داد: ما نسلی هستیم که باید کم کم جای خود را به جوان ترها بدهیم، اما کسانی که دلسوز سینما و فرهنگ این مملکت هستند بهتر است جشنواره فیلم فجر را آسیب شناسی کنند زیرا این روند برای یک جشنواره سی و چهار ساله اصلا پسندیده نیست. محمدی در پایان گفت: متاسفانه متر و اندازه داوری در جشنواره فیلم فجر مشخص نیست و همین مساله همه را دچار مشکل کرده است. این شیوه استدلال داوری که می گویند همه چیز براساس سلیقه داوران صورت می گیرد، اصلا قابل قبول نیست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی فارس با کارگردان بهترین فیلم نگاهملی «نفس» نگاه صلحطلبانهای دارد/ تازه نفس بودن آخرین سا
گفتوگوی فارس با کارگردان بهترین فیلم نگاهملینفس نگاه صلحطلبانهای دارد تازه نفس بودن آخرین ساخته آبیار برای حضور در جشنوارههانرگس آبیار گفت یکی از مضامین مهم دیگری که در نفس وجود دارد و فکر میکنم باعث شد سیمرغ بلورین به آن تعلق بگیرد در واقع پرداختن به این بُعد از جنگ استپخش پشت صحنه آخرین ساخته حاتمیکیا در شبکه افق
پخش پشت صحنه آخرین ساخته حاتمیکیا در شبکه افقپشت صحنه فیلم سینمایی بادیگارد به همراه مصاحبه اختصاصی با ابراهیم حاتمی کیا سه شنبه 26 بهمن از شبکه افق پخش میشود به گزارش خبرگزاری فارس فیلم سینمایی «بادیگارد» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا کارگردان نام آشنای کشورمانپخش پشت صحنه آخرین ساخته حاتمی کیا در شبکه افق
به گزارش رودبارنیوز به نقل از خبرگزاری فارس فیلم سینمایی بادیگارد آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا کارگردان نام آشنای کشورمان است که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت و توانست در بخش های بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری سیمرغولایتی بودن ویژگی مردم ورامین است/ ورامینی ها پشتیبان نظام هستند
عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم ولایتی بودن ویژگی مردم ورامین است ورامینی ها پشتیبان نظام هستند شناسهٔ خبر 3050002 - پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۵ استانها > تهران ورامین-عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش مردم ورامین در انقلاب اسلامی گفت ولایتی بودن ویژگی مردم ورامکشف صدها کهکشان پنهان درپشت راه شیری
کشف صدها کهکشان پنهان درپشت راه شیری صدها کهکشان تقریبا پنهان برای اولین بار با کمک یک تلسکوپ بسیار حساس در استرالیا در پشت کهکشان راه شیری کشف شد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان از پایگاه اینترنتی دیلی میل در مجموع 883 کهکشان در منطقه ای از آسمان کشف شد که مآخرین روزهای فیلمبرداری پشت بام تهران/احتمال افزایش قسمت ها
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی شبکه یک زینب تقوایی افزود در حال حاضر گروه در شیفت شب کار می کنند گفت خیلی از سکانس های پایانی سریال قبلا گرفته شده و الان در حال فیلمبرداری سکانس های لایی و میانی هستیم وی اظهار کرد غیر از … به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنآخرین تصمیمات دربارهی متقاضیان تالار «قشقایی»
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۵ رییس مجموعه تئاتر شهر اعضای شورای مشاورین مرکز مطالعات اجرایی قشقایی مجموعه تئاتر شهر با انتشار اطلاعیهای اسامی پروژههای انتخابی این مرکز را بدون اولویت اعلام کردند به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر و اعضای شورای مشاپشت صحنه بادیگارد در تلویزیون
پشت صحنه بادیگارد در تلویزیون شبکه مستند سیما پشت صحنه فیلم سینمایی بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی کیا را روی آنتن میبرد خبرآنلاین شبکه مستند سیما پشت صحنه فیلم سینمایی بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی کیا را روی آنتن میبرد بادیگارد هجدهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی کیپشت صحنه فیلم سینمایی «بادیگارد»/ ابراهیم حاتمی کیا
پشت صحنه فیلم سینمایی بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا همزمان با نمایش مردمی فیلم سینمایی بادیگارد تازهترین اثر ابراهیم حاتمیکیا در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نخستین ویدیوی پشت صحنه فیلم به علاقمندان و مخاطبان بادیگارد تقدیم میگردد دریافت فیلم منبع جوان آنلاين لینک لینآخرین وضعیت «سلحشور» در بیمارستان
آخرین وضعیت سلحشور در بیمارستان فرجالله سلحشور کارگردان انقلابی و متعهد کشورمان همچنان در بخش مراقبتهای ویژه بستری است به گزارش فرهنگ نیوز «فرج الله سلحشور» کارگردان سریال محبوب و بین المللی «یوسف پیامبر ع » که مدتی است با شدت گرفتن بیماری سرطان ری-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها