تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835553244
جمعه با منتظران/ روش حکومت امام زمان(عج) چگونه است/ وزیر امامزمان(عج) کیست
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جمعه با منتظران/
روش حکومت امام زمان(عج) چگونه است/ وزیر امامزمان(عج) کیست
روش حکومت امام زمان(عج) چگونه است؟ آیا حضرت کارهای حکومت را با معجزه انجام میدهند؟ آیا ۳۱۳ یار خاص مهدی موعود(ع) همگی دارای یک مقام هستند؟ در گزارش پیش رو، پاسخ این پرسشها را در مییابیم.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، از مجموع آنچه در متون دینی در باب دولت و حکومت آمده است، چنین بر میآید که اسلام بر شکل خاصی از ساختار نظام سیاسی با جزئیات مشخص اصرار ندارد، بلکه اسلام فراتر از معرفی شکل خاصی از حکومت و مناسب با احکام ثابت و تغییرناپذیر خود، چارچوب کلی (آموزه امامت و در امتداد آن ولایت فقها) را معرفی کرده که آن چارچوب در درون خود تغییرات و اشکال متعدد و متنوع را پذیرا میشود، البته اشکال حکومت نباید از چارچوب فراتر برود، بنابراین اسلام نه به طور کلی مردم را به حال خود رها کرده که هر چه خواستند انجام دهند و نه شکل و فرم محدودی را برای حکومت معرفی میکند که فقط در شرایط زمانی و مکانی خاصی قابل اجرا باشد. از چارچوب کلی به «حکومت و نظام اسلامی» تعبیر میشود، این چارچوب کلی در زمانی با شکلی و در زمان دیگر با ساختار و شکل دیگر ظهور میکند و در عین حال هیچ یک از آن اشکال با ماهیت اسلامی بودن حکومت تضاد ندارد، این امر نتیجه این مطلب دقیق علمی و عقلائی است که اسلام احکام ثابتی دارد که برای همه جوامع تا روز قیامت وضع شده و در مقابل آن ها احکام جزئی و متغیر با شرایط خاص زمانی و مکانی وضع میشود که آن نیز لازمالاتباع است. پس اصول حاکم بر ساختار نظام سیاسی و چارچوب کلی که به آنها اشاره شد عبارتند از:
1. ضرورت الهی بودن حکومت.
2. اسلامی بودن قوانین.
3. ضرورت مشروعیت الهی مجریان؛ یعنی مجریان قانون باید افراد صالح و لایق و مستقیم یا غیرمستقیم از جانب خداوند منصوب باشند.
4. توجه به جایگاه مهم مردم به عنوان مبدأ شکلگیری و کارآمدی همه نهادهای حکومتی(مقبولیت سیاسی).
5. نظارت دقیق بر عمال حکومت به خاطر خطاپذیری آنان(امر به معروف و نهی ازمنکر). گروه شبههشناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در یادداشتی درباره «روش حکومت حضرت مهدی(عج)» مینویسد: تشکیل حکومت در هر جامعه عقلاً مستلزم وجود ساختارها و نهادهایی برای اداره هر چه کارآمدتر است، منتهی ساختارها به مقتضای گستردگی و عدم گستردگی جامعه و نیز مقتضیات زمان و مکان فرق می کند(1)، پیامبر اسلام(ص) به مقتضای شرایط زمان و مکان اقداماتی را برای حاکمیت اسلامی به عمل آوردند که عبارتند از: روش حکومت امام زمان(عج) همان روش پیامبر اسلام(ص) است و قرآن قانون اساسی حکومتش است
1. تشکیل کادر سیاسی و شورای اداری مدینه که این کار بعد از پایان پیمان دوم صورت گرفت و حضرت یک گروه 12 نفری از نمایندگان خود را در رأس قبایل به عنوان نُقباء انتخاب کرد و هر یک را برای اداره امور قبیله خود قرار داد و هر یک از این نمایندگان سه نائب رئیس داشت و پیامبر(ص) برای ادارهکل نمایندگان رئیسی تعیین کردند، بدین ترتیب مجموعه شورای سیاسی مدینه از 49 نفر تشکیل مییافت که به امور اقتصادی، اجتماعی و... رسیدگی میکردند و شخص پیامبر(ص) در رأس قدرت قرار داشت و تمامی مسائل در نهایت با تصمیمگیری شخص ایشان حل میشد.(2)
2. سیاست پیامبر(ص) در اداره امور جامعه بر اساس مشورت میچرخید و خدا او را مأمور به مشورت کرده بود.(3)
3. تنظیم ساختار قضایی و تعیین قضات و اعزام آنها به شهرهای مختلف.
5. نصب فرمانداران و صدور و ابلاغ بخشنامههای حکومتی.
6. تنظیم و اجرای عهدنامهها و معاهدات بین گروههای مختلف در مدینه و برقراری مؤاخات بین مسلمانان.
7. براندازی قدرت جمعی مشرکان و اعلان برائت از آنان.
اینها نمونهای از سیره پیامبر خاتم(ص) راجع به برقراری حکومت اسلامی است، از روایات(4) بسیاری استفاده میشود که روش حکومت امام زمان(عج) همان روش پیامبر اسلام(ص) است و ایشان برای پیاده کردن دستورات اسلام قرآن را که قانون اساسی حکومتش است، محور قرار داده و میخواهد آرمانیترین نظام عادلانه را در جهان ایجاد کند؛ نظامی که قانون آن قرآن و مجریان آن 313 نفر به تعداد مجاهدین جنگ بدر و بودجه آن همان ثروتها و برکاتی است که از آسمان به موقع میبارد و زمین خزائن خود را بیرون میدهد.
همان گونه که ذکر شد اصحاب خاص حضرت مهدی(عج) 313 نفرند، لکن در عین حالی که همه آنها از اولیاء الله هستند، دارای یک مقام نیستند؛ بلکه یک نفر از آنها (حضرت مسیح روح الله) سمت وزیری حضرت را دارد و 12 نفر دیگر که به آنها نقباء گفته میشود، در مرکز حکومت خدمت حضرت هستند و طبیعی است که بر اساس دستور قرآن خیلی از امور را حضرت با مشورت انجام میدهد که در این جا نمونهای از مشورت حضرت را با یارانش میآوریم:
یکی از یاران حضرت، سفیانی را دستگیر میکند و هنگام نماز عشا او را به نزد حضرت صاحبالأمر(عج) میآورد، امام(عج) با اصحاب خاص خود مشورت میکند و آنان به قتل او رأی میدهند و او را میکشند.(5) و از اینجا معلوم میشود که در حکومت حضرت به مسأله مشورت اهمیت داده میشود. اصحاب خاص حضرت مهدی(عج) 313 نفرند، لکن در عین حالی که همه آنها از اولیاء الله هستند، دارای یک مقام نیستند؛ بلکه یک نفر از آنها سمت وزیری حضرت را دارد
دسته دیگری از اصحاب به «گواهان و ناظران اعمال» خوانده میشوند و مأموریت آنها نظارت بر عملکرد عمّال حکومت امام زمان(عج) و دیگر انسانهاست و بدین وسیله و نیز با استفاده از وسایل و ابزار پیشرفته زندگی در عصر حکومت امام زمان، به گونهای که عالم مانند کف دست دیده میشود، از تجاوز و انحرافات جلوگیری میشود و این ابزار پیشرفته در خدمت انسان، تقویت ایمان و تربیت بشریت قرار میگیرد، دسته دیگر از اصحاب امام زمان(عج) سمت فرماندهی ارتش، قضاوت، امامت و حکومت بر شهرها را بر عهده دارند.(6)
ما اعتقاد نداریم که حضرت همه کارهای حکومت خویش را با معجزه انجام دهد، بلکه با گماردن عمالی توانمند، مهذب و لایق کارهایش را به پیش میبرد. عمالی که امام صادق(ع) در توصیف آنان می فرماید: «نشان سجده بر پیشانی آنها نقش بسته است، آنها شیران روز و زاهدان شباند...»(7)، چنین کارگزاران و مهرههای لایق را جذب میکند و آنها را به شهرها میفرستد و به آنها دستور میدهد که به عدل و احسان عمل کرده و شهرها را آباد کنند.
با چنین یارانی دستگاه قضایی بیدار و آگاهی را به وجود میآورد که نسبت به مجرمان مراقبت شدید و دقیق دارند و مجرمان نمیتوانند از چنگشان فرار کنند و از عدالت سرباز زنند، در چنین عصری برخی(8) از روایات راجع به خود حضرت میگوید، ایشان هم طبق قانون دادرسی محمد(ص) داوری میکند؛ یعنی هم به موازین ظاهری دادرسی میشود که آنها عبارتند از اقرار، گواهی گواهان و امثال آن و هم از طرق روانی و علمی برای کشف مجرمان و جنایتکاران استفاده میکند، همان امری که از روایات در مورد داود(ع) نقل شده است که ایشان بر حسب باطن، قضاوت میکرده است و شاهد و گواه نمیخواسته است.
بنابراین حضرت برای تحقق بخشیدن به اهداف انبیاء و اجرای عدالت جهانی هم از توانمندترین نیروها استفاده میکند و هم خود حضرت بر عمال و کارگزاران خویش مراقبت شدید دارد، آری! مطابق برخی روایات یکی از علامات و روشهای حضرت دقت حسابرسی نسبت به کارگزاران حکومتش است(9)، روش آن حضرت نسبت به مستکبران و کافران لجوج که قابل هدایت نیستند، کشتن و نابود کردن است، زیرا بعد از آمدن و رفتن 124 هزار پیامبر و اوصیای هر یک، دیگر حجت بر اولین و آخرین نسل بشر تمام شده و دیگر آن روزگار که اولیاء و انبیاء از دم تیغ دشمنانشان بگذرد گذشته است و روزگار موعظه به پایان رسیده است. *پینوشتها: 1. دیلمی، احمد، نشر معارف، 1381، مقدمه بر مبانی حقوقی کلامی نظام سیاسی در اسلام، ص 149، و علامه طباطبایی، سیدمحم حسین، جمعآوری و تنظیم از سیدمهدی آیتاللهی، جهان آرا، بیتا، فرازهایی از اسلام، ص 99.
2. ابن هشام، سیره النبویه، مطبعه المصطفی، الحلبی، قاهره، 1960، ج 2، ص86.
3. شوری : 38، و آل عمران : 159.
4. علامه مجلسی، محمدباقر، بیروت، لبنان، موسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403 هـ.ق، بحار، ج 52، ص 291 به بعد.
5. کورانی، علی، سازمان تبلیغات، دوم، 1371، عصر ظهور، ص 337.
6. شیخ الرئیس، شیخ عباس، قم، عصر ظهور، دوم، 1384، موعود امم، ص 165، و مهدی موعود، ص 983.
7. بحار الانوار، ج 52، ص 386.
8. بحار، ج 52، ص 291.
9. مشرقین، چهارم، 1379، نهج البلاغه خطبه 138 و المهدی الموعود.
94/10/25 - 12:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
امام جمعه زنجان: تبیین، تفسیر و روشنگری مردم در نمازجمعه تجلی مییابد
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۱ نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اهمیت و اهداف برگزاری نماز وحدتبخش جمعه از این فریضه بهعنوان تببینکننده و وسیله روشنگری مردم یاد کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان آیتالله علی خاتمی در خطبههایبا حضور وزرای آموزش و پرورش و اطلاعات انجام شد رونمایی از کتاب «سروش بیداری» دلنوشته دانشآموزان با
با حضور وزرای آموزش و پرورش و اطلاعات انجام شدرونمایی از کتاب سروش بیداری دلنوشته دانشآموزان با موضوع سربازان گمنام امام زمان عج کتاب سروش بیداری که دلنوشته دانشآموزان با موضوع سربازان گمنام امام زمان عج است با حضور وزرای آموزش و پرورش و اطلاعات رونمایی شد به گزارش سرویس آدر دیدار امام جمعه کاشان با خانواده شهید احمدیروشن مطرح شد آیتالله نمازی: دشمنان از قدرت روحانیت در هراس هست
در دیدار امام جمعه کاشان با خانواده شهید احمدیروشن مطرح شدآیتالله نمازی دشمنان از قدرت روحانیت در هراس هستند گلایه پدر احمدیروشن از برخی عقبنشینیهای دولت در صنعت هستهاینماینده ولیفقیه در کاشان گفت دشمنان از قدرت روحانیت در هراس هستند و شهادت آیتالله النمر هم در این راامام جمعه زرینشهر: شهادت شیخ نمر چهره زشت و واقعی سازمانهای حقوق بشری را به جهانیان ثابت کرد
امام جمعه زرینشهر شهادت شیخ نمر چهره زشت و واقعی سازمانهای حقوق بشری را به جهانیان ثابت کردامام جمعه زرینشهر گفت شهادت شیخ نمر چهره زشت و واقعی سازمانهای حقوق بشری را بار دیگر به جهانیان ثابت کرد چراکه در برابر جنایات دیوانهوار آلسعود سکوت کردهاند به گزارش خبرگزاری فارسردار نقدی: وزیر خارجه آمریکا غلط کرده که تشکر کرده/سربازان امام زمان مثل موش گوش سربازان آمریکایی را گرفتند و
سردار نقدی وزیر خارجه آمریکا غلط کرده که تشکر کرده سربازان امام زمان مثل موش گوش سربازان آمریکایی را گرفتند و گفتند اینجا جای شما نیست جان کری اگر بودجه داشت مسولیتش براندازی نظام جمهوری اسلامی بود و وقتی ما این را مطرح میکردیم برخی قبول نمی کردند رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفتامام جمعه موقت لامرد: خون آیتالله نمر حکومت طاغوتی آلسعود را متزلزل میکند
امام جمعه موقت لامرد خون آیتالله نمر حکومت طاغوتی آلسعود را متزلزل میکندامام جمعه موقت لامرد گفت خون شهید آیتالله نمر ارکان حکومت طاغوتی آلسعود را متزلزل خواهد کرد و روزی شاهد ایجاد یک حکومت عدل در بلاد حجاز خواهیم بود به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد حجتالاسلام محمامام جمعه شهمیرزاد: امروز زمان وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی است
امام جمعه شهمیرزاد امروز زمان وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی استامام جمعه شهمیرزاد گفت امروز زمان وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی است و زمان تفرقه بین این دو نیست به گزارش خبرگزاری فارس از شهمیرزاد حجتالاسلاموالمسلمین سیدداوود احمدپناه ظهر امروز در نشستی با شماری از دست&zwnزمان آغاز فروش بلیتهای تئاتر فجر
زمان آغاز فروش بلیتهای تئاتر فجر فروش بلیت جشنواره تئاتر فجر از اوایل هفته آینده آغاز میشود خبرگزاری ایسنا فروش بلیت جشنواره تئاتر فجر از اوایل هفته آینده آغاز میشود جدول بخش صحنهای سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر تنظیم شده و از آنجا که به نظر میرسد دچار تغییرات زیادی نشودامام جمعه ارومیه: شهادت شیخ نمر نشان از ترس حکومت آل سعود از حقایق اسلام است
ارومیه- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر باقر النمر نشان دهنده ترس و واهمه حکومت آل سعود از بیان حقایق اسلام است به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام سیدمهدی قریشی در نماز جمعه این هفته ارومیه افزود حکومت آل سعود دامامجمعه ابرکوه: رهبر انقلاب چراغ راه انتخابات را روشن کردند
امامجمعه ابرکوه رهبر انقلاب چراغ راه انتخابات را روشن کردندامام جمعه ابرکوه گفت رهبری با بیانات خود چراغ راه انتخابات و انتخاب اصلح را بار دیگر روشن کردند به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه حجتالاسلام سیدابراهیم حسینی در خطبههای نمازجمعه امروز ابرکوه با اشاره به دی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها