تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806611563
اختلاف فرهنگها در قاب رسانه
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: من، تو، او، ما، کیستیم؟ بدیهیترین پاسخ این پرسش، در معرفی شناسنامهای خلاصه میشود. اسم و رسم و نام پدر و محل تولد. «هویت» یعنی همین و اگر چه لغتی عربی است، اما به نظر میرسد در زبان فارسی، کاربردی منحصربهفرد داشته باشد.
هویت در عربی یعنی: سجلالاحوال. اطلاعات شناسنامهای، اما در فارسی، جستوجوی هویت کسی یا چیزی عبارت است از تعریف ذات او. معرفتی بسیار فراتر از از اسم و رسم سجلی. در این معنا هویت دو رکن دارد: 1 ـ خون 2 ـ خاک. 1 ـ خون یعنی: فرزند که هستی؟ پدرت کیست؟ نگاه کنید به جایگاه پدر در اساطیر و تاریخ و سنت. سهراب پدر خود را نمیشناسد بنا بر این با وجود همزبانی، قادر نیست با او همدلی کند. با او میجنگد و کشته میشود. اصلا ماجرای نبرد او با رستم ضمن جستوجوی سهراب برای یافتن پدرش کلید میخورد. همه چنین هستند. من دیدهام آدمهایی را که به عنوان فرزندخوانده پدر و مادری ثروتمند بزرگ شدهاند، اما باز هم در جستوجوی پدر و مادر واقعی خود هستند. این آدمها آرام نمیگیرند تا گمشده خود را پیدا کنند و «هویت» خویش را بازیابند. خون یعنی همین و اگر بر آن تأکید افراطی شود نژادپرستی زاییده میشود. 2 ـ خاک عبارت است از تعلق جغرافیایی. ملیت محصول این بخش از هویت است. اهل کجا هستی؟ اهل کجا بودن هم بسیار وسیعتر از تعلق جغرافیایی صرف است. امروز میدانیم که ویژگیهای جغرافیایی در ژنهای ما نهفته هستند و تا نسلها بعد انتقال مییابند. رنگ پوست، شکل اندام، خصلتهای روانی مثل زود خشمی، مهربانی، دست و دل بازی یا خست ذاتی بخشی از ویژگیهای نهفته در خاک هستند. باور بکنید یا نه، این ویژگیها به صورت ژنتیک در ما موجود است، هر چند که محیط خانواده و اجتماع در تعدیل یا تشدید این خصایل مؤثر است و هرچند میتوانیم با خودسازی، برخی از آنها را اصلاح کنیم. تأکید افراطی بر این رکن از هویت، باعث پدید آمدن ناسیونالیسم و میهنپرستی متعصبانه میشود. ممکن است بپرسید: خب! که چی؟ در پاسخ میگویم که هویت (همان خون و خاک) به دو بخش هویت فردی و اجتماعی تقسیم میشود و نشانههایی همراه خود میآورد که بسیار بااهمیت هستند چون مؤید وجود هویتی درست و اصیل هستند. طرز لباس، سبک زندگی، اخلاق، مناسبات فردی و اجتماعی، سنتها و در یک کلمه فرهنگ فردی و اجتماعی از نشانههای بازشناسی «هویت» هستند. وقت آن رسیده که نگاهی به خودمان بیندازیم ـ قبل از این که به اجتماع و به دیگران ـ نظر بیفکنیم. ماکیستیم؟ ذات ما و شخصیت ما و هویت ما چقدر با سبک زندگی، مناسبات اجتماعی، معماری، اخلاق و رفتار فردی و در یک کلمه، فرهنگ برآمده از هویت ما شباهت دارد؟! شاید باید یکبار دیگر از خود بپرسیم: من، تو، او، ما، کیستیم؟! انسان در مسیر حرکت تاریخی خود چیزی به اسم «نقشه راه» ندارد. حتی مسیر و مقصد هم مبهم است، پس ناگزیر است هرازگاهی به عقب نگاه بیندازد و مسیر رفته را مرور کند. موضوع وقتی جدی میشود که نتوانی بفهمی از کجا آمدهای و چطور. جادهای را در نظر بگیرید که بر کویری بیانتها کشیده شده. جادهای که عبور رفتگان آن را شکل داده و شما با توجه به جای پاهایی که روندگان قبل از شما بر جای گذاشتهاند، مسیریابی میکنید. هر نشانهای، در حکم پلی است به گذشته و دلالتی بر آدرس آینده. «سنت» همین است. سنت امتداد «هویت» است، پس بینهایت اهمیت دارد. سنتها به ما میگویند که کیستیم و چرا. تصویری نسبتا دقیق از آنچه بودهایم و آنچه قرار است... یا بهتر است، باشیم. تعبیر دقیق همان است که اشاره شد: سنت، نوعی علائم مسیریابی است که از هویت قومی، قبیلهای، ملی و دینی جامعه و فرد خبر میدهد. چنین است که سنتها در تقسیمبندیهای متعدد و متفاوتی جا میگیرند که موضوع این یادداشت نیست. آنچه گفتنی است این که سنتهای اصیل (پویا) در مسیر بقای خود، نیازمند تغییرند. این تغییرات، با توجه به شکل معیشت و مدنیت و ضرورتهای پدید آمده انجام میگیرد و همچنان مبتنی بر ارکان هویت است. پدران ما با اسب و شتر مسافرت میکردند و ما با خودروی شخصی و هواپیما. اگر متوجه نشویم سنت کدام است دچار اشتباهاتی خندهدار خواهیم شد که حتی ممکن است فاجعهبار باشد. عدهای خیال میکنند سنت اصیل، سفر با اسب و شتر است و نباید برای مثلا سفر حج از هواپیما استفاده کرد! هویت و سنت، فرهنگ را رقم می زنند و از دل فرهنگ، نوعی طریقه زیستن زاییده میشود که البته برای هر قوم و ملتی متفاوت است. غرب را در سیر تاریخی خود در نظر بگیرید تا حال حاضر و شرق را مرور کنید و بهویژه ما ایرانیان را. هر کدام، به نوعی زندگی میکنیم و میکوشیم سبک زندگی خود را ـ که متناسب با ماست ـ حفظ کنیم، اما قبول میکنیم که در قرن بیستم و بیست و یکم صورت مسأله تغییر کرده. غرب در حال گسترش سبک زندگی خود است به ملل و فرهنگهای دیگر. بخش عمدهای از این کار را با رسانه میکند؛ تلویزیون و سینما. مروری سریع بر تولیدات ایالات متحده نشان میدهد که ویژگیهای سبک زندگی غربی را نهتنها در سینما بلکه در تولیدات تلویزیونی، سریالها و حتی انیمیشنها و بازیهای رایانهای نیز میتوان به روشنی یافت. کارتون «شرک» غول سبز دوستداشتنی را در نظر بگیرید. تم اصلی قصه، از افسانه سفیدبرفی گرفته شده. یک افسانه غربی که جدال بهار و زمستان را به تصویر کشیده و البته با روایت غربی. بقیه داستان، به تمام و کمال با ویژگیهای سبک زندگی غربی منطبق است. داستان در فضایی جادویی روایت میشود و اعتقاد به جادو از ارکان تفکر روزمره غربی است. شرک باید سفیدبرفی را برباید و به حاکم تقدیم کند، اما عاشق او میشود. فعلی انسانی که در مرام شرقی خط قرمز محسوب میشد. غذا پختن سفیدبرفی، هدیهای که به شرک میدهد ـ نوعی پشمک ـ و هدیهای که متقابلا شرک به او اهدا میکند ـ نوعی بادکنک که به شکل حیوانی خانگی درآمده ـ و حتی پوشش سفیدبرفی و موسیقی فیلم و تفریحات شهر پادشاه ـ دستگاه عکاسی خودکار ـ سرگرمیهایی هستند که در سبک زندگی غربی شناخته شدهاند. در مقابل، در فرهنگ شرقی ـ ایرانی، برای روایت داستان بهار و زمستان، اسطوره «ادونیس» خلق شده که شاید اولین بار است اسمش را میشنوید و حتی یک بار دستمایه تولید آثار داستانی، سریالی یا انیمیشن نبوده است. بیشترین تلهفیلمهایی که در ده سال اخیر در رسانه ملی تولید شدهاند با عنوان «آپارتمانی» توصیف میشوند: داستانهایی که در شهر و در آپارتمان میگذرند. فضاهایی کاملا برآمده از سبک زندگی غربی. اینجا صحبت از بد و خوب نیست و بر آن نیستم که ارزیابی کیفی کنم، اما سخن بر سر این است که چقدر از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی خود میدانیم و دیگر این که تا چه اندازه توانستهایم این مختصات هویتی و فرهنگی را در آثار بصری سینمایی و تلویزیونی کشورمان منعکس کنیم. ده سال قبل میگفتیم: سیل بنیانکنی در راه است که سبک زندگی غربی نامیده میشود. امروز به جرأت میتوانیم بگوییم این سیل بنیانکن از راه رسیده و در حال دگرگون کردن تمام تعاریفی است که از خانواده، شهر، معماری، آداب زندگی و... میشناسیم. امید بهشتی/ فیلمنامهنویس ضمیمه قاب کوچک
شنبه 12 دی 1394 ساعت 11:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
رسانه ای حرفه ای و قابل اتکاست
فرماندار خلخال ایرنا رسانه ای حرفه ای و قابل اتکاست اردبیل - ایرنا - فرماندار خلخال خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا را رسانه ای حرفه ای و قابل اتکا در زمینه اطلاع رسانی عنوان کرد علی نظری شیخ احمد روز شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اردبیل گفت در سال های گذشته وجآیتالله ایمانی: فرهنگ دینی قدرت مقابله با فرهنگهای وارداتی را دارد
آیتالله ایمانی فرهنگ دینی قدرت مقابله با فرهنگهای وارداتی را داردنماینده ولیفقیه در استان فارس گفت فرهنگ دینی قدرت مقابله با فرهنگهای وارداتی را دارد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز آیتالله اسدالله ایمانی بعدازظهر امروز در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان فارس در سخخبر گزاری فارس - رئیس کل دادگستری کرمان: انتخابات با شکوه بدون حضور رسانهها غیرقابل تصور است/ 9 دی تبلور اقتد
رئیس کل دادگستری کرمان انتخابات با شکوه بدون حضور رسانهها غیرقابل تصور است 9 دی تبلور اقتدار ملت ایرانرئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه برآیند انتخابات در آزادی قلم و بیان تاثیر شگرفی دارد گفت انتخابات با شکوه بدون حضور رسانههای جمعی غیرقابل تصور است به گزارش خآقاتهرانی: اختلاف ما و لاریجانی قابلانکار نیست
آقاتهرانی اختلاف ما و لاریجانی قابلانکار نیست روزنامه شرق در گفت و گویی با مرتضی آقاتهرانی به سهم جبهه پایداری در ائتلاف اصولگرایان و غیبت لاریجانی در این ائتلاف پرداخت آفتاب اين گفت و گو را در ادامه بخوانيد گفته میشود جبهه پایداری در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان پنج عضو دنگاه های نگران به قاب رسانه ملی/ از برجام تا انتخابات
صداوسیما در نخستین سال مدیریت سرافراز با چالش های جدی ای مواجه شده است اما شاید بتوان عملکرد این سازمان در رابطه با برجام و انتقادات وارد شده به آن را مهم ترین چالش این دوره مدیریتی دانست چالشی که با حاشیه های دیگری مثل پخش نشدن مصاحبه ظریف از برنامه "نود" و شکایت نافبازتاب دستور روحانی در رسانه های جهان/ آمریکا: به مقابله با ایران ادامه می دهیم
دکتر روحانی ظاهراً دولت آمریکا در نظر دارد در ادامه سیاست های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران اقدام به افزودن افراد و مؤسسات جدیدی در فهرست تحریم های ظالمانه قبلی نمایددر ادامه لازم است در چارچوب سیاست های دفاعی مصوب برظرفیت بسیج رسانه برای تقویت جبهه مقابله با استکبار استفاده شود
مسئول سازمان بسیج رسانه استان بوشهر با بیان اینکه بسیج رسانه مهم ترین جبهه درمقابله با استکباراست گفت بسیج رسانه بستری برای سازماندهی ظرفیت های مردمی در مقابله با ترفندهای استکبار است که این رسانه در ابعاد گوناگون تقویت و سازماندهی می شوند به گزارش خبرگزاری تسنیم از تنگستان عبنگاه های نگران به قاب رسانه ملی
نگاه های نگران به قاب رسانه ملی صداوسیما در نخستین سال مدیریت سرافراز با چالش های جدی ای مواجه شده است اما شاید بتوان عملکرد این سازمان در رابطه با برجام و انتقادات وارد شده به آن را مهم ترین چالش این دوره مدیریتی دانست چالشی که با حاشیه های دیگری مثل پخش نشدن مصاحبه ظریف از برآقاتهرانی : اختلاف ما و لاریجانی قابل انکار نیست
به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرق مجتبی آقاتهرانی در پاسخ به اینکه گفته می شود جبهه پایداری در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان پنج عضو دارد درست است گفت هرچه بوده با توافق بوده است به این معنا نیست سهم عددی داشته ایم ممکن است دوستان ما کسانی را پیشنهاد کرده اند و جمع پذیرفتهخبر گزاری فارس - جابر بهروزی این هفته نمیتواند وزنه بزند محمدی: رقابت اصلی برای قهرمانی بین یاسین پیشرو و ذوب
جابر بهروزی این هفته نمیتواند وزنه بزندمحمدی رقابت اصلی برای قهرمانی بین یاسین پیشرو و ذوبآهن است اختلاف را جبران کنیممربی تیم وزنهبرداری یاسین پیشرو قم گفت رقابت اصلی در این فصل برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر بین تیم ما و ذوبآهن است محمدصادق محمدی در گفتوگو با خبر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها