محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853008313
خبر گزاری فارس - گفتوگوی فارس با عوامل سازنده مستند«A157»/ بخش پایانی نورانیپور: برای حضور در جشنواره برلین حاضر نشدم یک پلان از فیلم را حذف کنم/ ۲بار وجه نقد برای دختران فرستادیم/ یزدی: جشنواره آدرس غلط می دهد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگوی فارس با عوامل سازنده مستند«A157»/ بخش پایانی
نورانیپور: برای حضور در جشنواره برلین حاضر نشدم یک پلان از فیلم را حذف کنم/ ۲بار وجه نقد برای دختران فرستادیم/ یزدی: جشنواره آدرس غلط می دهد
محسن یزدی با اشاره به اهمیت اکران درست فیلم و نحوه ارتباط گیری آن با مخاطب گفت: در دیده شدن مستند سوژه از اهمیت خاصی برخوردار است، به نظرم جشنواره آدرس غلط می دهد.
زهرا قزیلی: فیلم سینمایی مستند A157 به کارگردانی و تهیهکنندگی بهروز نورانیپور روایت سه دختر کرد سوری است که با زاویه دید کارگردان به رنجها، سختیها و در نهایت فجایع داعش در کشور سوریه توجه شده است. این فیلم موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار در بخش بینالملل مستند حقیقت همچنین دیپلم افتخار جایزه بین المللی شهید آوینی شد. در بخش دوم گفتوگو با بهروز نورانیپور (کارگردان و تهیهکننده) و محسن یزدی (مدیر مرکز مستندسازی حوزه هنری) در خبرگزاری فارس به نحوه ارتباط مخاطب با فیلم، حضور در جشنواره های جهانی و اهمیت جشنواره ها برای کارگردان را مورد بررسی قراردادیم که از نظرتان می گذرد: بازنمایی مسیر دیگری از جنگ با فیلم A157 آرزوی شما برای اثرتان چیست؟ نورانی پور: آرزوم این است که A157 بتواند مسیر دیگری را از جنگ برای مخاطب ایرانی بازنمایی کند. امیدوارم هیچ گاه جنگ را حس نکنیم اما درباره جنگ فهم درست داشته باشیم و از امنیت لذت ببریم. در اصفهان این را حس کردم بعد از فیلم مخاطبان می گفتند خوشحالیم که در ایران با خیال راحت دختران مان به تحصیل یا اشتغال مشغول هستند. مخاطب با اثر من به سمت خطر سفر می کند و آن را لمس می کند.
امنیت روانی را نمی توانستم تصویر کنم / ضبط یک پلان و اخراج از اردوگاه اردوگاه را به تصویر کشیدید که کاملا امن بود و این در نحوه فعالیت دخترها در اردوگاه دیده می شد در حالی که در اخبار شاهد هستیم که اردوگاه ها مکان امنی برای پناهجوها نیست. باید ببینیم تعریف از امنیت چیست. امنیت روانی را هیچ گاه نمی توانستم به تصویر بکشم اما در پلان ها سعی داشتیم این ناامنی را به بیننده منتقل کنیم در گیت خروجی افسر بی شرمانه روکن را به سمتی هدایت می کرد. مشکلات زیادی برای گرفتن این تصویر متحمل شدیم و در شرف اخراج از اردوگاه بودیم . استفاده از برخی تصاویر کار را تلخ تر می کرد در اردوگاه خیلی راحت زندگی می کنند، احساس می شود اردوگاه مکان امنی برای دخترهاست. دخترها در چادری زندگی می کنند که هیچ حصاری نیست. در گفتار متن هم آوردیم که داعش در آب اردوگاه تالیوم اضافه کرده است. تصویر انتظار مرگبار خانواده ها که زبیر از بستگانشان خبر آورده است ناامنی فجیعی است . در انتقال دخترها به کمپ درمانی ناامنی در تصاویر دیده می شود. شاید اگر برخی تصاویر دیگری را در فیلم به کار برده بودم فیلم تلخ تر از آنچه که امروز شاهد آن هستیم می شد. ناامنی در اردوگاه ندید که بیش از این موارد باشد و ثبت نکرده باشید؟ نه آنچه مد نظر شما است و در اخبار گاهاَ شنیدید در این اردوگاه که من بارها در آن تردد داشتم، ندیدم . دوربین من از خیلی چیزها نگذشت بچه ای که آب نبات را می خورد یا شیردهی مادر به فرزندش ما روزها در اردوگاه بودیم تا حس و حال مردمی که در اردوگاه زندگی می کنند را ضبط کنیم.
حس ناامنی و جنگ در صورت و چهره این دخترها کمتر دیده می شود. دخترها حتی در زندان هم جای مرفهی را تجربه کرده بودند. زندانی که این بچه ها حضور داشتند زندان تدارکاتی بود. من می گفتم مشکل غذایی در زندان نداشتید گفتند نه وضعیت غذاییمان بهتر از اینجا بود فقط وظایف مشخصی داشتیم. آن تصویری که شما از زندان دارید آن تصویر زندانی که این دخترها تجربه کردند نبوده است. اعتقادی به دوبله ندارم شخصیت ها گویش محلی دارند اما زیرنویس بودن فیلم کمی به تمرکز مخاطب لطمه می زند برای نمایش عمومی فیلم تصمیمی دیگری ندارید؟ به دوبله اعتقادی ندارم. من هیچ دوبلوری را نمی توانم تصور کنم که با لحن سولاف «بله» بگوید و حس به مخاطب انتقال یابد. یزدی: زیرنویس به تمرکز مخاطب ممکن است ضربه بزند به خصوص در نمایش تلویزیونی اثر، اما احساس می کنم به این کار دوبله ضربه می زند. چند ساعت کار ضبط شد؟ 1270 دقیقه راش داشتیم. تدوین کامل کار را یک بار کنار گذاشتم/ برایم مهم بود سوژه ها را تا پایان تعقیب کنم تدوین کار به یکباره انجام شد یا تغییراتی داشت؟ تلاش می کردم تا آخرین لحظه سوژه ها را از دست ندهم و این خطر هر لحظه وجود داشت که ممکن است این دخترها را نداشته باشم. مسئله برایم مهم بود که سوژه ها را تا پایان تعقیب کنم. یک بار تدوین انجام شد و آن را کنار گذاشتم و کار را تدوین مجدد کردم. حتی آغاز فیلم به یک فرم دیگری بود اما احساس کردم در نیامده و همه چیز را دوباره تغییر دادم .
به این نتیجه رسیدم فیلم مستند محض باشد/ باید فارغ از دغدغه حضور در جشنواره به سوژه صادقانه نزدیک می شدم چرا از تدوین اول رضایت نداشتید؟ من به این نتیجه رسیدم که مستند محض اتفاق بیافتد و دخل و تصرف آنچنانی در آن ایجاد نکنیم. ناچار به روایت گویی هم بودیم . در شروع اولیه کار با تمثیلی از حیوانات آغاز می شد. برای پلانهای تمثیلی هم بسیار زحمت کشیده بودیم . خیلی از راشها باقی ماند. یک بخشی مربوط به «ممی» بود خانمی که در کوه ها مانده بود و از برگ درختان یک هفته تغذیه کرده بود که آن را هم کنار گذاشتیم . پسربچه سوخته در بیمارستان دوستش با او شوخی کرده بود و بنزین روی تنش ریخته و آتش زده بود زیر پیراهن این پسر با پوستش هم بافت شده بود، این را هم کنار گذاشتیم، پلان های زبیر که خیلی از جاها را با او تجربه کردیم به دو سه سکانس از او بسنده کردیم . خانواده رامی که فاجعه تاسف باری برایشان اتفاق افتاده بود را حذف کردیم. در حالی که رامی قصه مفصلی داشت و خودش به تنهایی پتانسیل یک فیلم را داشت. بسیار هم اهل کمک رسانی بود روزی که آب به اردوگاه نیامد رامی برف را در نایلون ریخت و با حرارت دست هایش آن را آب می کرد و به ما می داد.خیلی از شخصیت ها را حذف کردیم تنها به این دلیل که تمرکز سوژه را از دست ندهیم. ارتباط نزدیک یک مخاطب با فیلم شریف ترین حس است باید برای رسیدن به A157 با یک نگاه صادقانه به سوژه ها نزدیک می شدم فارغ از دغدغه دیده شدن در جشنواره. همه اتفاقاتی که در جشنواره برای یک اثر رخ می دهد تنها سلیقه است وقتی ارتباط نزدیک یک مخاطب را لمس می کنید شریف ترین و صادق ترین حس است. به فکر ارایه آمار و ارقام نیستیم برای اکران فیلم و توزیع این فیلم برنامه خاصی دارید؟ یزدی: مشکل مستند در کشور نحوه توزیع آن است. حوزه هنری صاحب سینما است و درباره مستند دغدغه دارد و کارهایش را دوست دارد به نمایش بگذارد و در اکران دیده شود اما هنوز تصمیم مشخصی به چه شیوه اکران شود اتخاذ نکردیم . باید تمهیدی بیاندیشیم که کار بهتر دیده شود فقط اکران فیلم در سینما مد نظر ما نیست . ما به فکر ارایه آمار و ارقام و بیلان کاری نیستیم به فکر درست دیده شدن کار هستیم ، زحمت زیادی برای کار کشیده شده که باید برای دیده شدن اثر به یک شیوه مشخص و مناسب دست پیدا کنیم.
به مستند در کشور محفلی نگاه می شود/ جشنواره آدرس غلط می دهد مشکلی که در حوزه مستند بیشتر پررنگ است بحث توزیع شبکه نمایش خانگی است. به مستند در کشور ما محفلی نگاه می شود . مستند تلویزیونی یک انگ به شمار می آید. شبکه های خارجی با مستندهای تلویزیونی هرآنچه قصد دارند ارایه دهند را به درستی و با فرم و تکنیک مناسب ارایه می دهند و مخاطب خودش را هم دارد. مستند تا خودش پتانسیل مخاطب نداشته باشد با هیچ ترفندی نمی توانید به مخاطب فیلم بیافزایید. در دیده شدن مستند سوژه از اهمیت خاصی برخوردار است، به نظرم جشنواره آدرس غلط می دهد سال گذشته یک فیلم مستند توانست جوایز زیادی را کسب کند اما در ارتباط با مخاطب موفق نبود در همان سال کارهایی مانند «33 سال سکوت» یا «رمز و راز ملکه» کنار گذاشته شد. مستندهای اجتماعی همیشه مخاطب خاص خودش را دارد من معتقدم A157 پتانسیل دیده شدن دارد . خاستگاه مستند تلویزیون است شبکه توزیع مستند نداریم. خاستگاه مستند تلویزیون است اما مستند تلویزیونی یک انگ برای مستند در قضاوت ها به شمار می آید. رابطه حوزه هنری با تلویزیون چگونه است؟ تلویزیون اشکالات بروکراسی زیادی دارد. برخی از کارها را تولید کردیم فاصله ارایه تا پخش یک روز بوده گاهی ایرادهایی گرفتند که قابل درک نیست. ما در حوزه بنا داریم با تلویزیون کار کنیم . احتمال دارد A157 در تلویزیون به نمایش درآید؟ ابتدا برنامه اکران سینماها را داریم . بعضی ها معتقدند سوژه به گونه ای نیست که امکان پخش از تلویزیون را داشته باشد اما به گمانم با حذف تعداد کمی از نماها قابل پخش است زیرا مستند A157 سلامت و شریف است علیرغم اینکه می تواند سوژه اش وقیحانه ای باشد اما شریف ساخته شده است. هرگز به جشنواره فکر نمی کردم/ برای حضور در برلین حاضر نشدم یک پلان از فیلم را حذف کنم چقدر در ساخت فیلم به نگاه جشنواره ها توجه داشتید؟ نورانی پور: باور کنید هرگز به جشنواره فکر نمی کردم . من در آستانه حضور در جشنواره برلین بودم به من گفتند یک سکانس را از فیلم «جنایت در سکوت» حذف کنیم زیرا در پذیرش فیلم در جشنواره برلین کمک شایانی خواهد کرد. من قبول نکردم ممکن بود اعتبار بزرگی در کارنامه من باشد اما من قبول نکردم. مستندساز به نفع خود فکر نمی کند/ من فیلم ساختم تا مردم به آن جغرافیا سفر کنند حاضر نشدید برای پذیرش فیلم در جشنواره برلین یک پلان از فیلم «جنایت در سکوت» حذف کنید؟ من این کار را انجام ندادم . ما داریم کار سختی را انجام می دهیم. من شب و روز خانواده ام را خراب کردم. بخشی از تدوین را در خانه خودم بردم. اولین سوال این است که انتفاع این کار چیست. اما اکثر مستندسازان به انتفاع خود فکر نمی کنند. من در فیلم «جنایت در سکوت» فکر نمی کردم هیچ گاه مردم هزینه درمان سوژه های فیلم را تقبل کنند یا برای آنها خانه بخرند . مردم جهیزیه دختر را تقبل کنند. من فیلم ساختم که مردم به آن نقطه و جغرافیا سفر کنند و خداوند کمک کرد اتفاقات خوبی برای سوژه ها رخ داد.
دو بار وجه نقد برای دخترها فرستادیم از دخترهای فیلم A157خبر دارید؟ بله. تا امروز بسیاری از دوستان که در فیلم قبلی همراهی کردند، به این دخترها کمک کردند و ما توانستیم طی دو سفر دو وجه نقد را فرستادیم و در تلاش هستم اتفاق بهتری برای این دخترها رقم بخورد. خداوند هم انشاءالله کمک می کنند. پیش بینی شما برای حضور فیلم در عرصه بین الملل چگونه است؟ یزدی: در ابتدا به این فکر می کردم که فیلم در عرصه بین الملل بهتر دیده می شود، اما فیلم با مخاطبین داخلی ارتباط بسیار خوبی برقرار کرد و حیرت آور بود. برای ما مهم است که فیلم در خارج از کشور چگونه و چقدر دیده بشود. مرکز بین الملل حوزه کار را دنبال می کنند. خانم نقیبی مسئولیت این حوزه را برعهده دارند، صحبت کردیم و خودشان هم نسبت به فیلم انگیزه دارند. نورانی پور: مسیرهای تجربه نشده زیادی هست که می توان به آن ها هم توجه داشت. دوستانی از کشورهای مختلف از جمله قطر در سالن نمایش فیلم حضور داشتند و بسیار هم مشتاقانه اعلام همکاری کردند . ترغیب مستندسازان برای توجه به سوژه هایی که با منافع کشور گره خورده اگر سخنی باقی مانده است... یزدی: نکته حایز اهمیت این که بعد از اکران فیلم برخی از مستندسازان که انگیزه ای برای ساخت فیلم در حوزه سوریه نداشتند ترغیب شدند که در منطقه حاضر شوند و فیلم بسازند که بسیار جالب بود. ما از داعش جنایت زیاد دیدیم اما فیلم A157وجه دیگری را به مخاطب نمایش می دهد که ملموس تر است . ترغیب مستندسازها برای توجه به سوژه هایی که با منافع کشور گره خورده برایم بسیار جالب بود. انتهای پیام/ج
http://fna.ir/F5G43K
94/10/07 - 00:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]
صفحات پیشنهادی
گفت و گوی فارس با عوامل سازنده «A157»/ بخش اول نورانیپور: دخترها با شرط جلوی دوربین حاضر شدند/ از ص
گفت و گوی فارس با عوامل سازنده A157 بخش اولنورانیپور دخترها با شرط جلوی دوربین حاضر شدند از صدابردار خواستم محوطه را ترک کند یزدی حوزه هنری با کارگردان معارض کار نمی کند برخی مستندسازان با دردهای مردم کاسبی می کنندبهروز نورانیپور با اشاره به سختی های ساخت مستند بحران گفتخبر گزاری فارس - بیستمین «شب شاعر» نکوداشت امیری اسفندقه/۲و پایانی ماهی لیزی که در «شب شاعر
بیستمین شب شاعر نکوداشت امیری اسفندقه ۲و پایانیماهی لیزی که در شب شاعر گیر افتاد امیری اسفندقه من از شعر چارهای ندارممرتضی امیریاسفندقه در آئین نکوداشت خود گفت من بلد نیستم سجاده دین و انقلاب آب بکشم شعر هم به خاطر اینکه با شیر مادر در من عجین شده و از آن چارهای ندارم و باخبر گزاری فارس - با حضور عوامل اصلی پشت صحنه فیلم مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی «فصل نرگس» برگزار شد
با حضور عوامل اصلی پشت صحنه فیلممراسم افتتاحیه فیلم سینمایی فصل نرگس برگزار شدمراسم افتتاحیه آغاز تولید فیلم سینمایی فصل نرگس به نویسندگی و کارگردانینگار آذربایجانی و تهیه کنندگیسحر صباغ سرشت شب گذشته با حضور عوامل فیلم برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس فصل نرگس دومین اثر سینمایخبر گزاری فارس - برای ایفای نقش در مستند تلویزیونی «داستان خدا» ملاقات «مورگان فریمن» با ق
برای ایفای نقش در مستند تلویزیونی داستان خداملاقات مورگان فریمن با قاتل دختر ۱۰ ساله قاتلی که مدعی ارتباط با خداوند استمورگان فریمن برای ساخت مستند داستان خدا با موضوع قاتلی که مدعی است خدا به او دستور ارتکاب قتل دختر بیگناه ۱۰ سالهای را داده با او ملاقات کرد به گزارش خبرنگاخبر گزاری فارس - افسانه بایگان در گفتوگو با فارس مستند بودن «پی 22» برایم جذابیت ایجاد کرد/ وقتی ار
افسانه بایگان در گفتوگو با فارسمستند بودن پی 22 برایم جذابیت ایجاد کرد وقتی ارزشهایمان محدود به مدل ماشینمان است اثری جاودانه نمیشودافسانه بایگان گفت زمانی که بازی در فیلم سینمایی پی 22 پیشنهاد شد با خواندن فیلم نامه متوجه شدم قرار است فیلم بر اساس یک اتفاق واقعی که مستندخبر گزاری فارس - نشست «بررسی عوامل تفرقه با تمرکز بر نقش استکبار جهانی» برپا میشود
نشست بررسی عوامل تفرقه با تمرکز بر نقش استکبار جهانی برپا میشودنشست بررسی عوامل تفرقه با تمرکز بر نقش استکبار جهانی به میزبانی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست که به همت دانشگاه مذاهب اسلامی و بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب و اتحادیه بینخبر گزاری فارس - تدوین «ایستاده در غبار» تمام شد/قصه «حاج احمد متوسلیان» در نگاه نو فجر
تدوین ایستاده در غبار تمام شد قصه حاج احمد متوسلیان در نگاه نو فجرتدوین اولین ساخته سینمایی محمد حسین مهدویان به اتمام رسید و فیلم به زودی آماده اکران در جشنواره فجر میشود به گزارش خبرگزاری فارس تدوین فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که مدتی پیش همزمان با فیلمبرداریخبر گزاری فارس - کتاب «حماسه 9 دی» رونمایی شد خوراکیان: تولیدات موسسه انقلاب اسلامی اگرچه مرجعیت سند
کتاب حماسه 9 دی رونمایی شدخوراکیان تولیدات موسسه انقلاب اسلامی اگرچه مرجعیت سندی دارد ولی گام اول استامیر خوراکیان مدیر موسسه انقلاب اسلامی گفت آنچه در این موسسه تولید میشود اگرچه به لحاظ مرجعیت سندیت دارد ولی گام اول است و به عنوان اسناد اولیه و متون مبناست به گزارش خبرنگارگفتوگوی چالشی اسلامزاده در فارس/ بخش اول «تنها میان طالبان» چراغ خاموش تا «سینماحقیقت» ر
گفتوگوی چالشی اسلامزاده در فارس بخش اولتنها میان طالبان چراغ خاموش تا سینماحقیقت رسید ۴۰هزاردلار هزینه رسیدن به بنلادن خارجیها باید با طالبان قرارداد ببندند۱۷سال پیش رضا برجی با ملااختر محمد منصور یک مصاحبه گرفته بود و به صورت تصویری بود و این فیلم دستمان افتاد و ما این راخبر گزاری فارس - 240 اثر از 71 طراح در بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر
240 اثر از 71 طراح در بخش پوستر جشنواره تئاتر فجربا پایان مهلت فراخوان بخش پوستر و هویت بصری سی و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر آثار رسیده به دبیرخانه در دو رویداد این بخش مشخص شدند به گزارش خبرگزاری فارس در بخش الف مسابقه پوستر 240 اثر از 71 طراح پوستر تئاتر به دبیرخا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها