واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به نمایش «صبح بخیر»
«صبح بخیر»؛روایتی برای یادآوری نزدیکی مرگ به انسان
نمایش «صبح بخیر» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی با موضوع جنگ، درگیری و رویارویی افراد با مرگ، عشق، فداکاری و محبت میان یک خانواده را به نمایش میگذارد.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «صبح بخیر» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی و بازی کامبیز امینی، آذر سماواتی، شهرام مسعودی، آرمیتا نوری، بهار همتی و نگار همتی در سی و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت. پیش از این نیز، این نمایش در استان البرز و خراسان رضوی (دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی) اجرا شده است.«صبح بخیر» روایت بی زمانی و مکانی البته در زمان و مکان دوران جنگ تحمیلی و شبهای عملیات است، داستان درباره سربازی است که به اعتقاد خودش هیچگاه در زندگی به چشم و حساب نیامده و در یک شب عملیات مهم میخواهد ارادت خود را به فرمانده خود که از صدای آواز عجیبی آزار میبیند، ثابت کند. فرمانده، سرباز را مأمور به از بین بردن این صدا میکند اما در این اثنا اتفاقات عجیبی برای سرباز میافتد که برای مخاطب جذاب است. این سرباز همه تلاش خود را میکند تا آرامش فرمانده خود را برقرار کند اما افسوس که مرگ فرماندهاش را صدا میزند. نکات زیادی در این نمایش نهفته است نکته اول، حضور نابهنگام و دور از واقع مرگ در نزدیکی هر انسانی است در قالبهای مختلف فرشته مرگ با آوای زیبا و دلشنین یا دهشتناک بنا به سیرت انسان بر او نازل میشود. نکته دوم، شجاعت و شهامت برخی انسانهایی است که حاضرند از جان خود برای جمع و جامعه خود بگذرند نمونه این افراد در جنگ تحمیلی بسیار مشاهده شدند. نکته سوم، تبعیض در حوزههای مختلف اجتماعی حتی در میادین جنگ که شخصیت نمایش با عنوان کاسه لیسی از آن یاد میکند. مبحث دیگر گرمای خانواده و عشق و محبت بین اعضای آن و فداکاری است در نهایت نشان میدهد که این فداکاری حتی قضا و قدر الهی را نیز با تغییر روبه رو میکند و در نهایت این عشق و انسانیت است که زنده میماند و دیگران را مورد بهره خود قرار میدهد. ویژگی دیگر این نمایش وجود راویان مختلف است درصورتی که شاید نیاز به روایت هم نداشته باشند و بسیاری مباحث در اثنای نمایش مشخص میشود اما باز هم نویسنده به روایت از درون انسانها و حتی فرشته مرگ میپردازد. تجسم فرشته مرگ در قالب یک زن با آواهای متفاوت نکتهای است که شاید کمتر مورد مشاهده شده باشد و همیشه فرشته مرگ را در قالب شخصیتهای خشن در جسن مرد با صداهای وحشتناک دیده میشود. فضای خشک حاکم به مرگ داستان با دیالوگهای عامیانه و گاه شوخ طبعانه بین فرشته مرگ و انسانها میشکند و این خود نیز از ظرفیتهای داستان محسوب میشود در نهایت این اناسن در دنیای سراسر زشت و زیبای مدرن امروز است که باید انتخاب کند چه آوایی را در دوردستهای زندگی مادی خود بشنود. «صبح بخیر» درگیری و رویارویی افراد با مرگ، عشق، فداکاری و محبت میان یک خانواده را به نمایش میگذارد؛ صدای مرگ در این نمایش در قالب آواز یک زن شنیده میشود که این صدا برای فرمانده عملیات ناخوشایند و آزاردهنده است اما برای سرباز دلنشین است.
94/11/07 - 15:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]