تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833310948
در نقد و بررسی فیلم مستند «پشت صحنه» مطرح شد اثری متفاوت و غریب در سینمای ایران/ هنر از کنار مسائل جنسی، چشمبسته عبور کرده است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نقد و بررسی فیلم مستند «پشت صحنه» مطرح شد
اثری متفاوت و غریب در سینمای ایران/ هنر از کنار مسائل جنسی، چشمبسته عبور کرده است
هفتاد و دومین برنامه سینما روایت به نقد و بررسی فیلم مستند «پشت صحنه» به کارگردانی تورج کلانتری اختصاص داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در شامگاه بیستم دیماه ، برنامه این هفته سینما روایت به نقد و بررسی فیلم مستند «پشت صحنه» با حضور سید جمال عود سیمین تهیه کننده فیلم، سهیل رستمی جامعه شناس، جبار آذین منتقد سینمایی برگزار گردید. کاری متفاوت و غریب در عرصه سینما رسول شادمانی، مجری برنامه درابتدای این برنامه گفت: هدف دست اندرکاران این فیلم از ساخت این اثردرمعرض نمایش قرار دادن مشکلات جنسی برای جوانان و بویژه آگاهی بخشی برای خانواده ها بوده است. این درحالی است که این اثر یک کار متفاوت و غریب به لحاظ موضوعی در سینمای ایران قلمداد می شود. اما همین که این دوستان جسورانه به سراغ این موضوع رفتند نشان ازهمت و جرائت این گروه بوده است. دغدغه جنسی مهمترین مشکل جوانان ماست سید جمال عود سیمین تهیه کننده این فیلم مستد با اشاره به هدف ساخت این اثرگفت: با توجه به اینکه من معلم هستم و مدت طولانی است که در مدارس و در حوزه امور تربیتی با جوانان ارتباط بودم لذا به این نتیجه رسیدم که مهمترین مشکل جوانان ما « دغدغه جنسی» است و برای همین هم به سراغ این موضوع رفتیم و می خواستیم در این مساله طرح مساله کنم تا دیگرفیلمسازان هم به این مساله ورود پیدا کنند و کارهای بیشترو عمیق تری در این مورد ساخته شود. شادمانی با اشاره به فشارهایی که برای پخش این فیلم وجود داشته است یاد آورشد : با وجودی که مدت زیادی از نمایش این فیلم نمیگذارد اما نمی دانم چه اتفاقی می افتد که گروه تولید کننده اثر به جایی می رسند که یا این فیلم نمایش داده نشود یا پخش این فیلم همراه با عوامل تولید نباشد. بنابراین من از آقای عود سیمین برای حضور در این نشست تشکر می کنم و با وجودی که آقای تورج کلانتری هم قرار بود در این برنامه حضور داشته باشند اما نیامدند! سهیل رستمی جامعه شناسی که در فیلم نیز حضور داشته است در این نشست به نحوه آشنایی خود با عوامل فیلم اشاره کرد و گفت: من یک کار نظری بر روی جامعه جنسی داشتم و عوامل این فیلم از این موضوع مطلع شدن و می خواستند که من در فیلمشان حضور داشته باشم اما من با توجه به موضوع فیلم، سعی کردم تا انتها همراه عوامل فیلم باشم. به دلیل موضوع فیلم اجازه رونمایی داده نمی شد وی با بیان اینکه تولید این فیلم، هم قبل و هم بعد از فیلم، کار سختی بود و من شاهد فشار کار بویژه بر تهیه کننده بودم. متاسفانه در اولین رونمایی این فیلم که در یکی از دانشکده های مطرح تهران بود این اجازه به فیلم داده نشد اما بعدا دانشگاه تهران اجازه رونمایی از این فیلم را داد وما سعی کردیم از یکی از اعضای شورای عالی کشور دستوری برای اجازه پخش بگیریم برای اینکه این کار بیشتر دیده شود اما آنان با دیده شدن این اثر موافقت نکردند. تعجب از انکار موضوعی که در جامعه بسیار گسترده است رستمی با اشاره به مطرح کردن معضلات جنسی جامعه در فیلم تصریح کرد: ما درکشور درحالی با این معضل روبرو هستیم که یک موضوعی به این گستردگی، این قدر انکار کننده دارد و خود این کار به یک معضل مبدل شده است. حتی روشنفکران ما، روحانیون ما و همه سعی می کنند دامن خودشان را از این موضوع برچینند و وارد این گود نشوند. در حالی که آمار مشکلات اجتماعی ما بسیار بالا است و لازم است رسانه های وسیع و توده ای در این زمینه ورود پیدا کنند و در این زمینه ایده پردازی صورت بگیرد چرا که خلاء این نوع مضامین به شدت در جامعه احساس می شود. جامعه ایرانی جنسیت زده شده است این جامعه شناس تاکید کرد: ما معتقدیم سکس نه به عنوان رابطه جنسی بلکه به عنوان متعلقات مختلفی مثل پوشش، غیرت و... به دلیل ساختار اندیشه جامعه غربی و همراهی رسانه، باعث شده تا جامعه ما جنسیت زده شود. به عبارت بهتر، هر نیازی در طبیعت انسان یک اندازه ای دارد اما تغییراتی که در تمدن غرب و به پیرو آن در کشورهای درحال توسعه اتفاق افتاده باعث شده تا نیاز جنسی که یک حد تعادل دارد بیشتراز واقعیت، مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه سکس در جهان و از جمله ایران از یک بحث هورمونی به سمت یک بحث روانی رفته است. این درحالی است که پرداختن به چنین موضوعاتی در ایران بسیار کم بوده است. عود سیمین هم در مورد پخش این فیلم اظهار داشت: این فیلم تاکنون فقط در دانشگاه تهران ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و جشنواره فیلم عمار نمایش داده شده و البته ما یک مدت 10 روزه هم فروش اینترنتی داشتیم و تاکنون اغلب باز خوردها نیز، بازخوردهای مثبتی بوده است. دستمریزاد به جسارت سازندگان فیلم جبارآذین منتقد سینما نیزبا اشاره به موضوع فیلم گفت: ابتدا لازم است به دلاوری و جسارت این دوستان درساخت یک اثر فرهنگی که می تواند تاثیرات اساسی در مناسبات امروز جامعه داشته باشد تبریک و دستمریزاد گفت. وی ادامه داد: نیاز جنسی، مساله انسانی همه نسل ها و عصرها است و در جامعه ما این مساله ، یک موضوع انسانی ، ملی و فرهنگی است و از آن جایی که درکشورما خیلی چیزها تعریف نشده و کسانی که باید تعریفی در این زمینه ها داشته باشند خودشان صاحب تفکر مشخصی در این ارتباط نیستند بنابراین ما شاهد تعریفی از این موضوع نیستیم و متاسفانه در این راستا، کاری هم انجام نشده است. هنر از کنار مسائل جنسی، چشم بسته عبور کرده این منتقد با بیان اینکه یکی از مسائلی که تبدیل به معضل شده و روز به روز به دلیل اختلالات فرهنگی، کمبودها و عملکردهای غلط ؛ دامنه اش گسترده شده «توجه به نیاز جنسی» است یادآور شد: نیاز جنسی فقط در محدود نسل جوان خلاصه نمی شود و فراتر از آن و کلیت جامعه را فرا می گیرد و این مشکل ملی و مردمی نیاز به راه حل ملی و مردمی هم خواهد داشت و از آنجایی که ما هنوز در عرصه هنر و فرهنگ چیز زیادی برای عرضه نداریم از کنار مسائل این چنینی جامعه ، چشم بسته عبور می کنیم و طبیعی است که در این مورد، حرفی هم برای گفتن مطرح نمی شود. مسئولین در ایجاد مشکلات جنسی مقصرند آذین افزود: عوامل تولید این اثر خوش ساختار و تاثیرگذار می خواستند با ساخت این فیلم، ما و مسئولین را متوجه این مشکل بکنند. درحالی که این مسئولین خودشان در بوجود آمدن این مشکلات نقش اساسی داشتند. مطرح نشدن این نوع فیلم در رسانه ملی و سینما به دلیل خطوط قرمز به گفته وی موضوعات مطرح شده در فیلم «پشت صحنه» به دلیل اینکه سینما و تلویزیون ما گرفتاربرخی از آیین نامه ها و خطوط قرمز سلیقه ای شده است نمی تواند این گونه آثار را نمایش دهد لذا ما نمی توانیم شاهد بحث های کارشناسی در رسانه ملی و سینما در این زمینه ها باشیم. این فیلم به دنبال شعار دادن نیست جبار آذین این فیلم را یک فیلم تاثیرگذارو تعیین کننده ذکر کرد و گفت: این فیلم در چارچوب فیلم های مستند؛ یکی از بهترین فیلم هایی است که توانسته حرفش به خوبی مطرح کند بدون اینکه به دنبال بازی با فرم باشد. ضمن این که این فیلم نخواسته با محتوا شعار بدهد و تنها «طرح سوال» کرده و این طرح سوال را هم ، خیلی خوب مطرح کرده است. ورود پورنوکراسی به سیاست سهیل رستمی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درنشست که چرا بخشی از فیلم که به رنگ سبز و مساله انتخابات گذشته اشاره داشته است گفت : این فیلم بدور از هر گونه موضع گیری و مسائل سیاسی ساخته شده و تنها به رابطه ورود سکس به سیاست اشاره داشته است که بحث مهمی است و حتی اصطلاحاتی هم در این زمینه رایج شده است مثل پورنوکراسی؛ متاسفانه دامن قدرت سکس آنقدر افزایش می یابد که برای شما در فضای سیاسی، نقش بازی می کند. برای شما دولت مرد مشخص می کند و وارد عرصه سیاست می شود. فیلم یک «گزارش تحقیقی» است جبار آذین منتقد جلسه در مورد راهکار ارائه نکردن این فیلم که سوال چند تن از حاضرین در این جلسه بود گفت: این اثریک«گزارش تحقیقی» است و به هیچ عنون یک گزارش تحلیلی نیست و خود فیلم هم در یک جایی اشاره می کند فیلم فقط طرح سوال می کند و اصولا این انتظار که یک هنرمند ، وقتی معظلی را آسیب شناسی می کند حتما باید راه حلی را هم مطرح کند ، انتظار خردمندانه ای از هنرمند نیست بلکه باید این راه کار را کارشناسان ، روانشناسان ، پژوهشگران ، روحانیون و کسانی که در این زمینه فعال هستند ارائه دهند. سختی سوژه دست عوامل را بسته است وی ادامه داد: بزرگی و سختی سوژه، دست عوامل فیلم را بسته است شاید خیلی از مسائل می توانست مطرح شود که نشده است. ضمن اینکه معتقدم بحث تحلیلی در فیلم کم است و ما پاسخ لازم را از فیلم دریافت نمی کنیم و تحلیل به دلیل محدودیت سوژه، خودش را نمایان نمی کند اما درنهایت، فیلم در طرح مساله موفق عمل کرده است. به دنبال راه کار نبودیم عود سیمین تهیه کننده فیلم هم در این زمینه اظهار داشت : ما نخواستیم دراین فیلم راه کار نشان دهیم. فقط سعی کردیم راه کارهای مختلفی که در جامعه وجود داشته است را بدون قضاوت نشان دهیم. شاید نشان دادن ازدواج دو جوان در انتهای فیلم ، یک برشی از جامعه به عنوان یک راه کار باشد. فیلم نان انتخاب موضوع ملتهب خودش را می خورد مسعود آب پرور کارگردان آثار تلویزیونی که در سالن حضور داشت ضمن تشکر از جسارت سازندگان این فیلم گفت: معتقدم این فیلم نان انتخاب موضوع ملتهب خودش را می خورد و این نگرانی ، مساله تک تک ما است. لذا امتیاز فیلم، بردن دوربین به سمت کسانی است که ما هیچگاه در جامعه آنان را تحویل نمی گیریم. وی ادامه داد: من نمی دانم دلیل تصاویری مثل نشان دادن آقایان افروغ، جواد طوسی و برخی از قضات در بیرون از فیلم یعنی چی؟ چرا این ها بیرون فیلم حضور دارند. آیا نقش آنان به عنوان مجوز فیلم بوده است؟! چه خوب بود با سوال هایی که در فیلم مطرح می شود این دوستان هم به چالش کشیده می شدند. این کارگردان کشورمان تاکید کرد: سیاست گزارانی که سبب شدند جامعه ما به این سمت بروند کجای فیلم هستند؟ و چرا آنان در فیلم به تصویرکشیده نشدند. ضمن اینکه به نظر می رسد طرح موضوع در این فیلم برای یک طایفه فکری است اما حل موضوع برای یک طایفه فکری دیگر است! فیلم سفارشی نیست و یک کار خودجوش است آب پرور درخاتمه از تهیه کننده فیلم پرسید آیا ساخت این فیلم یک کارسفارش یا یک کار خودجوش بوده است؟ که سید جمال عود سیمین در پاسخ گفت: واقعا ساخت این فیلم یک عمل خودجوش بوده است و بر اساس دغدغه های من که یک معلم هستم و با جوانان زیادی در ارتباط هستم ساخته شده است. برخی ها که مقابل دوربین حرف زدند بعدا پشیمان شدند! تهیه کننده فیلم در مورد کارشناسانی که در اول فیلم دیده می شوند اما در بطن فیلم حضور ندارند اظهار داشت: وقتی ما این فیلم را ساختیم به این کارشناسان نشان دادیم و نظرات آنان را ضبط و به فیلم اضافه کردیم ضمن اینکه برخی از جوانان و مردمی که در مقابل دوربین ما حرف زدند از نشان دادن تصاویر خودشان در ابتدا راضی بودند اما بعد که فیلم را دیدند از ما خواستند که تصویرشان دیده نشود که ما هم مجبور شدیم یا برخی از صحنه های فیلم را حذف کنیم یا بعضی ها از چهره ها را شطرنجی کنیم و چون برخی از صحنه ها حذف شدند فیلم به نظر می رسد که یهویی شروع شده است. پس تولید سخت از تولید است تهیه کننده فیلم مستند «پشت صحنه» در باره ادامه دادن چنین فیلم هایی گفت: ما یک فیلم دیگری در ادامه این فیلم ساختیم که البته کاملا آرشیوی است. من به دلیل سختی کار، دیگر به سمت تولید این نوع فیلم ها نخواهم رفت چرا که «پس تولید» این نوع فیلم ها، سخت تر از تولید است. عدم نقش آفرینی سیاست دراین فیلم یک امتیاز است جبارآذین هم در خاتمه یاد آورشد: معتقدم اگر بخش ابتدایی فیلم با خود اثر ادغام می شد و بخش مربوط به صحنه های خارج از کشور نیز حذف می شد فرم فیلم به لحاظ زیباشناسی درست تر بود. اما من خوشحالم که تهیه کننده فیلم، ساخت این فیلم را یک حرکت خودجوش عنوان کردند. این کار خوبی است هرچند که می دانم نگاه به این معضل و حرکت به سمت کار فرهنگی در این عرصه ، کار طاقت فرسایی است و همین اندازه که «سیاست» در این قضیه نقش ایفا نکرده است خیلی مهم است چرا که سالها قبل یکی از دوستان فیلمساز؛ فیلمی با نام «فقرو فحشا» را می سازد و با اینکه فیلم در مورد معضلات اجتماعی است اما آنچه که بیشتر درحواشی فیلم به چشم می آید نگاه سیاسی است. اما این فیلم به دلیل اینکه براساس تعهد، احساس نیاز اجتماعی و دغدغه شخصی ساخته شده است جای تشکردارد وامیدوارم عوامل فیلم ،علی رغم همه کمبودها و نامهربانی هایی که به این فیلم شده ، کار را ادامه دهند و دوستان سینما روایت هم با تمام قدرت از حرکت فرهنگی و سازنده این دوستان حمایت نمایند.
94/10/21 - 13:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]
صفحات پیشنهادی
با پخش قسمتهایی از مستند «دماغ به سبک ایرانی»؛ «جیوگی» به بررسی جراحی زیبایی در ایران می
با پخش قسمتهایی از مستند دماغ به سبک ایرانی جیوگی به بررسی جراحی زیبایی در ایران میپردازدمستند ترکیبیجیوگی در آخرین هفته از اولین ماه زمستان با حضور مهرداد اسکویی پرونده ای با موضوع وجوه فلسفی جراحی زیبایی در ایران را طی سه شب مرور میکند به گزارش خبرگزاری فارس «جیوگی&فیلم کوتاه «میراث» نقد و بررسی میشود
فیلم کوتاه میراث نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 3016751 - دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۸ هنر > سینمای ایران فیلم کوتاه میراث به کارگردانی میلاد صدرعاملی سه شنبه ۱۵ دی ماه در خانه فرهنگ و هنر آدینه نمایش داده شده و نقد می شود به گزارش خبرنگار مهر پنجمین جلسه نمایش فیلم کوتاهنشست نقد و بررسی یک فیلم پس از 24 سال برگزار می شود
نشست نقد و بررسی یک فیلم پس از 24 سال برگزار می شود ابوالفضل جلیلی رقص خاک را در سال ۱۳۷۰ ساخته است روز یکشنبه ۲۰ دیماه در ساعت ۱۶ فیلم رقص خاک برای علاقمندان به نمایش درمیآید و سپس از ساعت ۱۷٫۳۰ جلسه نقد و بررسی برگزار میشود عصرایران - رقص خاک ساخته ابوالفضل جلیلی کهدر گفتوگو با فارس مطرح شد اکران فیلم «آدم باش» از روز چهارشنبه/ اکران فیلم همزمان با ایام برگزاری ج
در گفتوگو با فارس مطرح شداکران فیلم آدم باش از روز چهارشنبه اکران فیلم همزمان با ایام برگزاری جشنواره فجربا تصمیم شورای صنفی نمایش فیلم سینمایی آدم باش از روز چهارشنبه 16دیماه در سینماهای کشور به نمایش در میآید سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزارنمایش مستند «راکتورهای زیرزمینی» در جشنواره فیلم عمار
نمایش مستند راکتورهای زیرزمینی در جشنواره فیلم عمارراکتورهای زیرزمینی نام مستندی است که گروهی از جوانان ایرانی به صورت خودجوش اقدام به تولید آن کردهاند مستندی درباره ایرانیان که خود را برای نبرد با رژیم صهیونیستی آماده میکنند به گزارش خبرگزاری فارس مستند «راکتورهای زیردر نشست نقد و بررسی فیلم «جامه دران» چه گذشت؟
در نشست نقد و بررسی فیلم جامه دران چه گذشت جلسه نمایش و نقد و تحلیل فیلم سینمایی جامه دران با حضور عوامل فیلم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد عصرایران - جلسه نقد و بررسی فیلم جامه دران ساخته حمید رضا قطبی در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد در این جلسه که با ا«احتمال باران اسیدی» در دانشگاه تهران نقد و بررسی میشود
احتمال باران اسیدی در دانشگاه تهران نقد و بررسی میشودفیلم سینمایی احتمال باران اسیدی در دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۱ دی ماه ساعت ۱۳ تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارس دکتر مهدی منتظر قائم عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دکتر محمسینما روایت میزبان «پشت صحنه» میشود
سینما روایت میزبان پشت صحنه میشودهفتاد و دومین جلسه سینما روایت با اکران مستندی اجتماعی به موضوع مسائل جنسی در ایران میپردازد به گزارش خبرگزاری فارس پشت صحنه مستندی به کارگردانی تورج کلانتری و تهیه کنندگی سید جمال عودسمین است که سعی دارد بدون اینکه انگشت اشاره اش را به سمتنقد و بررسی عملکرد هیات انتاخب فیلم فجر در برنامه سینمای ایران حیدری: 2 فیلم به بخش نگاه نو اضافه می شود/ دربا
نقد و بررسی عملکرد هیات انتاخب فیلم فجر در برنامه سینمای ایرانحیدری 2 فیلم به بخش نگاه نو اضافه می شود درباره بخش خارج از مسابقه فکر می کنیممحمد حیدری شب گذشته در برنامه نقد 4 به توضیحاتی درباره نحوه برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت دو فیلم به بخش نگاه نو اضافه خواهد و پوستر جشبررسی یک اثر از جشنواره مردمی عمار «ژوان» دراماتیک و احساسی اما بدون فیلمنامه
بررسی یک اثر از جشنواره مردمی عمارژوان دراماتیک و احساسی اما بدون فیلمنامهژوان یک تلهفیلم متوسط است که علاوهبر مشکل فیلمنامه با مشکلات فنی متعددی نیز روبهروست که البته استفاده از بازیگرانی حرفهای نظیر حمیرا ریاضی و علی اوسیوند باعث شده که این مشکلات کمتر به چشم بیایند به گز-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها