تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814733700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین قیام خونخواهی امام حسین(ع) توسط ایرانیان صورت گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اولین قیام خونخواهی امام حسین(ع) توسط ایرانیان صورت گرفت
رجبی دوانی گفت: زمانی که خبر واقعه کربلا به مردم مسلمان شهر سیستان رسید آن‌ها خروشیدند و موفق شدند که «عباد بن زیاد» برادر عبید‌الله بن زیاد را که فرمانروای سیستان بود از شهر اخراج کنند.


محمد حسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نقش ایرانیان در خونخواهی امام حسین(ع) اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت افتخار نخستین کسانی‌که به انتقام خون حضرت سیدالشهداء(ع) برخاستند و با جنایات بزرگ بنی‌امیه و عمال پلیدشان در کربلا مقابله کردند، متعلق به ایرانی‌ها است.
وی ادامه داد: در منابع تاریخی آمده است زمانی که خبر واقعه کربلا به مردم مسلمان و هوادار اهل بیت(ع) شهر سیستان رسید آن‌ها خروشیدند و موفق شدند که «عباد بن زیاد» برادر عبید‌الله بن زیاد را که فرمانروای سیستان بود از شهر اخراج کنند.


رجبی دوانی افزود: گرچه جزئیات این قیام و سرانجام آن ذکر نشده اما به عنوان یک اصل در تاریخ ثبت شده است که مردم سیستان چنین حرکت ارزشمندی را انجام داده‌اند.


وی تصریح کرد: بیشترین حضور و افتخار مقابله با جنایتکاران کربلا به قیام «مختار‌بن ابی عبید ثقفی» باز می‌گردد و مختار به خوبی درک کرد که اگر به ایرانی‌های مسلمان بها بدهد و برای آن‌ها حقوقی برابر با سایر مسلمان‌ها و عرب‌ها قائل شود،‌ ایرانی‌ها به خوبی به او یاری می‌رسانند و حمایت می‌کنند.


این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: مختار با اینکه پدر و برادرش در اولین رویارویی‌های عرب‌های مسلمان با دولت ساسانی بدست ایرانی‌ها کشته شده بودند ولی هیچ کینه‌ای از ایرانی‌ها نداشت و  اعتماد بسیاری به آن‌ها کرد و بخش اعظم تشکیلات کشوری و اداری او را ایرانی‌ها اداره می‌کردند.


وی ادامه داد: اکثر لشگر مختار از ایرانی‌ها تشکیل شده بود به گونه‌ای که در اردوی لشگریان اعزامی مختار به سوی شام به فرماندهی ابراهیم مالک که تعداد لشگر بیست هزار نفر بود همه به زبان فارسی سخن می‌گفتند.


رجبی دوانی اظهار داشت: هنگامی که مختار با حمایت بسیار  تأثیرگذار ایرانی‌ها موفق شد بر عراق سیطره پیدا کند و بخش‌های مهمی از ایران را نیز تحت کنترل در بیاورد و بعد از آن به قصاص جانیان کربلا پرداخت، این ایرانی‌ها بودند که به نمایندگی از طرف مختار جنایتکاران را به سزای عمل خود رساندند.


وی افزود: بنابراین اوج حضور ایرانیان در خونخواهی امام حسین(ع) به قیام مختار و همراهی مختار در این امر مهم بر می‌گردد و شخصی دیگری که در این قیام نقش مهمی داشت «ابوعمره کیسان» بود که جنایتکاران حادثه کربلا را تعقیب می‌کرد و آن‌ها را به سزای عملشان می‌رساند.










برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.







انتهای پیام/




اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال آینده افزایش می‌یابد
مداحی شب چهارم صفر 1394 با نوای سید مجید بنی‌فاطمه + دانلود
4 هزار نیرو برای خدمت به زائران اربعین اعزام می‌شوند
سالانه 170 میلیون زائر به امامزادگان کشور مشرف می‌شوند
مداح باید در معنویات جلوتر و در مادیات عقب‌تر از دیگران باشد
دومین دوره نمایشگاه‌های تخصصی کتاب‌ حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود
با چه نیتی به راهپیمایی اربعین برویم؟
تاریخ اربعین حسینی در عراق 12 آذر اعلام شد
رهنمودهای آیت‌الله سیستانی به زائران اربعین حسینی





۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن