تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819363349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوش: آمريكا بايد قدرت هسته‌يي‌اش را گسترش دهد از تصميماتم در مورد عراق راضي‌ام به مك كين كمك مي‌كنم رييس جمهور شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بوش: آمريكا بايد قدرت هسته‌يي‌اش را گسترش دهد از تصميماتم در مورد عراق راضي‌ام به مك كين كمك مي‌كنم رييس جمهور شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

جورج بوش گفت: تاريخ در مورد من به قضاوت خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جورج بوش رييس جمهور آمريكا، در مصاحبه‌ي اختصاصي با كانال تلويزيون Rai ايتاليا شركت كرد.

متن مصاحبه بوش با اين شبكه به شرح زير است:

سوال: آقاي رييس جمهور! در زمان حضور شما در اين سمت، دنيا شاهد تحولات و تغييرات مختلفي بود و هنوز نيز نگراني‌ها و مناقشات فراواني از جمله جنگ عراق و افغانستان و موضوع هسته‌يي ايران پابرجاست. ارزيابي شما از اين سه مناقشه چيست؟ و اگر بخواهيم به دورنماي اين مناقشات نگاهي بيندازيم، شما چه اقدامات متفاوتي براي حل و فصل اين مناقشات انجام داده‌ايد؟

بوش: سوال جالبي است. تاريخ درباره‌ي اقدامات ما به قضاوت خواهد پرداخت. به نظرم تصميمات در زمينه امور عراق بويژه سرنگوني دولت صدام ديكتاتور سابق عراق، تصميمات درستي بود. پيشرفت‌ها در عراق چشمگير بوده‌اند. در مقطعي از زمان ايجاد دموكراسي كامل در عراق به دليل خشونت‌هاي فرقه‌يي امكان پذير نبود. تصميم گرفتم كه نيروهاي بيشتري به عراق اعزام كنم تا آنها را به آمريكا بازگردانم و حالا متوجه خواهيد شد كه با توجه به كاهش خشونت‌ها در عراق تصميم در مورد اعزام نيروهاي بيشتر به عراق كاملا درست بوده و پس از كاهش خشونت‌ها، اوضاع عراق اندك اندك آرام شد. زمانيكه به شرايط عراق طي چند سال اخير نگاه مي‌كنم و پيشرفت‌ها و دستاوردها را در اين كشور مرور مي‌كنم واقعا از تصميماتم در اين كشور راضي مي‌شوم. در مورد افغانستان نيز بايد بگويم كه مناقشه اين كشور يك مناقشه سخت بوده است، چون دموكراسي جديد در اين كشور از سايه‌هاي يك رژيم وحشيانه و خشن ظهور كرد. سال گذشته گروه طالبان اعلام كرد كه تهاجمات بيشتري را عليه نيروهاي ائتلاف و دولتي افغان ترتيب مي‌دهد. در حقيقت نيروهاي ائتلافي نيز پس از اين اعلام در موضع حمله قرار گرفتند و در اين راستا توانستيم پيشرفت‌هايي در حملات عليه طالبان به دست آوريم. به نظرم بهترين دستاورد در افغانستان پيشرفت آموزش صحيح و كامل نيروهاي پليس افغانستان بوده است و در اين جا از دولت ايتاليا نيز براي كمك‌هايش در آموزش نيروهاي پليس افغنستان تشكر مي‌كنم. در مورد بحران هسته‌يي ايران مي‌توانم بگويم كه مجامع بين‌المللي بايد به ارسال پيام‌هاي خود به ايران مبني بر اينكه غني سازي تهران ممكن است به ساخت بمب هسته‌يي توسط ايران منجر شود، ادامه بدهند. در راستاي گفت‌وگو در مورد خطرات ناشي از برنامه هسته‌يي ايران نيز به اقدامات‌مان ادامه مي‌دهم. ما بايد مانع از غني سازي اورانيوم توسط ايران شويم و در اين راستا راه‌هاي مختلفي است تا جلوي ايران را بگيريم.

سوال: اگر ايران در برابر فشارهاي مجامع بين‌المللي مقاومت كند، آيا گزينه نظامي هنوز بر روي ميز شما قرار خواهد داشت؟

بوش: بله. گزينه نظامي عليه ايران هنوز نيز بر روي ميز كارم قرار دارد.

سوال: ايتاليا قصد دارد به گروه‌هاي درگير در مناقشه هسته‌يي ايران بپيوندد، اما آلمان در اين راستا شك و ترديد از خود نشان داده است چون به اين امر تمايل ندارد كه ما (ايتاليا) در اين گروه حضور يابيم. نظر شما چيست؟

بوش: معتقدم كه هر ابزاري كه باعث شود ايران از اقداماتش در راستاي غني سازي اورانيوم دست بردارد موثر است. در اين راستا قرار است با سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا گفت‌وگو كنم. رم مي‌تواند نقش موثري در متقاعد كردن ايران براي كنار گذاشتن برنامه‌هاي هسته‌يي‌اش ايفا كند.

بوش: ببينيد. من روابط بسيار خوبي با اكثر رهبران اروپايي‌ داشته‌ام. براي مثال روابط واشنگتن - رم بسيار روابط نزديك‌ و دوستانه است. آيا ما در اكثر مسايل بين‌المللي موضع مشتركي نداريم؟ شايد در يك سري از مسايل با يكديگر اختلاف داشته باشيم؛ اما اين اختلافات قابل حل است. ما به هويت و حقوق بشر، آزادي بيان و رسانه و آزادي مذهبي معتقديم. شما نيز به اين موضوع معتقديد. بنابراين فكر نمي‌كنم اختلافات ما عمده باشد كه نتوانيم آنها را با مذاكرات حل و فصل نكنيم. اختلاف نظر، موضوعي طبيعي است. آنچه مهم است روابط نزديك و دوستانه با كشورهاي اروپايي است كه من طي سالهاي حضورم در سمت رياست جمهوري آمريكا تلاش كردم هميشه روابط خوبي با اروپا داشته باشم. در مورد موضوع بحران انرژي بايد بگويم كه ما بسيار به هيدروكربن‌ وابستگي‌ داريم. تقاضاي جهان نيز بسيار بالاست و قيمت سوخت نيز سر به فلك كشيده است. بنابراين بايد بر اموري سرمايه‌گذاري كنيم كه تكنولوژي جديد را براي عدم وابستگي ما به نفت را به ارمغان بياورد. معتقدم كه آمريكا بايد به دو دليل در گسترش قدرت هسته‌يي‌اش تلاش كند. اول عدم اتكا به هيدروكربن و دوم بهبود وضعيت محيط زيست. موضوع گرم شدن زمين نيز باعث مي‌شود تا به گسترش امور هسته‌يي‌مان اصرار كنيم.

سوال: با توجه به حضور دوباره برلوسكني در عرصه قدرت در ايتاليا، تمايل داريد با حضور وي روابط شما با ايتاليا در چه زمينه‌هايي باشد؟

بوش: موضوع ايران. فكر مي‌كنم به سياستمدار با تجربه‌اي همچون برلوسكني در مورد حل و فصل بحران هسته‌يي ايران نياز داريم. در امور افغانستان نيز دولت جديد ايتاليا مي‌تواند كمك زيادي به ما بكند. از مردم ايتاليا به خاطر پذيرش موضوع كمك به گسترش دموكراسي در افغانستان تشكر مي‌كنم. من و سيلويو در گذشته نيز همكاري‌هاي بسيار نزديكي با يكديگر داشته‌ايم و بسيار تمايل دارم تا در عرصه‌ي سياست بين‌المللي بار ديگر با او همكاري كنم. ما مي‌توانيم در امور مبارزه با بيماري ايدز و مالاريا در آفريقا نيز همكاري‌هاي موثري داشته باشيم. فكر مي‌كنم زمينه‌هاي زيادي هستند كه مي‌توانيم با برلوسكني همكاري كنيم.

سوال: شما با پاپ بنديكت شانزدهم در آمريكا ديدار كرديد. نقش وي را براي بازگشايي گفت‌وگو ميان تمدن‌ها و مذاهب در جهان چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بوش: فكر مي‌كنم پاپ همانند يك پدر مقدس نقش مهمي در امور بين‌المللي دارد. ديدار خوبي با همديگر داشتيم و بسيار خوشحال شدم كه با او در كاخ سفيد ديدار كردم. در مورد گفت‌وگو ميان مذاهب و تمدن‌ها صحبت كرديم. فكر مي‌كنم اين موضوع بسيار مهم است كه مردم زمينه‌ها را براي حل و فصل خشونت‌ها از طريق مذاهب فراهم كنند. مردم بايد بدانند كه مذهب، خود صلح است. در مورد گفت‌وگو‌هايم با پاپ با پادشاه عربستان نيز سخن گفتم. پادشاه عربستان نيز مي‌تواند نقش مهمي در گفت‌وگو‌ها ميان مذاهب بويژه مسيحيت و اسلام ايفا كند.

سوال: مي‌دانم كه زياد تمايل نداريد در مورد رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري 2008 آمريكا صحبت كنيد، اما دنيا به شدت ناظر اين رقابت‌هاي هيجان انگيز است.

بوش: بله

سوال: يك قهرمان سابق جنگ ويتنام (مك كين) و يك آفريقايي - آمريكايي (اوباما) به مرحله نهايي اين رقابت‌ها رسيده‌اند. هم چنين يك خانم نيز (هيلاري كلينتون) در رقابت‌ها حضور داشت كه به شدت تلاش كرد تا رييس جمهور بعدي آمريكا شود. شور و نشاط دموكراسي را در انتخابات رياست جمهوري آمريكا چگونه مي‌بينيد؟

بوش: ببينيد. من از مك كين حمايت مي‌كنم و هر كسي اين موضوع را مي‌داند. از سوي ديگر اين موضوع بسيار مهم است كه يك آفريقايي - آمريكايي از طرف دموكرات‌ها كانديداي اصلي شود. اين يعني دموكراسي ناب. حضور يك زن (هيلاري) نيز باعث مي‌شود تا جهانيان بدانند دموكراسي كامل در آمريكا وجود دارد. هيلاري يك رقيب بسيار مهم براي ما بود. حالا رقابت ميان اوباما و مك كين است. رقابت‌هاي انتخاباتي بسيار سخت است. دو مرتبه در اين مراحل حضور داشتم و دوست دارم مك كين در اين رقابت‌ها پيروز شود. به نوبه‌ي خودم به مك كين كمك مي‌كنم تا در اين رقابت‌ پيروز نهايي شود. او مردي خواهد بود كه در كاخ سفيد قرار خواهد گرفت و تصميمات جدي در امور صلح و امنيت اتخاذ خواهد كرد.

سوال: در ابتداي مصاحبه شما به تاريخ اشاره كرديد. آيا از اين موضوع آگاه هستيد كه تاريخ در آينده از شما در مورد عراق بازخواست مي‌كند؟ در اين زمينه چگونه فكر مي‌كنيد. وقتي به جنگ عراق نگاه مي‌كنيد بويژه پس از انتشار گزارش اخير كميته سنا مبني بر اينكه شما دروغ گفته‌ايد. آيا باز هم از به راه افتادن جنگ عراق خوشحال هستيد؟

بوش: ببينيد مي‌خواهم به مردم يادآوري كنم كه از اين گزارش‌ها زياد منتشر شده است. به مردم يادآوري مي‌كنم كه يكي از مسايلي كه در مورد تاريخ مهم است، اين موضوع مي‌باشد كه تاريخ درست را به ياد داشته باشيم. در زمان حمله به عراق، شوراي امنيت سازمان ملل اين موضوع را تصويب كرد كه صدام يا بايد موضوع سلاح‌هاي كشتار جمعي‌اش را فاش كند تا خلع سلاح شود يا با پيامدهاي جدي روبرو مي‌شود. كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه و انگليس نيز از اين موضوع طي قطعنامه‌ي 1441 حمايت كردند. چون همه فكر مي‌كردند كه صدام سلاح‌ كشتار جمعي در اختيار دارد. حتي در ميان دموكرات‌هاي آمريكا نيز مقاماتي بودند كه فكر مي‌كردند صدام اين سلاح‌ها را در اختيار دارد. شما بايد به حرف‌ها و نقل قول‌هايشان گوش مي‌كرديد. معتقدم كه از شر صدام خلاص شدن يك اقدام درست بود، اما بگويم كه از اين موضوع كه اطلاعات با اطلاعات مورد نظر ما متفاوت بوديم ناراحت شديم؛ اما حالا چالش‌ ما ايجاد دموكراسي نوپا در عراق است. دموكراسي در قلب خاورميانه قرار خواهد گرفت. تلاش مي‌كنيم تا مردم خاورميانه را از استبداد و خودكامگي در اين منطقه رهايي ببخشيم چون خاورميانه به مكاني براي انجام حملات تروريست‌ها تبديل شده است.

سوال: با توجه به اينكه چند ماه تا پايان دوران رياست جمهوري‌تان باقي مانده است، چه اقداماتي را در اولويت كارهايتان قرار خواهيد داد؟

بوش: سوال خوبي است. زمان زيادي بري فكر كردن در مورد اين موضوع در اختيار ندارم. احتمالا كتابي خواهم نوشت. در مورد تصميماتي كه طي اين هشت سال اتخاذ كردم سخن خواهم گفت تا تاريخ شرايطم را در زمان اتخاذ تصميم‌هايم درك كند. قصد دارم يك موسسه آزاد در دالاس احداث كنم تا در مورد اصول جهاني آزادي‌ها در داخل و خارج بحث شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن