تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806754969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامه دران؛سه زن یک زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جامه دران؛سه زن یک زندگی وبلاگ > تهرانی، مهدی - فیلم اقتباسی جامه‌دران روایت برعکس یک ضرب‌المثل معروف است:این جا همیشه پای یک مرد در میان است. جامه دران یک فیلم داستان‌محور است که قصد دارد داستان زندگی سه زن را روایت کند که هرکدام وجه مشترکشان وجود مردی در زندگی‌شان بوده که به نوعی تاثیرگذارترین آدم زندگی‌شان هم بوده با اینهمه این فیلم اپیزودیک به عنوان یک اثر داستان‌محور بیش از حد شعاری و تصنعی و تکراری است.

روايت در سينماي قصه‌گو شامل داستانك‌هاي مرتبطي است كه طي آن كاراكترهاي مرتبط با عناصر داستان پرورده مي‌شوند. جامه‌دران قرار است داستان زندگي سه زن را تعريف كند كه يك مرد مقتدر خان‌زاده سايه اش به زندگي آنها افتاده و در طي روايت است كه قرار است تماشاگر بفهمد حقيقت كدام است و اينگونه يك رونمايي صريح از شخصيت ها پيگيري شود. اما متاسفانه ميزانسن هاي غلو شده و ناكار؛ تصنعي بودن بازيها و تناقض هاي مكرر در داستانك ها باعث شده اين حقيقت جويي اصلا به چشم نيايد. روايت در جامه‌دران يكي است. يعني يك اتفاق را سه زن روايت مي‌كنند. ماجرايي كه توسط شيرين، مه لقا و گوهر بيان مي‌شود قرار است نشان دهد كه اين سه زن زندگي‌شان به طور كلي با اين اتفاق از اين رو به آن رو شده . دست برقضا داستان از شيرين شروع مي‌شود كه در مراسم ختم پدرش در مي‌يابد كه حقايق ناگفته‌اي در زندگي پدر و مادرش و طبعا خود وي وجود داشته است.
فیلم جامه دران
حمیدرضا قطبی پیش از این، فیلم‌های کوتاه و مستند زادگاه من و ویلای اجاره‌ای را ساخته بوده در جامه دران به سراغ محيطي خاص رفته است. مكان در فيلم او يك جامعه قديمي فئودالي است. جايي كه نظام طبقاتي سالهاي سال است برقرار بوده و ارباب و رعيت در كنار هم زندگي مي كنند. اما اين طبقه خان‌زاده و اربابي است كه هرچه مي‌خواهد مي‌كند و طبقه رعيت را پا برهنه مي‌سازد. اما هر سه روايت در فيلم جامه‌دران يكي از يكي قديمي‌تر و بدون هيچ‌گونه جذابيت است. همه مي‌دانند در نظام فئودالي و ارباب و رعيت؛ متاسفانه ارباب مالك جان و مال رعيت است حال براي ارباب چه فرق مي‌كند گوسفندي به ناحق از رعيت بگيرد يا جگر گوشه آن بخت برگشته را! در كنار اين جامه‌دران در هر اپيزود به زور مي‌خواهد داستانك‌هايش را به موضوعي واحد پيوند دهد. مه‌لقا در داستان خود به نازا بودنش اشاره مي‌كند. او البته خودش ارباب‌زاده است اما شوهرش به زور يك دختر رعيت را به زني گرفته است و از او صاحب اولاد شده. دختري به نام شيرين كه از مادر به زور گرفته مي‌شود و به همان مه‌لقا داده مي‌شود. چرخه‌ي مه‌لقا؛ گوهر به عنوان مادران اين داستان و شيرين به عنوان فرزند آن دو؛ از پيوندهاي بسيار سست برخوردار است. آنچه گوهر روايت مي‌كند از منظر يك زن رعيت و مظلوم است. او همسر شرعي و قانوني ارباب‌زاده بوده اگرچه به زور او را شوهر داده‌اند اما او اين مصيبت را ترجيح مي‌دهد بر فرزند فروشي‌اش. داغ دل ماندگار او گرفتن جگرگوشه‌اش است. او از مه‌لقا مي‌تواند متنفرنباشد اما حقيقتا از شوهرش خان‌زاده متنفر است. مه‌لقا نيز خودش را يك قرباني مي‌داند. او اگرچه زندگي سختي نداشته چون يك ارباب زاده‌بوده اما به لحاظ زندگي اجتماعي خود را يك بدبخت و يك زن نازاي بدرد‌نخور مي‌داند. هرچند به ضرب و زور شوهرش دختر گوهر يعني همان شيرين به او پيشكش شده است. در آخر همان شيرين مي ماند و قضاوت او بر اين مسئله كه مادر اصلي‌اش چه از سر گذرانيده و مادر جعلي چه محبت‌ها ارزانيش داشته و پدر كه مرده چه حقيقتي را از او پنهان داشته است... جامه‌دران داستاني نيم‌بند دارد و در سينماي قصه‌گو كشش و هيجان نقش اساسي را دارد كه اين فيلم فاقد شاخصه‌هاي اينچنيني است.

کلید واژه ها: نقد فیلم -




شنبه 30 آبان 1394 - 19:54:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن