واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سعید جلیلی: غرب از تفکرات اسلامی هراس دارد تهران- ایرنا- استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: غرب از غنی سازی و سانتریفیوژ ما نمی ترسد بلکه از فکرهایی می ترسد که در حال غنی شدن با اسلام هستند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید جلیلی روز سه شنبه در همایش ملی گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی افزود: یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که در عرصه علم فعالیت دارند این است که آیا علمی را که در آن مشغول یادگیری یا آموزش هستیم برای جامعه مفید هست یا خیر.وی اظهار کرد دانشجو بهترین دوران عمر خود یعنی جوانی را صرف آموختن یک علم می کند و در همه کشورها این دغدغه وجود دارد که آیا رشته علمی که در دانشگاه تدریس می شود برای آن کشور جامعه و نظام سیاسی آن مفید است یا خیر.وی تصریح کرد: سیاست و اندیشه از هم جدا ناپذیرند و نمی توان در عرصه سیاست حرف زد و گفت من به حوزه اندیشه کاری ندارم. این برای من عجیب است که برخی اوقات در برخی محافل مباحثی مطرح می شود که ساحت سیاست به ویژه سیاست خارجی باید از اندیشه دور باشد یا به تعبیری باید از سیاست خارجی ایدئولوژی زدایی کرد.دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه می توان از نظر منطقی گفت ما می خواهیم اندیشه دینی را از سیاست جدا کنیم ادامه داد: کسانی جسارت این را ندارند که بگویند اندیشه دینی را می خواهیم از سیاست جدا کنیم و در قالب جدایی اندیشه از سیاست می خواهند کار خود را پیش برند توصیه من به این افراد این است که جسارت داشته و نظر خود را صریحا بیان کنند.وی تصریح کرد: ساحت سیاست ساحت اندیشه است و نمی توان بی مقدمه وارد سیاست شد صرف نظر از اینکه اندیشه ای را قبول داشته باشیم یا خیر، آن اندیشه باید چارچوب منطق و مولفه هایی داشته باشد تا بتوان نام آن را اندیشه گذاشت و این رویه در عالم سیاست از افلاطون تا به امروز بوده است.عضو هیات علمی داشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: یکی از سیاسی ترین مفاهیم قرآن و اسلام کلمه «رب» است خدا به مفهوم وجودی که تمام خلق و عالم را سیاست و اداره می کند و علاوه بر خلقت وظیفه هدایت را هم بر عهده گرفته است و اصلا دعوای پیامبران با کافران در تاریخ بر سر اصل وجود رب نبوده است بلکه بر سر هدایتی که بوده که از جانب رب بر بندگان خود نازل شده است.وی افزود: قرآن می گوید وقتی از کافرین سوال می کنیم چه کسی آفریننده آسمان و زمین است می گویند بدون شک خداست اما وقتی مسئله هدایت پیش می آید دعوا بین کافران و پیامبران شروع می شود بنابراین اگر مبنای دینی شما وحی الهی شد قطعا موضوع علم سیاستتان تفاوت خواهد کرد. جلیلی ادامه داد: قرآن حکم و ملک را صرفا برای خدا می داند و صراحتا می گوید هیچکس دیگری نمی تواند در آن شریک شود بنابراین حکمی که منبع الهی نداشته باشد، حکم جاهلی و حکومت آن حکومت جاهلیت می شود. جلیلی افزود: جاهلیت مدرن امروز مبنای حکم و طاعت را در جایی قرار داده است که خود ضعیف و محتاج است و آن انسان است، انسان علاوه بر ضعف، علم لازم را نیز در مقابل کسی که خالق انسان و عالم است ندارد. سعید جلیلی افزود: با نگاه اسلام شیعی امنیت نیز در یک پارادایم جدید تعریف می شود چرا که امنیت پایدار در راستای دو مولفه ایمان و عدالت است نه در داشتن سلاح هسته ای. وی افزود: در عرصه علوم انسانی اسلامی باید حرکت جدی صورت گرفته تا بیان مبانی ایجابی و اثباتی این اندیشه با سایر اندیشه های دیگر که ریشه در تفکر غربی دارند از طریق مناظره و استدلال، علوم انسانی اسلامی را شکل داده و تقویت کرد. وی ادامه داد: سوال من این است که این واقعیاتی که امروز در عرصه جهان وجود دارد واقعیاتی مثل ظلم های رژیم صهیونیستی بر مسلمان فلسطین نسبتش با لیبرال دمکراسی چیست مخترعان و اندیشمندان لیبرال دمکراسی آیا این ظلم صهیونیست ها را قبول دارند یا خیر یا این که در سند سال 2015 امنیت ملی آمریکا که توسط اوباما امضا شده آمده است آمریکا در قرن آینده هم باید رهبر جهان باقی بماند سوال این است که به چه حقی و با چه منطقی آمریکا و اوباما برای جهان آینده تصمیم می گیرد. وی افزود: من دیدم که فردی که نام نمی برم می گفت حاصل مدرنیته، آزادی است سوال من این است که اگر آمریکا در قرن آینده نتوانست بر رهبری خود بر جهان ادامه دهد می تواند از سلاح هسته ای برای رسیدن به این هدف استفاده کند نسبتش در تفکر لیبرال دمکراسی چیست؟ جلیلی ادامه داد: فردی که در دانشگاه های ما به عنوان پدر آزادی مطرح می شود یعنی جان لاک خودش یکی از سهامداران عمده شرکت های برده داری در آمریکا بوده است. وی می گوید نوع دیگری از رعیت وجود دارد که نام آن برده است برده حق هیچ مالکیتی ندارد و نمی تواند به عضویت هیچ نهادی درآید و کار ویژه دولت و جامعه مدنی آن است که از اموال مالکان و سرمایه داران در مقابل تعدی بردگان حفاظت کند. وی ادامه داد: کار غرب بزک کردن چیزهای زشت و جا انداختن آن به عنوان چیزهای زیبا است و بالعکس من تقریبا با هیچ مقام غربی در تهران ملاقات نداشتم که به من نگوید آن چیزی که ما از ایران دیدیم با آن چیزی که برای ما تصویر کرده بودند کاملا متفاوت است. وی افزود: سوال من از اندیشمندان طرفدار تفکر غربی این است آیا این تصویر و تعریفی که آنها از مفاهیم مورد نظر خود را در علم سیاست دارند چه نسبتی با آن چیزی دارد که امروز در حال وقوع است. اگر تفکرات آنها نتوانسته است وضع دنیا را بهبود ببخشد یا این که آنها نخواستند وضع را عوض کنند در هر دو صورت نقطه ضعف حساب می شود. جلیلی افزود: نگرانی آنها این است که اندیشه اسلامی که در ایران پیدا شد اندیشه ای نیست که در یک حوزه محدود بماند بلکه به سرعت تکثیر شده و می تواند الگوی موفق مردم سالاری دینی را به کشورهای دیگر جهان صادر کند در الگوی مردم سالاری دینی مردم فقط رای نمی دهند بلکه در همه عرصه های بعد از انتخابات نیز حضور دارند. جلیلی سخنان خود را اینطور پایان برد: غرب از غنی سازی و سانتریفیوژ ما نمی ترسد بلکه از فکرهایی می ترسد که در حال غنی شدن با اسلام هستند. علوم سیاسی اسلامی در ایران می تواند مفید، نافع و نافذ باشد و تمدن جدیدی را در سطح جهان نوید دهد که به تمام جهان سرایت پیدا کند. فراهنگ**3081**ل.الف.ی**1569
24/09/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]