واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله شریعتمدار در سیزدهمین نشست ستارگان محراب:
آیتالله محمدتقی آملی(ره) معاد صدرایی را قبول نداشت
آیتالله شریعتمدار از شاگردان مرحوم آیتالله آملی(ره) گفت: ایشان جایی که نظر فلاسفه مغایر با آیات و روایات بود، به نظر آنها اعتماد نمیکرد؛ به همین دلیل معاد ملاصدرا را نپذیرفت و از آن تبری جست.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای ستارگان محراب ویژه بزرگداشت آیتالله محمدتقی آملی(ره) با حضور آیتالله محمدتقی شریعتمدار از شاگردان این عالم ربانی بعدازظهر امروز (چهارشنبه 2 دیماه) در مسجد مجدالدوله تهران برگزار شد.
وی گفت: من از شاگردان ملازم درس آیتالله آملی بودم و تقریرات درسی ایشان را بسیار نوشتهام، اما متأسفانه هنوز چاپ نشده است. این استاد حوزه با اشاره به ویژگیهای علمی آیتالله آملی گفت: ایشان مزیتهای بسیاری دارد، یکی از ویژگیهای ایشان این است که قلم، عبارات، نوع جمعبندیها و بیاناتشان مبسوط بود، بهطوریکه مجتهد مبتدی کتاب ایشان را بهراحتی متوجه میشد. وی اظهار داشت: در عصر ما 3 عالم بزرگ در مورد فقه استدلالی کتاب دارند؛ مرحوم حکیم، مرحوم سیداحمد خوانساری و مرحوم آیتالله آملی که در حال حاضر کتاب مصباحالهدای ایشان در مدرسه عالی شهید مطهری مورد درس و بحث قرار میگیرد. آیتالله شریعتمدار در خصوص ویژگیهای شخصیتی آیتالله آملی عنوان کرد: آیتالله آملی، فردی منظم بود و همواره به نظم توصیه زیادی میکرد؛ وقتی در جلسات فقه و اصول ایشان شرکت میکردیم، بسیاری از اهل فضل در آن حضور داشتند و ایشان قبل از شروع جلسه حاضر میشد. وی ادامه داد: همچنین آیتالله آملی بسیار مقید به ختم قرآن در طول ماه بود و در ماه مبارک رمضان 3 ختم و در طول سال به نیت چهارده معصوم(ع)، 14 بار قرآن را ختم میکرد.
این استاد حوزه تصریح کرد: آیتالله آملی در فلسفه، استاد بود. درباره منظومه مرحوم سبزواری هم حاشیهای داشت که مکرر به چاپ رسید و جاهایی که نظر فلاسفه مغایر با آیات و روایات بود، به نظر فلاسفه اعتماد نمیکرد، بهطور مثال در مسئله «حدوث عالَم» که فلاسفه به حدوث زمانی قائل نیستند و منکر آن بودند در باب آن مطالبی نوشته و اعلام کرده بود که قائل به حدوث زمانی است. وی گفت: مرحوم آیتالله آملی، معاد ملاصدرا را نپذیرفت و از آن تبری جسته و گفته بود من انبیا و رسل را شاهد میگیریم که معاد، آنچه که ملاصدرا میگوید نیست، بلکه خداوند جسم را در معاد زنده میکند و در واقع ایشان به معاد جسمانی قائل بود. آیتالله شریعتمدار تصریح کرد: مرحوم آقای رفیعی با اینکه استاد فلسفه بود، وقتی آیتالله آملی از ایشان سؤال کرد که آیا ملاصدرا هم حرف غلط دارد، پاسخ داده بود: ملاصدرا چند حرف غلط دارد که یکی از آنها معاد است و آیتالله آملی در پاسخ به مرحوم رفیعی که پرسیده بود شما نظر ملاصدرا را قبول ندارید؟ فرموده بود: من درباره معاد، همان چیزی را که قرآن میگوید، قائل هستم. به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکنون مراسم بزرگداشت برای آیتالله برهان، آیتالله شیخ محمد حسین زاهد، آیتالله مهدوی کنی، آیتالله خوانساری، آیتالله خوشوقت، آیتالله شیخ مرتضی زاهد، آیتالله شاه آبادی، آیتالله حدیدی، آیتالله فیروز آبادی و آیتالله ایروانی و آیتالله انواری و ملاعلی کنی برگزار کرده است. انتهای پیام/ک
http://fna.ir/EHAZEF
94/10/02 - 16:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]