واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بهروز غریبپور در گفتگو با مهر:
دعوتی از سوی تئاتر فجر نداشتم/ رفتن به فیلم فجر به خواسته دبیر
شناسهٔ خبر: 3015807 - یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
هنر > سینمای ایران
بهروز غریب پور چهره شناختهشده عرصه تئاتر که دیروز به عنوان مدیر کاخ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منصوب شده است درباره دلایل پذیرفتن این مسئولیت توضیح داد. بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر که به تازگی به عنوان مدیر کاخ جشنواره سی و چهارمین فیلم فجر منصوب شده است درباره پذیرفتن این مسئولیت در حالی که به جشنواره تئاتر فجر هم نزدیک هستیم و اینکه چرا این وقت و انرژی را برای مسئولیتهای تئاتری صرف نمیکند به خبرنگار مهر گفت: من پیش از انتصاب به عنوان مدیر کاخ جشنواره فیلم فجر تجارب بسیاری در حوزه مدیریت تئاتر داشتم. به عنوان نمونه علاوه بر طراحی و معماری فرهنگسرای بهمن و خانه هنرمندان ایران، خودم موسس این دو مکان بودم و همچنین مدیر اجرایی فرهنگسرای بهمن و اولین مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز بودهام. وی ادامه داد: باید عنوان کنم برای دعوت یک فرد به همکاری، جمعی باید تصمیم بگیرند که درباره جشنواره فیلم فجر این اتفاق افتاده و من با یک تصمیم جمعی دعوت به همکاری شدم بنابراین خودم نقشی در این روند نداشتم اما در مورد تئاتر باید عنوان کنم که تا امروز این اتفاق برایم نیفتاده است. البته من سالیان سال جشنواره های متعددی در حوزه تئاتر عروسکی برگزار کردم که یکی از برجسته ترین آنها هفتمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی بود که نه از نظر تعداد مخاطبان، نه عناوین و نه تعداد هنرمندان حضور یافته در این رویداد تا به امروز قابل رقابت نبوده است. غریبپور درباره حضور در جشنواره تئاتر فجر نیز توضیح داد: نه من تمایلی به حضور داشتم و نه دوستان از من برای همکاری دعوت کردند. در مورد دعوتی که آقای حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر از من به عنوان مدیر کاخ جشنواره داشت نیز باید عنوان کنم که آشنایی ما به زمانی که وی در حوزه تئاتر فعال بوده باز می گردد. حیدری از من خواست که تجربیاتم را در این زمینه به نمایش بگذارم و من نیز امیدوارم بتوانم پاسخ اعتماد او را به درستی بدهم. انتقادها درباره حضور تئاتریها در جشنواره فیلم فجر درباره من صدق نمیکند وی درباره انتقاداتی که نسبت به حضور اهالی تئاتر در سمتهای مختلف این دوره از جشنواره فیلم فجر می شود، بیان کرد: ممکن است انتقاداتی در مورد هر کدام از دوستان رخ بدهد اما فکر نمی کنم این انتقادات درباره من صادق باشد چون من تجربیات سینمایی بسیاری دارم. اولین سینمای بعد از انقلاب را با عنوان «چاپلین» در میدان بهمن ساختم، نویسنده فیلم سینمایی «دونده» امیر نادری بودم که جزو اولین فیلم های سینمایی مطرح بعد از انقلاب به شمار می رود. همچنین در زمینه تهیه کنندگی و کارگردانی سینما نیز تجربیات زیادی دارم. تالیفاتی نیز در حوزه سینما دارم و علاوه بر آن من موسس خانه هنرمندان و نخستین باشگاه فیلم مستند بوده ام، بنابراین انتقاداتی که این روزها در مورد حضور تئاتریها در عرصه سینما مطرح می شود، در مورد من صدق نمی کند. کارگردان اپرای عروسکی «رستم و سهراب»، یادآور شد: امسال در جشن سالانه موسیقی به من جایزه ویژه موسیقی اهدا شد. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا به یک تئاتری جایزه موسیقی می دهند. کارهای هنری و مدیریتی من چندوجهی است و من چون اپرا کار می کنم جایزه موسیقی نیز به من تعلق گرفته است. غریب پور با اشاره به سابقه چندهزار ساله تئاتر، بیان کرد: در مورد انتقاداتی که مطرح می شود، باید از این زاویه نگاه کرد که مثلا سابقه فلان فرد در مدیریت، سابقه مناسبی بوده و آن فرد مدیر لایقی بوده است یا خیر بنابراین نباید به سمت فعلی منصوب شود. پرداختن به این نکته که فرد مورد نظر از تئاتر به سینما آمده یا بالعکس، روش درستی نیست. در هر صورت این گذشته فرد است که باید بررسی شود و این نکته مورد توجه قرار گیرد که آیا او از لحاظ مدیریتی شایسته است یا خیر. به نظرم انتقاداتی که مطرح می شود بیشتر نوعی جوسازی است. وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: معتقدم حرکتی که دوستان در جشنواره فیلم فجر انجام داده اند و بیشتر از افراد تئاتری در پست های مختلف بهره گرفتند، باید مدیران تئاتری را متوجه کارهای گذشته خود کند. به این مفهوم که «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم». البته صحبت های من به این معنی نیست که اداره کل هنرهای نمایشی از من دعوت به همکاری کند و من از اینکه تا به حال در اداره تئاتر سمتی نداشته ام، هیچ گلایه ای ندارم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]