تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815460212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیر جهاد فاریاب خبر داد مبارزه بیولوژیک علیه کرم‎های ساقه‎خوار و بلال ذرت/ رهاسازی 300 زنبور در مزارع فاریاب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیر جهاد فاریاب خبر داد
مبارزه بیولوژیک علیه کرم‎های ساقه‎خوار و بلال ذرت/ رهاسازی 300 زنبور در مزارع فاریاب
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاریاب گفت: مبارزه بیولوژیک علیه کرم‎های ساقه‎خوار و بلال ذرت در سطح یک‎هزار هکتار از مزارع ذرت شهرستان فاریاب اجرا ‎شد.

خبرگزاری فارس: مبارزه بیولوژیک علیه کرم‎های ساقه‎خوار و بلال ذرت/ رهاسازی 300 زنبور در مزارع فاریاب



به گزارش خبرگزاری فارس از فاریاب، مهندس محمدرضا واحدی اظهار داشت: انسان همواره از دیرباز با مشکل آفات و بیماری‎های گیاهی برای تولید محصولات کشاورزی مواجه بوده و برای حفظ محصول تولیدی خود به روش‎های مختلف با آن‎ها مبارزه کرده است. وی بیان داشت: با ظهور سموم شیمیایی مختلف تولید، عرضه آن و تشویق کشاورزان به استفاده بیش از حد سموم روز به روز به وسعت سمپاشی علیه آفات نباتی افزوده شده است.

واحدی تصریح کرد: بر همین اساس آثار سوء مصرف بی‎رویه سموم روی انسان، سایر جانداران، آب‎ها و محیط زیست آشکار شده و علاوه بر نابودی حشرات مفید و دشمنان طبیعی و مقاوم شدن آفات، سلامتی انسان به خطر افتاده است. وی افزود: با آثار باقیمانده غیر مجاز سموم روی محصولات کشاورزی بر شمار قربانیان سموم شیمیایی افزوده شده به طوری که بیماری‎های صعب‎العلاجی مانند سرطان، نازایی، مسمومیت‎های حاد و مزمن و .... از پیامدهای استفاده بی‎رویه از سموم است.

واحدی عنوان کرد: با پیدایش روش مبارزه بیولوژیک و به‎کارگیری روش‎های تلفیقی در مبارزه با آفات نباتی میزان مصرف سموم شیمیایی کاهش یافته و روش‎های غیر شیمیایی مبارزه با آفات آغاز شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاریاب ادامه داد: بر این اساس در کشور ما نیز کارشناسان کشاورزی با استفاده از روش‎های مبارزه بیولوژیک در قالب مدیریت تلفیقی اقدام به کنترل آفات نباتی در مزارع و باغ‎ها کرده‎اند. وی گفت: همچنین آن‎ها با حمایت از دشمنان طبیعی مانند کفشدوزک، بال‎توری، کنه‎های شکارگر و تکثیر و پرورش حشرات مفید مانند زنبور براکون با آفات محصولات زراعی مبارزه کرده‎اند.

واحدی اضافه کرد: در منطقه جنوب کرمان نیز مبارزه بیولوژیک به منظور کنترل آفات کرم‎های ساقه‎خوار و بلال ذرت با پرورش، تکثیر و رهاسازی زنبور براکون آغاز شده است. وی زنبور براکون را حشره‎ای مفید، نسبتاً قوی و فعال دانست که دارای قدرت پارازیت بالایی است و اظهار داشت: زنبور ماده براکون لارو آفت را پیدا کرده و پس از فلج کردن آن اقدام به تخم‎ریزی روی لارو آفت کرده و آن را از بین می‎برد. واحدی خاطرنشان کرد: این طرح با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی به منظور حمایت از حشرات مفید و افزایش جمعیت دشمنان طبیعی آفت صورت می‎گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاریاب ادامه داد: برای این منظور ابتدا با سرکشی به مزارع ذرت و بررسی آثار خسارت آفت زمان مناسب رهاسازی زنبور براکون تعیین می‎شود. وی بیان داشت: بر همین اساس برای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک در شهرستان فاریاب کمیته کنترل بیولوژیک با حضور مسئولان اداره‎های حفظ نباتات، بهبود تولیدات گیاهی و هماهنگی ترویج تشکیل شد. واحدی تصریح کرد: همچنین برای افزایش سطح آگاهی کشاورزان با همکاری مرکز تحقیقات در این زمینه کلاس ترویجی برگزار شد. وی افزود: این طرح طی سه مرحله در سطح یک‎هزار هکتار از مزارع ذرت شهرستان فاریاب اجرا و در هر مرحله 300 زنبور در هر هکتار رهاسازی شد. انتهای پیام/80001/الف30



94/08/25 - 13:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن