تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815551760
چطور خواندن یک زیارتنامه با هزار حج و هزار عمره یکسان می شود
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: وقتی کسی موفق می شود در این زمان خاص در کنار مضجع شریف حضرت ابا عبدالله (ع) حاضر شود و زیارت عاشورا بخواند آثار ماندگاری برای او پیش می آید از جمله این که میل به گناه در وجود او کشته می شود.وارث: ما در مستندات حدیثی با سه نوع قرائت برای زیارت عاشورا مواجه هستیم. 1-کسی که در روز عاشورا و در حرم امام حسین علیه السلام زیارت عاشورا را قرائت می کند، 2- کسی که در روز عاشورا ولی از جایی دور از کربلا زیارت عاشورا می خواند و 3- کسی که در ایام غیر عاشورا و به شکل مستمر زیارت عاشورا می خواند. در بخش آثار نیز 2 نوع اثر وجود دارد یکی آثاری که معصوم به ما وعده می دهد و نوع دوم آثاری که میدانی هستند. آثاری که معصوم بیان می کند به صورت کلی و کلان است ولی اثر میدانی به این معناست که من به عنوان مثال 40 روز در غیر روز عاشورا، این زیارتنامه را قرائت می کنم و به صورت میدانی آثاری را می بینم اما اگر بخواهیم از روی این آثار کپی برداری کنیم و به دیگران هم الگو بدهیم شاید در بسیاری از موارد جواب ندهد. این مسئله باید نظام مند باشد. فرض کنید ما در آثار میدانی زیارت عاشورا داریم که فردی مشکل ازدواجش حل شده؛ یا کسی مشکل و گره های اقتصادی زندگی اش برطرف شده یا کسی از بیماری نجات یافته و ... آیا می توان از این مسئله کپی برداری کرد و این نسخه را برای دیگران هم تجویز کرد؟ نه نمی توان! اصولا معلوم نیست که نسخه ای که برای یک نفر راهگشا بوده برای دیگران نیز جوابگو باشد مگر اینکه به عنوان مثال من به قصد اینکه صرفا می خواهم امام حسین علیه السلام را زیارت کرده و با ایشان گفت وگو کنم زیارت عاشورا را بخوانم. اما وقتی من توقع دارم که بعد از انجام این نسخه باید به همان نتایجی برسم که دیگران رسیده اند، این تصور اشتباه است. در آثار میدانی زیارت عاشورا آثار متفاوتی وجود دارد. بر اساس توضیحات حجت الاسلام ادیبی در زمینه آثار، سه عنصر (زمان، مکان و شخصیت افراد) نقش بسزایی دارند و رعایت سه عنصر به شکل کامل برای همه یکسان و امکان پذیر نیست. یعنی اگر کسی توانست به عنوان مثال در همان زمان و مکانی که دیگری عملی انجام داده و به نتیجه رسیده، او نیز مکان و زمان را رعایت کند ، اما شخصیت خود افراد که در کسب آثار بسیار تاثیرگذار است را نمی توان را تقلید کرد. چون شخصیت ها مختلف هستند و حتی خود فرد هم گاه ممکن است در یک دوره بر اساس برنامه شخصی با قرائت زیارت عاشورا به یک آثاری برسد اما نمی تواند مطمئن باشد که در زمان دیگری هم می تواند به همان آثار دست یابد. عنصر سوم که شخصیت خود فرد است در مسیر تغییر و تحول، اگرچه نادانسته اما به هر حال دچار تغییراتی می شود و بسیاری از تحولات شخصیتی، تحت مدیریت خود فرد نیست. بعضی اوقات شخصیت ما به شکل آرام، تدریجی و بر اساس عواملی تغییر می کند و ما هیچگونه مدیریتی بر آن نداریم. در نتیجه از چگونگی تغییر نیز بی اطلاع هستیم و تنها می دانیم که من همان فردی هستم که به عنوان مثال در سال گذشته موفق شدم با قرائت زیارت عاشورا فلان مشکل خود را حل کرده و به فلان نتیجه ی خاص برسم . اما امروز نمی توانم بگویم من همان آدم قبلی هستم. حتی اگر کسی مبانی فلسفی را بپذیرد که در فلسفه اسلامی از آن به نام «حرکت جوهری» یاد می شود نمی تواند بگوید «من امروز» با «من دیروز» یکی است اگر کسی هم اطلاعات روانشناسی حتی جزیی داشته باشد می داند که انسان ها دایم در حال تغییر و تحول هستند و بسیاری از این تغییرات بدون نظارت خود آنها اتفاق می افتد. بنابراین تا اینجا به دو نکته دست یافتیم؛ نخست اینکه آثار میدانی متوقف بر شخصیت افراد است و این شخصیت قابل کپی برداری و انتقال نیست. حتی برای خود فرد! چرا که او گاهی در یک برهه از زمان به یک دستاوردی می رسد چون آن زمان شخصیتی داشته است که قابلیت رسیدن به آن اثر و نتیجه را دارا بوده، و حتی برعکس در زمانی عمل خاصی را انجام می دهد و به نتیجه مطلوب نمی رسد اما این بدان معنا نیست که اگر امروز هم آن عمل را انجام دهد نتیجه ای نخواهد داشت. قطعا شخصیت او تغییر کرده و ممکن است این تغییرات مثبت بوده و قابلیت او را برای جذب و کسب آثار فراهم کرده باشد. این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است : در رابطه با آثار مترتب بر زیارت عاشورا که در کلمات منتسب به امام معصوم نقل شده، سه حال و وضعیت مختلف برای این زیارتنامه وجود دارد که با سه نوع اثر نیز مواجه می شویم. نوع سوم و آثار مترتب بر آن پیش تر مطرح شد یعنی افرادی که زیارت عاشورا را در غیر روز عاشورا و در مکانی غیر از حرم مطهر حضرت ابا عبدالله (ع) قرائت می کنند به درجاتی می رسند که می توانند به صورت واقعی و محسوس تبدیل به یک آثار معین شوند. مستند سخن ما در این بیان، گزارشی است از کتاب «کامل الزیارات» از مالک جهنی که از امام باقر (ع) نقل کرده است که حضرت فرمودند: «من زار الحسین یوم عاشورا من المحرم حتی یزل عنده باکیا لقی الله تعالی یوم القیامه بثواب الفی الف حجه و الفی الفی عمره و ... » اگر کسی در روز عاشورا به حرم امام حسین (ع) برود ( زمان روز عاشورا و مکان در جوار مرجع شریف حضرت) خداوند متعال او را با آثاری خاص در این دنیا و آثاری خاص در آخرت مواجه می کند. در اینجا تذکر این نکته لازم است که اصولا در جامعه اسلامی پس از ماجرای عاشورا، «دین اصیل» توسط قیام عاشورا احیا شد. در کنار «دین بدلی» و «غیر اصیل» که معاویه برای گسترش آن سرمایه گذاری فرهنگی بسیاری کرد و خلفای پیشین نقش مهمی در ایجاد آن داشتند و خلفای اموی و عباسی و پیروان آنها برای تثبیت و ترویج و گسترش این «دین بدلی » بسیار سرمایه گذاری کردند و امروز شاهدیم که دین بدلی در جامعه بیش از دین اصیل گستر یافته است. حجت الاسلام ادیب تصریح می کند که : «شاخصی که به تناسب بحث برای تشخیص «دین اصیل» از «دین بدلی» می توان به آن اشاره کرد این است که در «دین بدلی» رفتارها با آثار مربوط به آینده همراه است. یعنی به مخاطب وعده داده می شود که در آینده چنین نتیجه ای را خواهید دید. اما در دین اصیل آثار از لحظه ی انجام عمل به وجود می آید و به فرد وعده داده می شود. منتها به تناسب کیفیت و کمیت عمل، این آثار می تواند امتداد پیدا کند. به عبارت دیگر نقطه شروع و نقطه بروز آثار همین دنیاست و ظهور آن نیز از همان لحظه شروع عمل نمودار می شود. اما دوام آن تا قیامت بستگی به نوع عمل، نحوه و کیفیت عمل دارد. در روایتی که از امام باقر علیه السلام نقل شد، حضرت هم نسبت به آثار اعمال در قیامت اشاره می کنند و این که خداوند در قیامت چه جایگاهی برای این فرد در نظر گرفته و هم به آثاری که در این دنیا به فرد داده می شود. اما این آثار در اینجا با یک تشبیه همراه است که می توان گفت تشبیه معناداری است. یعنی اینگونه نیست که عین آن اثر به فرد داده می شود چون تعبیر حضرت این است که «ما ثواب یک هزار حج و یک هزار عمره و یک هزار جنگ در راه اسلام را به او می دهیم. » اما معنای این کلام این نیست که عین همان اثر و نتیجه به فرد داده می شود، بلکه مشابه سازی شده است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تبیین این مطلب گفت: وقتی می خواهیم نتیجه ای را بیان کنیم که در ذهن ما برجسته و مهم باشد آن را به اعمالی مرتبط می کنیم که برای ما بسیار مهم و دارای نقش کلیدی است مانند حج، عمره و جهاد در راه خدا که بسیار برای افراد برجسته هستند و آثار آنها نیز بسیار زود آشکار می شود. به گونه ای که یک حاجی یا عمره گزار اگر به درستی اعمال و مناسک را انجام دهد اثرش را بسیار زود می بیند. وقتی می خواهیم بگوییم که به عنوان مثال شما با این کار به چه اثر، نتیجه و دستاوردی می رسید برای اینکه از آن نتیجه به بزرگی یاد کنیم آن را به حج تشبیه می کنیم اما معنای این تشبیه این نیست که اگر من به واقع هزار مرتبه به عمره مشرف شدم آثار این هزار عمره ی من با آثار یک زیارت عاشورا در حرم امام حسین (ع) یکسان است. اینگونه نیست. در مشابه سازی یک قانون وجود دارد و ان این است که شباهت فراوان میان 2 اثر وجود دارد اما هیچ وقت عین هم نیستند و عین آن اثر تنها با انجام همان عمل به دست می آید. یعنی اگر من می خواهم به آثار حج برسم باید در سرزمین مکه حضور پیدا کنم و آن اعمال را با همان کیفیت و همان کمیت انجام دهم. در اینجا برای بیان بزرگی آثار چنین تشبیهی به کار رفته یعنی وقتی کسی موفق می شود روز عاشورا در کنار مضجع شریف حضرت ابا عبدالله (ع) حاضر شود و زیارت عاشورا قرائت کند آثار ماندگاری برای او پیش می آید و یکی از نشانه های این آثار آن است که فرد وقتی از حرم خارج می شود میل به گناه در وجود او کشته می شود. بنابراین خود فرد می تواند بفهمد که آیا کیفیت را رعایت کرده یا نه؟ یعنی شما می توانید بفهمید که به عنوان مثال این عمل در پیشگاه خدا پذیرفته شده است یا نه ؟ نشانه ساده پذیرش یا عدم پذیرش عمل این است که وقتی از حرم خارج می شود متوجه خواهد شد که آیا میل به گناه دارد یا نه؟ اما این دستاورد، خاص همین شرایط ویژه است. یعنی کسی که نتواند در روز عاشورا در جوار حرم مطهر امام حسین قرار بگیرد (بعنوان مثال در خانه خود زیارت عاشورا بخواند) اثری که برای او ذکر می شود متفاوت از این اثر ویژه خواهد بود. /1102001307
شنبه ، ۲۳آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
جنگنده اف 35 چطور 3 هزار گلوله را در یک دقیقه شلیک میکند؟
جنگنده اف 35 چطور 3 هزار گلوله را در یک دقیقه شلیک میکند دانش > فناوری - توسعه و تولید لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ سالهاست که ادامه دارد و این جنگنده رادارگریز احتمالا زودتر از سال 2017 هم پس از مدتها تاخیر عملیاتی نخواهد شد حالا فیلمی از نحوه شلیک این جنگنده مدفاع یدالله جهانبازی از خودش در برنامه نود/ چطور بین صدای 10 هزار نفر، صدای توپ را تشخیص بدهم؟
دفاع یدالله جهانبازی از خودش در برنامه نود چطور بین صدای 10 هزار نفر صدای توپ را تشخیص بدهم ورزش > لیگ برتر - یدالله جهانبازی در برنامه نود از قضاوت خود در بازی پرسپولیس - ذوبآهن دفاع کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین جهانبازی كه در این مسابقه جام حذفی به اشتباهپذیرش دو هزار دانشجو در مقطع دکترای تخصصی وزارت بهداشت
قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری آزمون پذیرش دانشجو در دوره های دکترای تخصصی گفت حدود دو هزار نفر پس از قبولی در آزمون شفاهی و مصاحبه در رشته های تخصصی پذیرفته می شوند به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس حمید اکبری اظهار داشت آزمون پذیرش دانشجو دکخرید و فروش ۱۰۰ هزار تومانی نوزاد در تهران
خرید و فروش ۱۰۰ هزار تومانی نوزاد در تهران رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر خرید و فروش نوزادان در اطراف برخی بیمارستانهای جنوب تهران گفت این کودکان به دلیل بیماریهای مختلف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسند کد خبر ۵۴۵۴۰۵ تاریخ انتشار ۱۶ آبان ۱۳۹جزئیات خرج 160 هزار میلیارد وام بانکی
جزئیات خرج 160 هزار میلیارد وام بانکی شبکه بانکی در نیمه اول امسال بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد که از این مبلغ 63 درصد به سرمایه در گردش اختصاص یافت اما سهم صنعت و معدن و مسکن و ساختمان با ریزش همراه شد کد خبر ۵۴۵۴۱۵ تاریخ انتشار ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۴ - 07تولید 14 هزار تن پسته در استان مرکزی
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۷ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از اتمام برداشت محصول پسته در این استان خبر داد علیاصغر زارعی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه مرکزی- سطح زیرکشت باغات پسته استان مرکزی را حدود 11 هزار هکتار عنوان کرد و گفت برمعاون وزیر نیرو: 5 هزار میلیارد تومان، بدهی مشترکان به صنعت برق
وی با بیان این که در سال جاری تاکنون حدود 650 هزار اشتراک جدید به ناوگان مشترکین برقی اضافه شده است تصریح کرد در حال حاضر 32 میلیون و 300 هزار اشتراک برق در کشور داریم معاون وزیر نیرو در امور برق گفت در حال حاضر مانده مطالبات صنعت برق از مشترکان پنج هزار میلیارد تومان است و ای۷۰۰ هزار تن ريل در کشور نياز است/راهاندازي خط توليد ريل ملي در شرکت ذوبآهن
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۴ ۱۶ب ظ ۷۰۰ هزار تن ريل در کشور نياز است راهاندازي خط توليد ريل ملي در شرکت ذوبآهن موج - مدير عامل شرکت راهآهن با تاکيد بر اين که واگذاري رجا اشتباه بود گفت به ۷۰۰ هزار تن ريل نياز داريم که از اين ميزان ۲۵۰ هزار تن ريال از کشور هند و مابقي از طريق توليد داخلسقوط قيمت سکه در بازار/ دلار 3 هزار و 496 تومان قيمت خورد
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۳ ۴۷ب ظ سقوط قيمت سکه در بازار دلار 3 هزار و 496 تومان قيمت خورد موج- در جريان معاملات امروز شنبه 16 آبان 94 نرخ هر دلار آزاد 3 هزار و 496 تومان و قيمت هر سکه تمام بهار آزادي طرح جديد 908 هزار تومان اعلام شد به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج در جريان معاملات امکشف 21 هزار لیتر سوخت قاچاق در کبود راهنگ
همدان خبرگزاری صدا و سیما اجتماعی21 هزار لیتر سوخت قاچاق در شهرستان کبود راهنگ کشف شد به گزارش خبرگزاری صدا و سیما فرمانده انتظامی کبود راهنگ گفت پس از اطلاع از دپوی سوخت قاچاق در زمین های کشاورزی یکی از روستاهای این شهرستان توسط شخصی به هویت معلوم ماموران مبارزه با کالای-
گوناگون
پربازدیدترینها