واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سفر رامین ناصرنصیر با چمدان فرهادآییش/ کار کردن در تلویزیون روز به روز بدتر میشود فرهنگ > تئاتر - رامین ناصرنصیر از شرایط نامناسب تلویزیون و حضورش در نمایش متفاوتی به کارگردانی فرهاد آییش میگوید.
مینا صفار: این روزها سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایش «باغ آلبالو» نوشته محمد چرمشیر و با کارگردانی آتیلا پسیانی است، به همین بهانه با رامین ناصرنصیر، بازیگر نقش گایف این نمایش درمورد «باغ آلبالو»، شرایط تلویزیون و برنامههای آینده او در سینما، تئاتر و تلویزیون گفتوگو کردهایم. آقای ناصرنصیر، نمایشنامه «باغ آلبالو»، توسط محمد چرمشیر بازنویسی شده است. متنی که شما روی صحنه بردهاید با اثر چخوف چه تفاوتهایی دارد؟ مساله نمایش تغییر نکرده است. نمایشنامه آنتوان چخوف بسیار طولانی است و فکر میکنم اگر قرار بود ان نمایشنامه را اجرا کنیم، زمان اجرای آن بیش از سه ساعت به طول میانجامید. البته نمایشنامه چخوف قابلیت این تایم اجرا را دارد اما نمایشهای طولانی با شرایط فعلی تئاتر ایران مناسبت ندارد، از همینرو محمد چرمشیر نمایشنامه «باغ آلبالو» را فشرده کرد. چرمشیر همچنین نمایشنامه را با شیوه اجرای آتیلا پسیانی و نگاه تئاتری و نه معنوی او متناسب کرد. شما این نمایش را در قالب سیوسومین جشنواره تئاتر فجر در سالن استاد سمندریان به روی صحنه بردید. این سالن برای اجرای شما مناسبتر است یا سالن چهارسو؟ هیچکدام از این دو سالن ایدهآل نیستند اما سالن استاد سمندریان مناسبتر از سالن چهارسو بود چراکه از ابتدا قرار بود این نمایش چهارسویه اجرا شود و سالن استاد سمندریان برای این کار مناسبتر بود. البته در زمان اجرای جشنوارهای نمایش بهدلیل کمبود وقت، نبود امکانات و ترافیک اجراهای جشنواره، نتوانستیم از این امکان سالن استفاده کنیم. درنتیجه چیدمان سالن چهارسو را تغییر دادهایم و سالن الان برای اجرای چهارسویه مناسب است اما به دلیل محدودیتهایی که سالن دارد، در دو سمت سالن، تنها دو ردیف صندلی قرار داده شده است. شما از ابتدا در تئاتر حضور داشتید اما مدتی فعالیتهای تئاتری خود را محدود کردید و درگیر برنامههای تلویزیونی شدید و در آیتمهای طنز تلویزیونی که بسیار پرمخاطب بود، ظاهر شدید اما مدتی است که به تئاتر بازگشتهاید. آیا این انتخاب دلیل خاصی داشت؟ برای من بهعنوان بازیگر، چندان انتخاب کردن تئاتر، سینما یا تلویزیون مطرح نیست. من در هر مدیومی که بتوانم کاری جدی و جذاب انجام دهم، وارد میشوم و حوزههای مختلف هنری برای من تفاوتی ندارند. در سالهای اخیر شرایط تولید برنامه در تلویزیون بدتر و بدتر شده است. برنامهها مشکل اقتصادی پیدا کردهاند و این مشکلات بر کیفیت آثار تاثیر منفی گذاشته است. در نتیجه هم کمیت و هم کیفیت آثار افت پیدا کرده است. امکان انجام یک کار جذاب در تلویزیون بسیار کمتر از سابق شده است. من هر کجا که امکان کار جذابی وجود داشته باشد بدون توجه به مدیوم آن فعالیت میکنم. البته هنوز هم تلویزیون برنامههای آیتم محور پخش میکند اما کاملا با شما موافقم که این آثار اصلا به کیفیت برنامههای گذشته در همین ژانر نیستند و شما هم به همین دلیل از شرکت در این برنامهها خودداری میکنید. بله. کیفیت آثار تلویزیونی بسیار پایین آمده است. در واقع فعالیت در تلویزیون به برنامهسازی برای پر کردن آنتن تبدیل شده است. ماجرای اسپانسرینگ نیز مزید بر علت شده است. شرایط اقتصادی نامناسب است و برای تولید برنامه ناچار به استفاده از اسپانسر هستند. وقتی پای اسپانسر به پروژهای باز میشود، کیفیت اثر کمترین اهمیت را پیدا میکند چراکه کار باکیفیت تولید کردن دغدغه اسپانسر نیست. او تنها به تبلیغ کردن محصول خود علاقهمند است. حال اگر این اسپانسر بیسلیقه هم باشد که دیگر مصیبت است. سلایق خود را به اثر اعمال میکند و در نتیجه همین امر منافع خود را نیز به خطر میاندازد چرا که یک اثر بیکیفیت، دافعه به وجود میآورد. در این شرایط، همه ضرر میکنند. هم کیفیت فنی و هنری اثر افت میکند و هم محصول مورد نظر برای مخاطب دافعه ایجاد میکند. برنامههای شما در آینده بیشتر در چه حوزهای است؟ امسال در سه فیلم حضور دارم. «مشکل گیتی»، «آشوب» و فیلمی دیگر که بهزودی فیلمبرداری آن آغاز میشود. سریالهای «شهرزاد» و «عطسه» را نیز در شبکه نمایش خانگی دارم. در زمینه تئاتر هم باید بگویم که من بهصورت غیر رسمی یکی از اعضای گروه فرهاد آییش هستم. حتی آن زمانی که از تئاتر دور شده بودم، سالی در یک نمایش به کارگردانی ایشان بازی میکردم. از آذرماه تمرینهای نمایش جدید فرهاد آییش بهنام «چمدان» که نمایش در نمایش است، آغاز میشود. این نمایش با دو متن اجرا میشود که یکی از آنها «چمدان» نوشته خود اوست و دیگری نمایشنامه «چمدان» نوشته کوبو آبه و با ترجمه آییش است. «چمدان» پس از سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر در سالن اصلیذ مجموعه تئاتر شهر بهروی صحنه میرود. بهعنوان سوال پایانی، چندی پیش دریکی از سری برنامههای «خندوانه» حدادعادل درمورد شخصی که نخستینبار از واژه «کشلقمه» استفاده کرده بود، با عنوان «حراملقمه» یاد کرد و شما هم در فضای مجازی به وی پاسخ دادید. حدود دو هفته پیش، حداد عادل گفته که قصد شوخی داشته است. شما در این مورد نظری دارید؟ چندان مایل نیستم این داستان کش پیدا کند چون میتواند موجب بروز سوءتفاهم و حاشیهسازی شود. اگر من در آن زمان واکنش نشان دادم، اصلا بحث شخصی نبوده است و معتقدم ایشان مانند بسیاری دیگر از مردم نمیدانستند که این واژه را من در یک برنامه طنز به کار برده بودم اما عنوان کردن چنین کلمهای در رسانه گستردهای چون تلویزیون، به هر منظوری کار پسندیدهای نبود و من به این مساله واکنش نشان دادم و قضاوت را بر عهده افکار عمومی گذاشتم. نمیدانم میشود به کار بردن این کلمه را شوخی تلقی کرد یا خیر. من در آن زمان تنها خواستم تذکری اخلاقی دهم که این نوع گفتار، مصداق خشونت کلامی است.
۵۸۵۸
کلید واژه ها: بازیگران سینما و تلویزیون ایران - تئاتر -
چهارشنبه 27 آبان 1394 - 12:03:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]