واضح آرشیو وب فارسی:نارین نیوز: به گزارش نارین نیوز به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی، در مراسم عزاداری هیئت فرهنگی و مذهبی فداییان ولایت، در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: یکی از مهمترین مسایلی که در خصوص عاشورا باید پژوهش شود، دلایل ماندگاری واقعه عاشورا است. وی افزود: باید پژوهش هایی صورت گیرد که چه اتفاقی رخ داد که این حادثه این چنین پرشور و پرجاذبه مانده است و در قرن های مدید هر روز بر عظمت این روز افزوده می شود. رئیس جامعه المصطفی گفت: همه حوادث بزرگ تاریخی با گذشت سالها و قرن ها از یادها می رود و در بهترین حال به عنوان یک قصه معمولی در کتاب ها یاد می شود؛ ولی در خصوص عاشورا باید گفت که این زمانه و تاریخ بسیار بی رحم است، ولی عاشورا بر خلاف این مدار حرکت کرده است. وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در خصوص عاشورا آن بود که دسیسه ها و توطئه های بسیاری برای محو کردن عاشورا انجام شد که این حادثه از یادها برود؛ چندین بار قبر امام حسین(ع) را به آب بستند و تمام علائم این قبر را از بین بردند و بنی عباس نیز هزاران دسیسه به کار برد که این حادثه از یادها برود. آیت الله اعرافی عنوان کرد: یکی از مهمترین دلایل ماندگاری این حادثه، قطعا اراده الهی است که باعث شد، این داستانی که چون مشعل هدایت در همه اعصار و تاریخ نورافشانی می کند باقی بماند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در روایات ما نیز به این قصه اشاره شده است که خدا خواست که چنین حادثه ای در اعصار ماندگار شود و نقشه این حادثه نیز وجود داشت. وی گفت: اولین دلیل در این زمینه آن است که عاشورا مظهر خلوص ناب است؛ هرچه رفتار وکردار ناب تر و خالص تر باشد و نیت ها خدایی تر، اعمال دارای نورانیت و عمق بیشتر خواهند شد. امام جمعه قم افزود: عاشورا عالی ترین جلوه خلوص و اخلاص و پاکی است؛ در هیچ جا چنین حادثه ای تکرار نشد که این همه اخلاص در آن موج بزند؛ جبهه عاشورایی جبهه ای بود که هیچ ناخالصی را نمی پذیرد. رئیس المصطفی گفت: همیشه فرماندهان در جنگ ها تلاش می کنند که بر سربازان خود بیافزایند ولی امام حسین(ع) به دنبال سپاه انبوه نبودند و حتی بارها به یاران خویش فرمودند که هرکه می خواهد برود؛ زیرا راه ما راه شهادت و فنای در راه خداست. وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در ابتدای صبح، مراتب و مقامات بهشت را به اصحاب نشان داد و آینده آنها را به یاران نشان دادند؛ این افراد به دلیل خلوص در راه خدا، همه مراحل سیر و سلوک را طی کردند. آیت الله اعرافی افزود: البته این خلوص در عاشورا دفن نشد و در دوره هایی مثل جنگ تحمیلی و حتی جنگ ۳۳ روزه، جلوه هایی از آن دیده شد و معجزاتی نیز به ثمر نشست. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دلیل دوم این است که عظمت این حادثه بسیار بالاست؛ این سپاه به عظمت تاریخ، بزرگ هستند و جان های آنها لبریز از عشق به خداست و وجود آنها وقف در آرمان هایی الهی است و برای همه چیز نیز آماده اند. امام جمعه قم با بیان این که این عظمت در دو سمت وجود دارد، گفت: ؛ اول ظلم و ستمی که در آن سوی سپاه وجود داشت و دوم عظمت مظلومیت، بزرگی، عرفان و زهدی که در یک طرف دیگر تبلور می کرد. وی افزود: دلیل سوم، نیز آن بود که این حادثه در یک موقعیت بسیار حساس تاریخی رخ داد؛ قصه عاشورا در موقعیتی رخ داده که تمام اسلام و فرهنگ الهی در حال خطر بود رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: از زمان صلح امام حسن(ع) تا حکومت معاویه تا خلافت یزید، دگرگونی اساسی در فرهنگ اسلام رخ داده بود و امام حسین(ع) نیز همه زندگی خود را داد تا جلوی این دگرگونی را بگیرد. وی خاطرنشان کرد: این دگرگونی در حوزه های مختلف رخ داده بود که اولین آن دگرگونی در عرصه فکر و محورهای بنیادی کلام و عقاید اسلامی بود؛ اگر امام حسین(ع) با جان خود در مقابل این تهاجم بنیادی نایستاده بودند، تمام کلام و عقاید امت اسلامی دگرگون می شد. آیت الله اعرافی بیان کرد: در حوزه کلام، بنی امیه، نظریه جبرگرایی را مطرح کردند؛ خلفای بنی امیه و تا حدی بنی مروان و بنی عباس نیز این عقیده را ترویج کردند و گفتند که همه این اتفاقات دست خداست و ما نیز کاره ای نیستیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: آنها با این تفکر سعی نمودند که رمق و نای جهاد را از مردم بگیرند؛ پشتوانه عقیده جبر، همین خلفای جور هستند زیرا برای توجیه این جنایات این مسأله را مطرح کردند؛ مسأله جبر در مجلس یزید نیز مطرح شد و یزید نیز به کاروانیان عاشورایی گفت که خدا شما را کشت. وی گفت: اگر قصه امام حسین(علیه السلام) رخ نمی داد، چنین عقیده باطلی به عقیده محوری تمام امت اسلامی مبدل می شد؛ در همین حین بود که حضرت زینب(سلام الله علیها) در مقابل آنها ایستاد. رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: بحث دیگر، بحث حقیقت ایمان بود؛ خلفای جور بیان می کردند که عمل جزو ایمان نیست؛ زیرا ایمان یک عقیده باطنی است و وقتی این عقیده درست شد عمل، چندان مهم نیست؛ آنها می خواستند دین حداقلی را نهادینه کنند که البته امروز نیز در برخی محافل شنیده می شود؛ در عصر کنونی این تفکر از سوی غرب وارد فضای کشورهای اسلامی شده است. امام جمعه قم گفت: در عرصه های فرهنگی، بنی امیه یک جریان تحریف را ایجاد کرده بودند؛ آنها قضیه خلافت و غصب خلافت از امام علی(علیه السلام) را نیز با تحریف هایی که در تاریخ ایجاد کردند به سمت دیگر بردند. وی خاطرنشان کرد: آنها شرایطی پیش آوردند که اگر این شرایط ادامه می یافت همه امت به اشتباه می رفتند؛ به قدری از سوی آنها حدیث در مزمت امام علی(علیه السلام) جعل شد، که عقل مردم را نیز به سخره گرفتند و آنها را با همین دروغ ها، عادت دادند. آیت الله اعرافی عنوان کرد: مرحوم آیت الله عاصفی، سال قبل در مراسم بزرگداشتشان در این مدرسه، فرمودند که اگر عاشورا نبود، یک فقه ظالمانه و انحرافی پایه گذاری می شد که هیچ چیزی از اسلام باقی نمی ماند؛ یزدیان می خواستند یک نظام پادشاهی موروثی شکل بگیرد که خدا در آن رنگ می بازد و مردم نیز در آن نقشی ندارند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که تفکر اموی در بین داعشیون عرضه شده است، تصریح کرد: آنها به دنبال ارزش های الهی و مردمی نیستند؛ تفکر آنها یک فقه پادشاهی غیر خدایی است که مردم نیز در آن هیچ جایگاهی ندارند. وی گفت: ما از ولایت فقیهی دم می زنیم که ویژگی های اساسی را در ولی، بر می شماریم و وقتی این ویژگی ها احراز شد، ایشان به عنوان رهبر معرفی می شود و مردم نیز با ایشان بیعت می کنند. امام جمعه قم افزود: وقتی مقام معظم رهبری از مسأله خطر آمریکا سخن می گویند، به پشتوانه یک قرن تجربه است؛ در زمان امام حسین(علیه السلام) نیز حضرت چنین مشی را داشتند که فرمودند که من با این جریان مستکبر تاریخی همراهی نخواهم کرد و با او بیعت نخواهم کرد؛ حتی اگر این جریان با خون من تمام شود. وی گفت: عاشورا فراتر از یک کار مذهبی است و عاشورا همه اسلام را از انحرافات فکری و اخلاقی نجات داد.
سه شنبه ، ۲۶آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نارین نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]