محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803166228
ارتباط قیام اباعبدالله (ع) با نهضت امام زمان (عج) چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: در فرازی از زیارت عاشورا آمده است خدایا به من توفیق بده که انتقام خون سیدالشهدا (ع) را، انتقام ذبح عقلانیت و معنویت را از آن افرادی که که مسبب این ذبح بودند بگیریم و در رکاب منجی آل محمد (ص) قرار بگیرم.به گزارش ناب نیوز به نقل از خبرگزاری شبستان نکته مهم دیگری که در زیارت عاشورا وجود دارد ربط قیام اباعبدالله به نهضت امام زمان (عج) است. در فرازی از این زیارت نامه این ربط را می بینیم. مثلا آن جا که می فرماید: وَ اَسئَلهُ اَن یبَلِّغَنِی المَقامَ المَحمُودَ لَکُم عِندَالله وَ اَن یرزُقَنِی طَلَبَ ثارِکم مَعَ اِمامٍ هُدَی ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم / من از خداوند درخواست می کنم که مرا به مقام شایسته و ستوده ای که برای شما در نزد پروردگار است برساند و مرا نصیب کند که در رکاب امام هدایت از خاندان شما که ظهور کرده و به حق نطق می کند- حضرت مهدی موعود (ع)- خونخواهی شما نموده و انتقام خون بنا حق ریخته شما را بگیرم.” در این فراز از زیارت عاشورا می گوید خدایا به من توفیق بده که انتقام خون سیدالشهدا (ع) را، انتقام ذبح عقلانیت و معنویت را از آن افرادی که که مسبب این ذبح بودند بگیریم و در رکاب منجی آل محمد (ص) قرار بگیرم. اما در یک فراز از زیارت عاشورا عبارت “اَن یرزُقَنِی طَلَبَ ثارِی مَعَ اِمامٍ هُدَی ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم” را شاهدیم. این جا نکته بسیار زیبایی وجود دارد. این جا می گوید خدایا به من کمک کن که انتقام خون خودم را بگیرم. این جا نمی گوید خدایا کمک کن انتقام خودن امام حسین (ع) را بگیرم. می گوید انتقام خون خودم را. کانّه خون امام حسین (ع) خون همه ماست که در کربلا ریخته شده است. این نکته را آیت الله سعادت پرور در کتاب “اسرار مقتل سیدالشهدا” می فرمایند که وقتی خون اباعبدالله (ع) ریخته شد در حقیقت خون همه آزادیخوان به زمین ریخته شد. پس یک بعد از عظمت زیارت عاشورا گره خوردن فرهنگ حسینی با فرهنگ مهدوی و مهدویت است. در واقع رمز عزت و سربلندی شیعه در دو بال است؛ بال سرخ شهادت طلبی متأثر از حماسه حسینی و بال سبز مهدوی و فرهنگ انتظار.” آنچه در ادامه می آید بخش پایانی گفت و گوی شبستان با حجت الاسلام و المسلمین امیر گلپور کارشناس دینی در تشریح ابعاد زیارت عاشورا است. شما وقتی به فحوای زیارت عاشورا و ارتباط آن با واقعیت های پیرامونی امروز ما نگاه می کنید چه مولفه هایی به ذهن تان می رسد؟ نکته مهمی که وجود دارد یکی از نکات کلیدی که در زیارت عاشورا مطرح می شود و مورد لعن قرار می گیرد وادادگی در برابر جریان ها و نظام های سلطه است. ما امروز که به همین نظام سلطه نگاه می کنیم می بینیم درگیر بحران های زیادی هستند و اقتدار خود را تا حد بسیار زیادی از دست داده اند. شما می بینید که امروز آن ها از نظر اقتصادی و فرهنگی و حتی امنیتی درگیر بحران شده اند و نمونه های روشن آن را این روزها به عینه می بینید. بنابراین به نظر می رسد که امروز آن ها پوسته آن هیمنه را حفظ کرده اند اما در حقیقت آن هیمنه فرو ریخته است. فقط ما باید چشم هایمان باز باشد و بتوانیم این تغییرات را به خوبی رصد کنیم. نکته ای که امروز می تواند به مثابه درس گیری ما از زیارت عاشورا مد نظر باشد این است که کشورهای اسلامی همت کنند و اجازه ندهند که تفکر سازش و خط اشرافی گری آن موج بیداری را منحرف کند. شما امروز می بییند که ما همچنان درگیر همان چالشی هستیم که در جنگ صفین پیش آمد. همان حرف هایی که در جنگ صفین زده شد که جنگ دیگر بس است امروز هم به عناوین دیگر اما با همان روح و درون مایه زده می شود. علی علیه السلام در آن جنگ چند قدم بیشتر تا پیروزی نداشت تا طاغوت معاویه را شکست دهد اما آن بحث حکمیت پیش آمد و در ادامه هیمنه معاویه دوباره حفظ و نتیجه اش این شد که یزید به ولیعهدی برسد و در ادامه شاهد رخدادهای عاشورا باشیم. پس در واقع می توان بین حکمیت به آن شیوه ای که اجرا شد و عدول از نظر امام معصوم (ع) و حادثه عاشورا ربطی برقرار کرد؟ بله همین طور است. وقتی تاریخ را می خوانید می بینید در واقع ریشه واقعه شهادت حضرت اباعبدالله (ع) در این است که یزید بر سر کار آمده است .اما نباید در این مرحله متوقف ماند و پرسید یزید چطور بر قدرت رسید و چطور زمامدار زمان شد؟ چه کسی یزید را بر سر کار آورد؟ شما وقتی نگاه می کنید می بینید حتی خیلی از بزرگان اهل سنت زیر بار یزید نمی رفتند. چطور یزید با آن فساد عیان، سگ بازی و میمون بازی و شراب خواری حاکم جامعه مسلمان می شود؟ پاسخ این است که با حیله ورزی ها، ترفندها و مقدمه چینی های متنوع معاویه. پس ما از یزید به معاویه می رسیم و از معاویه هم دوباره به صفین. اگر امیرالمؤمنین در صفین به آن هدف که نابودی معاویه بود می رسید در واقع نماد طاغوت در آن زمان از بین رفته بود اما این هدف محقق نمی شود و مالک اشتر در یک قدمی پیروزی مجبور به عقب نشینی می کند چرا که یاران حضرت آن بصیرت و بینش را نداشتند که متوجه حقه ها و حیله ها باشند و در توفان حوادث بصیرت داشته باشند و از امام زمانه حرف شنوی داشته باشند. پس نکته در این جاست که ما اگر می خواهیم به تاریخ نگاه کنیم سلسله حوادث را در کنار هم ببینیم و ببینیم که یک حادثه از کجا می آید. منشأ و عامل رخداد آن حادثه کجاست تا ارزیابی و داوری درستی در آن باره داشته باشیم. پس شما بر این باور هستید که یکی از کلیدی ترین مواردی که در زیارت عاشورا مطرح می شود تأکید بر استکبارستیزی است؟ بله همین طور است. استکبارستیزی از نکات بارز زیارت عاشورا است و حدود ۷۰ بار این نظام با شبکه ها و اتباع اش لعن می شود. همچنان که ما در زیارت عاشورا می بینیم که با عناوینی چون اشیاعهم، اتباعهم، اولیائهم و نظایر آن از این نظام یاد می شود و از آن تبری جسته می شود. یعنی کسی که پیرو این نظام باشد، کسی که به این نظام پیوسته باشد، کسی که از حافظان و تقویت کننده های این نظام باشد، کسی که مبلغ این نظام باشد، کسی که این نظام را موجه نشان دهد در واقع همه مورد لعن در زیارت عاشورا واقع می شوند. ما در زیارت عاشورا عبارتی داریم به نام “الجمت” یعنی آن هایی که لجام زدند و اسب ها را زین کردند. یعنی حتی کسی که در حادثه عاشورا به اندازه این که اسب های سواران را زین کرده و بر آن ها لگام بسته، در رخداد این واقعه مقصر است و مورد لعن و تنفر قرار می گیرد. همچنین جریان های مختلف سیاسی مورد لعن قرار می گیرند از آل مروان تا آل سفیان و شمر و یزید و ابن زیاد. نکته مهم دیگری که در زیارت عاشورا وجود دارد ربط قیام اباعبدالله به نهضت امام زمان (عج) است. در فرازی از این زیارت نامه این ربط را می بینیم. مثلا آن جا که می فرماید: وَ اَسئَلهُ اَن یبَلِّغَنِی المَقامَ المَحمُودَ لَکُم عِندَالله وَ اَن یرزُقَنِی طَلَبَ ثارِکم مَعَ اِمامٍ هُدَی ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم / من از خداوند درخواست می کنم که مرا به مقام شایسته و ستوده ای که برای شما در نزد پروردگار است برساند و مرا نصیب کند که در رکاب امام هدایت از خاندان شما که ظهور کرده و به حق نطق می کند- حضرت مهدی موعود (ع)- خونخواهی شما نموده و انتقام خون بنا حق ریخته شما را بگیرم.” در این فراز از زیارت عاشورا می گوید خدایا به من توفیق بده که انتقام خون سیدالشهدا (ع) را، انتقام ذبح عقلانیت و معنویت را از آن افرادی که که مسبب این ذبح بودند بگیریم و در رکاب منجی آل محمد (ص) قرار بگیرم. اما در یک فراز از زیارت عاشورا عبارت “اَن یرزُقَنِی طَلَبَ ثارِی مَعَ اِمامٍ هُدَی ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم” را شاهدیم. این جا نکته بسیار زیبایی وجود دارد. این جا می گوید خدایا به من کمک کن که انتقام خون خودم را بگیرم. این جا نمی گوید خدایا کمک کن انتقام خودن امام حسین (ع) را بگیرم. می گوید انتقام خون خودم را. کانّه خون امام حسین (ع) خون همه ماست که در کربلا ریخته شده است. این نکته را آیت الله سعادت پرور در کتاب “اسرار مقتل سیدالشهدا” می فرمایند که وقتی خون اباعبدالله (ع) ریخته شد در حقیقت خون همه آزادیخوان به زمین ریخته شد. پس یک بعد از عظمت زیارت عاشورا گره خوردن فرهنگ حسینی با فرهنگ مهدوی و مهدویت است. در واقع رمز عزت و سربلندی شیعه در دو بال است؛ بال سرخ شهادت طلبی متأثر از حماسه حسینی و بال سبز مهدوی و فرهنگ انتظار.
شنبه ، ۳۰آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ناب نیوز]
[مشاهده در: www.nabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
امام رضا(ع) درباره قیام امام حسین(ع) چه فرمود؟
آیت الله حسن زاده آملی امام رضا ع درباره قیام امام حسین ع چه فرمود پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران آن چه که در پی می آید جلسه ششم از سلسله جلسات درس هایی درباره امامت است که توسط آیت الله حسن حسن زاده آملی احتمالا در دهه شصت شمسی و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شده است داولین قیام خونخواهی امام حسین(ع) توسط ایرانیان صورت گرفت
اولین قیام خونخواهی امام حسین ع توسط ایرانیان صورت گرفت رجبی دوانی گفت زمانی که خبر واقعه کربلا به مردم مسلمان شهر سیستان رسید آنها خروشیدند و موفق شدند که عباد بن زیاد برادر عبیدالله بن زیاد را که فرمانروای سیستان بود از شهر اخراج کنند محمد حسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگرمعاون سازمان نهضت سوادآموزی: تحقق برنامههای سوادآموزی مستلزم مشارکت همگانی است
معاون سازمان نهضت سوادآموزی تحقق برنامههای سوادآموزی مستلزم مشارکت همگانی استمعاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت تحقق برنامههای سوادآموزی و افزایش تقاضای موضوع سوادآموزی در جامعه مستلزم مشارکت همگانی است به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج صبح امروز نشستحجتالاسلام فرجالله عباسی مطرح کرد سختترین کار در عصر غیبت چیست/ «فرهنگ مهدویت» و ارتباط آن با «جهانیشدن»
حجتالاسلام فرجالله عباسی مطرح کردسختترین کار در عصر غیبت چیست فرهنگ مهدویت و ارتباط آن با جهانیشدن کارشناس علوم دینی گفت از آنجایی که امروزه تئوریهای مختلفی در مورد پایان تاریخ مطرح و تنور بحث جهانی شدن داغ است بایستی حکومت جهانی امام زمان عج را با عنوان بهترین تئورمدیرکل بانوان استانداری کرمان خبر داد برقراری ارتباط بانوان دانشگاهی کرمان با سازمانهای دولتی
مدیرکل بانوان استانداری کرمان خبر دادبرقراری ارتباط بانوان دانشگاهی کرمان با سازمانهای دولتیمدیرکل بانوان و امور خانواده استانداری کرمان گفت برقراری ارتباط بانوان دانشگاهی استان کرمان با سازمانهای دولتی را از طریق فضای مجازی و برگزاری جلسات حضوری دنبال میکنیم به گزارش خبرگزاآیتالله وحید خراسانی: آسایش دل طلاب و روحانیون موجب راحتی قلب امام زمان (عج) است
آیتالله وحید خراسانی آسایش دل طلاب و روحانیون موجب راحتی قلب امام زمان عج استیکی از مراجع تقلید آسایش دل طلاب و روحانیون را موجب راحتی قلب امام زمان عج دانست و گفت طلاب و روحانیون کفیل ایتام آل محمد ص هستند و خدمت به آنها توفیق بزرگی بوده که نصیب آنها شده است به گزارش خبعلل ماندگاری قیام اباعبدالله(ع) در نگاه آیت الله اعرافی
به گزارش نارین نیوز به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی آیت الله اعرافی در مراسم عزاداری هیئت فرهنگی و مذهبی فداییان ولایت در مدرسه عالی امام خمینی ره گفت یکی از مهمترین مسایلی که در خصوص عاشورا باید پژوهش شود دلایل ماندگاری واقعه عاشورا است وی افزود باید پژوهشفریبا کلهر «قصه هایی از امام زمان(عج)» را کتاب کرد
به گزارش سراج24 تسنیم نوشت انتشارات قدیانی مجموعه کتاب های قصه هایی از امام زمان عج در 10 جلد نوشته فریبا کلهر در کنار تصویرسازی های سیدحسام الدین طباطبایی را روانه بازار کتاب کرد بنابر اعتقاد شیعیان دوازده امامی محمد بن الحسن العسکری معروف به حجت بن الحسن فرزند حسن بن علیارتباط حادثه فرانسه با ناکامی های داعش چیست؟
در حالی که در اخبار یمن سوریه فلسطین و عراق کشته شدن روزانه 200 نفر برای کشورهای غربی عادی شده است حال کشته شدن همین تعداد در پاریس مورد توجه همه رسانه ها شده است به گزارش مشرق جمعه سیاه فرانسوی ها در سیزدهم نوامبر در حالی رقم خورد که چند ساعت پس از تهدید به بمب گذاری هتل محلبرگزاری نشست بررسی فاجعه منا بههمت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۳ بنیاد اندیشه اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در نشستی تخصصی فاجعه منا را بررسی کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این نشست با حضور حجتالاسلام والمسلمین قاضیعسکر-
گوناگون
پربازدیدترینها