واضح آرشیو وب فارسی:صدای شیعه: هر کاری که با توجه به شرایط مکانی و زمانی موجب تقویت شعائر الهی، تقویت دین و ارزش های دینی شود مستحب است.صدای شیعه: س1. عزاداری مطلوب برای اهل بیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ج: عزاداری برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سایر بزرگوارنی که در کربلا به شهادت رسیدند در شکل گیری اعتقادات مردم تأثیر زیادی دارد لذا باید به گونه ای عمل شود که مرضی حضرات معصومین علیهم السلام باشد. نحوه عزاداری در زمان ها و مکان های مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می شود. منبر و مجلس حضرت سیدالشهداء علیه السلام مکان آموزش افراد است و قسمت مهمی از اعتقادات مردم از همین مطالب اهل منبر و اشعاری که خوانده می شود، شکل می گیرد و لذا باید در انتخاب مطالب مستند و اشعار، دقت بیشتری شود و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه مدنظر قرار گیرد. تسامح در گفتن مطالب غیر متقن و یا خواندن اشعار صحیح نیست. عمده در برگزاری مجالس اهل بیت علیهم السلام اصلاح نیت است که باید تلاش کنیم ان شاء الله عملمان همراه با اخلاص باشد . سینه زنی س2. دلیل شرعی سینه زدن در عزاداری ائمه (علیهم السلام) چیست؟ ج: از مصادیق جزع در مصیبت اهل بیت علیهم السلام و تعظیم شعائر دین است که استحباب دارد. شور زنی س3. در هیئت ها گاهی با ریتم تند سینه می زنند و این حالت را شور می نامند. آیا این کار جایز است؟ ج: اگر شأن مجلس عزا حفظ شود مانعی ندارد. برهنه شدن هنگام سینه زنی س4. آیا برهنه شدن مردان در مراسم سینه زنی که گاه در معرض دید زنان انجام می گیرد، جایز است؟ ج: درصورتی که در معرض دید نامحرمان نباشد، اشکال ندارد. هروله کردن س5. حکم بالا و پایین پریدن در سینه زنی یا همان هروله کردن چیست؟ ج: به گونه ای نباشد که موجب خروج از هیأت عزادار شود. لطمه زنی و قمه زنی س6. با توجه به روایت « قَدْ شَقَقْنَ الْجُیُوبَ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِیَّاتُ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُیُوبُ » آیا قمه زنی و لطمه زنی برای عزاداری حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) عامل قبولی و افزایش فضیلت عزاداری است؟ اگر لطمه زنی باعث خونریزی و زخم آشکار در بدن شود چه حکمی دارد؟ اگر لطمه زدن باعث نجاست هیئت و یا مسجد شود، چطور؟ ج: برگزاری مراسم عزای اهل بیت و حضرت سیدالشهداء علیه السلام از افضل قربات الی الله، و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است. البته چنانچه با در نظر گرفتن شرایط زمان، مکان و... عناوینی همچون هتک به نوعی از عزاداری ها صادق باشد، این گونه امور جایز نخواهد بود. همچنین اگر قانونی در این زمینه وجود دارد رعایت آن بنا بر احتیاط، لازم است. درهرصورت توجه شود این امور نباید موجب نجاست مسجد یا انجام نماز با طهارت عذریه شود. موارد کراهت گریه س7. گریه کردن در چه مواردی مکروه است؟ ج: هر گریه ای مکروه است مگر گریه برای مصیبت حضرت سیدالشهداء و بقیه معصومین علیهم السلام و گریه از خشیت خداوند و برای مرگ مؤمن (مخصوصاً نزدیکان انسان) و هنگامی که غم درون انسان را فرامی گیرد و مانند آن. اقامه عزا برای غیر امام حسین (علیه السلام) س8. با توجه به حدیث «کُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُکَاءِ مَکْرُوهٌ سِوَى الْجَزَعِ وَ الْبُکَاءِ عَلَى الْحُسَیْنِ علیه السلام» آیا برگزاری مجالس و دسته های عزاداری، ذکر مصیبت و گریه کردن برای دیگر ائمه(علیهم السلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مطلوب است؟ آیا برگزاری دهه های عزاداری که سابقه نداشته مصداق بدعت است؟ ج: هر کاری که با توجه به شرایط مکانی و زمانی موجب تقویت شعائر الهی، تقویت دین و ارزش های دینی شود مستحب است و استثنای جزع بر امام حسین(علیه السلام) به نکته تعظیم شعائر بوده است. ازجمله این شعائر، تقویت یاد و نام اهل بیت علیهم السلام در دل و جان است و به هیچ وجه سوگواری برای اهل بیت علیهم السلام که برای تعظیم مقام شامخ حضرات است، مصداق بدعت نیست. درهرحال باید ظرفیت های مجالس محدود برای عزاداری با ظرفیت کل جامعه برای این امر خلط نشود. در عزاداری عمومی باید ظرفیت های عموم مؤمنین و محبین اهل بیت علیهم السلام لحاظ گردد چراکه اگر برای تمام مناسبت ها به صورت عمومی و گسترده، مردم را به تعطیلی امور و اشتغال به عزاداری سوق دهیم بسیاری نخواهند توانست حرمت عزاداری ها را حفظ کنند و تدریجاً باعث کم اهمیت شدن همه عزاداری ها حتی سست شدن مسلمات می شود. استفاده از افکت های صدا برای عزاداری س9. حکم استفاده از افکت های صدا در هیأت های مذهبی که به واسطه ایجاد حجم و تکرار و ... باعث به وجود آمدن هیجان در اشخاص می شود و در مواردی انسان را از حالت طبیعی خارج می کند، چیست؟ ج: اگر طرب آور باشد و انسان را از اعتدال خارج کند و موجب سبک عقلی شود یا عرفاً موجب وهن و هتک حضرات معصومین یا مجلس اهل بیت علیهم السلام شود، استفاده از آن و گوش دادن به آن حرام است و در غیر این صورت نیز سزاوار است مداحی و عزای ائمه اطهار(علیهم السلام) شایسته شأن ایشان باشد.
یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صدای شیعه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]