تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819234486




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خورشید خوشنویسی


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سیمای شکنجه بار چلیپا که از شدت صعوبت و سختی در اجرا ترکیب و کرسی و فرم ظاهری آن، به این نام خوانده شد و از آغاز گود زورآزمایی پنجة پهلوانان صاحب ادعای خطة خط بوده است، در مکتب میرعماد فریاد اعتراض او و بانگ رسای هنرمند واقعی علیه ستم جاری زمان بوده است. گاهی نیز تضرع خاضعانه و مناجات با جانان و نکته های اجتماعی را شامل می شود. آثار تعلیمی میر که بیشتر به شاگردان سپرده می شده است و محتوای اخلاقی و عرفانی دارد، جالب توجه و قابل بررسی است تا با نگرش و تطبیق به فضایی مطابق با اندیشه و اجرای هنرمند، انجام و در دسترس جامعة خواستار قرار گیرد. مکتب میر در ایران پیش از شهادت میر (۱۰۲۴ق) مکتب هنری او در ایران کاملاً فراگیر شده بود و خط او سراسر سرزمین پارسی گویان را درنوردید. دربار برای جبران ضایعة اسفناک مرگ وی، شاگردان توانا و پرآوازة میرعماد را به اصفهان فراخواند؛ زیرا بسیاری از شاگردان زبدة او که مجال را بر خویش تنگ دیده و بر صراط مستقیم استاد استوار بودند، در خفا می زیستند و در پی فرصتی بودند که به منظور ترویج و تبلیغ اندیشه و هنر استاد خود، ایران را ترک گویند و در ولایت مورد نظر مجلس تعلیم برپا سازند و با حرکت به سوی خواستة اصلی (ترویج زبان فارسی و اتحاد مسلمانان)، به مقصد نهایی استاد نایل آیند. به همین جهت نورالدین محمد لاهیجی (نورا) از شاگردان مسلط و توانای میرعماد که به دور از هیاهوی اصفهان در لاهیجان می زیست،۲۰ چون در تلاش سیاسی هنری میر، از اصفهان دور بود، از سوی شاه فراخوانده شد و سی تومان مواجب برایش تعیین گردید و به «خوشنویس ایران» شهرت یافت. دیگر فرزند میرعماد، میرابراهیم پس از شهادت پدر، عهده دار تعلیم در خطة خراسان گردید و شهر اصفهان را ترک گفت. وی پس از چهارده سال که وظیفة هنری خود را در آن سامان به پایان رسانید، در قزوین رحل اقامت افکند تا همگام با همشیرة خود ـ گوهرشاد ـ که از بزرگترین زنان نستعلیق نویس چند سدة اخیر است، به اتفاق مجلس پدر را در زادگاهش برقرار نمایند؛ زیرا گوهرشاد پس از شهادت پدر، پای خروج از اصفهان نداشت و تا دم مرگ سوگوار بود تا اینکه در ۱۰۳۲ق رخت اقامت به قزوین کشید و تا سال مرگش (۱۰۳۸ق) در همانجا زندگی کرد.۲۱ عبدالجبار اصفهانی همچنان در اصفهان باقی ماند و در سکوتی غم انگیز، سبکبال به راه خویش ادامه می داد. محمد صالح خاتون آبادیـ شاگرد برجستة میر ـ نیز بال پرواز از دیار نداشت و بذر تعلیم در سرزمین تسلیم می کاشت و همچنان در ایران به سر می برد. محراب بیگ (متوفی ۱۰۶۱ق) در اصفهان شتابان در کار کتابت بود، میر ساوجی حتی هنگام ظهر و شام قلم فرو نمی گذاشت و در رسیدن به آرزوی استاد دل خوش می داشت، میر یحیی ـ برادرزن و شاگرد زبدة میرعمادـ که پس از شهادت او، به «میر ثانی» ملقب شد، در دستگاه شاه راه یافت که شاید حسادت به استاد، او را به این کار واداشت. هرچند بسیار توانا بود، ولی همچنان شیوة کهنة میرعلی را دنبال می کرد و از پیروی استاد به دلایلی کناره می جست. علاالدین سبزواری لحظه ای از ترویج مکتب استاد غافل نمی نشست؛ اما خلاصة مرکز دایره خوشنویسان ایران بعد از میرعماد شهید، ابوتراب اصفهانی بود که خلیفة معنوی مشرب و خلیفه الکُتاب صوری مکتب میرعماد بود؛ وی پا برجا و استوار بی اعتنا به دستگاه و دربار، مجلس تعلیم هنری و عرفانی میر بزرگوار را همچنان برپا داشت تا در سال ۱۰۷۲ق در ۸۳ سالگی درگذشت و فرزندش محمد صالح خلف الصدق پدر که دستی به استحکام پولاد داشت، بر مسند پدر نشست و به تدوین «تذکرة خوشنویسان» که شالودة تمامی آثار بعدی در این زمینه بود، پرداخت و سفری نیز به آسیای صغیر رفت و تا توانست، در ترویج شیوة استاد کل، میرعماد و پدر خویش کوشید و بازار هنرمندان وابسته را در اصفهان تخته کرد، به صورتی که کتابت بیشتر کتیبه ها به او واگذار می گردید. در حالی که دوران اقتدار هنرمندانی که به اشتباه بقای هنر خود را در خدمت دستگاه می دیدند، به پایان می رسید و در گمنامی واقعی سالهای متمادی آوازه و شهرت جنجالی را سپری می کردند و ستارة حیاتشان در حال افول بود، پرورش یافتگان مکتب میرعماد در سراسر ایران از آذربایجان و خراسان و اصفهان یکی پس از دیگری خورشید پر توان مکتب میر را در اوج نگاه داشته بودند و به آیندگان می سپردند. حسن خان شاملو: امیرالامرای خراسان که از شاگردان میر تعلیم گرفته بود، در ترویج شیوة میرعماد و اعتلای مکتب او در آن سرزمین شمشیر را با قلم هماغوش ساخته و به آرایش صف و صفحه پرداخته بود. نورالدین محمد ـ فرزند اکبر تراباـ و محمد شفیع (فرزند عبدالجبار) به همراه همدرسانش: ابوالمعالی و ابوالبقاء موسوی همچنان شعله های این آتشکده را برافراخته داشتند و میرمحمد امین سیفی ـ نوادة میرعماد ـ در جبران کمی استعداد، منصب کتابداری دربار را پذیرفت. مکتب میرعماد همچنان در سرزمین ایران پر توان و درخشان به راه خود ادامه می داد. مکتب میرعماد در شبه قاره هند با شهادت میرعماد عده ای از شاگردان نخبه و برجستة او که در اصفهان به طور پنهانی زندگی می کردند، خود را به هندوستان و دربار شاه جهان رسانیدند که مأمن هنرمندان گریخته از دربار ایران بود؛ از جمله عبدالرشید دیلمی که در ایران به نام عبدالرشید و «رشیدا» شهرت داشت و در هندوستان به عنوان آقارشید و آقا معروف شد. او خواهرزاده و شاگرد میرعماد بود که سرسلسلة پیروان مکتب میرعماد در هند شمرده می شود و این شیوه به دست او در هندوستان فراگیر شد و به اوج رسید. شاهزادگانی چون داراشکوه۲۲ و شاه جهان پادشاه (۱۰۳۷ـ ۱۰۶۸ق) فرزند و جانشین نورالدین جهانگیر پادشاه گورکانی هند که در خط نستعلیق نهایت مهارت را داشت و شاه شجاع گورکانی فرزند دوم شاه جهان و پیروان بعدی آنها که از همین شیوه متأثر بودند و به این مکتب عشق داشتند؛ از جمله: زیب النساء بیگم،۲۳ محمد سلیمان شکوه،۲۴ محمدشاه گورکانی پادشاه هندوستان۲۵ و بهادرشاه دوم۲۶ همگی خوشنویسان توانایی بودند که این راه را ادامه دادند. در زمان خود رشیدا، هنرمندان برجسته ای چون محمد اشرف خواجه سرا، سعیدای اشرف، عبدالرحمن فرمان نویس و میرجامی از مروجان به واسطه و پرتلاش مکتب میرعماد در هند بودند. عموم تذکره نویسان شبه قارة هند متفق الرأیند که تا زمان عبدالرشید، کسی در خوشنویسی نستعلیق به توانایی او در آن سرزمین نیامده است. با حضور رشیدا در هند، خوشنویسان پیشین که در آنجا ساکن بودند و بر مصطبة تعلیم جایی داشتند و تعلیمات اولیه مکتب میر را دریافته و به ترویج و تبلیغ در هند مأمور بودند، به تأثیر از شیوة رشیدا، طرز خود را تکمیل کردند تا جایی که میرزا سیدعلی خان جواهررقم تبریزی۲۷ در عین حال که عبدالرشید را محترم و معزز می داشت، به طور غیر مستقیم از سبک و روش او تقلید می کرد. ادامه دارد پی نوشتها: ۲۰٫ هر چندگاه یک بار برای دریافت مشقها و زیارت استاد به اصفهان می آمد و میرعماد قطعات فراوان به نام او نوشته است. ۲۱٫ وی در ایام سوگواری پدر، گلستان سعدی را به قلم کتابت عالی نوشت که اکنون در کتابخانة کاخ گلستان نگهداری می شود. ۲۲٫ پسر شاه جهان، متوفی ۱۰۶۹ق ۲۳٫ متوفی ۱۱۱۲ق، دختر عالم گیر، پادشاه هندوستان ۲۴٫ بزرگترین فرزند دارا شکوه بن شاه جهان، پادشاه هند که مانند پدرش نستعلیق را خوش می نوشت. ۲۵٫ که از ۱۱۳۱ تا ۱۱۶۱ق در هند سلطنت کرد. ۲۶٫ آخرین پادشاه سلسلة گورکانی هندوستان(۷۴ـ ۱۲۵۳ق) ۲۷٫ از معاصران و مصاحبان عبدالرشید که پدرش میر محمد مقیم تبریزی نیز از شاگردان میر و مهاجر هند بود و در دربار سلاطین شبه قاره و نزد مردم اقتدار و شکوهی داشت.


یکشنبه ، ۱۳دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن