تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804377138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انفعال سازمان سینمایی، هواداران دولت را پراکنده کرد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: انفعال سازمان سینمایی، هواداران دولت را پراکنده کرد
با این حال از طیفی دیگر نیز نقدهایی مطرح شده و عجیب اینکه، این نقد از سوی یکی از دوستان حجت الله ایوبی مطرح شده است. رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما نیز به شیوه خود نسبت به وضع موجود نقد داشته و فضای کنونی را کنار دولت‌های پیشین گذاشته است.
کد خبر: ۵۵۲۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶ - 05 December 2015



انفعال سازمان سینمایی، هواداران دولت را پراکنده کرد
پس از گلایه در لفافه رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما و انتقاد صریح منیژه حکمت، این بار احمدرضا درویش عضو شورای عالی سینما نیز با انتشار متنش استعفایش از شورای عالی سینمای ایران، نقد عملیِ خود را نسبت به وضعیت سینما در این دولت بیان کرد؛ شرایطی که اگر ادامه یابد، چیزی از عقبه فرهنگی دولت پابرجا باقی نخواهد ماند.

به گزارش «تابناک»؛ احمدرضا درویش کارگردان شاخص سینمای ایران استعفای خود را از حضور در شورای‌عالی سینما در شرایطی رسانه ای کرد که این شورا در طول دولت یازدهم هیچ‌گاه با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه نداده و کارگردان «رستاخیز» نیز که ایجاد تحول در سینما از طریق این شورای راهبردی را با این وضعیت ناممکن یافته، عطای این مسئولیت را به عطایش بخشیده است؛ رویکردی که تصور می‌شود با سرنوشت «رستاخیز» نیز گره خورده است.

در بخشی از متن استعفای درویش خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «با تشکیل دولت تدبیر و امید و ترسیم افق‌های جدید در رویکردهای فرهنگی و هنری در بیانات رییس‌جمهور محترم، چشم‌اندازی پر امید پیش روی هنرمندان و نخبگان قرار گرفت. ولی متأسفانه این امید به دلیل عملکرد جنابعالی و سایر مسئولان فرهنگی ذیربط تبدیل به یأس و تزریق ناامیدی در اصحاب فرهنگ و هنر شد. نمونه‌ی بارز این عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عدم وجود ضمانت لازم اجرایی و حقوقی در صدور مجوزهای صادره و بلاتکلیفی مادی و معنوی صاحبان آثار هنری در لغو مجوزهای صادره از سوی آن وزارت می باشد. در حال حاضر نمونه روشن آن، توقف و جلوگیری از ادامه‌ی نمایش عمومی فیلم سینمایی رستاخیز در سینماهای سراسر کشور است! فیلمی که با هدف ترویج فرهنگ عاشورا، توسط عاشقان نهضت امام حسین علیه السلام در بخش خصوصی ساخته شده است. اثری که به قول جنابعالی و مدیران ارشد سازمان امور سینمایی فیلمی تأثیرگذار برای انتقال پیام حسینی و اسلام رحمانی به اقصا نقاط دنیاست.

به شهادت رییس سازمان امور سینمایی و ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، فیلم رستاخیز با فتاوای مراجع عظام مطابقت داشته و همه‌ی مجوزهای قانونی را کسب نموده است.

ایجاد پرسش، ابهام و تردید در افکار عمومی نسبت به مسئولان فرهنگی کشور و ساحت محترم مراجع تقلید، اختلال در ساز و کارهای اکران فیلم رستاخیز در ایران و عرصه‌ی بین‌المللی و فرار از مسئولیت‌پذیری، از نتایج این تصمیم شتابزده است؛ که لاجرم خسارت‌های معنوی و مادی آن بر عهده‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. طبیعی است در چنین شرایطی ادامه‌ی عضویت اینجانب در شوارای عالی سینما که مأموریت اصلی آن صیانت از دست‌آوردها و تعمیق زیرساخت‌های سینمای ملی است، توجیهی ندارد. »
اما درویش نخستین چهره‌ای نیست که با توجه به فضای به شدت محافظه کاری حوزه فرهنگی و به ویژه سینمایی دولت، ترجیح داد صحنه را ترک کند و پیش از این کارگردان، منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران که جزو حامیان سرشناس سیاسی حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری بود نیز نقدهای بسیار تندی داشت که نشان داد سینماگران نسبت به تغییر اوضاع تا چه میزان ناامید شده اند.

حکمت گفت: «من در این دوره (حسن روحانی) ناامید شدم و متاسفم» و در پاسخ به این سوال که اگر به سال ۹۲ برمی گشتید با توجه به شرایط الان، طومار حمایت از روحانی را امضا می کردید؟ پاسخ منفی می‌دهد.»

این کارگردان سینما در ادامه مصاحبه اش، عنوان کرد: «کسانی به من زنگ می زنند و می گویند تو گفتی به روحانی رای بدهیم. معتقدم احمدی نژاد دستاورد ناامیدی مردم بود و این روند دوباره دارد شکل می گیرد. من دیگر سعی می کنم هزینه ندهم و پاسخگوی کسانی که در این وادی به من اعتماد کرده بودند، نشوم. من گاهی می شنوم چقدر دوره ی شمقدری خوب بود! این حرف خیلی دردناک است. این دولت با شعار قشنگی به اسم امید آمد، چه شده که امید اکثریت سینما ناامید شده است؟»

با این حال از طیفی دیگر نیز نقدهایی مطرح شده و عجیب اینکه، این نقد از سوی یکی از دوستان حجت الله ایوبی مطرح شده است. رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما نیز به شیوه خود نسبت به وضع موجود نقد داشته و فضای کنونی را کنار دولت‌های پیشین گذاشته است.

میرکریمی تصریح کرد: «تعجب من از این است که دولت ها خوب یا بد یکی پس از دیگری می آیند و می روند اما همه آنها در یک موضوع آن هم بی اعتنایی به مقوله هنر اشتراک نظر دارند و من امیدوارم حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم مجبور نباشد در نشست رسانه ای پیش رو، برای سومین بار و در مقابل این سوال که برای مقوله فرهنگ و هنر چه کرده‌اید از بازگشایی خانه سینما به عنوان دستاورد دولتش یاد کند.»

به سرانجام نرسیدن بسیاری از شعارهای سینمایی و برنامه‌های اساسی و همچنین عدم موضع گیری محکم و استوار در مقابل فشارها -عمدتاً برای جلوگیری از استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- باعث شده تا مدیران سینمایی دولت، روزهای سختی پیش رو داشته باشند. در یک کلام می‌توان گفت: «ماه عسل مدیران سینمایی دولت به پایان رسیده و روزهای سخت آغاز شده است».


















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن