محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829801722
اشتباه رایجی که دربارهی سینمای حاتمی میشود
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
منتخبی از سکانسهای برگزیده آثار زندهیاد علی حاتمی در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد. به گزارش ایسنا، در یکصد و چهلمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که شامگاه 16 آذر در تالار استاد ناصری برگزار شد، منتخبی از سکانسهای برگزیده آثار زندهیاد علی حاتمی به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور امید روحانی و علی علایی برگزار شد و هنرمندانی چون عنایت بخشی، پرویز پورحسینی و احمد بخشی هم که در برنامه حاضر بودند، سخنانی را مطرح کردند. پیش از آغاز نشست نقد و بررسی فیلم، عنایت بخشی طی سخنان کوتاهی گفت: صحبت کردن راجع به مرحوم حاتمی کار دشواریست. قدم گذاشتن در این اقیانوس وسیع جرات میخواهد و این کار هر کسی نیست. از افتخارات دوران بازیگریام، حضور در نمایش «قصه طلسم حریر و مرد ماهیگیر» به کارگردانی عباس جوانمرد بود که اولین نمایشنامه علی حاتمی محسوب میشد. آثار حاتمی هر یک از دیگری زیباتر است و جمع این آثار را میتوان مجموعهای شعر دانست. به همین جهت انتخاب یک اثر بهعنوان اثر برتر از میان آنها کار سختی است. حاتمی سینما و افکار بسیار زیبایی داشت و سعادت داشتم سالها در کنار او زندگی کرده و در چند اثر او نقشآفرینی کنم. از جمله در فیلم «خواستگار» که از زیباترین کارهای اوست و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سالها و سالها زمان لازم است تا انسان بزرگی مانند حاتمی در ایران ظهور کند. پس از آن پرویز پورحسینی نیز در توصیف شیوه کار حاتمی مطرح کرد: بهعنوان یک بیننده، سینمای او را بهشدت ایرانی یا ملی میدانم؛ او بسیار به سنتها، موسیقی و نمایش ایرانی میپرداخت. موسیقی ایرانی را به خوبی میشناخت و مانند بیضایی و جوانمرد بر نمایش ایرانی تسلط داشت و آن را بهکار میبست. تصاویر سینمایی او پر از شعر است و جزو تاریخ سینمای ایرانی باقی خواهد ماند. وی سپس به بیان خاطرهای از ساخت مجموعه «هزاردستان» اشاره کرد و افزود: در هنگام آماده شدن برای فیلمبرداری صحنه مربوط به ترور «متینالسلطنه»، عزتالله انتظامی افرادی را به من معرفی کرد که در مقابل ما نشسته بودند؛ آنها بهترین افراد نمایش سنتی ایران بودند که در آن زمان بیکار شده بودند. علی حاتمی همه آنها را در شهرک سینمایی جا داده بود، شبها در همان مکان میخوابیدند و در فیلمها نیز بهعنوان سیاهی لشکر ظاهر میشدند. حاتمی از این افراد خیلی محافظت میکرد و به آنها کار میداد. این بازیگر سینمای ایران در پایان گفت: یکی دیگر از ویژگیهای کار حاتمی، استفاده از مستندات بود. بهعنوان مثال سه نطق که در «هزاردستان» توسط من، علی نصیریان و مرحوم فروهر قرائت شد، همگی مستند بودند. نطق «متینالسلطنه» را دقیقا از روزنامه عصر جدید کپی گرفته بود و از من خواست تمام آن را حفظ کنم. رابطه میان هنرمند و حاکمیت؛ تم مورد علاقه حاتمی در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم، علایی به اشتباهی رایج راجع به سینمای حاتمی پرداخت و گفت: حاتمی را به اشتباه یک فیلمساز تاریخی میدانند، در حالیکه او ضمیر ناخودآگاه مخاطب را نسبت به گذشته تحریک میکرد تا به فکر فردا باشد. حاتمی باورها و اقوال مردم را تاریخ حقیقی میدانست و به تصویر کشیدن یک مقطع تاریخی، بستری برای بیان حرفش بود. بهعنوان مثال در فیلم «کمالالملک»، قصد او به تصویر کشیدن رابطه میان هنرمند و حاکمیت است و کمالالملک واسطهای برای بیان این مساله است. روحانی ضمن تایید صحبتهای علایی، مطرح کرد: در آستانه ورود به بیستمین سالگرد درگذشت حاتمی، منتقدان باید تنبلی را کنار گذاشته و به جملات عام و حرفهای تکراری پناه نبرند. باید پرسید حاتمی چه کرد؟ قصد انجام چه کاری داشت و آیا در آن موفق بود؟ پایگاه او در هنر ایران چیست؟ و.. به شخصه نمیدانم سینمای تاریخی چیست. در سینما مستندهایی راجع به جنگ داریم و علاوه بر آن در برخی فیلمها، حادثهای تاریخی را بر اساس کتابها، عکسها و.. عینبهعین بازسازی میکنند که آن هم از در نهایت از صافی ذهن هنرمند میگذرد. اما حاتمی هرجا دوست داشته از تاریخ استفاده کرده است. وی ادامه داد: تم مورد علاقه حاتمی، رابطه میان فرد هنرمند و نخبه با حاکمیت است. اگرچه همواره میگویند که او محبوب دستگاه بوده، اما هیچ فیلمساز مشهوری تا این اندازه به این تم علاقه نداشته و راجع به آن فیلم نساخته است. در فیلمهای «کمالالملک» و «ستارخان» و همینطور مجموعه «هزاردستان»، او به رابطه این افراد با قدرت میپردازد و اینکه آنها در قبال قدرت چه میکنند. فیلم «دلشدگان» نیز راجع به سرسپردگی هنرمند ایرانی به غرب و شکست اوست. مسالهی اَشکال مبارزه با قدرت وقت برای او مهمتر از این بود که تاریخ دقیقا چه میگوید. برای نمونه، «کمال الملک» را آنگونه که دوست دارد روایت میکند و تاریخ دقیق هیچگاه برای او اهمیت نداشته است. دلیل اینکه ساخت فیلم «جهان پهلوان تختی» بیست سال به تاخیر افتاد نیز این بود که در مورد آنچه بر تختی گذشت، تکلیفش با خودش روشن نبود. سطحینگری منتقدان سینمایی در مواجهه با حاتمی این منتقد سینمایی افزود: کوشش اولیه حاتمی بر پیدا کردن و احیای فرم موزیکال ایرانی بود که در سه فیلم اول او بیشتر به چشم میخورد. در واقع او در روزهای نخست در جستجوی شکلی از قصهگویی ایرانی در ترکیب با موسیقی و شعر ایرانی بود. دغدغهی دیگر او، چگونگی قرار دادن قصههای ایرانی در قالبهای آشنا بود. سومین کار حاتمی نیز، رفتن به سراغ هنرهای فراموش شده ایرانی بود. هنرمندان ایران در سالهای اولیه قرن حاضر میکوشیدند هنر و زبانهای بیگانه را بهشکلی بومی در آورند و میان این دو پیوندی برقرار کنند. در واقع از قالبهای هنر فرنگی بهره بگیرند و در دل آن هنر ایرانی بریزند و یا برعکس. این اتفاق در نقاشی، تئاتر، ادبیات و.. رخ داد. در سینما نیز از سال 1327همین اتفاق افتاد و تلاش هنرمندان برای رسیدن به قالبی ایرانی در نهایت جواب داد. اما متاسفانه منتقدان ما همهی این تلاشها را به اسم «فیلمفارسی» بودن، دور میریزند و این هم جزو اشتباهات ماست. روحانی در خصوص نقش حاتمی در این زمینه گفت: تنها هنرمند معاصر که قصد دارد سینما را با قالبی ایرانی بومی و خودی کند، علی حاتمی است. او این کار را با دقت زیادی انجام میدهد، اما تنها در ده سال اخیر است که توجهات به سمت حاتمی جلب شده و تا پیش از آن هیچ منتقدی او را جدی نمیگرفت. متاسفانه دیدگاه ما منتقدان نسبت به او سطحینگر بوده و از توصیف دیالوگها و تصاویر شاعرانه فراتر نرفته است. در حالیکه این وظیفه و تعهد ماست که با نوشتن کتاب و مقاله، سینمای او را آنگونه که هست معرفی کنیم. حاتمی اگرچه هیچگاه محبوب منقدان نبود، اما محبوب مردم بود. چرا که مردم رویکرد او برای خودی کردن زبان بیگانه را حس میکردند و به این تلاش او احترام میگذاشتند. اما ما منتقدان هنوز متوجه نشدهایم او چه کرد و چه بهوجود آورد. «دلشدگان» نمونهای از نزدیک شدن به آن چیزیست که حاتمی قصد بیان آن را داشت. بهرغم انتقادات، او بهتر از تمام ما سینمای دراماتیک غربی را میفهمید. اگر در «دلشدگان» اینهمه تکلف در نورپردازی، طراحی صحنه و.. بهکار میگیرد، تمام اینها به قصد انجام میشود. در تاریخ سینمای ایران، او از معدود هنرمندانیست که در دوره «موج نو» میکوشد زبان بینالمللیِ سوغاتِ فرنگ را ایرانی کند و ریشههای هنر ایرانی را در آن بهکار بگیرد. البته اینکه تا چه حد در این کار موفق بوده، جای بحث دارد. در بخش پایانی این نشست، روحانی در پاسخ به سوالی در مورد امکان جهانی شدن سینمای حاتمی در سالهای پایانی زندگیاش گفت: حاتمی آگاه بود که آنچه میسازد با سلیقه عمومی جشنوارههای خارجی همخوانی ندارد. البته جشنوارههای خارجی چند سالیست که تغییر ذائقه داده و به سمت شناخت فرهنگهای کمتر شناخته شده تمایل پیدا کردهاند. حاتمی در صورت زنده ماندن، ممکن بود حالا کشف شود. اگرچه هنوز هم در جشنوارههای جهانی، زبان بینالمللی سینما غلبه دارد و نمایش و درک فیلمهایی مانند آثار بیضایی و حاتمی در آنها دشوار است. به هر حال حاتمی خود در پی این مسائل نبود و به منتقدان فرنگی اهمیتی نمیداد. او مردمیترین هنرمند ایران بود، دل در گروی مردم داشت و برای آنها فیلم میساخت. برخلاف تظاهر بسیاری از فیلمسازان ایرانی، حاتمی واقعا برای نظر مردم اهمیت قائل بود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
علی حاتمی، سعدی سینمای ایران
علی حاتمی سعدی سینمای ایران عباس علی حاتمی در 23 مرداد ماه سال 1323 در تهران به دنیا آمد حاتمی فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای دراماتیک بود او فعالیت های هنری اش را از تئاتر و با نوشتن نمایش نامه و کارگردانی تئاتر آغاز کرد برترین ها زادروز ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ - ۱۹ اوت ۱۹۴۴مجزئیات اعزام هنرجویان سینمایی به لهستان و روسیه از زبان آرش امینی بورسیه هنرجوی نخبه سینمایی بین ایران و لهستا
جزئیات اعزام هنرجویان سینمایی به لهستان و روسیه از زبان آرش امینیبورسیه هنرجوی نخبه سینمایی بین ایران و لهستان اعزام هنرجو به روسیه برای آموزش انیمیشنمدیرکل امور جشنوارهها و همکاریهای بین الملل سازمان سینمایی از بورسیه هنرجوی نخبه سینمایی بین کشورهای ایران و لهستان و همچنین اعزدو فیلم ضد ایرانی در بین برترینهای سینمای ۲۰۱۵
دو فیلم ضد ایرانی در بین برترینهای سینمای ۲۰۱۵تاریخ انتشار شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲ ۵۲ روزنامه گاردین در حالی اسامی ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۵ سینمای جهان را منتشر کرده است که اسامی دو فیلم ضد ایرانی نیز در این میان به چشم میخورد به گزارش فارس روزنامه انگلیسی زبان گاردین همچاز رونمایی یک تئاتر تا نمایش منتخبی از آثار علی حاتمی
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰ ۲۳ نمایش دشمن بچه های شهر کار گروه بچه های شاهکار و کارگردانی سامی صالحی ثابت از 23 آذر در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرای عمومی خود را آغاز میکند به گزارش ایسنا این نمایش که تجربه تازهای در دراماتورژی سه سویه است و با حضور بازیگران نوجوانبا انعقاد تفاهمنامهای با بنیاد سینمایی فارابی
با انعقاد تفاهمنامهای با بنیاد سینمایی فارابی انتشارات علمی و فرهنگی ده عنوان کتاب در حوزه سینما را منتشر می کند به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان تفاهمنامه همکاری بین انتشارات علمی و فرهنگی و بنیاد سینمایی فارابی برای مشارکت در نشانفعال سازمان سینمایی، هواداران دولت را پراکنده کرد
انفعال سازمان سینمایی هواداران دولت را پراکنده کرد با این حال از طیفی دیگر نیز نقدهایی مطرح شده و عجیب اینکه این نقد از سوی یکی از دوستان حجت الله ایوبی مطرح شده است رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما نیز به شیوه خود نسبت به وضع موجود نقد داشته و فضای کنونی را کنار دولتهای پیشیآیین چراغ خاموشی نیست؛ یادی از علی حاتمی در سینماتک خانه هنرمندان ایران
آیین چراغ خاموشی نیست یادی از علی حاتمی در سینماتک خانه هنرمندان ایران منتخبی از سکانسهای برگزیده آثار زندهیاد علی حاتمی در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آیند به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومیهمبازی شدن بنیامین بهادری با محمدرضا گلزار در این فیلم سینمایی!
مذاکرات اولیه برای حضور بنیامین بهادری در فیلم سلام بمبئی به کارگردانی قربان محمدپور انجام شده ولی هنوز حضور این خواننده پاپ به عنوان بازیگر این اثر سینمایی قطعی نشده است بنیامین بهادریسلیم احمدی مدیر برنامه های بنیامین بهادری خواننده موسیقی پاپ درباره حضور این خواننده در فیلماسامی دو فیلم ضد ایرانی برترینهای سینمای ۲۰۱۵
اسامی دو فیلم ضد ایرانی برترینهای سینمای ۲۰۱۵ روزنامه گاردین در حالی اسامی ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۵ سینمای جهان را منتشر کرده است که اسامی دو فیلم ضد ایرانی نیز در این میان به چشم میخورد فارس روزنامه انگلیسی زبان گاردین همچون سالهای گذشته در پایان سال میلادی جاری فهرست ۵۰ فیلماظهارات علی جنتی دربارهی "حقوق شهروندی"
تراز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت حقوق شهروندی در اسلام تصریح کرد در بیش از 60 خطبه نهجالبلاغه به موضوع حقوق شهروندی اشاره شده است که مهمترین آن نامه امیرالمومنین به مالک اشتر است به گزارش تراز علی جنتی که امروز 14 آذر ماه در جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها