محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853160263
پاسخ هوشنگ گلمکانی به انتقادها و شایعات جوایز بخش هنروتجربه فیلم فجر سال ۹۵ جشنواره مستقل «هنروتجربه» برگزار میشود/ برخی ویژگی «هنری» گروه را فراموش میکنند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پاسخ هوشنگ گلمکانی به انتقادها و شایعات جوایز بخش هنروتجربه فیلم فجر
سال ۹۵ جشنواره مستقل «هنروتجربه» برگزار میشود/ برخی ویژگی «هنری» گروه را فراموش میکنند
عضو شورای سیاستگذاری هنروتجربه گفت:قرار است از سال آینده جشنواره مستقل و بینالمللی سینمای هنروتجربه برگزار شود. به این ترتیب بخش هنرو تجربه در جشنواره فجر حذف میشود و حضور گروه هنروتجربه در جشنواره فجر احیانا فقط در حد انتخاب دو فیلم از کل آثار شرکتکننده در جشنواره به عنوان «برگزیدههای هنروتجربه» خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس،بعد از اعلام آرای داوران بخش هنروتجربه جشنواره سیوچهارم فیلم فجر، نظرهای مختلفی از سوی تعدادی از سینماگران و یا منتقدان عنوان شد، در این میان انتقادهایی هم درباره نحوه داوری فیلمها و این که اساسا گروه هنروتجربه معیار مشخصی در این زمینه ندارد، شنیده شد. ما هم در سایت هنروتجربه نظرات مخالفان و موافقان را شنیدیم و فکر کردیم برای روشن شدن چرایی این انتخابها، بهترین کار، طرح پرسشهای منتقدان و حتی شایعهها با یکی از اعضای شورای سیاستگذاری هنروتجربه است که انتخاب و داوری بخش هنروتجربه جشنواره فیلم فجر را هم برعهده دارند. بنابراین سایت هنرو تجربه در گفتوگویی صریح شایعهها و انتقادها و پیشنهادهای مطرح شده را با هوشنگ گلمکانی در میان گذاشته است. معیار انتخاب و سپس داوری فیلمهای بخش هنروتجربه چه بوده و با توجه به این که در صحبت های خود شما و دیگر اعضای شورای سیاستگذاری همواره بر این نکته تاکید شده که «نباید آدرس غلط بدهیم» این معیار چقدر با اهداف هنروتجربه همخوانی داشته است.
انتخاب و داوری فیلمهای بخش «هنروتجربه» کاملاً منطبق با تعریف و هدف مورد نظر شورای سیاستگذاری بوده؛ تعریف و هدفی که طی دو سال اخیر بارها در موردش بحث شده و توافقی جمعی در مورد آن وجود دارد. اما میدانید که این گونه تعریفها جنبه اعتباری دارد و با وجود توافق برسر کلیات یا حتی جزییات تعریف، بر سر تعیین مصداقهای تعریف ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که در آن موارد بحث میشود و در نهایت، رأیگیری به شیوهای دموکراتیک تکلیف آن مورد خاص را روشن میکند. مطمئن باشید هیچ زور و اجبار و ملاحظهای در انتخاب هیچ فیلمی در این بخش نبوده و طبعاً بیل به کلهمان نخورده که بخواهیم با انتخاب فیلمهای بیربط به تعریفهایمان، نفس این حرکت را زیر سؤال ببریم. به نظرم کل فیلمهای این بخش در جشنواره امسال و پارسال، و بهخصوص برگزیدههای این دو سال، تنوع انتخابها و اصولاً گستره تنوع این نوع سینما را نشان میدهند. قرار نیست خودمان را به یک نوع فیلم محدود کنیم. در این میان چطور شد که فیلمی مانند چرا فیلم «چهارشنبه» که به عقیده برخی منتقدان، یک فیلم قصه گو و کلاسیک است، تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد.شایعات میگوید که یکی از اعضای هیات داوران هنروتجربه طرفدار این فیلم بوده و برآرای بقیه تاثیر گذاشته است.
به طور طبیعی در مورد مصداقهای سینمای هنروتجربه اختلاف نظرهایی در جامعه وجود دارد. البته در زمینه فیلم «تجربی» اختلاف کمتر است. معمولاً فیلمهایی که ساختار فرمی و روایتی غیرکلاسیک و غیرمتعارف یا نوآورانه دارند، به عنوان فیلم تجربی شناخته میشوند؛ حالا این که فیلم تجربی خوبی باشند یا نه، بحث دیگریست. اما در مورد فیلم «هنری» اختلاف نظر بیشتر است. برخی اصلاً این بخش از ویژگی «هنروتجربه» را فراموش میکنند و انتظار دارند همه فیلمهای این بخش تجربی باشند و به همین دلیل معتقدند فیلمی مثل «چهارشنبه» نهتنها نباید جایزه بگیرد، بلکه اصلاً جایش در این بخش نیست. با این نگاه و استدلال، تعدادی دیگر از فیلمهایی که طی یک سال و نیم اخیر در سینماهای هنروتجربه اکران شدهاند، قاعدتاً نباید جایی در این میان داشته باشند. مثل «پرویز»، «احتمال باران اسیدی»، «یک شب» و احتمالاً تعدادی دیگر. «قصهگو» بودن و «خطی» بودن روایت مانع از هنری بودن یک فیلم نیست. به تعبیر بنده و توافق جمعی در شورای سیاستگذاری و نظر رایج در میان بسیاری از سینمادوستان، فیلمهایی که در نگاه و پرداخت لحظههایشان، ظرافتها و حساسیتها (و احیاناً شاعرانگیها) و نکتههایی حاکی از دقتنظر فیلمساز و عبور او از کلیشههای رایج پرداخت موقعیتهای مشابه وجود دارد، فیلم هنری تلقی میشود. به نظر شما، فیلمهای اصغر فرهادی هنری است یا نیست؟ طبعاً فیلمهایش تجربی نیستند اما قطعاً هنری هستند؟ فیلمهای مهرجویی به رغم قصهگو بودن هنری نیستند؟ فیلمهای میشاییل هانکه چهطور؟ یا فیلمهای برادران داردن که این قدر ساده و سرراست و خطی و غیرتجربی هستند، قطعاً مصداق سینمای هنری هستند یا بعضی از فیلمهای ویم وندرس. یا بهترین نمونههای سینمای نئورئالیستی که مظهر واقعگرایی و روایت ساده خطی هستند اما قطعاً در رده فیلمهای هنری جای میگیرند. سینمای هنر و تجربه، طیف وسیعی از فیلمهای سوپرآوانگارد، تا فیلمهایی که مرز باریکی با سینمای بدنه را دارند در برمیگیرد؛ که این بخش دومش شامل فیلمهای هنری میشود و «چهارشنبه» لااقل به اعتبار آغاز و پایانش با تعریف شورای سیاستگذاری، در حیطه سینمای هنری قرار میگیرد، اما ممکن است این فیلم به نظر کسانی فیلم ضعیف یا حتی بدی باشد که به نظر ما این طور نبوده و آن را شایسته دریافت جایزه تشخیص دادیم. این استدلال که نوع بهتری از این فیلم (ابد و یک روز) در جشنواره بوده و «چهارشنبه» هم از همان نوع است و میتوانسته در همان بخش باشد از نکتههای قابل اشاره در این روزها بودهاست. بله، هر دوی این فیلمها، آثار واقعگرای اجتماعی هستند.