واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
نشست تخصصی آسیبشناسی فرم و محتوا در آثار دینی و دفاع مقدس در حاشیه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. به گزارش ایسنا، این نشست شامگاه 3 آذرماه 1394، بهعنوان یکی از نشستهای اختصاصی این دوره از جشنواره، با حضور حسین مسافرآستانه، دکتر حامد سقائیان و دکتر رحمت امینی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در این نشست که مسافرآستانه هدایت آن را عهدهدار بود، حامد سقائیان با بیان توضیحات و مثالهایی از نظریهپردازان مختلف در رابطه با مفهوم فرم و محتوا گفت: فرم و محتوا در هنر نمایش قابل بررسیاند و به اعتقاد برخی قابل تفکیک نیستند. فرم یعنی عناصر دیداری شنیداری که در متن قابل بررسی است و محتوا بخش فکری و فرم بدنه بیرونی آن است. به اعتقاد برخی نظریهپردازان فرم یعنی حیات احساسات. تئاتر مقاومت به دلیل ارزشهای درونی آن، فرم و محتوا را از زاویه جدیدی بررسی میکند، بنابراین هنر مقاومت باید محتوای ارزشی را به خوبی جلوه بدهد. اگر فرم خوب تعریف شود، میتواند معنا را خلق کند. دکتر رحمت امینی دیگر میهمان حاضر در این نشست نیز با ارائه دیدگاههای خود در این رابطه بیان کرد:برای بررسی تئاتر مقاومت باید به سمت تحلیل آثاری برویم که دو مبحث جنگ و دین را در خود جا دادهاند. بسیاری مواقع زمانی که به عنوان مخاطب به تماشای چنین آثاری مینشینیم، نمیتوانیم فرم و محتوا را از یکدیگر تشخیص دهیم. او ادامه داد: در مقالهای که به بررسی نمایشنامههای جنگ پرداختم به سه دوره اشاره کردم. نخست نمایشهایی که در زمان جنگ و سالهای آخر آن بود و بیشتر جنبه تبلیغی داشت. سپس سالهای بعد از جنگ که آثار جنبه فرمالیستی یافتند که نمونه آن نمایشنامههای علیرضا نادری است و مرحله آخر نمایشنامه نویسانی بودند که در دوران جنگ متولد نشده بودند اما در رابطه با آن فضا نوشتند و فرم را درالویت قرار دادند. ما درام نویسان خوبی داریم که در عرصه مقاومت کار میکنند، آنها با دو آسیب روبه رو هستند یکی برچسب زدن روی آثار است که مخاطبان را فراری میدهد و سپس نهادهای حامی که متاسفانه از این آثار حمایت جدی ندارند،که آن هم به دلیل وضعیت اقتصادی و نادیده انگاشتن تئاتر است. آنها به عنوان یک مسئول ،حمایت از تئاتر را خوب نمیدانند. چرا اکنون دیگر نمیتوانیم شاهد آثاری از کارگردانان خوبی چون امیر دژاکام، حسین مسافرآستانه و... باشیم؟ دانشجویان بااستعداد و پرتوان دانشگاه و حوزه تجربی باید حمایت شوند. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هنرمند در زمان خلق اثر باید تئوری را کنار گذارد. در حوزه دفاع مقدس هنرمندانی بسیاری را داریم که ما را با مقولههایی در فرم آشنا کردند که به نظر بسیاری از مخاطبان قابل قبول بود. آنها خارج از عادت حرکت کردند. منتقدان و صاحب نظران باید تمام مسائل را بررسی کنند. ما در حوزه نقد تئاتر با فقدان منتقد روبهرو هستیم، افرادی که موشکافانه به بررسی جنبههای مختلف بپردازنند. سقائیان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فرم و محتوا از یکدیگر جدا نیستند و نمیتوانیم آنها را بدون هم بررسی کنیم. محتواگرایی بیش از حد میتواند به تبلیغ ختم شود. بحرانها و آسیبهایی که به این واسطه برای تئاتر دفاع مقدس به وجود میآید آن است که ارزشها آنگونه که نیستند به تصویر کشیده میشود، اتفاقات قابل پیش بینی میشوند و همه میتوانند قصه نمایشنامه را حدس بزنند،در این صورت اهمیت موضوع از میان رفته و در نمایشها انرژی مثبت نمیبینیم.عدم توجه به روح زمانه، ایستایی در نمایش، عدم مطالعه نسبت به سبکشناسی،نداشتن اسطوره و ایجاد تصویر غیر واقعی از انسان انقلابی و... از جمله مسائلی است که در این حوزه با آن روبه رو میشویم. ما نیازمند ایجاد روابط تئاتری هستیم که کنش و دانش را به وجود آورد، روندی که میتواند به اجرایی خوب منتهی شود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]