واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد سریالهای در حال پخش
قصه «آسمان من» از فیلمنامهاش جلوتر است/ بیشتر هزینه کنیم
شناسهٔ خبر: 2992976 - سهشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
هنر > رادیو و تلویزیون
یک منتقد درباره سریال «آسمان من» بیان کرد که قصه از فیلمنامه و کارگردانی قویتر است ولی باید سختیهای ساخت سریالهای امنیتی را در نقد این مجموعه درنظر گرفت. کیوان امجدیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مجموعه «آسمان من» که به کارگردانی محمدرضا آهنج از شبکه ۳ سیما پخش میشود و نقاط ضعف و قوت این سریال گفت: سریال «آسمان من» قصه خوبی دارد که از فراز و فرودهای مختلفی برخوردار است و میتواند مخاطب خود را جذب کند ولی کارگردانی در این سریال عقبتر از فیلمنامه است. وی با اشاره به کارگردانی در این مجموعه عنوان کرد: آهنج به عنوان کارگردان نتوانسته بود همپای فیلمنامه جلو برود و این جریانات قصه است که در قسمتهایی ضعف کارگردانی را میپوشاند. از طرف دیگر فیلمنامه نیز از قصه جا مانده است. با این قصه، فیلمنامه بسیار بهتری میتوانست از کار دربیاید اما اینجا میبینیم که قصه آنقدر جذاب است که حتی دیالوگهای سطحی و ضعیف را هم پوشش میدهد. این روزنامهنگار درباره شخصیتپردازیها در این سریال که هر قسمت از آن داستانی را پیش میبرد، توضیح داد: متاسفانه شخصیتپردازی مناسبی در این مجموعه صورت نگرفته است. اگر چه که هر قسمت از این سریال در یک ساعت شروع شده و به پایان میرسد، اما در قالب کارهای اینچنینی باید شخصیتها بتوانند در همان یک قسمت معرفی شده و با مخاطب ارتباط برقرار کنند. ما پیش از این سریال «هزاران چشم» از کیانوش عیاری را دیدهایم که در یک ساعت شخصیتهای خود را معرفی میکرد و مخاطب بُرشی از زندگی یک شخصیت را در یک مقطع میدید. بنابراین این اهمیت دارد که چه برشی از افعال، گفتار و کنشهای یک شخصیت به نمایش گذاشته میشود. در سریال «آسمان من» ارتباطی بین شخصیتها با مخاطب برقرار نشده است و شخصیتها تنها به عنوان حلقههایی از یک زنجیر که قصه را جلو میبرند، در داستان حضور دارند، اما این شخصیتها تاثیرگذار نیستند و مخاطب با آنها همذاتپنداری نمیکند. این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به سریال «شهرزاد» که به کارگردانی حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی توزیع میشود، گفت: «شهرزاد» نمونه خوبی از شخصیتپردازی است. ما بخشها و برشهایی از زندگی شخصیتهای داستان را میبینیم که با وجود اینکه این شخصیتها به زمان حاضر تعلق ندارند و مخاطب زمان، مکان و معماری آن زمان را نمیشناسد و ندیده است اما با این آدمها ارتباط برقرار میکند و میتوان گفت این شخصیتها به بهترین شکل انتخاب شدهاند. امجدیان با اشاره به کارگردانی و محدودیتهای کار در ژانر پلیسی و موضوعاتی چون امنیت پرواز عنوان کرد: کارگردانی سریال «آسمان من» میتوانست بهتر از این باشد، با این حال ما بازی های خوبی از بازیگران دیدیم به طور مثال بازیگری که پیش از این بیشتر تیپسازی کرده در این سریال نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. البته آهنج در این سریال موضوع سختی را انتخاب کرده است. فضا در چنین قصههایی محدود است و دست کارگردان به اندازه لازم باز نیست. با در نظر گرفتن همه این جوانب فکر میکنم سریال «آسمان من» چندان هم ضعیف نبوده است چراکه در این حوزه کمتر کار شده و کمتر هم موفق بودهایم. وی درباره ساخت آثار قوی در حوزه موضوعات امنیتی اضافه کرد: ما یا باید یا به موضوعات اینچنینی نپردازیم و یا اگر سراغ چنین سوژههایی میرویم بهتر است به خوبی پرداخته شود و حتی هزینههای بیشتری نسبت به سایر مجموعهها در چنین پروژههایی صرف شود. این روزنامهنگار در پایان بیان کرد: چنین فیلمنامههایی میتواند تلویزیون را به روزهای اوج خود بازگرداند و اتفاقا باید مانور بیشتری روی چنین قصههایی داده شود. در نهایت فکر میکنم این سریال اگرچه به خوبی نمی تواند سلیقه مخاطب را راضی کند اما با توجه به بودجه، امکانات صدا و سیما و همچنین عوامل و عناصری که از آنها بهره گرفته شده است کار چندان بدی نبود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]