«ابد و یک روز» فیلم مورد علاقه من هم هست و به نظرم نسبت به «چهارشنبه» فیلم بهتری هم هست، اما «چهارشنبه» با تعریفهای موجود ما فیلم نزدیکتری به سینمای هنروتجربه است. ضمن این که علاقه به یک فیلم که گناه و اتهام نیست. اگر کنایه پایان سوالتان به بنده و معرفی «چهارشنبه» در ماهنامه «فیلم» ویژه جشنواره به عنوان یکی از فیلمهای اول انتخابیام و توصیه به دیدن این فیلم است، این که تازگی ندارد. هشت سال است دارم این کار را – با غرور و افتخار – میکنم و طبعاً بخشی از کار ما همین است. داور یک جشنواره هم کارش این است که از فیلم مورد علاقهاش دفاع، و احتمالاً دیگران را متقاعد کند که این فیلم خوبی است. نمیدانم این کجایش عجیب یا عیبناک است. اگر منظور ملاحظات فراسینمایی است که بنده اسم سروش محمدزاده را اولین بار با همین فیلم شنیدم و الان اگر جایی ببینمش او را نمیشناسم. نه برخوردی بوده و نه حتی تماسی. واقعاً درمورد چه چیزهایی باید توضیح بدهیم! دلایل انتخاب «نیمرخها» به عنوان بهترین فیلم چه بود؟
خب حالا پس از این توضیحات، راحتتر میتوان به طور خلاصه پاسخ داد که «نیمرخها» و اصلاً همه فیلمهای ایرج کریمی فقید مصداقهای بارز فیلم هنری هستند و «نیم رخها» در چارچوب دنیایی که بنا کرده، تناسبهای درونی شکیلتر و پرداخت شستهرفتهتری دارد و بیش از بقیه فیلمهای این بخش رأی آورد. نکته این است که دو فیلم برگزیده این بخش در جشنواره امسال، از حوزه سینمای هنری بودند و به نظر ما فیلمهای تجربی امسال به قدرت و استحکام این دو فیلم نبودند؛ برخلاف برگزیدههای این بخش در جشنواره پارسال که بیشتر به سینمای تجربی نزدیک بودند. چرا حتما باید ۱۱ فیلم در این بخش انتخاب میشد. آیا به نظر شما همه این فیلم های واجد شرایط شرکت در این بخش بودند اگر نه، نمی شد با مسئولان جشنواره برای کم کردن تعداد فیلم ها مذاکره می کردید.
به هر حال هر جشنواره ملزومات و قالبی دارد. جشنواره فجر در یازده روز برگزار میشود و تعیین ۲۲ فیلم برای بخش مسابقة اصلی به معنای دو «باکس» یازدهفیلمی است. کما اینکه بخش «نگاه نو» هم یک باکس یازده فیلمی است. تقریباً همه جشنوارههای دنیا تعداد فیلمهای بخشهایشان، اغلب تناسبی با تعداد روزهای برگزاریشان دارد. ضمناً حتماً می دانید که با افزایش شمار فیلمهای متقاضی شرکت در جشنواره، چه فشار عظیمی بر مدیران جشنواره برای حضور فیلمها در برنامه هست و درست به همین دلیل قرار شد امسال فیلم تکراری در بخشهای مختلف نباشد تا از حداکثر ظرفیت بخشها استفاده شود. به طور طبیعی با نگاهی سختگیرانه، هر کس میتواند بسته به سلیقه خود و میزان سختگیریاش تعدادی از فیلمهای جشنواره را حذف کند. با نگاه مسعود فراستی شاید بهتر باشد کل جشنواره با مثلاً پنج فیلم یا کمتر برگزار شود، در حالی که بهروز افخمی پیشنهاد کرده جشنواره بهتر است با تعداد فیلمهای بیشتر و به شکل یک تورنمنت مرحلهای در طول یک ماه برگزار بشود. همین است دیگر.هر کس در ذهنش جشنواره خیالی خودش را برگزار میکند. یکی از انتقادهایی که مطرح می شود گستردگی این انتخاب است، که از یک فیلم سلفی تا یک فیلم کلاسیک را شامل میشود و گویی معیار متقن و مشخصی وجود ندارد.
نمیفهمم. گستردگی خوب است یا بد؟ به نظر ما که خوب است. فیلم سلفی میتواند فیلم خوبی باشد و فیلمی با ساختار کلاسیک میتواند فیلم بدی باشد. ضمن این که فیلم خوب کلاسیک ارزش و اعتبار و جایگاه خودش را دارد اما جایی در سینمای هنروتجربه ندارد. عرض کردم که، معیار و تعریف متقن و مشخص وجود دارد اما در همه جای دنیا و نزد هر سینمادوستی، گاهی و در مواردی، تعیین مصداقهای آن تعریفها چندان آسان نیست و گاهی آدم با خودش هم اختلاف نظر دارد! هر شخص یا گروهی که تعریفی ارائه بدهد و مصداقهایی را معرفی کند با تعجب و پرسش و احیاناً اعتراض عدهای مواجه میشود. هیچ چارهای نیست. قالبهای خیلی معینی برای فیلم هنری یا تجربی یا هر نوع فیلم دیگری وجود ندارد که فیلمها را در آنها بریزیم و اگر عیناً تناسب با قامتشان داشت بگوییم مصداق این تعریف هستند و اگر نبود بگوییم نه. بعضی از فیلم های این بخش به آماتوری نه تجربهگرایی متهم شدهاند و این که اصولا مرز بین فیلم آماتوری و فیلم تجربی و هنری در گروه هنروتجربه مخدوش شدهاست.
آماتوریسم معمولاً در برابر و متضاد حرفهایگری تعریف میشود نه در برابر تجربهگرایی. فیلم آماتوری میتواند فیلم هنری یا تجربی خوبی باشد و یک فیلم حرفهای که به قصد هنری و تجربی بودن ساخته شده می تواند فیلم بدی باشد. در اساسنامه گروه هنروتجربه، جایی قید نشده که فیلم آماتوری خوب، جایی در این گروه ندارد. فیلم آماتوری یعنی فیلمی که در مناسبات سینمای حرفهای ساخته نشده و با این تعریف، بسیاری از فیلمهایی که به این گروه عرضه میشود، فیلمهای آماتوری هستند و سینماگران حرفهای آینده از میان همین آماتورها معرفی میشوند. اما اگر منظورتان از فیلم آماتوری فیلمهای خام و ضعیف است که در مرحله ارزیابی کیفی آنها کاری به این نداریم که با مناسبات حرفهای ساخته شدهاند یا به صورت آماتوری. ملاک، کیفیت نهایی آنهاست. بار دیگر تکرارمیکنم که «آماتوریسم»، تضادی با گرایش هنری و تجربی ندارد. اتفاقاً آنهایی که این جور ایرادها را میگیرند، چنین تعریفهایی را نمیشناسند. با توجه به دوساله شدن حضور بخش هنروتجربه در جشنواره فیلم فجر آیا بهتر نیست این فیلم ها برای خودشان جشنواره جداگانهای داشته باشند.
بله، بهتر است. و به دوستداران و دستاندرکاران این نوع فیلمها مژده میدهیم که قرار است از سال آینده جشنواره مستقل و بینالمللی سینمای هنروتجربه برگزار شود. به این ترتیب بخش هنرو تجربه در جشنواره فجر حذف میشود و حضور گروه هنروتجربه در جشنواره فجر احیانا فقط در حد انتخاب دو فیلم از کل آثار شرکتکننده در جشنواره به عنوان «برگزیدههای هنروتجربه» خواهد بود؛ مثل همین اتفاقی که امسال در در جشنوارههای فیلم کوتاه و سینماحقیقت افتاد. لطفاً در مورد جزییات جشنواره مستقل هنروتجربه فعلاً چیزی نپرسید چون تازه بحثهای مقدماتی در این زمینه آغاز شدهاست.
94/11/26 - 10:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]
صفحات پیشنهادی
نامزدهای بخش هنروتجربه جشنواره فیلم فجر مشخص شدند
نامزدهای بخش هنروتجربه جشنواره فیلم فجر مشخص شدند فرهنگ > سینما - اسامی نامزدهای بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلمهای نامزد دریافت تندیس و جوایز بخش هنروتجربه سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفیفیلم جعفر پناهی از سوی جشنواره فجر انقلاب نامزد تندیس شد/ نامزدهای دریافت تندیس و جوایز بخش هنر و تجربه معرفی
فیلم جعفر پناهی از سوی جشنواره فجر انقلاب نامزد تندیس شد نامزدهای دریافت تندیس و جوایز بخش هنر و تجربه معرفی شدندفیلم یک شهروند کاملا معمولی به کارگردانی مجید برزگر و نویسندگی مشترک جعفر پناهی و مجیدبرزگر در بخش هنر و تجربه از سوی جشنواره شایسته تندیس شناخته شد پیش از این پناگزارش پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در سالن های مردمی 4 سانس فوق العاده «بادیگارد» در سینما آزادی
گزارش پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در سالن های مردمی4 سانس فوق العاده بادیگارد در سینما آزادیدر پنجمین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی بادیگارد در سینما آزادی سه سانس فوق العاده را به خود اختصاص داد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس در سینماهای مردپاسخ کارگردان بهترین فیلم جشنواره فجر به یک حاشیه!
ایستاده در غبار با اظهار بیاطلاعی از اعتراض برادر احمد متوسلیان گفت من در ساخت این فیلم با تعدادی از اعضای خانواده شهید متوسلیان که تمایل به همکاری داشتند در تماس و تعامل بودم چرا که خانوادهشان نماینده مشخصی برای این موضوع نداشت جشنواره فیلم فجر امیر حسین مهدویان با اشارهنامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر اعلام شد
نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر اعلام شد ازسوی هیات داوران سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزدهای بخش سودای سیمرغ اعلام شد به گزارش خبرنگار ایلنا هیات داوران سودای سیمرغ متشکل از ابوالحسن داوودی محمد داودی مجتبی راعی سیدجمال ساداتیان منوچهر شاهسواری مهدی فخلاله افتخاری: رویکرد جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به موضوع دفاع مقدس مثبت است
لاله افتخاری رویکرد جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به موضوع دفاع مقدس مثبت استعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت هرکدام از شهدای بزرگوار کشور برگی از تاریخ بشریت هستند و پرداختن به آنها یک توفیق می خواهد و یک ارزش محسوب می شود لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامنامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر 34 معرفی شدند
نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر 34 معرفی شدندنامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بخش مسابقه سینمای ایران سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند به گزارش خبرگزاری فارس هیات داوران سودای سیمرغ متشکل از ابوالحسن داوودی محمد داودی مجتبی راعی سید جمال ساداتیاننامزدهای دریافت سیمرغ بخش «نگاه نو» فیلم فجر ۳۴ اعلام شد
فیلم فجر ۳۴ در آینه مهر نامزدهای دریافت سیمرغ بخش نگاه نو فیلم فجر ۳۴ اعلام شد شناسهٔ خبر 3045614 - دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰ ۰۷ هنر > سینمای ایران نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر اسامی نامزدهای دریافتپاسخ کارگردان بهترین فیلم فجر به یک حاشیه
پاسخ کارگردان بهترین فیلم فجر به یک حاشیه امروز نگران آن هستیم که این جایزه مانع احساس خلوص عشق من و گروهم در ساخت فیلمهای دیگرمان شود و نتواند آن تاثیر مورد نظر را روی مردم و جامعه بگذارد کارگردان فیلم ایستاده در غبار با اظهار بیاطلاعی از اعتراض برادر احمد متوسلیان در حاشیگزارشی از سالن های مردمی جشنواره فیلم فجر حاتمی کیا و زارعی با مردم به تماشای «بادیگارد» نشستند/ ده
گزارشی از سالن های مردمی جشنواره فیلم فجرحاتمی کیا و زارعی با مردم به تماشای بادیگارد نشستند ده نمکی رسوایی2 را با مردم دیدسینماهای آزادی و کوروش در ششمین شب جشنواره فیلم فجر شب شلوغی را سپری کردند و میزبان مخاطبین و هنرمندان بودند به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس ششمین-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها