واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
نمایش با بازسازی صحنهی حمله به برجهای دوقلوی آمریکا در سال 2001 آغاز شد؛ اگر بپرسید چطور، جوابش ساده است؛ بازی کامپیوتری! کارگردان در یک بازی کامپیوتری با هدایت هواپیما به سمت برجهای تجارت جهانی نیویورک میرود و صحنهی حادثهی یازدهم سپتامبر را بازسازی میکند، اما خلاقیت او به همینجا ختم نمیشود به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، تمام نمایش «خانهای در آسیا» که در دهمین روز جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت، با استفاده از ماکت یک خانه، تعدادی آدمک و مقدار زیادی خلاقیت اجرا شد. کارگردان دوربینش را در دست گرفت و به سراغ یک ماشین اسباببازی رفت. ماشینی که یک سرباز بازگشته از جنگ در آن نشسته و از حال و روز خود میگفت و از «خانهای در آسیا». روایت از زبان سربازی بود که گفته میشود تیر خلاص را در پیشانی بنلادن خالی کرده؛ گرچه در این نمایش نامی از «بنلادن» و «القاعده» برده نمیشود و مانند عملیات شکار بنلادن، بهجای آنها از «جرانیمو» و «گروه آپاچیها» حرف میزنند. جرانیمو در واقع سرکردهی گروهی از سرخپوستان آمریکایی بود؛ سرخپوستهایی که هرچه داشتند در جنگ از دست دادند و آخرین گروهی بودند که تسلیم دولت شدند. خالقان این نمایش اسپانیایی آگاهانه با استفاده از این نامها با دیدگاهی انتقادی، ریشهی خشونتطلبی آمریکایی را در تاریخ آن جستوجو میکنند و نمایش را از سطح انتقاد به حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، به سطح انتقاد از رویکرد «میلیتاریستی» موجود در فرهنگ این کشور ارتقاء میدهند. هجانانگیزترین بخش این اجرا از نظر فُرم، آنجا بود که تماشاگران ضمن اینکه نمایش را روی پرده میدیدند، همزمان پشت صحنهی و مراحل ساخت آن را روی صحنه میدیدند. بطوری که اگر به پردهی نمایش نگاه میکردید یک فیلم تمام و کمال -البته عروسکی- را میدیدید و اگر به صحنه نگاه میکردید، دستوپازدنها و تلاشهای یک گروه جوان و خلاق را، که البته بعید بود سر در بیاورید مشغول چه کاری هستند. این کار علاوه بر اینکه هیجانانگیز بود، بین مخاطب و اثری که میدید فاصله ایجاد میکرد. وجه تسمیهی نمایش نیز اشاره به خانه و مخفیگاه اسامه بنلادن در پاکستان است. همچنین در نمایش به خانهی دومی در امریکا که در واقع شبیهسازی خانهی بنلادن بوده و سربازان آمریکایی در آن برای عملیات تمرین میکردند اشاره شد و خانهای دیگر که باز شبیه همان خانه بوده و در اردن برای ساخت فیلم «سی دقیقهی بامداد» (کاترین بیگلو- آمریکا) از آن استفاده شده بود؛ خانههایی که امروز هر سه با خاک یکسان شدهاند. در پایان این اجرای 70دقیقهای عوامل نمایش دکورها و اسباببازیهایی را که در ساخت نمایش به کار برده بودند روی صحنه در معرض تماشاگران قرار دادند و عدهی زیادی هم مشغول گرفتن عکس از آنها بودند. علی مرادخانی (معاونت امور هنری وزارت ارشاد)، مهدی شفیعی (مدیرکل ادارهی هنرهای نمایشی)، سعید اسدی (دبیر سیوچهارمین جشنوارهی تئاتر فجر) از میهمانان ویژهای بودند که به تماشای این نمایش ضد جنگ نشستند. «خانهای در آسیا» به نویسندگی الکس سِرانو، پاو پالاسیوس و فِران دوردال و با کارگردانی آگروپاسیون سنور، که در قالب بخش مسابقهی ملل جشنواره فجر شرکت داشت، دیروز (دهم بهمن) دو اجرا در تالار حافظ روی صحنه برد.
خانهای در آسیا
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]