تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835014127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگو با مارکو د آمیکو، طراح نور و مدرس کارگاه نور جشنواره تئاتر فجر نورپردازی در تئاتر، تلفیقی از خلاقیت و تکنیک است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگو با مارکو د آمیکو، طراح نور و مدرس کارگاه نور جشنواره تئاتر فجر
نورپردازی در تئاتر، تلفیقی از خلاقیت و تکنیک است
مارکو د آمیکو گفت: ضرورت توجه به نوعی از نورپردازی در تئاتر وجود دارد که لازمه آن تلفیق خلاقیت و تکنیک است. باید به نور مفهوم دراماتیک نیز داد اما واقعیت این است که بدون بخش فنی و تکنیکی بخش زیبایی‌شناسی نور هم به چشم نمی‌آید.

خبرگزاری فارس: نورپردازی در تئاتر، تلفیقی از خلاقیت و تکنیک است



به گزارش خبرگزاری فارس، این هنرمند ایتالیایی در گفت و گوی کوتاهی که با وی به بهانه پایان کارگاه های فنی و تخصصی ایتالیا برگزار شد بر ضرورت توجه به  نوعی از نورپردازی در تئاتر اشاره کرد که لازمه ان تلفیق خلاقیت و تکنیک است. وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه در کارگاه سه روزه نور بیشتر تمرکز و توجه خود را بر ارائه مباحث نظری قرار داده یا بحث تکنیکی و عملی را مورد توجه قرار داده گفت: در این چند روز کارگاهی که داشتیم سعی کردم به جنبه‌هایی از نور توجه کنم که معمولا در تئاتر در نظر گرفته نمی‌شوند ولی به نظرم خیلی مهم و اصولی هستند، هم از نظر فنی و علمی و هم از نظر هنری.از نظر من کسی که در تئاتر کار می‌کند باید بتواند شناختش را از هنر بالاببرد چرا که کار ما فقط کار فنی نیست و از سویی فقط هم خلاقیت نیست. این‌که به عنوان طراح نور بتوانی از هر دوی این‌ها استفاده کنی و هر دو وجه را در کنار هم داشته باشی مهم است.  مارکو د آمیکو همچنین در پاسخ به سئوالی با این موضوع که  در نورپردازی در تئاتر بحث دراماتیک بودن نورپردازی تا چه میزان دارای اهمیت است خاطر نشان ساخت: در تئاتر نه تنها باید تصاویر زیبایی تولید کرد که باید به نور مفهوم دراماتیک نیز داد اما واقعیت این است که بدون بخش فنی و تکنیکی بخش زیبایی‌شناسی نور هم به چشم نمی‌آید. البته در کنار صحنه‌پرداز، نورپرداز باید ایده‌های یپیچیده را با هم ترکیب کند و قصه‌های پیچیده را بتواند با نور ارائه دهد.در واقع طراح هم باید به بحث فنی اهمیت بدهد و هم به بحث حسی، نورپردازی‌ها خیلی اوقات انتزاعی و ذهنی هستند تا رئالیستی. وی اشاره کرد: نورپرداز باید نور را کامل بشناسد، هم از نظر فیزیکی و هم برای این‌که ابزار کارش نور است. باید همه دستگاه‌های مربوط به نورپردازی را بشناسد وبا نرم‌افزارهای جدید آشنا باشد. در کنار این‌ها باید از نقاشی، از بحث رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها سر دربیاورد وبا هنرهای تجسمی مأنوس و از سویی با فضای سینما و تئاتر هم آشنا باشد.در واقع با یک ذهن 360 درجه باید نورپردازی کند که بتواند طراحی بدیع و متنوعی برای تئاترهای کمدی، تئاتر تجربی، تئاتر موزیکال و... ارائه دهد. این هنرمند شناخته شده عرصه بین الملل نظر خود را در خصوص این دیدگاه که "اگر نورنباشد صحنه تئاتری در کار نیست"  و آیا نور کاراکتر اصلی هر صحنه تئاتری است یا خیر تصریح کرد: نور مسأله بسیارمهمی در صحنه تئاتر است اما به نظر من در یک تئاتر اگر قرار باشد کار خوبی ارائه شود، چیزی به نام کاراکتر اول یا کاراکتر اصلی نداریم. همه¬ بخش‌ها از بازیگر، نور، صحنه‌پردازی، کارگردان و حتی کسی که صحنه را تمیز می‌کند تا آماده اجرا شود، تا تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار، همه و همه مهم هستند و باید به این بخش‌ها احترام گذاشت، در غیر این صورت نمی‌شود کار تئاتر را به خوبی به پایان برد. وی درباره ارزیابی خود از کارگاه سه روزه تخصصی نور گفت: سطح بچه‌های حاضر در کارگاه متفاوت بود، حتی تخصص‌هایشان با هم فرق می‌کرد. بعضی‌ها طراح نور بودند، اما برخی کارگردان تئاتر بودند.حتی نقاش هم داشتیم، رنگ‌شناس خوب! اما به هر حال سعی‌مان بر این بود که با تفاوت‌هایمان در کنار هم بتوانیم چیزی بیاموزیم و کاری کنیم. مارکو د آمیکو همچنین درباره قطعه نمایشی کوتاهی که در روز پایانی کارگاه صدا برگزار شد و به نوعی حاصل آموخته های شرکت کنندگان کارگاه نور و صدا بود نیز گفت:  ما در این پرفورمنس کوتاه نهایی سعی کردیم از ایده‌های شرکت کنندگان در کارگاههای نور و صدا استفاده کنیم و این ایده‌ها را با هم ترکیب کنیم و یک نقشه نوری متناسب با کار و دیالوگ‌ها و فضای نمایشی تهیه کنیم که یک کار آزمایشی بود اگرچه فرصت برای به نتیجه رسیدن کارخیلی کوتاه بود. اما به هر حال انرژی خوب و تلاش شرکت کنندگان در کارگاهها نتیجه مطلوبی بود که از این کار عملی به دست آمد.


94/10/11 - 16:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن