تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853054341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست نقد و بررسی فیلم «سرگیجه» عنوان شد: شادمهر راستین: هیچکاک با قدرت سینما، تماشاگر را می‌فریبد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست نقد و بررسی فیلم «سرگیجه» عنوان شد:
شادمهر راستین: هیچکاک با قدرت سینما، تماشاگر را می‌فریبد
در یکصد و چهل هفتمین برنامه خانه هنرمندان که دوشنبه 5 بهمن در تالار استاد ناصری فیلم «سرگیجه» در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد.

خبرگزاری فارس: شادمهر راستین: هیچکاک با قدرت سینما، تماشاگر را می‌فریبد



به گزارش خبرگزاری فارس، در یکصد و چهل هفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان که دوشنبه 5 بهمن در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک به روی پرده رفت. در ادامه نیز شادمهر راستین و کیوان کثیریان به نقد و بررسی فیلم پرداختند. راستین ضمن ابراز خوشحالی از اکران «سرگیجه» گفت: این فیلم در زمان ساخت خود چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما پس از آن و تا به امروز توجه و تقدیر بسیاری از منتقدین را برانگیخته است. شاید برای کسانی که چندان اهل سینما نباشند، این میزان از توجه عجیب به نظر برسد. آن دسته از فیلمسازان و اهالی سینما که به این فیلم علاقه دارند، ارزش را نه به واقعیت بیرونی بلکه به آن چیزی می دهند که روی پرده می رود. در این صورت قواعد سینما از قواعد زندگی مهم تر می شود و همه چیز فیلم درست به نظر خواهد رسید. این امر در نگاه مرد حقیقت جو قابل ردیابی است. ارسطو به مساله تفاوت واقعیت و حقیقت پرداخته و نیچه هم همین سوال را داشته است. در پست مدرنیسم، جای واقعیت و حقیقت با هم عوض می شود و نگاه من نیز بر همین مبناست. وی با طرح این پرسش که چگونه می شود به واقعیت و حقیقت یک ماجرا پی برد، افزود: در دین های ابراهیمی درک حقیقت از طریق واقعیت بیرونی اتفاق می افتد. در مدل شرقیِ مرد حقیقت جو، از واقعیت به حقیقت می رسیم و در این مسیر انگیزه و ذات اهمیت دارد. اما در مدل غربی، از واقعیت به واقعیت اولیه می رسیم. در حالی که سینمای هالیوود بر اساس واقعیت بیرونی کار می کند، اما «سرگیجه» نشان می دهد سینما قادر است واقعیت غلط بیرونی را باورپذیر کند؛ این فیلم نشان دهنده قدرت سینماست و به زبان درونیِ سینما و نه زبان فرمیِ آن مربوط می شود. مرد حقیقت جو در فیلم، واقعیت را عوض کرده و نمایشی می کند تا به حقیقت دست یابد. مخاطب نیز با این روند همراه می شود و دوست دارد این بازی ادامه پیدا کند. مرد حقیقت جوی فیلم می خواهد به هر طریقی به حقیقت برسد و در این راه زن را قربانی می کند. این منتقد سینمایی افزود: هیچکاک بر اساس قدرت سینما، تماشاگر را می فریبد، واقعیت را می سازد و به هر حقیقتی که دوست دارد می رسد. فیلم با نگاهی اسطوره ای شروع می شود، سپس به ما می آموزد جهان واقعی را چگونه بنگریم و در نهایت ما را به حقیقتی می رساند که خودمان هم دوست داریم ببینیم. در واقع مسیر فیلم از سنت شروع می کند و به جهان مدرن می رسد. در این فیلم شاهد به کمال رسیدن زبان سینما و مستقل شدن واقعیت سینمایی هستیم. اگرچه هیچ مصداقی بیرونی برای فیلم وجود ندارد، اما تاکنون سرپا ایستاده است. تا پیش از «سرگیجه»، سینما بر اساس واقعیت بیرونی بود و مصداق خارجی داشت. اینجا واقعیت همان چیزی است که روی پرده می بینیم و در حین فیلم نیز به حقیقت می رسیم. آنچه اهمیت دارد، باورپذیری فیلم است نه اینکه مبتنی بر قواعد ساخته شده باشد. راستین در پاسخ به سوالی در مورد نقد هملتی به فیلم گفت: «سرگیجه» را از جهاتی با هملت و مکبث مقایسه کرده اند؛ فیلم تم مکبثی دارد، از این جهت که از گناه نمی توان گریخت و آنچه وعده داده شده سرانجام به واقعیت می پیوندد. اما از نظر روایت به فصل دوم و پرده پنجم هملت شباهت دارد. وی همچنین در خصوص آوانگارد بودن یا نبودن فیلم گفت: سینمای آوانگارد با مثلث تماشاچی/فیلم/فیلمساز پیش نمی رود، بلکه این معیارها را شکسته و به تجربه ای جدید در زبان دست می زند. «سرگیجه» اگرچه ریشه های آوانگارد و سوررئال دارد، اما در خودِ زبان و ارتباط دست به تجربه می زند و در نهایت کلاسیک باقی می ماند. اینکه با چنین فیلمی بتوان رفتاری آوانگارد انجام داد، کار دشواری است که از دست کسی مانند هیچکاک برمی آید. او فیلم را با مساله جنایت شروع می کند اما در ادامه آن را به موضوعی کم اهمیت تبدیل می کند. در ادامه خسرو دهقان که در میان تماشاگران حضور داشت به اهمیت فیلم اشاره کرد و گفت: خاصیت فیلم این است که از زوایای بسیار متفاوتی قابل بررسی است. «سرگیجه» اخیرا توانسته از نگاه منتقدان از «همشهری کین» نیز پیشی بگیرد. «همشهری کین» از نظر فنی، عمق میدان و.. بسیار قدرتمند است، اما زوایای مختلف «سرگیجه» توانسته بر آن توان فنی غلبه کند. یکی از منش های فیلمسازی هیچکاک که در این فیلم هم قابل مشاهده است، موکول نکردن تعلیق به بخش پایانی فیلم است. او در همان نیم ساعت ابتدایی فیلم، مشتش را باز می کند و با پیش انداختن تماشاگر از قهرمان فیلم، تعلیق موردنظرش را در فیلم به وجود می آورد. این منتقد سینمایی در پایان گفت: هیچکاک معلم هندسه نیست و چنین نگرشی به او اشتباه است. او شعبده باز و مجنونی است که از سبک گروتسک قرن 19 بریتانیا تا نظام به شدت دقیق سینمای آلمان و.. را پشت سر خود دارد. مقوله هنر بخشی از متافیزیک است و چیزهایی از جهان های ناشناخته شرقی را نیز در وجود هیچکاک می توان پیدا کرد.     

94/11/06 - 11:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن