تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798581117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر فجر به گام پایانی رسید/ ماجرای حضور حلاج در دادگاه شمس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تئاتر فجر ۳۴ در آینه مهر
تئاتر فجر به گام پایانی رسید/ ماجرای حضور حلاج در دادگاه شمس

جشنواره تئاتر فجر


شناسهٔ خبر: 3038883 - دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
هنر > تئاتر

آخرین شب از برگزاری جشنواره سی و چهار تئاتر فجر با استقبال مخاطبان از نمایش «بازار عاشقان» که روایت زندگی شمس و مولانا و محاکمه شمس در شهر قونیه را به تصویر می کشید، همراه بود. به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته یکشنبه ۱۱ بهمن ماه جشنواره تئاتر فجر آخرین روز از اجراهای صحنه ای و خیابانی خود را پشت سر گذاشت. در این روز ۹ نمایش در بخش صحنه ای و  ۵ نمایش در بخش خیابانی و محیطی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا شدند. بر این اساس نمایش های «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان در سالن اصلی تئاتر شهر، «دیوان شرقی - غربی» به کارگردانی محسن حسینی در تالار چهارسو، «مده آ» به کارگردانی فریبرز کریمی در تالار سایه، «غرامت» به کارگردانی محمد درند و سعید زندی در تالار قشقایی، «آش با طعم زهر» به کارگردانی محمد رسائلی در تالار هنر، «متاستاز» به کارگردانی علی اصغر دشتی در تالار مولوی، «فاجعه» به کارگردانی آگروپاسیون سنور سرانو از اسپانیا در تالار حافظ، «داستان میان رودان» به کارگردانی علی شمس در سالن استاد سمندریان و «خواب طولانی انارآباد» به کارگردانی آلما گشتاسب در تماشاخانه استاد انتظامی در بخش صحنه ای اجرا شدند.

همچنین در بخش نمایش های خیابانی و محیطی در محوطه مجموعه تئاتر شهر ساعت ۱۶ نمایش «داهول» به کارگردانی علی قاضی از مسجد سلیمان با مدت زمان ۲۰ دقیقه، ساعت ۱۶:۳۰ «همین روزها» به کارگردانی پیام عزیزی از تهران با مدت زمان ۲۵ دقیقه، ساعت ۱۷ «نوازش جوجه تیغی» به کارگردانی فاطمه رادمنش از تهران با مدت زمان ۲۵ دقیقه اجرا شدند. در باغ هنر (خانه هنرمندان ایران) نیز ساعت ۱۷ نمایش «پسماندگان» به کارگردانی کیوان نخعی از تهران با مدت زمان ۳۰ دقیقه و در محوطه برج میلاد، ساعت ۱۷ نمایش «پروانگی» به کارگردانی حامد زارعان از تهران با مدت زمان ۳۰ دقیقه میزبان علاقه مندان به تئاتر بودند. نمایش «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان در آخرین شب از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در دومین اجرای خود میزبان تعداد زیادی از علاقه مندان به تئاتر بود. تمام ظرفیت سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و بالکن این تالار مملو از جمعیت بود تا جایی که مسئولان تئاتر شهر مجبور شدند در میانه های این نمایش ۱۲۰ دقیقه ای برای تماشاگرانی که ایستاده در بالکن نمایش را می دیدند، صندلی های اضافه بگذارند. این نمایش داستان شیفتگی مولانا و شمس را روایت می کند. در این نمایش شمس به جرم اغوای مولانا و تلاش برای خارج کردن او از شریعت، تاسیس خانقاه، تشکیل مجالس سماع و رقص، ایجاد شور در قونیه، سنت شکنی، بدعت و نوآوری در عقیده، دین و مرام و بسیاری دیگر از جرایم مورد محاکمه قرار می گیرد. مردم شهر قونیه درک درستی از ارتباط شمس و مولانا و شیفتگی مولانا به مرادش نداشتند که در این اثر نمایشی این مساله به مخاطب منتقل شد.

در بخشی از دادگاه محاکمه شمس، منصور حلاج از معروف‌ترین عرفا و شاعران سده سوم هجری قمری که به جرم کفرگویی و گفتن «انا الحق» به دار آویخته شد نیز از میان تماشاگران وارد محکمه شده و روایتی از چگونگی اتهام هایی که به او وارد شده بود به نمایش گذاشت. مراسم بر دار شدن حلاج با بازی ایرج راد نیز در این میان به تصویر کشیده شد. این اثر نمایشی با همراهی گروه حرکت به صحنه رفت و بیش از ۴۰ نفر از بازیگران گروه حرکت در بخش هایی همراه با شمس که فرهاد قائمیان نقشش را ایفا می کرد به سماع می پرداختند. نمایش «بازار عاشقان» با بازی ایوب آقاخانی، فرهاد قائمیان، فرزانه کابلی، شهران عبدلی، ایرج راد و ... از ۷ فروردین ماه نیز اجرای عمومی خود را در تالار وحدت آغاز می کند. نمایش «دیوان غربی - شرقی» به کارگردانی محسن حسینی نیز دیگر نمایشی بود که شب گذشته در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. این اثر نمایشی بر اساس «دیوان غربی - شرقی» گوته نوشته شده است و در آن ۹ الهه هنر ارتباط دهنده دیوان غرب و شرق و گوته و حافظ بودند. این نمایش نیز برپایه حرکات موزون، خواندن اشعار و تصاویری بر پایه نور و حرکت استوار بود. در این نمایش ۵ تابلو از ۱۲ تابلو منظومه «دیوان غربی - شرقی» گوته به تصویر کشیده شده و داستان نمایش نیز از کارگاه مجسمه سازی پیگمالیون مجسمه ساز شناخته شده قبرسی آغاز می شد که محسن حسینی نقش او را ایفا می کرد.

این نمایش در نهایت نظرات متفاوت تماشاگران را در پی داشت و عده ای راضی از اجرا بیرون آمدند و برخی دیگر انتقاداتی به نوع تصویرسازی ها، خوانش متن و نوع خوانش اشعار در این نمایش داشتند. این اثر نمایشی اجرای عمومی خود را از ۱۶ بهمن ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز می کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن