واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشر موسیقی ماهور منتشر کرد
کتاب «موسیقی جنوب هند» و «موسیقی هندو چین» در بازار نشر موسیقی
نشر موسیقی ماهور دو کتاب «موسیقی جنوب هند» و «موسیقی هندو چین» را منتشر و روانه بازار کتاب کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «موسیقی جنوب هند» نوشته تی. ویسواناتهان و متیو هارپ آلن است که کار ترجمه آن را هم کبری ذوله انجام داده است. موسیقی جنوب هند یکی از چند جلد مورد پژوهی است که می توان در کنار کتابِ موسیقایی بیاندیشیم که جلدِ محوریِ مجموعه ی موسیقی جهان است به آن رجوع کرد. کتاب موسیقایی بیاندیشیم در برگیرنده ی موسیقیِ فرهنگ های گوناگون و چارچوبی برای کاوش در فعالیت های موسیقایی سراسر دنیا است. این کتاب بسترسازِ مجموعه ای از موردپژوهی هایی است که هر یک بر منطقه ی مستقلی از دنیا متمرکزند. هریک از این موردپژوهی ها موسیقی معاصر را مبدأ قرار داده و سنت ها و اطلاعات تاریخی را آنجا که به زمان حال مربوط می شوند مورد بحث قرار می دهد. موسیقیِ جنوب هند درآمدی پیراسته و منسجم است بر عرصه ی موسیقایی جنوب هند که اجراهای تاریخی و معاصر، تاریخ فرهنگ، جغرافیا و ساختار اجتماعی سنّت های اجرایی این سرزمین را به خوانندگان معرفی می کند. موضوع محوری این کتاب، سنّت اجرایی بی مانندی به نام موسیقی کارناتاک است که در آن قطعه های زیبای موسیقی و انواع مختلفی از بدیهه نوازی درهم می آمیزند. نویسندگان این کتاب، تی. ویسواناتهان و متیو هارپ آلن، ابتدا دو نوع آواز را با یکدیگر مقایسه می کنند که عبارتند از بهاجان (گونه ای عبادی با ساختاری ساده) و کریتی (گونه ی کنسرت اولیه). سپس به تحلیل دو عنصر اصلی کنسرت کارناتاک موسوم به راگا و تالا می پردازند و در ادامه، با استفاده از آثار موسیقایی تعدادی از هنرمندان گذشته و چند موردپژوهی و با تأکید بر جنسیت و طبقه ی اجتماعی، سیر تحول موسیقی کارناتاک در خلال قرن بیستم را بررسی می نمایند. در فصل پایانی نیز پا را فراتر از موسیقی کارناتاک می نهند و به ابعاد دیگری از فضای موسیقایی غنی جنوب هند می پردازند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: نمایش ـ موسیقی محبوب و پررونقی که ریشه در موسیقی سینما دارد، سنّت های منطقه ای آیینی و غیرآیینی که اکثراً حاوی عناصری از رقص و نمایش هستند، و موسیقی معاصر. موسیقیِ جنوب هند علاوه برآنکه دارای تمرین های شنیداری متعددی است، حاوی یک سی دی هشتاد دقیقه ای است که نمونه هایی از موسیقی های مورد بحث در این کتاب را دربرمی گیرد. این سی دی حاوی ضبط کامل و بی وقفه ی اجرای یک کریتی است که نشان می دهد نوازندگان کارناتاک چگونه عناصری از قطعه های موسیقی را با عناصری از بدیهه نوازی تلفیق می کنند تا اجرایی مبسوط و تودرتو خلق کنند کتاب «موسیقی هندو چین» به نویسندگی گوین داگلاسو ترجمه شایا شهابی است. هندوچین سرزمینی است با فرهنگی متنوع و موسیقیای خیره کننده. با این حال، پیشینه ی موسیقی شناسی قومی آن بسیاری از سنت های فرهنگی و موسیقایی آن را پوشش نمی دهد. کتابِ موسیقی هندوچین با قرار دادن موسیقی این ناحیه در بافت های اجتماعی، فرهنگی، و تاریخی، اولین کتاب مختصر و مستقلی است که از سنت های موسیقایی برمه، کامبوج، تایلند و ویتنام که کمتر به آنها پرداخته شده سخن به میان می آورد. این کتاب، همچنین، اولین مرجعی است که موسیقی برمه را معرفی می کند
گَوین داگلاس، نویسنده ی کتاب، با بهره گیری از تحقیقِ میدانی گسترده ی خود، بررسیِ موسیقی آسیای جنوب شرقی را در قالب سه درونمایه ی اصلی سازمان می دهد: موسیقی و تنوع، موسیقی و آشوب های سیاسی، و موسیقی و جهانی شدن. هر یک از این درونمایه ها مجال بحث درباره ی سنت های موسیقایی کلاسیک این ناحیه، سنت های بومی، و پیشرفت های معاصر را پدید می آورند. به جای بومیانی که این سنت های موسیقایی از آنان ریشه گرفته، این کتاب بر مردمانی که این سنت ها را به جا می آورند به شکلی منحصر به فرد متمرکز است. همچنین به سراغ افرادی می رود که خارج از سرزمین مادری شان و در جوامعی سرگردان در سراسر دنیا زندگی می کنند. این کتاب که معرفی پرشور و جامعی از موسیقی هندوچین ارائه می دهد، برای دوره های مقدماتی موسیقی جهان و موسیقی شناسی قومی در مقطع کارشناسی، و دوره های بالاتر در موسیقی آسیای جنوب شرقی یا فرهنگ آسیای جنوب شرقی ایده آل است. کتاب به همراه سی دی آن که شامل ۷۰ دقیقه نمونه ی موسیقی است، تمرین های شنیداری متعددی دارد که دانشجویان را به شدت با موسیقی و درونمایه های کتاب درگیر می کند. سایت مرتبط با آن نیز اطلاعاتی تکمیلی را برای مدرسین دربردارد.
94/11/10 - 15:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]