واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دینانی در همایش «بررسی آراء آیتالله جوادی آملی»:
آیتالله جوادی بین فقه و فلسفه اشتراک برقرار کرد
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: شخصیت آیتالله جوادی آملی این گونه است که هم بر فقه و هم فلسفه اشراف دارند و بین این دو اشتراکاتی برقرار کردند و نشان دادند بین فقه و فلسفه اختلافی نیست و این دو دانش با هم ناسازگار نیستند.
به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش «بررسی آرا و اندیشه های حکمی و تفسیری آیت الله جوادی آملی از منظر پژوهشگران» صبح امروز دوشنبه 30 آذرماه با حضور جمعی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار شد. همچنین در این مراسم، ابراهیمی دینانی در بحث مقدماتی خود درباره دانشگاه گفت: دانشگاه محل دانش است، در زبان عربی الجامعه و انگلیسی یونیورسیتی است که جامع تمام علوم محسوب میشود و همه چیز در آن است. دانشمندان گذشته به علوم زمان خود احاطه داشتند، اما در روزگار ما به دلیل آنکه علوم گستردگی پیدا کرده و تخصصی شده، این امر دشوار است. وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ «فلسفه» دشمنان خاص خود را در تاریخ داشته که برخی فقها و عرفا دشمنش بودند، اظهار داشت: عطار در یکی از اشعار خود «کاف کف» را خوشتر از «فا فلسفه» میداند؛ بنابراین، در طول تاریخ، فقه و فلسفه ماجراهای بسیاری ایجاد کردهاند و فیلسوفان بسیاری در این زمینه از جمله سهروردی و برخی فقهای حلب کشته شدهاند. ابراهیمی دینانی با اشاره به ملاصدرا که از همه فقها عصرش فقیهتر بوده، گفت: او محدث و فیلسوف هم هست که بیشتر در فلسفه تبحر دارد، در عصر ما نیز علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی از فیلسوفانی هستند که همزمان فقیه نیز هستند. بنده و آیتالله جوادی هر دو افتخار شاگردی علامه طباطبایی را داشتیم و جلسات شبانه در خانههایی با هم داشتیم و ایشان هم عضو ثابت جلسات پنجشنبه و جمعهها بودند. وی ادامه داد: شخصیت آیتالله جوادی آملی هم اینگونه است که هم بر فقه و هم فلسفه اشراف دارند و بین این دو اشتراکاتی برقرار کردند. فیلسوف تعقل کرده و فقیه با بیان فرمان الهی و اطاعت از فرمان خدا که احکام خمسه است به حق تعالی تقرب پیدا میکند، فیلسوف به باطن امور میرود و به ظاهر آن اکتفا نمیکند، البته فقیه نیز اهل باطن است. دینانی در پایان گفت: بنابراین بین فقه و فلسفه اختلافی نیست و این دو دانش با هم ناسازگار نیستند، مردم گاهی تصور میکنند فلسفه شاخ و دم دارد، در صورتی که فلسفه یعنی تفکر و تعلق که اگر نبود، گذشته و آینده معنایی نداشت. *ظرفیتهای علمی آیتالله جوادی دریایی پایان ناپذیر است همچنین در این نشست، حجت الاسلام سیدمحمد مقیمی رئیس کمیسیون تخصصی-مشورتی علوم انسانیِ دانشگاه تهران اظهار داشت: پیش زمینه آنچه رهبری در خصوص تحول علوم انسانی تأکید دارند، این است که ابتدا مبانی فکری اسلامی را به خوبی شناخته و سپس ورود به این مسأله پیدا کنیم، در این راستا شناخت آرای آیت الله جوادی آملی ورودی بسیار خوبی برای آشنایی با پیشفرضهای علوم انسانی است. وی با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح تلاش بسیاری برای تعامل و نزدیکی حوزه و دانشگاه انجام داد و امیدواریم این موضوع که بارها تکرار شده اما کمتر عملیاتی شده است، انجام شود. در این راستا دانشگاه تهران مؤسسهای تاسیس کرده که تبادلات علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم و تهران در دانشگاه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه هر هفته دو نوبت صورت میگیرد. حجتالاسلام مقیمی در پایان گفت: ظرفیتهای علمی که از آیتالله جوادی آملی در دست داریم دریایی از مطالب بوده که آن طور که شایسته و بایسته است از این ظرفیتها استفاده نکردهایم، لذا باید تعاملات در این زمینه نزدیک شود. انتهای پیام/
http://fna.ir/BBVSC8
94/09/30 - 14:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]