تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819505400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طيب نيا : براي کاهش نرخ سود بانکي هيچ ترديد و اختلافي وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ آبان ۱۳۹۴ (۰:۴۰ق.ظ)
سيف: شوراي پول و اعتبار به جمع بندي نرسيد طيب نيا : براي کاهش نرخ سود بانکي هيچ ترديد و اختلافي وجود ندارد موج - وزير امور اقتصادي و دارايي درباره کاهش نرخ سود بانکي گفت: بين اعضاي شوراي پول و اعتبار و تيم اقتصادي دولت هيچگونه ترديد و اختلاف نظري در اين رابطه وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري موج، جلسه ديشب شوراي پول و اعتبار با حضور رئيس کل بانک مرکزي، وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير صنعت معدن و تجارت، رئيس اتاق بازرگاني ايران، رئيس اتاق تعاون ايران، معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي و کارشناسان مالي در ساختمان بانک مرکزي تشکيل شد.
دستور جلسه کاهش نرخ سود به کمتر از 20 درصد بود. ارديبهشت ماه گذشته نرخ سود بانکي 20 درصد تصويب شده بود و پيش بيني مي‌شد در جلسه امشب سود 18 درصدي براي سپرده‌هاي بانکي تصويب شود اما اين موضوع در اين جلسه به تصويب نرسيد و به جلسه دو هفته آينده اين شورا موکول شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در پايان جلسه شوراي پول و اعتبار در جمع خبرنگاران گفت: درباره کاهش نرخ سود بانکي متناسب با نرخ تورم و بازدهي واقعي اقتصاد بين اعضاي شوراي پول و اعتبار و تيم اقتصادي دولت هيچگونه ترديد و اختلاف نظري وجود ندارد.
علي طيب نيا افزود: نرخ سود بانکي يکي از مهم‌ترين متغيرهاي سياستي است و تغيير آن منشأ آثار جدي در اقتصاد ماست.
وي گفت: آنچه مهم است آن است که ما روشي را براي کاهش نرخ سود بانکي اتخاذ کنيم که در عمل اطمينان پيدا کنيم که نرخ مورد نظر متناسب با واقعيت نظام بانکي و اقتصاد کشور جاري، ساري و محقق مي‌شود.
طيب نيا افزود: بنا بر تصميم شوراي پول و اعتبار، بانک مرکزي مأمور شد گزارشي را تهيه کند تا پاسخ سؤالات اعضاي شوراي پول و اعتبار در زمينه نحوه امکان پذيري اجراي مصوبه احتمالي کاهش نرخ سود بانکي داده شود.
وي گفت: در جلسه آينده شورا اين گزارش ارائه خواهد شد و متناسب با آن تصميم گرفته مي‌شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: در اين جلسه همه اعضاي شوراي پول و اعتبار بر کاهش نرخ سود بانکي متناسب با کاهش نرخ تورم اتفاق نظر داشتند اما به جمع بندي نرسيديم و قرار شد در جلسه دو هفته آينده اين شورا اين موضوع پيگيري شود تا به مصوبه اي برسيم.

سيف: به جمع بندي نرسيديم
رئيس کل بانک مرکزي گفت: در اين جلسه همه اعضاي شوراي پول و اعتبار با دقت نظر و به صورت طولاني در زمينه کاهش نرخ سود بانکي بحث مفصلي داشتند اما تصميم در اين زمينه به جلسه آينده شورا موکول شد.
ولي الله سيف در پايان جلسه امشب شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه بحث خيلي مفصلي داشتيم افزود: نرخ سود تسهيلات بانکي و نرخ سپرده در نظام بانکي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.
وي گفت: مشکلات ساختار نظام بانکي، مطالبات معوق بالا، طلب از دولت با رقم‌هاي درشت، قيمت تمام شده تجهيز منابع و مؤسسات غيرمجاز که در بازار غيرمتشکل پولي فعاليت مي‌کنند از يک طرف و از طرفي رکود و ضرورت تحرک اقتصادي اقتضا مي‌کند که کاهش نرخ سود بانکي از همه جوانب مورد توجه قرار گيرد.
وي درباره علت تصميم گيري نکردن در اين جلسه گفت: يکسري اطلاعات تکميلي را بايد بانک مرکزي تهيه کند تا بر اساس آن تصميم گيري شود و بحث ما درباره شيوه عمل است تا بتوانيم اثرات مثبت کاهش نرخ سود بانکي را در اقتصاد ايجاد کنيم.
سيف افزود: روش‌هاي مختلفي براي کاهش نرخ سود بانکي وجود دارد و ما بايد روش‌هايي را در نظر بگيريم تا بتوانيم از طريق ورود به بازار بين بانکي و افزايش عرضه منابع در نظام اقتصاد کشور، مشکلات را حل و فصل کنيم.
وي در پاسخ به پرسشي درباره اظهار نظر اخير مديرعامل بانک‌ها در زمينه کاهش نيافتن سود بانکي گفت: شوراي پول و اعتبار در ارديبهشت گذشته تصميم گرفت که نرخ سود را براي سپرده‌ها حداکثر 20 درصد اعلام کند بنابراين هر تصميمي که اين حداکثر را رعايت کند منتهي به بانک مرکزي مي‌شود که معاون نظارتي بانک مرکزي هم اين موضوع را عنوان کردند.
سيف افزود: سياست بانک مرکزي اين است که نرخ سود بانکي بايد به صورت منطقي و با تبعيت از تورم تعيين شود و مديرعامل بانک‌ها نيز هماهنگي خود را با سياست‌هاي مصوب شوراي پول و اعتبار اعلام کردند اما در رسانه‌ها به صورتي منعکس شده که سوء تفاهم ايجاد کرده است.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: مديرعامل بانک‌ها نامه اي را به من و وزير اقتصاد فرستادند و تصريح و اعلام آمادگي کردند که در شعب خود، در چارچوب نرخ حداکثري مورد نظر، کنترلي را بر نرخ سودها اعمال کنند.
وي تصريح کرد: اما اين هدف نيست بلکه هدف رسيدن به نرخي در دامنه تورم رو به کاهش است که اميدواريم در آينده شاهد تورم تک رقمي باشيم.
سيف گفت: جلسه شوراي پول و اعتبار مصوبات ديگري از جمله درباره نرخ يکنواخت مضاربه و بحث‌هاي جانبي ديگر داشت اما عمده بحث امشب نرخ سود بانکي بود و بحث وام مسکن در جلسات آينده مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
رئيس اتاق تعاون ايران نيز در پايان اين جلسه گفت: در زمينه کاهش نرخ سود بانکي بحث‌هاي مختلفي شد اما تصميمي گرفته نشد.
عبداللهي هم مانند وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس کل بانک مرکزي افزود: تصميم گيري درباره نرخ سود بانکي به جلسه دو هفته آينده موکول شد و هيچ مصوبه اي نداشتيم.
وي گفت: هيچ درصدي در زمينه کاهش نرخ سود پيشنهاد نشد.
جلال پور رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز تصريح کرد: در مجموع جلسه خوبي بود و ما شرايط اقتصادي و مالي را مطرح کرديم اما هيچ صحبتي در خصوص کاهش نرخ سود بانکي از 20 درصد به 18 درصد نشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن