تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829778547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در حوالی جنوب شهر


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: قصه‌های جنوب شهری چه در قالب رمان و ادبیات و چه دنیای تصویر و سینما واجد عناصر و مولفه‌های جذابی است که همواره مورد توجه طیف‌های مختلفی از مخاطب ایرانی قرار گرفته است


تصویر در حوالی جنوب شهر


چه مخاطب عام و مردم کوچه و بازار که با این جنس از قصه‌ها و شخصیت‌هایش احساس همذات‌پنداری می‌کنند و چه مخاطبان خاصی که زیست ـ جهان روشنفکری خود را به‌ویژه با شاخصه‌هایی مثل عدالت‌طلبی و مبارزه هنری دو سویه رئالیستی این‌گونه آثار منطبق می‌بینند. سینمای کیمیایی به‌واسطه همین فضا و موقعیت‌های بصری مورد توجه مخاطبان خاص قرار گرفته است. سینمایی که واجد قهرمان‌های زخم‌خورده و دیالوگ‌پردازی‌های زیبایی‌شناختی و سینمایی خاص خود بوده و قصه‌های خیابانی را در اتمسفری اجتماعی روایت می‌کند. «جیب‌بر خیابان جنوبی» سیاوش اسعدی مثل نخستین فیلمش در حوالی اتوبان، نشان از تاثیرپذیری او از سینمای اجتماعی ـ خیابانی دارد که بازنمایی دگرگونه‌ای از سینمای کیمیایی است. این تاثیرپذیری فارغ از اتمسفر دراماتیک و قهرمان‌های قصه بیش از هر چیز در دیالوگ‌نویسی خود را نشان می‌دهد؛ دیالوگ‌هایی که گرچه برخلاف نگاه رئالیستی فیلمساز به قصه واقعگرایانه نیست و به دیالوگ‌های سینمایی تبدیل می‌شود. با این حال یک ویژگی خاص و مشخصی را می‌توان در فیلمسازی سیاوش اسعدی یافت که او را از کیمیایی متمایز کرده و هویت می‌بخشد. اگر سینمای کیمیایی را سینمای مردانه بدانیم با همان مولفه‌های قصه‌های خیابانی و قهرمان‌های زخم خورده و مفاهیمی مثل عدالت، رفاقت و... همین جهان سینمایی در آثار اسعدی دست‌کم در همین دو فیلم حوالی اتوبان و جیب‌بر خیابان جنوبی با محوریت قهرمان زن است. زنان زخم‌‌‌خورده‌ای که گرچه با مردان زخمی قصه‌های کیمیایی، وجه اشتراکات زیادی در جامعه‌شناختی این موقعیت دارند. اما بخشی از این آسیب‌شناسی ناشی از سیطره و سلطه ساختار مردسالارانه‌ای است که به نوعی در عین امتداد سینمای کیمیایی می‌تواند نقدی هم بر روایت‌های او از بازنمایی قهرمان‌های زخم‌خورده و به طور کلی جهان سینمایی فیلمساز باشد. فارغ از ساختار محتوایی سینمای اسعدی که از آن سخن گفتیم، ساختار روایی و بصری اثر او نیز واجد ظرفیت‌ها و ظرافت‌های شناسنامه‌داری است. نوع قاب‌بندی و زاویه دوربین به‌ویژه نورپردازی و شمایل بصری آن از امتیازات خاص سینمای اوست که در همان نخستین تجربه فیلم بلندش در حوالی اتوبان نشان از دغدغه فیلمساز نسبت به زیبایی‌شناسی بصری و چگونگی فرم قصه‌اش دارد. گرچه اسعدی در جیب‌بر خیابان جنوبی از حیث اجرا و کارگردانی و روایت قصه نسبت به فیلم اولش گام‌هایی رو‌به جلو برداشته و اثر شسته رفته و منسجم‌تری از اولین کارش ارائه داده است. اما حوالی اتوبان به‌عنوان نخستین تجربه فیلمسازی بلند او نیز شایستگی‌های زیادی داشته و فراتر از یک فیلم اولی بود. اگر همه امتیازات آن فیلم را به‌ویژه دیالوگ‌نویسی سعید نعمت‌الله که او نیز نخستین حضور سینمایی‌اش را در آن زمان تجربه می‌کرد. کنار بگذاریم بازی درخشان گلچهره سجادیه در این فیلم در حافظه تاریخی سینما و مخاطب ایرانی ثبت شد. فضاهای سایه روشن و خیابان‌های خیس و باران خورده و نگاه زیبایی‌شناسانه فیلمساز به لوکیشن و بازنمایی تصویر ازجمله امتیازات سینمای سیاوش اسعدی است که در هر دو اثرش می‌بینید. واقعیت این است که جیب‌بر خیابان جنوبی نشان از ورود یک روایت تازه از سینمای اجتماعی ایران دارد که در آن وجوه سیاه و زخم‌خورده شهر را همراه آدم‌هایی خرد شده در زیر این چرخه معیوب روایت می‌کند. سینمایی تاثیرگذار که می‌تواند با رویکرد خاص خود، خلأ‌های پر نشده سینمای اجتماعی ایران را پر کند و چه‌بسا بتوان آن را بازسازی و بازنمایی مدرن سینمای کیمیایی دانست که تناسب تاریخی بیشتری با مقتضیات اجتماعی زمانه دارد. با این‌که جیب‌بر خیابان جنوبی، اقتباسی از فیلم ساموئل فولر به همین نام است، اما روایتی ایرانی از این قصه است و با فضا و بافت جامعه ایرانی به‌خوبی آمیخته شده و قصه‌ای ایرانی با قهرمان‌های زخم‌خورده و آشنا را در مقابل دید تماشاگران قرار می‌دهد. سینمای خیابانی ـ اجتماعی ما دارای ظرفیت‌های دراماتیک بالایی است که محتاج نگاه و روایتی تازه‌تر و متفاوت‌تر است که هم قابلیت‌های زیادی در جذب مخاطب ایرانی که همیشه به این فضاهای سینمایی علاقه داشته، دارد و هم می‌تواند به رونق این ژانر در سینمای ایران کمک کند. ضمن این‌که کارگردان باید این نکته را هم در نظر داشته باشد که سینمای او مولفه‌هایی دارد که اصرار بر حضور همسرش در همه آنها می‌تواند گاهی این پازل را تکمیل نکند! سید‌رضا صائمی ضمیمه قاب کوچک





شنبه 28 آذر 1394 ساعت 16:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن