تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802493294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل زیادبودن نامزدها از نگاه روزنامه جوان/ همه چیز سیاسی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: دلیل زیادبودن نامزدها از نگاه روزنامه جوان/ همه چیز سیاسی نیست
رشد چشمگیر ثبت‌نام‌ها را نباید صرفاً به دلایل سیاسی ارجاع نمود. به صورت طبیعی دلایل سیاسی متغیر مهم است اما همه مسئله نیست.
آفتاب : روزنامه جوان نوشت: رشد چشمگیر ثبت‌نام‌ها را نباید صرفاً به دلایل سیاسی ارجاع نمود. به صورت طبیعی دلایل سیاسی متغیر مهم است اما همه مسئله نیست.

مي‌توان دلايل سياسي و غيرسياسي زير را براي رشد كمي ثبت‌نام هاي گسترده انتخابات مجلس شوراي اسلامي ذكر نمود.

1- حجم ثبت‌نام‌ها نشان از رشد و توسعه طبقه متوسط در ايران است. بدون ترديد بين گسترش حجم كانديداهاي مجلس و رشد طبقه متوسط رابطه معناداري وجود دارد، به طور مثال حداقل تحصيلات براي ثبت‌نام كارشناسي ارشد مي‌باشد كه حجم ثبت‌نام‌ها حكايت از رشد تحصيلات عاليه در كشور دارد كه خود يكي از شاخص‌هاي طبقه متوسط است.

2- توسعه انساني كشور از طريق چرخش نخبگان در ادوار مختلف سياسي كشور باعث تربيت تجربي و علمي افراد زيادي شده است كه امروز با همان پشتوانه تجربي- مديريتي از اعتماد به نفس بالايي برخوردار شده اند و مدعي حل معضلات و مشكلات كشور در عرصه قانون‌گذاري هستند و امروز وارد ميدان شده‌اند.

3- كارآمدي مردم سالاري ديني از ديگر عوامل انگيزشي در اين ثبت‌نام است. بدون ترديد اگر انگاره ذهني نخبگان اين بود كه مجلس فاقد قدرت تصميم‌گيري و تصميم‌سازي است وارد اين ميدان نمي‌شدند چرا كه ورود به عرصه بيهودگي نقض غرض و نقض عقلانيت سياسي است. بنابراين مؤثر بودن مجلس در معادلات سياسي- اجتماعي و اقتصادي كشورعاملي مهم در تحريك و تهييج براي ثبت‌نام است.

4- سخت‌ بودن هماوردي‌ها و رقابت‌ها باعث به ميدان آوردن همه مهره‌هاي عالي و مياني جريانات شده است. بسيج ثبت‌نام از يك طرف، كنش ثبت‌نامي ديگري را در برداشته است و در اين دوره رقابت در ثبت‌نام را بايد رقابت «پيشيني» نسبت به رقابت «پسيني» يا اصلي به حساب آورد.

5- قطعي نبودن سازماندهي‌هاي گروهي و جرياني و اميد افراد به قرار گرفتن در كانون‌هاي اصلي از ديگر دلايل ثبت‌نام‌هاست. اختلافات درون جرياني باعث گرديد تكليف افرادي كه بايد از فيلتر جريان عبور كنند قطعي نباشد، بنابراين اميد به در اولويت قرار گرفتن يا تيري در تاريكي رها كردن از ديگر علل است. بنابراين محتمل است برخي افراد جناحي پس از قرار نگرفتن در ليست‌هاي اصلي، خصوصاً‌ در شهرهاي بزرگ از رقابت كنار بكشند.

6- درصد جناحي ثبت‌نام‌ها هنوز روشن نيست اما برخي از گروه‌ها كه در خط الرأس جغرافيايي بين نظام و خارج از نظام بازي مي‌كنند، بر اين باورند كه حجم زياد ثبت‌نام‌ها به صورت طبيعي حجم رد صلاحيت‌ها را رشد خواهد داد و در نتيجه مسائل حقوق بشري براي نظام توليد خواهد كرد و دمكراتيك بودن انتخابات با چالش مواجه خواهد شد. روشن شدن قدر و سهم جناح‌ها و تفكيك آن پس از ثبت‌نام، قضاوت در اين‌باره را تسهيل خواهد نمود، اما ثبت‌نام امثال طبرزدي و شعله‌‌سعدي و... اين گزينه را تقويت مي‌كند.

7- در نگاه برخي از نخبگان جريان اصلاحات، راهبردي وجود دارد كه بايد چند لايه به ميدان بياييم تا هر قدر از مهره‌ها رد صلاحيت‌ شوند، ظرفيت كافي براي رقابت و ورود به مجلس وجود داشته باشد. اين راهبرد مي‌تواند در مرحله ثبت‌نام به اجرا درآمده باشد. البته تراكم و ترافيك اصولگرايان نيز درحوزه‌هاي انتخاباتي كم از اصلاح‌طلبان نيست اما انگيزه آنان وحدت لايه‌اي نيست و مشكلات ديگري را بايد عامل آن دانست كه خود داستان غم‌انگيزي است.

8- هويت‌يابي، قيام براي ارتقاي منزلت اجتماعي، مسائل روانشناختي و مواهب قدرت نيز در افزايش ثبت‌نام‌ها بي‌تأثير نبوده است كه البته اين شاخص را نمي‌توان به مهره‌هاي شناخته شده ارجاع نمود، بلكه مربوط به افراد ناشناخته يا كمتر شناخته شده است.



تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن