تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820537719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم هیچ‌گاه فریب اختلاف‌افکنان را نخورده‌اند‌


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مردم هیچ‌گاه فریب اختلاف‌افکنان را نخورده‌اند‌
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گذر کوتاه در تاریخ اصفهان اهمیت دینی و فرهنگی آن را در طول تاریخ مشخص می‌کند.
کد خبر: ۵۶۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ - 28 January 2016


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گذر کوتاه در تاریخ اصفهان اهمیت دینی و فرهنگی آن را در طول تاریخ مشخص می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی جنتی در همایش ادیان توحیدی ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان و پیروان ادیان مختلف به این همایش اظهار کرد: برگزاری همایش ادیان توحیدی از اتفاقات خوبی بوده که با حمایت مسئولان شهر اصفهان هر ساله برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ایران از دیرباز مهد همزیستی ادیان مختلف بوده است‌، گفت: مردم این کشور همواره به آزادی دین احترام گذاشته و ما خدا را شاکر هستیم که این فرهنگ متعالی همچنان در کشور ادامه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پیروان ادیان الهی هم از منظر قانون اساسی و هم از منظر فرهنگ و عرف از حقوق برابر شهروندی در جامعه برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه این فرهنگ ناشی از احترام ادیان توحیدی به یکدیگر است، اضافه کرد: دین اسلام، کتاب و پیامبرش همواره بر آزادی دین و اندیشه توصیه کردند و پیروان این آیین نیز به این نکته اعتقاد عملی داشته‌اند.

جنتی با بیان اینکه همزیستی و هم بستگی ادیان توحیدی در کشور مثال زدنی است‌، افزود: پیروان ادیان مختلف در طول دفاع مقدس خارج از اعتقادات دینی خود از کشور و ناموس خود دفاع کرده و بسیاری نیز در این راه به شهادت رسیده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از این امر می‌توان نتیجه گرفت که اندیشه توحیدی و مشترکات ملی عامل دیرینه همبستگی ادیان توحیدی بوده است.

جنتی با بیان اینکه مردم ایران هیچ گاه فریب اختلاف افکنان مغرض را نخورده‌اند‌، ادامه داد: متاسفیم که امروزه در بخشی از کشورهای همجوار به بهانه‌های برتری دینی افراط گری و اختلاف هر روز بیشتر شده و دامن مردم بی‌گناه را فرا می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این افراط گری با آموزه‌های هیچ دینی سازگار نبوده و از منظر همه ادیان توحیدی نکوهیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خبر تجاوز تروریست‌های تکفیری به منطقه ایزدی نشین عراق یکی از بدترین خبرها بود‌، افزود: این امر نشان دهنده این است که ترویست‌های تکفیری به هیچ قاعده و مذهبی پایبند نیستند.

جنتی با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی در خیابان سی تیر تهران و همچنین شهر اصفهان اظهار کرد: اینها نمونه‌های مطلوب برای مطالعات دین پژوهی و جامعه شناسی در ایران هستند.

مهمان ویژه همایش ادیان توحیدی گفت: گذری کوتاه در شهر تاریخی اصفهان اهمیت دینی و فرهنگی آن را در دوره‌های مختلف نمایان می‌سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اصفهان در دوره صفوی موطن پیروان چهار دین بوده که آنها در طول چند قرن همواره با مسالمت و حفظ احترام به یکدیگر در کنار هم زندگی کرده‌اند.

جنتی گفت: شهر فرهنگ پرور اصفهان پیشینه‌ای درخشان در فعالیت‌های مشترک بین ادیان الهی دارد.

وی با اشاره به تاسیس صفاخانه در سال 1281 شمسی به همت علمای اصفهانی اظهار کرد: هدف از ایجاد این مرکز گفت وگوی پیروان ادیان الهی ساکن در اصفهان بود که یکی از نخستین مراکز گفت‌وگوی ادیان در میان تمدن‌ها بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این پیشینه تاریخی در نهایت به تاسیس دبیرخانه ادیان توحیدی در این شهر انجامید که در آن گروهی از صاحب نظران ادیان به دور از تعصب گرد هم آمده و برای تعالی فرهنگ معنوی پیروان خود همفکری کنند.

وی ضمن تقاضا از استاندار و شهردار اصفهان برای در نظر گرفتن مکانی برای احیای صفاخانه اظهار کرد: دبیرخانه ادیان توحیدی در طی این سال‌ها همیشه از رهنمودهای علمای بزرگ بهره برده و به ارتقای سطح علمی خود پرداخته است.

جنتی با اشاره به برنامه‌های مختلف این دبیرخانه در حوزه ادیان توحیدی گفت: پیروان هر یک از ادیان الهی در سراسر ایران نقشی بسزا در تمام رویدادها و عرصه‌های مهم سیاسی و اجتماعی ایفا کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اغلب پیروان ادیان الهی در عرصه‌های مختلف توقیفاتی داشته‌اند و سبب افتخار همه مردم کشور شده‌اند.

وی ادامه داد: همزیستی ادیان توحیدی در ایران بستر خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های مشترک میان ادیان مختلف برای مقابله با افراط در منطقه خاورمیانه است.

جنتی با بیان اینکه بزرگترین دغدغه‌های بشر در طول تاریخ مسائلی نظیر صلح و امنیت بوده است‌، اضافه کرد: اختلافات میان ادیان ریشه در تعصب اشخاص دارد. ریشه در دیدگاهی که خود را بر حق می‌داند.

وی ادامه داد: به جای تندی، خشونت و افراط باید با زبان استدلال به سراغ مخالفان رفت؛ چرا که اعتقاد امری قلبی بوده و نمی‌توان با زور کسی را به باور رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با برخورد مستدل می‌توان دشمنی‌ها را تبدیل به دوستی کرد‌، گفت: بسیاری از دشمنی‌ها در طول تاریخ به دلیل متهم کردن یکدیگر به عقاید باطل پیش آمده و منشاء جنگ شده است.

وی اظهار کرد: گفت‌وگوی مستقیم بین ادیان سبب نزدیکی آنها به یکدیگر شده و در ایجاد صلح بین المللی نقش اساسی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز اتخاذ مواضع مشترک میان رهبران ادیان برای رسیدن به صلح جهانی نقشی حیاتی رقم خواهد زد، همچنین تعقل یکی از عوامل اصلی در مبارزه با افراطی گری است.

جنتی اظهار کرد: رهبران ادیان می‌توانند با فراخواندن پیروان ادیان خود به متون دینی و توجه دادن به خردورزی افراط گری را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوی میان ادیان راه حل و فصل اختلافات را کوتاه‌تر می‌کند، اضافه کرد: با کاهش اختلاف میان ادیان دنیای امن‌تری را شاهد خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروزه نه تنها گفت‌وگو میان ادیان ضروری است، بلکه باید علاوه بر آن خط مشی واحدی اتخاذ کرد.

جنتی با بیان اینکه باید نتایج گفت‌وگوی ادیان با همفکری و همیاری از قوه به فعل درآید افزود: در چشم انداز افق 1404 ، اصفهان شهری خواهد بود‌ پیشرفته که با حفظ همه داشته‌های فرهنگی و هنری همچنان محل گفت وگوی ادیان است.

گفتنی است در این همایش از جمعی از خانواده شهدای ادیان توحیدی کشور و همچنین علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی تجلیل به عمل آمد.

همچنین از سند برنامه‌های اجرایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان رونمایی شد.
























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن