تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804917395
![نمایش مجدد: دکتر فرزاد جهان بین برچه وقایعی می توان فتنه اطلاق نمود؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
دکتر فرزاد جهان بین برچه وقایعی می توان فتنه اطلاق نمود؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دکتر فرزاد جهان بین
برچه وقایعی می توان فتنه اطلاق نمود؟
هر واقعه ای که در آن، حق و باطل به روشنی قابل دریافت نباشند و با توجه به پیچیدگی بسیار، همه را در معرض آسیب قرار دهد و وحدت اجتماعی در معرض خطر قرار گیرد می توان به عنوان فتنه قلمداد کرد.
![خبرگزاری فارس: برچه وقایعی می توان فتنه اطلاق نمود؟ خبرگزاری فارس: برچه وقایعی می توان فتنه اطلاق نمود؟](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/10/05/13941005000023_PhotoA.jpg)
ما در فراز و فرود حیات اجتماعی با وقایع و حوادث گوناگونی روبرو می شویم.از جمله سوالاتی که می تواند مطرح شود آن است که برچه وقایعی می توان فتنه اطلاق نمود؟در پاسخ به سوال فوق در ابتدا به تعریف فتنه پرداخته و در ادامه به بیان ویژگیهای آن می پردازیم. ریشه لغوی کلمه «فـتـنـه»، مـصـدر عـربـى از مـاده فـَتـَن اسـت و در لغـت به معناى «در آتش انداختن» و «گـداخـتـن سـیـم و زر» جـهـت آزمـایـش و جـدا سـاخـتـن مـواد خـالص آن از نـاخـالصى هاست.علی(ع) در باره فتنه می فرمایند: ان الفتن اذا اقبلتْ شبَّهت و اذا ادبرت نبَّهتْ. یُنکَرْنَ مقبلاتٍ و یُعْرَفْنَ مدبرات. یَحُمْنَ حَومَ الریاح، یُصِبْنَ بلداً و یُخْطِئْنَ بلداً. اَلا و انَّ اخوفَ الفِتَن عندی علیکم فتنةُ بنی امیة، فإنَّها فتنةٌ عَمیاءٌ مُظلمةً: عمَّتْ خُطَّتُها و خَصَّتْ بَلِیَّتُها، و اصاب البلاء مَن ابصر فیها، و اخطأ البلاءُ من عمِی عنها. ... "فتنهها هنگامی که روی میآورند شبیه حق میباشند و آنگاه که میروند و به پایان میرسند، حقیقت خود را مینمایانند و هوشیار میسازند. ناشناخته میآیند و شناخته شده میروند. همچون گردباد میگردند و شهری را ویران میکنند و شهری را وامیگذارند. آگاه باشید که نزد من بیمناکترین فتنهها برای شما فتنه نفاق بنی امیه است زیرا که آن، فتنهای کور و تاریک است. همگان را در برمیگیرد و مصیبتش خاص مؤمنان است و گرفتاریش به کسانی میرسد که از آن آگاهی دارند و بیخبران را آسیبی نمیرساند.» (خطبه 93) در این بیان شریف، فتنه دارای ویژگیهای زیر است: الف- آغازی نا آشنا و پایانی روشن علی(ع) در عبارت " ان الفتن اذا اقبلتْ شبَّهت و اذا ادبرت نبَّهتْ. یُنکَرْنَ مقبلاتٍ و یُعْرَفْنَ مدبرات" تاکید می کنند که فتنه آنگاه که رو می کند مردم را دچار شبهه می کند. شبهه از آن جهت شبهه گفته می شود که شبیه حق است.( «وَ اِنَّما سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّها تُشْبِهُ الْحَقَّ )خطبه 38اما وقتی پشت می کند ایجاد تنبه می کند.فتنه به صورت ناشناس رو می کند اما آنگاه که می گذرد، روشن می گردد. به عبارتی از آن جا که در دوران فتنه حق و باطل ممزوج می گردند و فضای شبهه غلبه دارد، تشخیص بسیار مشکل می شود. علی(ع) در این خصوص می فرمایند: " انمابَدءُ وقوعِ الفِتَن اهواءٌ تتبع و احکامٌ تُبتَدَع، یُخالف فیها کتاب الله و یتولی علیها رجالٌ رجالاً علی غیر دین الله.
همانا پیدایش فتنهها هواهایی است که پیروی میشوند و بدعتهایی است که گذارده میشوند. در چنین شرایطی با کتاب خدا مخالفت میشود و مردانی مردان دیگر را پیروی میکنند. به عبارت دیگر، همانا ریشه فتنه ها در آن است که عده ای از هواهای نفسانی خود پیروی می کنند و سپس درجهت توجیه آن بدان لباس شرعی می پوشانند و به اصطلاح شهوت عملی خود را تئوریزه می کنند و موجه جلوه می دهند. این منشاء های شیطانی می تواند به عنوان نمونه یکی از عوامل زیر باشد: 1- دنیازدگی :علی (ع) در خطبه سوم نهج البلاغه در همین خصوص می فرماید: "فما راعَنِى الا وَ النّاسُ الَىَّ کَعُرْفِ الضَّبُع یَنْثالُونَ عَلَىَّ مِنْ کُلِّ جانِبٍ، حَتّى لَقَدْ وُطِى ءَ الْحَسَنانِ، وَ شُقَّ عِطافِى ، مُجْتَمِعِینَ حَوْلِى کَرَبِیضَهِ الْغَنَم فَلَمّا نَهَضتُ بِالْاءمْرِ نَکَثَتْ طائِفَهٌ وَ مَرَقَتْ اءُخْرى وَ قَسَطَ آخَرُونَ کَاءَنَّهُمْ لَمْ یِسْمَعُوا اللّهَ سُبْحانَهُ یِقُولُ: "تِلْکَ الدّارُ الاخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوَّا فِى الْاءَرْضِ وَ لا فَسادا وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ، "بَلى وَ اللّهِ لَقَدْ سَمِعُوها وَ وَعَوْها، وَ لکِنَّهُمْ حَلِیَتِ الدُّنْیا فِى اءَعْیُنِهِمْ وَ راقَهُم زِبرِجُها." "بناگاه ، دیدم که انبوه مردم روى به من نهاده اند، انبوه چون یالهاى کفتاران . گرد مرا از هر طرف گرفتند، چنان که نزدیک بود استخوانهاى بازو و پهلویم را زیر پاى فرو کوبند و رداى من از دو سو بر درید. چون رمه گوسفندان مرا در بر گرفتند. اما، هنگامى که ، زمام کار را به دست گرفتم جماعتى از ایشان عهد خود شکستند و گروهى از دین بیرون شدند و قومى همدست ستمکاران گردیدند. گویى ، سخن خداى سبحان را نشنیده بودند که مى گوید: "سراى آخرت از آن کسانى است که در زمین نه برترى مى جویند و نه فساد مى کنند و سرانجام نیکو از آن پرهیزگاران است.آرى ، به خدا سوگند که شنیده بودند و دریافته بودند، ولى دنیا در نظرشان آراسته جلوه مى کرد و زر و زیورهاى آن فریبشان داده بود." از نمونه های بارز این افراد می توان از جناب زبیر نام برد.او که سیف الاسلام لقب داشت و علی(ع) بر سر جنازه اش بسیار گریست به خاط غرق شدن در لذات دنیا و به خاطر حرص جاه و مقام و در اثر تلقینات و فشارهای پسرش از صف علی(ع) جدا شد و در مقابل ایشان قرار گرفت. 2- شهرت طلبی : علی(ع) در این مورد می فرمایند: "وَ کَمْ مَنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالاِحسانِ اِلَیهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَیهِ وَ مَفتونِ بِحُسنِ القَوْلِ فیهِ وَ مَا اِبْتَلَی اللهُ اَحَداً بِمِثْلِ الاِمْلاءِ لَهُ." "بسا کسان که نکوحالیشان دام بلاست. خطاپوشی شان موجب غرور است و حُسن شهرت و سخن نیکو درباره آن ها سبب غلتیدن به دام فتنه است. در میان آزمونهای الهی، هیچ آزمونی همانند مهلت دادن به چنین کسانی نیست." و در فراز دیگری اشاره می دارند: "رُبَّ مَفتُونٍ بِحُسْنِ القَولِ فیه." "بسا کسان که با ستوده شدن به مرداب فتنه در افتاده اند. " 3- حسادت: علی(ع) در جای دیگری حسادتها را عامل ایستادگی در برابر حق می داند: " وَالله مَا تَنْقِمُ مِنّا قُرَیْشٌ الاّ انَّ اللهَ اِخْتَارَنَا عَلَیهِم" "به خدا سوگند! قریش از ما انتقام نمیگیرد جز به آن علتی که خداوند ما را از میان آنان برگزید و گرامی داشت." ب- فتنه همه گیر است علی(ع) در فراز دیگری می فرمایند: "یَحُمْنَ حَومَ الریاح، یُصِبْنَ بلداً و یُخْطِئْنَ بلداً". در این عبارت، حضرت تاکید می فرمایند که فتنه مانند گردباد است که بر هر شهری وزیدن می گیرد و هیچ شهری نیست که با آن درگیر نشود اما در برخی شهرها حادثه می آفرینند و خرابی به دنبال دارند و برخی شهرها به سلامت آن را پشت سر می گذارند. ج- آگاهان در معرض تهدیدند علی(ع) در عبارت " و اصاب البلاء مَن ابصر فیها، و اخطأ البلاءُ من عمِی عنها"تاکید می کنند که در فتنه، کسانی که آگاهی به فتنه دارند و آن راشناخته اند نگرانی و سختی، دامنگیر او می گردد و کسانی که در غفلتند و متوجه فتنه نیستند، تهدیدی برای وی نیست.ایشان در خطبه 151 نیز می فرمایند که"آن کس که به مقابله با فتنه ها برخیزد کمرش را می شکند و کسی که در فرونشاندن آن تلاشکند او را درهم می کوبد" د- آغاز کننده لزوما پایان دهنده نیست در تعبیری از علی(ع) هرکسی که آتش فتنه را بیفروزد خود نیز در آن خواهد سوخت. "من شَبَّ نار الفتنه کان وَقوداً لها".بر این اساس، اینگونه نیست که آغاز کننده فتنه خود مصون باشد بلکه در ادامه، کار از دست او خارج می شود وخود نیز، هیزم فتنه می گردد. ه- فتنه، وحدت را به هم می ریزد علی(ع) در خطبه 151 که طی آن به بیان خبری از فتنه های آینده می دهند می فرمایند: سپس فتنه ای سربرآورد که سخت لرزاننده و درهم کوبنده و نابودکننده است.قلب ها پس از استواری می لغزند و مردانی پس از درستی و سلامت گمراه می گردند و افکار و اندیشه ها به هنگام هجوم این فتنه ها پراکنده و عقائد پس از آشکارشدنشان به شک و تردید دچار می گردد. و- فتنه نرم و خزنده است: علی(ع) در تعبیری در خصوص فتنه با اشاره به خزنده بودن آن می فرمایند: تَبدَءُ فی مدارج خفیة در این عبارت ذکر شده است که فتنه ها به صورت پنهانی ظاهر می شوند.به عبارتی کسی احتمال نمی دهد که فتنه ای هست. براین اساس می توان چنین بیان داشت که هر واقعه ای که در آن، حق و باطل به روشنی قابل دریافت نباشند و با توجه به پیچیدگی بسیار، همه را در معرض آسیب قرار دهد و وحدت اجتماعی در معرض خطر قرار گیرد و خود شروع کننده نیز در آتش آن بیفتد و توان جمع کردن کار را نداشته باشد و کسانی که بخواهند در مقابل آن قرار گیرند در معرض انواع تهدیدها و تخریبها قرار می گیرند می توان به عنوان فتنه قلمداد کرد. انتهای متن/
![](http://farsnews.com/shares/img/short-url-icon.png)
http://fna.ir/LTJWFM
![](http://farsnews.com/shares/img/tele-nt.jpg)
94/10/05 - 01:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
افزایش تعداد داوطلبین انتخابات ابهام انگیز است/ برخی نمیتوانند یک عبارت عربی را درست بخوانند/ ساکتین فتنه از
افزایش تعداد داوطلبین انتخابات ابهام انگیز است برخی نمیتوانند یک عبارت عربی را درست بخوانند ساکتین فتنه از مردم نیستند امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شورای نگهبان در سال 88 از 40 میلیون رأی مردم و حق الناس حراست کرد گفت برخی شیاطین از صحبتهای رهبری برداشتهای سوء میکنندافزایش تعداد داوطلبین انتخابات ابهام انگیز است/ ساکتین فتنه از مردم نیستند/ برخی نمی توانند یک عبارت عربی را د
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دسته بندی های سیاسی نباید موجب اختلاف شود از نیروی انتظامی به دلیل برخورد با مظاهر بدحجابی تقدیر و تشکر کرد 1 بازدید | | نویسنده مدیربه گزارش هزار نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا آیت الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه هایآیتالله علمالهدی: خط انقلاب اسلامی در ساماندهی شیعیان برگرفته از امام حسن عسکری است/ ناتوانی استکبار جهانی د
آیتالله علمالهدی خط انقلاب اسلامی در ساماندهی شیعیان برگرفته از امام حسن عسکری است ناتوانی استکبار جهانی در از بین بردن شیعیانامام جمعه مشهد با بیان اینکه استکبار جهانی نمیتواند با هیچ قدرتی شیعه را از بین ببرد گفت خط انقلاب اسلامی در ساماندهی شیعیان از امام حسن عسکری ع گچگونه کودکی خلاق داشته باشیم؟ به گزارش شفا آنلاین ،دکتر حمید فرح الهی روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه به
شفا آنلاین سلامت پرورش خلاقیت و تخیل در کودکان به علت این که ذهن آن ها قابلیت پذیرش تغییر را دارد از اهمیت بالایی برخوردار است به گزارش شفا آنلاین دکتر حمید فرح الهی روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه به طور کلی دو شیوه آموزشی همگرا و واگرا در دنیا وجود دارد گفت آموزش رسمی دپاسخ مرتضوی به نامه ۵ نماینده مجلس/ توضیح درباره سفر کربلا، بابک زنجانی و تامین اجتماعی/ برخی عقده سیاسی و بغض
اینکه گفته می شود با بادیگارد و محافظ وارد دادگاه می شوم دروغ است اصلاً کسی نمی تواند به صورت مسلح وارد ساختمان دادگاه شود در هیچ کدام از جلسات دادگاه حتی وکیلم همراهم نبود و الآن فقط آقای جعفری آن هم در پرونده تأمین اجتماعی مرا همراهی می کند به گزارش تابناک تبریز سعید مرتضوینوبخت93:با نفت34دلاری اوضاع قابل کنترل است/جهانگیری94: با نفت۴۰دلاری آسیب می بینیم
کارشناسان خارج از دولت پارسال نسبت به برآورد اشتباه قیمت نفت در لایحه بودجه 1394 هشدار داده بودند با این حال دولت به آن هشدارها توجهی نکرد آرمان پرس چند روز پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با بیان این که فکر نمی کردیم قیمت نفت کمتر از 60 دلار شود تلاش کرد مقصر عدم تحقآخرین اخبار امروز ایران و جهان 4 دی +جدیدترین اخبار امروز لحظه به لحظه+ پربیننده ترین اخبار 24 ساعت گذشته روزن
آخرین اخبار امروز ایران و جهان 4 دی جدیدترین اخبار امروز لحظه به لحظه پربیننده ترین اخبار 24 ساعت گذشته روزنامه های داخلی و خارجی تیتر داغ ترین اخبار روز مارس در شیکاگو در اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاه پوستان صدها نفر از معترضان در خیابان میشیگان در شیکاگو روز پنجشنبه به خیآیتالله اراکی: مجتمع تقریب مذاهب اسلامی برای همگرایی بیشتر بین مسلمین جهان است
آیتالله اراکی مجتمع تقریب مذاهب اسلامی برای همگرایی بیشتر بین مسلمین جهان است دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت مهمترین فعالیت مجمع تقریب کنفرانس وحدت اسلامی است به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری کنفرانس وحدت اسلامی با حضوربرای اولین بار پس از انقلاب عضو شورای بین المجالس جهانی شده ایم
شیخ الاسلام در جمع خبرنگاران مطرح کرد برای اولین بار پس از انقلاب عضو شورای بین المجالس جهانی شده ایم شناسهٔ خبر 3009272 - جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰ ۵۳ سیاست > سایر مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت از دوران نخست وزیری متین دفتری تاکنون در شورای اجرایی بین المجالس دنمودار سقوط قیمت نفت به روایت اوپک را ببینید
نمودار سقوط قیمت نفت به روایت اوپک را ببینید اقتصاد > انرژی - قیمت سبد نفتی اوپک با ثبت 31 40 دلار در هر بشکه به قیمت های 11 سال قبل خود بازگشت 3535 کلید واژه ها اوپک - یکشنبه 29 آذر 1394 - 11 21 13-
گوناگون
پربازدیدترینها