تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813587093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پوراحمد: یادداشت بهاریه ام فیلم شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در نشست نقد کفش هایم کو؟ پوراحمد: یادداشت بهاریه ام فیلم شد تهران-ایرنا- کارگردان فیلم کفش هایم کو؟ گفت: نوشتن بهاریه برای یک مجله، تحت تاثیر کتاب هنوز آلیس، ان قدر خودم را تحت تاثیر قرار داد که تصمیم گرفتم فیلمی درباره آن بسازم.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا از برج میلاد، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «کفش هایم کو؟» با حضور کیومرث پوراحمد کارگردان، علی قائم مقامی تهیه کننده، علیرضا زرین دست فیلمبردار، میثم مولایی تدوینگر، فردین خلعتبری آهنگساز، رضا کیانیان، مجید مظفری و مینا وحید بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد.در ابتدا کیومرث پوراحمد درباره شکل گیری تازه ترین اثرش گفت: در سفر که بودم کتاب تازه ای به نام«هنوز آلیس» را می خواندم، در فصل دوم این کتاب جمله ای بود که می پرسید: «مامان حالت خوبه؟» و همین جمله آنچنان مرا به یاد مادرم انداخت که منقلب شدم و با صدای بلند گریه کردم.وی افزود: البته باید بگویم از این کتاب دو ترجمه وجود دارد و ترجمه شهین احمدی بهترین آن است که من خواندم.کارگردان فیلم «کفش هایم کو؟» با اشاره به این که کتاب «هنوز آلیس» را می توان در چند ساعت خواند، تاکید کرد: اما این کتاب آنقدر خواندنش لذت بخش بود که من آن را در مدت یک ماه خواندم. همین اتفاق باعث شد تا به سراغ پزشک مادرم، مهین نورزویان بروم و در مورد ابعاد مختلف بیماری آلزایمر با او صحبت کنم.وی ادامه داد: قرار بود برای مجله فیلم یادداشت بهاریه بنویسم، همین موضوع را مد نظر قرار دادم و درباره پیرمردی نوشتم که مبتلا به آلزایمر شده و در شب عید تنها می ماند. آن یادداشت هم تحت عنوان «کفش هایم کو؟» در مجله چاپ شد. بعد از آن بود که تصمیم گرفتم درباره این موضوع فیلم بسازم.پوراحمد درباره نقش مینا وحید عنوان کرد: از روز اول قرار بود این نقش را باران کوثری بازی کند اما بعد از آن تصادف هولناکی که اتفاق افتاد، عملا حضور او منتفی شد. تا این که قائم مقامی درباره بازیگر جدیدی در فیلم علیرضا رئیسیان با من صحبت کرد.وی ادامه داد: وقتی او به دفتر ما آمد، عین این بود که بیتا (بازیگر فیلم کفش هایم کو) صبح از آمریکا آمده باشد. فقط یک تماس با علیرضا رئیسیان گرفتم و با او درباره اش صحبت کردم. من دوست نداشتم مینا لهجه داشته باشد، چون دختران خودم 30 سال است که در آمریکا زندگی می کنند و لهجه ندارند، فقط کلمه کم می آورند.این کارگردان همچنین درباره تدوین «کفش هایم کو؟» گفت: میثم مولایی بر سر کار مانی حقیقی بود برای همین با او تماس گرفتم و پرسیدم مولایی چگونه است؟ آیا زیاد بحث می کند؟ حقیقی هم گفت که بله بحث می کند اما کارش خوب است.وی افزود: اما واقعا خلاقیت و کار میثم مولایی حیرت انگیز بود. باید بگویم بعد از چهل و چند سال این اولین بار است که رد پای مونیتور در کار من دیده می شود.** کیانیان: 90 درصد نقش هایم منفی استرضا کیانیان، درباره فیلم پوراحمد گفت: یکی از اخلاق های خوب مرحوم خسرو شکیبایی این بود، وقتی بازیگر کم تجربه ای در مقابلش قرار می گرفت با او دوستی را آغاز می کرد، گویی سال هاست با هم دوست هستند. من هم همین کار را می کنم، چون می دانم می توانم برای بازیگر جوان مثل خسرو یک تکیه گاه باشم و معتقدم هرچقدر نقش مقابلم خوب بازی کند، من دیده می شوم و بالعکس.وی افزود: 90 درصد نقش هایی که تاکنون بازی کرده ام منفی بوده. اما من تمام تلاشم را کردم تا اگر نقش منفی بازی می کنم به آن کمی مثبت بودن بیافزایم یا بالعکس. چون نمی خواهم بگذارم نقش تخت بماند و بیننده را درگیر نکند. کاری می کنم که تماشاگر آن شخصیت منفی را درک کند و ببخشد.کیانیان ادامه داد: از این شگرد در این فیلم پوراحمد به شکل دیگری استفاده کردم. نقش حبیب در این فیلم خیلی تلخ و سنگین است. من خودم از فیلم تلخ خوشم نمی آید، چون در دنیا اینقدر تلخی هست که نمی خواهم من هم یکی به آن اضافه کنم. شیرینی که به این نقش اضافه کردم باعث می شود مخاطب گاهی لبخند بزند. البته من هر کاری می کنم قبلا با کارگردانم درباره آن صحبت می کنم، هرچند که با آقای پوراحمد مدت هاست که به زبان مشترکی رسیدیم.وی همچنین با اشاره به مشاوره های پزشک راهنمای فیلم تاکید کرد: در بیماری آلزایمر ارتباط نورن ها قطع می شود و این باعث می شود افراد آلزایمری ارتباط بین واقع و اشیاء را متوجه نشوند. همین آنها را گیج می کند. برای همین است که در مقابل افراد جدید واکنش متفاوتی دارند. اما گاهی به دلیلی که علم هم هنوز نمی داند ارتباط بین این نرون ها برقرار می شود و آنها افراد را می شناسند. بنابراین نباید فکر کنید که در آن لحظات سر کار رفته اید.بازیگر فیلم «کفش هایم کو؟» با اشاره به این که هنوز مانند روز اول بازیگری اش در هنگام شروع فیلمبرداری هر فیلمی اضطراب دارد، گفت: من همیشه روز اول فیلمبرداری روی بینی ام جوش می زند و همه گریم به هم می خورد، گریمورها می دانند که باید آن را پنهان کنند. چون برای بازی در نقش های جدید اضطراب دارم و نمی دانم چه سرنوشتی پیدا می کند. البته جوش من بر سر این فیلم بیشتر از همیشه طول کشید تا خوب شود.** مظفری: بعد از 8 سال دوری بازی کردممجید مظفری هم عنوان کرد: من فیلم متوسط بازی نمی کنم و زمانی هم که متوجه شدم با مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبلی نمی توانم کار کنم، هشت سال در سینما نبودم و از این فضا کناره گیری کردم و بیشتر در تلویزیون حضور داشتم.وی ادامه داد: در زمان «مسافران» هم بعد از دو سالی که فعالیت نکردم، در کار آقای بیضایی حاضر شدم. بعد از اینکه این دولت روی کار آمد، نشانه هایی را دیدم که می توان کار کرد. من بعد از سه ماه که با اکسیژن در خانه زندگی می کردم، آقای ایوبی و آقای فرجی شبکه اول بدون عکاس و خبرنگار به من سر زدند و متوجه شدم که دوباره حضور دارم و حتی در جشنواره فیلم های یاس برای من بزرگداشت گرفتند که اتفاق خوبی بود. ارتباطی که در این مدت با آقای پوراحمد شکل گرفته بود، باعث شد در این کار حضور داشته باشم.** میناوحید: تا پوراحمد من را دید گفت بیتای من استمینا وحید با اشاره به این که پیش از «کفش هایم کو؟» در فیلم «دوران عاشقی»علیرضا رئیسیان و سریال «شهرزاد» بازی کرده گفت: به پیشنهاد قائم مقامی بود که من در این فیلم بازی کردم. اول با من تماس گرفتند و بعد که به دفترشان رفتم، آقای پوراحمد گفت من بیتایی هستم که در ذهنش داشته است.وی افزود: ما در حد دو سه جلسه با هم درباره نقش صحبت کردیم تا شناسنامه اش در بیاید. قرار نبود لهجه داشته باشم اما من بعد از صحبت با آقای پور احمد چند ساعت با دوستی که در خارج از کشور زندگی می کند صحبت کردم و با آن لهجه ای که از او برداشت کردم به دیدار آقای پور احمد رفتم و او هم داشتن این لهجه را پسندید.وحید تاکید کرد: آقای کیانیان از روز اول فیلمبرداری بدون این که قبلا با هم صحبت کرده باشیم، به من کمک می کرد و با هدایت های او این رابطه به خوبی در آمد.** تهیه کننده: بازیگران نه با عدد با دل بازی کردندعلی قائم مقامی در ادامه این نشست درباره انتخاب مینا وحید برای فیلم عنوان کرد: در ابتدا خانم باران کوثری برای این نقش انتخاب شده بود که به دلیل تصادف نتوانست در کار حضور داشته باشد، بعد از آن خانم وحید انتخاب شد که بعد از چند جلسه انتخاب شدند.وی ادامه داد: ما طرح این فیلم را داشتیم که البته طر ح خامی بود و بعد که پروانه ساخت گرفتیم و کل کار در ۳۳-۳۴ جلسه فیلمبرداری شد و این خیلی مدت زمان کمی برای کار است و آقای پوراحمد از افرادی است که پلان اضافه ای نمی گیرد. فیلم هم روزی ۱۰ ساعت فیلمبرداری داشتیم که کارگردان دقیق می دانست چه چیزی می خواهد و مجموعه ای از افراد حرفه ای در کار جمع شده بودند تا فیلم به نتیجه برسد.** تحت تاثیر آرامش پوراحمد قرار گرفتیمفردین خلعتبری درباره آهنگسازی این فیلم تصریح کرد: آقای پوراحمد در تمام مراحل ساخت موسیقی در کنار من بود و فکر می کنم سبکی حضور او به همه گروه فیلمبرداری سرایت کرده است.وی افزود: همین دیشب در زمان نمایش فیلم هم، گروه آرامش بسیاری داشتند و این به دلیل روح آرام ایشان بود. او با همه فیلم هایش زندگی می کند، حتی آنهایی که دوست داشته نشده و به این فکر می کند که چرا این اتفاق افتاده است. پوراحمد دچار آلزایمر نمی شود و گذشته اش را فراموش نمی کند. او همیشه نظراتش را بی پرده بیان می کند و هر اتفاق خوبی که افتاده تقصیر اوست.این آهنگساز معتقد است این فیلم می توانست در بازی و قصه اغراق شده تر باشد. او عنوان کرد: من از روز اول گفتم که ما نیاز در بیشتر صحنه ها نیاز به ملودی داریم.** منتقد: فیلم فضای ایرانی داردشاهرخ دولکو که منتقد این جلسه بود، با اشاره به اینکه کیومرث پوراحمد ملودرام هایی که مخلوطی از غم و شادی را در خود دارد را به تصویر می کشد، عنوان کرد: برای تحلیل فیلم باید بگویم که استراتژی فیلم ساز بسیار مهم است که چطور می خواهد فیلمی را به بیننده ارائه دهد.وی ادامه داد: کارگردان با توجه به اینکه فضای فیلم در ایران می گذرد، برای اینکه وارد آن شود، به این موضوع که خانواده مهم تر از فردگرایی است، توجه زیادی می کند و شرایط کسی که آلزایمر گرفته را در خانواده به تصویر می کشد و اینکه خانواده چطور برخورد می کند و چطور با آن کنار می آید.علیرضا زرین دست در بخشی از این نشست با تاکید بر اینکه حضور چراغ روشن در فیلم های دنیا بسیار دیده می شود، اظهار کرد: ساختار شخصیت تصویری فیلم است.میثم مولایی نیز در این نشست تاکید کرد: تدوین اولیه فیلم در زمان فشرده ای اتفاق افتاد، اما در ادامه باز روی آن کار کردیم. در بعضی قسمت ها فیلم رئالیستی است، در بعضی قسمت ها شخصیت محور است و برای اینکه هیچ کدام از این ها بیرون بزند، باید کار می کردیم که به دلیل داشتن مواد خام و اولیه خوبی که داشتیم توانستیم از این چالش رهایی پیدا کنیم.وی همچنین اشاره کرد: کیومرث پوراحمد جسارت بالایی دارد و اصلا تفاوت سنی که بین ما هست در کار احساس نمی کردم.وی گفت: پوراحمد بعد از 44 سال هنوز مثل 18 ساله ها کار می کند و جوان و پرانگیزه است.کفش هایم کو آخرین ساخته پوراحمد با بازی رویا نونهالی، رضا کیانیان، مجید مظفری و مینا وحید، فیلمی درباره الزایمر است و در بخش اصلی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر حاضر است.سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن آغاز شده و تا 22 بهمن ماه جاری ادامه دارد.فراهنگ**3079**1027



18/11/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن