تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809940545




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درس هایی از حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنى(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:نما: دست تحریف و تاویل و تصرف و اعمال سلیقه هاى شخصى به علل متعدد از جمله غرب زدگى از سوى معدودى که به اصطلاح خود را روشنفکر مى شمارند به سوى عقاید و تعالیم دینى دراز شده است.به گزارش نما ،دست تحریف و تأویل و تصرف و اعمال سلیقه هاى شخصى به علل متعدد از جمله غرب زدگى از سوى معدودى که به اصطلاح خود را روشنفکر مى شمارند به سوى عقاید و تعالیم دینى دراز شده و اشخاص فاقد صلاحیت هاى علمى به صورت کارشناس امور دینى در قالب مصاحبه و میزگرد و سخنرانى و نوشتن مقاله، ارزش هاى اسلام و التزامات مردم را به عقاید و احکام شرعى هدف قرار داده اند. نسل جوان ما اگر بخواهد از شر اضلال این روشنفکرهاى اسمى در امان بماند و دین راستین اسلام را پاک و همان طور که نازل بر پیامبر اکرم (ص) شده است از منابع اصلی فرا بگیرد، باید یا شخصا مراجعه به این منابع نماید یا به اسلام شناسان؛ یعنى آنها که در مکتب اهل بیت علیهم السلام و با غور و بررسى در این دو منبع اسلام را آموخته اند ـ رجوع نماید. اصحاب پیامبر اکرم و اهل بیت معصومش علیهم السلام از ایشان سوال های اعتقادی بسیاری پرسیده اند که دلیل آن اهمیت این گونه مسائل و دغدغه درست بودن عقاید بوده است. یکی از راه های اطمینان به درستی عقاید، عرضه عقاید و معارف دینی به محضر معصومان علیهم السلام است. درواقع شخص در عرضه عقاید خود به محضر معصومان علیهم السلام خواستار اصلاح عقاید غلط و تایید عقاید درست و تکمیل آنها است. در جوامع حدیثی در مواردی می بینیم، شخصی محدث و عالم که با احادیث اهل بیت علیهم السلام آشنا است و عقاید خود را از معصومان علیهم السلام اخذ کرده، اعتقاداتش را به محضر امام زنده خود عرضه می کند. درواقع چنین فردی درصدد ازبین بردن احتمال بسیار ضعیف عدم مطابقت عقایدش با آموزه های دینی و به منظور حصول اطمینان قلبی از دین و معارف و عقاید دینی است. قطع این مرحله بى همرهى خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهى کسانى که عمر خود را در مسیرهاى دیگر و اشتغال به غیر آنچه در مکتب اهل بیت علیهم السلام تبلیغ و تدریس مى شود گذرانیده اند، خودشان به این مطلب مى رسند که نمى توانند محصول بعض اشتغالات خود را به خدا و پیغمبر نسبت دهند. مکتب انبیا و مکتب قرآن و وحى و امام باقر و صادق(ع) را زراره ها و ابان بن تغلب ها و محمد بن مسلم ها و عمارها و اصبغ ها و حذیفه ها و ابوذرها مى شناسند، نه دیگران. هیچ گاه شنیده نشده است که یک نفر پیش مثل یعقوب ابن اسحاق کندى رفته باشد و به او عرض دین کرده باشد. یعقوب بن اسحاق ها هم اگر بخواهند عرض دین کنند، فقط باید به پیغمبر و امام و روایت احادیث آنها عرض نمایند. عرض دین توسط حضرت عبدالعظیم(ع) از جمله شخصیت هاى بزرگى که دین خود را عرض بر امام زمان خود نمود ابوالقاسم عبدالعظیم بن عبدالله بن على بن الحسن بن زید بن السبط الاکبر الامام ابى محمد الحسن المجتبى (ع) است. این بزرگوار یکى از اعاظم ذریه رسول و فرزندان مرتضى و بتول ـ صلوات اللّه علیهم أجمعین ـ و از شخصیت ها و معارف علماى اهل بیت و بزرگان صحابه حضرت جواد و حضرت هادى علیهماالسلام و محارم اسرار ائمه است. از جمله روایاتى که دلالت بر فضل و علم این شریف بزرگوار دارد، روایتى است منقول از حضرت هادى(ع) که به یکى از شیعیان رى مى فرماید: «هرگاه مشکل شد بر تو چیزى از امر دین تو در ناحیه خودت سوال کن از آن از عبدالعظیم بن عبدالله الحسنى و از من به او سلام برسان.» از اینکه چنین شخصیتى در مقام عرض دین خود برآمده است، اهمیت تصحیح عقاید اعم از آنچه واجب الاعتقاد است یا فراتر و بیشتر از آن است معلوم مى شود. بنابراین باید هرکسى مطابق بودن عقاید خود را با کتاب و سنت احراز نماید. جایی که عقاب پر بریزد! در موقفى که مثل حضرت عبدالعظیم حسنى با آن همه علم و آگاهى از کتاب و سنت و با عقایدى که صد درصد و به یقین جزمى و قطعى به آنها معتقد بوده است، باز لازم مى داند که این عقاید را حضور مبارک امام عرضه بدارد تا از امام تصدیق و امضاى صحت آن عقاید را دریافت نماید، دیگران و خصوص امثال این حقیر به طریق اولى باید به عرض دین خود مبادرت کنند و براى اطمینان بیشتر و بیشتر نه فقط به یک نفر، بلکه به اشخاص متعدد از رجال عالم به قرآن و حدیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و آنهایى که علمشان را از آن بزرگواران گرفته، عرضه بدارند. باید در این میدان با کمال تواضع و فروتنى کالاى عقیدتى خود را به عرض خبرگان مورد اعتقاد و عالم به صحیح و ناصحیح و کامل و ناقص آن برسانیم. ادب تسلیم در برابر مقام ولایت نکته ادبى و اخلاقى که از این حکایت عرض دین باید از این سید شریف جلیل حسنى آموخت، پرهیز از غرور به علم و مقام علمى است. مبادا که انسان به علم خود و به چند کلمه اصطلاح مغرور شود. ادب ممتاز و ارزشمند دیگرى که در جریان این عرض دین از حضرت عبدالعظیم ظاهر مى شود، تسلیم بى چون و چراى آن شخصیت والا در مقابل مقام ولایت و حجت خدا است که باید از آن درس آموخت. حضرت عبدالعظیم در سلسله نسب و انتساب به امامین همامین حسنین علیهماالسلام، به دو واسطه از امام على نقى علیه السلام نزدیک تر است؛ زیرا امام هادی (ع) در نسب به شش واسطه به امام حسین (ع) مى رسد؛ اما حضرت عبدالعظیم به چهار واسطه نسبش به حضرت امام حسن مجتبى(ع) مى رسد. مع ذلک این سید عظیم الشأن جلیل القدر در برابر حجت خدا و صاحب ولایت امر چنین متواضعانه رفتار مى نماید که همین حال ادب و حفظ احترام امام و عرض دین از مثل او به حضرت هادى(ع)، دلیل باهر و روشنى بر کمال معرفت و جلالت قدر و عقیده محکم او به ولایت و امامت آن حضرت است. او با معرفتى که دارد مى داند در برابر مقام ولایت و امامت و حجت خدا هرکه باشد و هرچه داشته باشد محو است و ایمان به ولایت اقتضا دارد که هرچه بتواند شرط ادب و اطاعت از ولى خدا را رعایت نماید و عرض وجودى نکنند و زبان حالش این باشد: با وجودت ز من آواز نیاید که منم! مسئله عرض دین در عصر حاضر در عصر ما مسئله عرض دین به دین شناسایى که دین را از قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام شناخته اند، مسئله اى است که باید همگان مخصوصا نسل جوان و دانشجویان عزیز و دانشگاهیان متعهد و متدین به آن توجه کامل داشته باشند؛ زیرا دست تحریف و تاویل و تصرف و اعمال سلیقه هاى شخصى به علل متعدد از جمله غرب زدگى از سوى معدودى که به اصطلاح خود را روشنفکر مى شمارند به سوى عقاید و تعالیم دینى دراز شده و اشخاص فاقد صلاحیت هاى علمى به صورت کارشناس امور دینى در قالب مصاحبه و میزگرد و سخنرانى و نوشتن مقاله، ارزش هاى اسلام و التزامات مردم را به عقاید و احکام شرعى هدف قرار داده و چنان وانمود مى کنند که روشنفکرى، عدم تعهد به مدالیل کتاب و سنت و اصطلاحات دینى و محدودنبودن در چارچوب کتاب و سنت است و به گمان خود، روشنفکرانه دریافت هاى علما و فقها را در امتداد قرن هاى متمادى تخطئه نموده و بسیارى از احکام الهى را با مزاج عصرى که ساخته غرب یا شرق است، مناسب نمى دانند و با توسل به الفاظ مبهمى از قبیل فقه پویا یا قبض و بسط شریعت بعض احکام و خاتمیت و ابدیت برنامه هاى شرعى و نظامات جزائى و اجتماعى و غیرها را زیر سوال برده و در عقاید نیز با افکار به اصطلاح عرفانى کتاب و سنت را تعریف و توصیف مى نمایند و خلاصه راهى مى روند که اگر ادامه یابد التزامات دینى بسیارى را سست مى نماید. کار مهم و بزرگ انبیا این بود که مردم را به برنامه هایى که از سوى خدا تبلیغ کردند، مؤمن ساخته و آنها را به عمل به این تعالیم وجدانا متعهد نمودند؛ کارى که از هیچ یک از فلاسفه و قشرهاى به اصطلاح برجسته و نوابغ فکرى برنیامده و برنخواهد آمد. این افراد به اصطلاح روشنفکر هرکجا پیدا شدند با این ایمان برخورد دارند و خارج بر آن هستند و به این افتخار مى کنند که در تمام یا بعض از این باورها خدشه نمایند و تعهد مردم را کم کنند و دین را طبق اندیشه خودشان که متاثر از اوضاع و احوال بیگانگان است، تفسیر نموده و اصالت هاى اسلامى را مورد تردید یا انکار قرار دهند. کسب شهرت از راه هتاکی به دین! متاسفانه این روش ها که به صورت گرایش به دین و مذهب و مذهبى بودن ابراز مى شود، کم و بیش در زن و مرد اثر گذارده و یک وسوسه در بعض مسائل مسلم مذهبى و تعهدات اسلامى در بعضى دیده مى شود. ناگفته نماند که طبع این گونه برخوردهاى تردیدانگیز یا توهین آمیز با مسائل مقبوله و مورد احترام و تقدیس جامعه شهرت بخش است و افرادى که مى خواهند اسم و آوازه اى به دست بیاورند و از راه هاى صحیح عاجزند، این راه را پیش مى گیرند و هرچه در این راه هتاکى بیشتر نشان داده شود و بى پرده و صریح تر انکار و اهانت شود و به ارزش هاى جامعه تندتر حمله کنند، بیشتر موجب شهرت مى شود و عده اى هم که آن ارزش ها را معارض با هواها و منافع خود مى دانند، بیشتر از آن استقبال مى کنند. بسیارى از غرب زده ها و متجددمسلک ها، نویسنده و گوینده اى را آزاداندیش و روشنفکر مى دانند که در حمله به مقدسات و باورهاى جامعه و مسخره کردن آنها بى پروا و گستاخ باشد. کتاب سلمان رشدى مرتد که عارى از هرگونه استدلال و برداشت منطقىو معقول بود و حاوى هیچ نکته و ردّ و ایراد خردپسند نبود، تنها به علت گستاخى مفرط و اهانت به مقامات مقدسه و شخصیت هایى که همه از آنها احترام مى کنند و حریم قداست آنها را محترم مى شمارند، در محافلى که حدّ و حدودى براى آزادى اشخاص قائل نیستند، روشنفکرانه و آزاداندیشانه تلقى شد و از رهگذر هتک این قداست ها و اهانت به مقدسات مسلمانان مشهور گردید و استعمار هم براى همین اهانت او به اسلام از او حمایت و دفاع کرد؛ وگرنه کتاب، فاقد محتواى منطقى و استدلالى است. راه نجات جوانان امروز به این جهات، نسل جوان ما اگر بخواهد از شر اضلال این روشنفکرهاى اسمى در امان بماند و دین راستین اسلام را پاک و همان طور که نازل بر پیامبر اکرم (ص) شده است از منابع اصلی فرا بگیرد، باید یا شخصا مراجعه به این منابع نماید و بدون تاویل و توجیه، دلالت کتاب و سنت را حجت بداند یا به اسلام شناسان، یعنى آنها که در مکتب اهل بیت علیهم السلام و با غور و بررسى در این دو منبع اسلام را آموخته اند، رجوع نماید. اینان را همه مى شناسند. ابوذرها و مقدادها و سلمان و سلیم ها و محمد بن مسلم ها و ابن ابى عمیر و فضل بن شاذان و ابن بابویه ها و کلینى ها و شیخ طوسى ها و شاگردان آنها و شاگردان شاگردانشان تا زمان حاضر از علما و فقها و مراجع هستند. به هرحال، در عرض دین و در مقام تحصیل اطمینان به اینکه دینى که شخص به آن متدین شده است با دینى که پیغمبر و ائمه علیهم السلام و کتاب و سنت عرضه داشته موافق است و دین الله است، معیار همان بیان وحى و کلمات و بیانات اهل بیت وحى علیهم السلام است. باید به مقتضاى حدیث: «إِنَّ هذا العِلْمَ دینٌ فَانْظُرُوا عَمَّنْ تَأخُذُونَ دینَکُم» دین خدا و علم دین را در همه رشته ها و بخش هایش از اهل دین بپرسید. (با استناد به کتاب ارزشمند «شرح حدیث عرض دین» اثر حضرت آیت اللّه العظمى صافى گلپایگانى مد ظله الشریف)


جمعه ، ۲۵دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نما]
[مشاهده در: www.namanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن