تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814708156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دين و دنياي «آموزش» و «پرورش» در معرض تهديد تعطيلات!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دين و دنياي «آموزش» و «پرورش» در معرض تهديد تعطيلات!
تهديدات مداوم تقويم آموزشي مدارس كشور از سوي تعطيلات تحميلي به ويژه تعطيلات با منشأ جوي و اقليمي، در يكي دو دهه اخير بالغ بر15هزار ميليارد تومان به بودجه دولتي خسارت وارد كرده است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


تهديدات مداوم تقويم آموزشي مدارس كشور از سوي تعطيلات تحميلي به ويژه تعطيلات با منشأ جوي و اقليمي، در يكي دو دهه اخير بالغ بر15هزار ميليارد تومان به بودجه دولتي خسارت وارد كرده است. با اين وجود و با توجه به رويكرد مجلس و دولت به نظر مي‌رسد طرح مسئله تغيير تقويم آموزشي موج ناكامي باشد كه تكاملش به سال‌ها يا حتي دوره‌هاي آتي موكول شود. پيش‌بيني مي‌شود با ادامه اين روند اتلاف منابع در اختيار آموزش و پرورش طي سال‌هاي آینده قابل رقابت با بودجه سایر وزارتخانه ها شود.  
طبق قانون روزهاي آموزشی بين 180 تا 200 روز هستند و در آموزش و پرورش ما با توجه به تصويب برنامه درسي ملي، تعداد روزهاي آموزشي براي هر يك از دوره‌هاي تحصيلي مشخص است و برمبناي همان هم تعداد ساعات آموزشي را تعيين كرده‌اند. آموزش و پرورش موظف است آن تعداد روز را به ارائه آموزش بپردازد. تعطيل شدن مدارس به هر دليلي، از جمله آلودگي هوا، بارش برف يا ايجاد شرايط اضطراري در برخي استان‌ها اتفاقي است كه هر سال مي‌افتد اما براي اينكه تعداد روزهاي مفيد آموزش تحقق پيدا كند، بايد به تعداد روزهاي تعطيلي، در ادامه سال تحصيلي آن روزها جبران شود. منتها با توجه به مصوباتي كه شروع و پايان سال تحصيلي را محدود مي‌كند، امكان انعطاف در تقويم آموزشي براي جبران روزهاي تعطيلي در عمل از مدارس و آموزش و پرورش سلب شده است. به بيان ديگر روزهاي آموزشي و محتواهایي كه در اين روزها به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود، در معرض تهديد تعطيلي‌هاي پيش بيني نشده است.
نكته از آنجا قابل توجه مي‌شود كه از سوي كارشناسان براي هر روز تعطيلي مدارس 120 ميليارد تومان خسارت برآورد مي‌شود. از طرفي 20 سال از موج آلودگي هوا منجر به تعطيلي مدارس در سال تحصيلي مي‌گذرد و بنا به گفته مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست20 سال ديگر هم بايد صبر كرد تا شايد تجربه 365 روز هواي پاك در كلانشهرهاي كشور محقق شود. با اين حساب اين دست تعطيلات تحميلي به اضافه تعطيلات استاني مدارس كه به دليل تغييرات آب و هوايي و اقليمي پاي ثابت تقويم آموزشي شده‌اند، در سال تحصيلي جاري و تا امروز نزديك 800 ميليارد از منابع آموزش و پرورش را هدر داده است. با اين وجود قانون بر چينش برنامه آموزشي بر اساس شرايط ايده‌آل اصرار دارد.
در نهايت نيز مجلس اتلاف سالانه حدود هزار میلیارد تومان بودجه دولت تنها در آموزش و پرورش را ناديده مي‌گيرد. اگر همين رقم بدون توجه به نرخ افزايش بودجه و مؤلفه‌هاي وارده به اقتصاد آموزش و پرورش را در 20 سالي كه براي حل معضل آلودگي هوا در نظر گرفته شده، ضرب كنيم مجلس و دولت صابون 20 هزار میلیارد تومان دورريز بودجه دولتي را به تن ماليده‌اند.
    
از آغاز مطالعات تا اجرا راه طولاني است
به بيان ديگر تحميل تعطيلات به مدارس به همراه مقاومت قانون در برابر تغيير تقويم آموزشي، آموزش و پرورش را در معرض آسيب‌هاي زيادي قرار داده است كه كمترين آن عدول از مراتب پايبندي به برنامه درسي ملي است. با اين وجود پافشاري قانون باعث نشده برنامه‌ريزان آموزشي مطالعه درباره تغيير تقويم آموزشي را آغاز نكنند.  علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش سه‌شنبه گذشته در حاشيه گردهمايي مديران ستادي و اجرايي سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور، با اشاره به اينكه شروع سال تحصيلي در شهريورماه مغاير قانون مجلس است، اظهار كرد: پژوهش‌هايي در اين خصوص انجام شده و در حال بررسي تحليل محتواي پژوهش‌هاي قبل هستيم و اگر به تقويم آموزشي جديدي برسيم كه اجراي آن امكانپذير باشد، حتماً از مبادي ذي‌ربط پيگيري خواهيم كرد اما بايد در نظر داشت كه تغيير تقويم آموزشي به اين سادگي‌ها امكانپذير نيست و آن هم دلايل عمده‌اي دارد. وي ادامه داد: شرايط كشور متفاوت است و برخي روستاها كه كار كشاورزي انجام مي‌دهند، تا پايان تابستان مشغول كار هستند و نمي‌توان به راحتي كلاس‌هاي درس را از شهريورماه شروع كرد، مگر آنكه حاكميت به اين نتيجه برسد كه انعطافي در تقويم مدارس داشته باشيم و آن را بومي كنيم كه البته اين موضوع هم چندان عملياتي نيست. در هر صورت اصل موضوع را نفي نمي‌كنيم و در حال مطالعه روي آن هستيم.
    
صفحات كتاب درسي كه ورق نمي‌خورند
طبق قانون مصوب مجلس، شروع و پايان سال تحصيلي مشخص است و آموزش و پرورش هم نمي‌تواند خارج از اين چارچوب حركت كند. در مواقعي كه تعطيلات ناگهاني پيش مي‌آيد، تقويم آموزشي و برنامه‌ريزي‌هاي درسي مدارس به هم مي‌ريزد و راهي هم براي جبران آن نيست، به جز كوتاه كردن برنامه درسي توسط مدارس و به سليقه معلم. به عبارت ديگر مدارس خود دست به كوتاه كردن برنامه درسي مي‌زنند و براي اين كار با هيچ اداره، ستاد يا نهاد نظارتي هماهنگ نمي‌كنند. به همين دليل يكپارچگي برنامه درسي نه تنها در استان‌ها و شهرهاي مختلف كشور كه بلكه حتي در مدارس يك منطقه در يك شهر هم دستخوش تغيير مي‌شود.
در اين مورد علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اواخر هفته گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام كرد: اگر بودجه آموزش و پرورش را كه امسال 24 هزار ميليارد است تقسيم بر تعداد روزهاي مفيد مثلاً 200 روز كنيد، هزينه تمام شده يك روز آموزش مشخص مي‌شود. وقتي اين يك روز تحقق پيدا نمي‌كند، يعني دولت هزينه‌اي پرداخت كرده، مجلس پرداخت كرده، مردم از جيب‌شان هزينه‌هايي پرداخت كرده‌اند اما آموزشي تحقق پيدا نكرده است. اين نكته وجود دارد كه تعطيلي‌ها ضرر مالي به مجموعه دولت وارد مي‌كند، مثلاً امسال براي هر روز تعطيلي 120ميليارد تومان ضرر مالي داشتيم.
    
يخ برنامه‌هاي اروپايي در ايران ذوب مي‌شود
زرافشان ادامه داد: در مطالعات سند تحول اين نكته آمده بود كه يكي از پيشنهادات در مطالعات نظري سند تحول اين بود كه تراكم تعطيلات در تابستان كاهش پيدا كند و تعطيلات در ايام سال تحصيلي توزيع شود.
حجت الاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش مجلس در عين حال فكر تغيير تقويم آموزشي مدارس را خام و نيازمند پخته شدن ارزيابي مي‌كند و به «جوان» مي‌گويد: براي تحقق اين مسئله نياز به مطالعه جدي است و بايد رعايت حدنصاب روزهاي تحصيلي و شرايط اقليمي كشور در نظر گرفته شود. وي مي‌افزايد: در تغيير تقويم آموزشي بايد به شدت بومي فكر و از هرگونه الگوبرداري از تقويم آموزشي ساير كشورها پرهيز شود. كشورهاي اروپايي به دليل قرار گرفتن در اقليم سرد و براي صرفه‌جويي در منابع انرژي فصل تحصيل متفاوتي دارند اما در كشور ما، در يك ماه و حتي در يك روز در نقطه‌اي هوا سرد و در نقطه ديگر هوا گرم و بهاري است. بنابراين نمي‌توان مشاهدات برنامه‌هاي ساير كشورها را به ايران تعميم داد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن