واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حسن غفاری در گفتوگو با فارس:
نگاتیوهای آسیبدیده جنگ برای من تکاندهنده بود
یک عکاس مستند اجتماعی گفت: نگاتیوهای آسیبدیده جنگ برای من تکاندهنده بود چرا که میدانم یک عکاس برای تهیه یک فریم عکس چقدر زحمت میکشد و نباید حاصل کار آنها این گونه شود.
حسن غفوری در گفتوگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس در خصوص چهارمین دوره از رویداد «10 روز با عکاسان»، اظهار داشت: این رویداد به یک جریانسازی پیرامون اهمیت عکس و عکاسی در قرن حاضر تبدیل شده که با طیفهای مختلف جامعه نیز ارتباط برقرار کرده است. وی ادامه داد: یکی از کاربردها و توانمندیهای برای بهرهبرداری از عکس، کاربرد اسنادی است. در واقع اینجا عکس به معنای یک سند، رویداد و جریان به مقطع زمانی خاص مورد استفاده قرار میگیرد که این عکسها دارای اطلاعاتی هستند که به اصلاحات اجتماعی و بهتر شدن شرایط جمعی کمک میکند. این عکاس یادآور شد: در مجموعهای از «10 روز با عکاسان» عکسهایی به نمایش گذاشته شده است که مربوط به دوران 8 سال جنگ است که در این 8 سال وحدت و اتحاد ملی را در عکسها میبینیم که انسانها در کنار هم با هدف مشترکی به پیش میروند. وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه کمک به جامعه فرهنگی است و همچنین کسانی که در جامعه تاریخنگاری انجام میدهند میتوانند از آن بهرهبرداری کنند چرا که اطلاعات مهمی در آن است که نباید به سادگی رو به نابودی برود و یک تفکر جمعی و احساس مسئولیت دوستان فرهنگی را میطلبد. غفاری در خصوص عکسهای «مریم کاظمزاده» از دوران دفاع مقدس گفت: بنده در دوران جنگ در مقطع سنی بودم که مفهوم جنگ را دریافت کردم و نظارهگر جریانات مربوط به جنگ بودم. عکسهای خانم کاظمزاده نشان میدهد که همه قشرهای مختلف دوشادوش هم و داوطلبانه وارد جنگ میشدند و متناسب با توانمندی خود واکنش نشان میدادند. وی افزود: این عکسها را میتوان از دو زاویه دید یکی نگاه عمومی و دیگر نگاه زنانه به جنگ که در نگاه دوم مسئله خشونت در جنگ دیده میشد و مردم به صورت دفاعی وارد عمل شده بودند و این بانوی عکاس، مادرانه با دوربین خود به جنگ نگاه کرده است. این عکاس یادآور شد: بخش دیگری از نمایشگاه، نگاتیوهای تخریب شده را نشان میدهد که سرانجام زحمات عکاسان جنگ است؛ متأسفانه برخی از آنها تغییر رنگ داده که این تغییر رنگ به دلیل دمای محیطی بوده و نگاتیوها اطلاعاتشان رو به تخریب است. امکان دارد حس متفاوتی از جنگ را منتقل کند. غفاری گفت: عکاسی که آن نگاتیو را آماده کرده متأثر از مشاهده عینی بوده اما امروز با این تغییر رنگ و شرایط نگاتیو تبدیل به تابلوهای ذهنی شدند که تاریخ فراواقعی را به ما نشان میدهد؛ این اتفاق خطرناک است و جایگاه دیگری در هنر نشان دهد. وی با اشاره به حضور انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: این انجمن از نظم و یک دسته متفاوتی برخوردار است که در هر دوره از نمایشگاه پیامی به همراه دارد.
94/10/24 - 00:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]