واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
نگارش سریال «قاعده بازی» تا پایان بهمن در مرکز گسترش فیلمنامهنویسی رسانه ملی به اتمام میرسد. حسین ترابنژاد - نویسنده «قاعده بازی» - درباره مراحل نگارش این سریال به خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا گفت: متن 23 قسمت از این سریال تاکنون تحویل داده شده است و نگارش چهار یا پنج قسمت باقیمانده نیز تا آخر بهمن ماه به پایان میرسد. این نویسنده با اشاره به استفاده از کمدی موقعیت در متن «قاعده بازی» بیان کرد: جنس کمدی به کار رفته در «قاعده بازی» موقعیتمحور و به اصطلاح شیرین است. این تعریف هم تازه نیست و نظیر این جنس کارها را پیش از این در تلویزیون دیدهایم و برای مثال میتوان از سریالهای مرضیه برومند و سریال «نابرده رنج» یاد کرد. در واقع در کارهای شیرین مخاطب نه قهقهه میزند و فضایی سنگین و تلخ بر کار حاکم است. «خانه سبز» هم همین طور بود. نه اثری کاملا کمدی بود و نه جدی و روابط خانوادگی را در فضایی شیرین و دلنشین روایت میکرد. تراب نژاد در پاسخ به این که چرا عمدتا فیلمنامهنویسی گروهی را به نگارش فردی ترجیح میدهد، ادامه داد: اصولا فیلمنامهنویسی گروهی را بیشتر میپسندم و تنها اثری که به تنهایی نوشتهام «فوق سری» است که آن هم آقای فخیم زاده کارگردان اثر در ایده پردازی و طراحی داستان به من کمک زیادی کردند. وی همچنین خاطرنشان کرد: سریال نوشتن کار تنها یک نویسنده نیست. برای تعریف درست ابعاد قصه و چفت و بست داشتن متن به کار تیمی نیاز است. یکدست شدن متن در نهایت نیز بستگی به هماهنگی نویسندگان سریال با هم دارد؛ چراکه بعد از مدتی همکاری با یک گروه، اعضا سلیقه همدیگر را میشناسند و در ارتباط با سریال «غیرعلنی» که با مهدی حمزه آن را نوشتهایم میتوانم بگویم وقتی فیلمنامه را ورق میزنم گاهی دقیقا نمیدانم که کدام بخش را من نوشتهام و کدام بخش را او. ترابنژاد عنوان کرد: در کار تیمی متن بارها و بارها چکش کاری می شود و خروجی آن خروجی تلاش گروه است و معمولا همه اعضا در همه مراحل مشارکت دارند. اگرچه ممکن است گاهی دیالوگ نویسی به یک نفر، نوشتن سیناپس به یکی دیگر واگذار شود، اما در پایان همه درباره کیفیت هر بخش نظر خواهند داد و گپ و گفت های زیادی برای روتوش نهایی کار صورت می گیرد تا متنی یکدست حاصل شود. وی در پایان در پاسخ به این که نگارش کدامیک از سریالهای طولانی یا کوتاه و مینی سریال برای نویسنده سادهتر و مطلوبتر است، گفت: به نظرم نگارش سریالهای طولانی و بلند چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی برای نویسنده مطلوبتر است. زیرا معمولا طراحی یک قصه و پیدا کردن یک ایده مرکزی خوب کار سختتری تا ادامه دادن آن است؛ ضمن این که وقتی تعداد قسمتها افزایش مییابد فرصت بیشتری برای پردازش کاراکترها هست و آنها بیشتر دیده خواهند شد و کیفیت کار نیز ارتقاء مییابد. داستان این مجموعه که نگاهی طنز به پشت صحنه سینما در ایران دارد، درباره پسری عشق بازیگری است که با پول پدرش وارد عرصه بازی می شود ولی چون استعداد ندارد، موفق نمیشود. پدرش در جریان پیگیری کار او با پیشنهاد بازی در یک نقش مواجه میشود و ... . سریال تلویزیونی «قاعده بازی» به سرپرستی حسین ترابنژاد در 26 قسمت 45 دقیقه ای در مرکز گسترش فیمنامه نویسی به نگارش درمیآید. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]