تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819301529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشخوان خبر/ ایران فشارها و تحریم های ظالمانه را پیگیری خواهد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: پیشخوان خبر/ ایران فشارها و تحریم های ظالمانه را پیگیری خواهد کرد


معاون مدیرکل سیاسی و امور امنیت وزارت امور خارجه گفت: برای پیگیری حقوقی این اتهامات چند راهکار وجود دارد، ما چارچوبی داریم که می توانیم در قالب آن، موضوع را پیگیری کنیم و بخواهیم که طی یک برنامه هدفمند در قالب یک همکاری گسترده حقوق پایمال شده ی ایران جبران شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای دیروز در قطعنامه ای پرونده ادعایی پی ام دی علیه ایران را مختومه اعلام کرده است. آیا این اقدام به تنهایی، حقوق پایمال شده ایران در 12 سال گذشته را تامین خواهد کرد؟ آیا راهی برای پیگیری حقوقی فشارها و تحریم های ظالمانه علیه ایران وجود دارد؟ دکتر ستارعزیزی استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل و دکتر محمدحسن دریایی معاون مدیرکل سیاسی و امور امنیت وزارت امور خارجه در پیشخوان خبر درباره راههای پیگیری های حقوق ایران برای حقوق پایمال شده در 12 سال گذشته را مورد بررسی بیشتر قرار دادند.
ستار عزیزی کارشناس حقوق بین الملل
دکتر ستار عزیزی استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل، گفت: قطعنامه ای که در شورای حکام درباره بسته شدن پرونده پی ام دی به تصویب رسید، تمامی دولت های رقیب منطقه از جمله عربستان نیز بر این نکته اذعان داشتند که در برنامه هسته ای ما هیچ گونه انحرافی وجود ندارد. آژانس و شورای حکام مجرای اطلاعاتی شورای امنیت هستند، قطعنامه ظالمانه ای که به تصویب این شورا رسید براساس اطلاعات شورای حکام بوده است. طبق برجام برای اجرایی شدن برجام باید آژانس تایید می کرد که برنامه ایران انحرافی نداشته است و شورای حکام نیز تایید کرد که پرونده  نظامی ایران بسته شده است و این توفیقی برای ایران و ملت ایران است. عزیزی در ادامه افزود: در طرح مسئولیتی دولت ها در سال 2001 به تصویب رسید و طرحی که در سال 2012 برای مسئولیت سازمان ها به تصویب رسیده است ، ممکن است دولت ها و سازمان ها مرتکب اشتباهات و خطاهایی شوند که در مورد ایران نیز این اشتباهات صورت گرفته است. او گفت: در فرایند  حقوقی اگر بتوانیم اثبات کنیم که دولت ها و سازمان ها اتهامات واهی به ایران زده  اند و به بهانه های واهی ایران تحریم شده است، مشخص می شود که نقض قوانین صورت گرفته است و می توانیم حقوق تضییع شده خود در این سال ها را پیگیری کنیم ولی پیگیری برای ایران زیاد آسان نخواهد بود. عزیزی گفت: اگرچه گزارش آژانس طوری تنظیم شده است که آمانو (مدیر کل آژانس) نیز اذعان کرده است که ایران از سال 2009 به بعد انحرافی نداشته است ولی برای خود نیز راهی بازگذاشته اند که در سالهای قبل از آن اتهاماتی به ایران زده اند.
 
دکتر محمدحسن دریایی معاون مدیرکل سیاسی و امور امنیت وزارت امور خارجه

دکتر محمدحسن دریایی معاون مدیرکل سیاسی و امور امنیت وزارت امور خارجه، نیز درباره پیگیری حقوقی 12 سال تحریم ایران گفت: ما بر اساس چارچوب حقوقی- پادمانی، تعاملات مان با آژانس تعریف شده است. ما سال ها تلاش کردیم که نشان دهیم با آژانس تعامل سازنده  داریم اما در طی این سالها اتهاماتی به ایران زده شد، آژانس سعی کرد وارد بحث پی ام دی نشود ولی از سال 2011 این فایل به صورت رسمی وارد آژانس شد و بالاخره بعد از چند سال این پرونده بسته شد و روند کار این را نشان داده است که ایران مرتکب اشتباهی نشده است و جمهوری اسلامی ایران پیروز شد چون از ابتدا اعلام کردیم که برنامه ما صلح آمیز است. دکتر دریایی در ادامه افزود: حال برای پیگیری حقوقی این اتهامات چند راهکار وجود دارد، ما چارچوبی داریم که می توانیم در قالب آن، موضوع را پیگیری کنیم و بخواهیم که حق ضایع شده ی ایران را جبران کنند.
 
راههای پیگیری حقوقی اعمال تحریم های 12 ساله علیه ایران

دکتر دریایی گفت: در تعاملات ما با آژانس با قطعنامه ای دیروز وارد فاز جدیدی می شویم که باید حقوق ضایع شده ی ایران در این 12 سال جبران شود. آژانس بیش از یک دهه است که با ایران همکاری فنی نداشته است. آژانس باید به اساس نامه خود عمل کند که زمینه سازی برای تسهیل هرچه بیشتر انرژی هسته ای است و ایران خواهان این است که همه این حقوق پایمال شده در زمینه همکاری فعال در چارچوب مدالیته با آژانس جبران شود.
 دریایی گفت: ملت جمهوری اسلامی ایران توقع دارند که وارد فاز جدید تعاملات با آژانس شوند ، وزارت خارجه نیز اعلام کرده است که برجام اساس کار است و باید برجام  اجرا شود و طی یک برنامه هدفمند در قالب یک همکاری گسترده حقوق پایمال شده ی ایران  جبران شود. دکتر ستارعزیزی استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل، گفت: در حقوق بین الملل ساز و کار مختلفی داریم برای جبران خسارت و دربرابر تعهدات غیرسازنده سلاح هسته ای آژانس متعهد شده که در زمینه استفاده صلح آمیز هسته ای به کشورها کمک کند، اما ایران طی این 12 سال از این کمک ها محروم بوده است و حال که حقوق ایران ثابت شده است آژانس و دولت های متعهد در امر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای باید به ایران کمک می کردند و حال که کمکی نکرده اند باید قصورهای گذشته را جبران کنند. او گفت: ما می توانیم از دولت ها بخواهیم که کمک بیشتری به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند تا اجحافی که درباره ایران شده است، جبران شود. دکتر دریایی گفت: یکی از آزمون های سخت ما بستن پرونده پی ام دی بود که خیلی مهم بودچون با دلایل و اتهامات کمتر از این کشورهایی چون عراق را به نابودی کشاندند. ملت ما استقامت و پایداری کرد تا افکار و عقاید خود را به جهان ثابت کند و این را به جهان نشان دادیم که اتهامات آنها بی اساس است. معاون مدیرکل سیاسی و امور امنیت وزارت امور خارجه، در ادامه افزود: زمان بندی که انتخاب شده است این است که خواهان این بوده ایم که گزارش آژانس اعلام شود و این ها نشان دهنده روسفیدی ایران  در زمینه پادمانی است.  او گفت: آژانس وظیفه اش گزارش عدم انحراف است، ایران قصوری نداشته است و این زمینه را برای اعلام 1+5 شد که ایران انحرافی نداشته است و این موفقیت بزرگی برای دستگاه وزارت خارجه و جمهوری اسلامی ایران است.    


چهار شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن