تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802943894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا «احیای تمدن اسلامی»‌ ممکن است پورحسن: ظهور تمدن نوین اسلامی دستوری نیست/ عبدالکریمی: تمدن را ما تأسیس نمی‌کنیم/ خسروپناه: به تولید تمدن نوین اسلامی معتقدم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیا «احیای تمدن اسلامی»‌ ممکن است
پورحسن: ظهور تمدن نوین اسلامی دستوری نیست/ عبدالکریمی: تمدن را ما تأسیس نمی‌کنیم/ خسروپناه: به تولید تمدن نوین اسلامی معتقدم
آموزه‌های تمدن اسلامی روزگاری از شرق تا غرب عالم را در بر گرفته بود و مسلمان و غیرمسلمان از پیشرفت‌های جامعه اسلامی در علم بهره‌مند می‌شدند. اما با گذشت زمان این جایگاه از دست رفت و اکنون این سؤال مطرح است که آیا می‌تواند مجدداً تکرار شود؟

خبرگزاری فارس: پورحسن: ظهور تمدن نوین اسلامی دستوری نیست/ عبدالکریمی: تمدن را ما تأسیس نمی‌کنیم/ خسروپناه: به تولید تمدن نوین اسلامی معتقدم



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از مهمترین مباحثی که پس از انقلاب اسلامی ایران به ویژه چند سال اخیر مورد توجه جدی اساتید و نظریه پردازان علوم انسانی قرار گرفته، امکان احیای تمدن سازی اسلامی است. در روزگار حاضر مواجهه تمدن اسلامی با غرب زیاده شده است، بنابراین حفظ سنت اسلامی ـ ایرانی از یک سو و جهانی سازی و منابع متکثر و متعدد آن از سوی دیگر باعث شده تا رابطه سنت و زندگی امروز و اقتضائات جدید دچار چالش شود. در این گزارش چکیده‌ای‌ از نظر چند استاد حوزه فلسفه و اندیشه درباره چیستی تمدن اسلامی و امکان احیای آن جمع‌آوری شده است.  

*تمدن نوین اسلامی ظهور می‌کند منتها نه با نسخه و دستورالعمل! قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی: تلقی من این است که ما می‌توانیم براساس منطق گفت‌وگو یک کاوش مفهومی را نسبت به بحث تمدن و مدعیات اصلی آن داشته باشیم. به نظر می‌آید موافقان و مخالفان نسبت صحیحی با تمدن به ویژه تمدن اسلامی ندارند و نگاهشان غیر عینیت‌گرایانه و ایدئولوژیک است. بسیاری از مخالفان گرفتار نظریه خطی تمدن هستند درحالیکه باید فارغ از وضعیتی که اکنون در آن به سر می‌بریم تفکری عقلانی داشته باشیم و نیازی نیست تابع نظریه جبر جغرافیایی باشیم. بنده ترجیح می‌دهم بگویم که تمدن ظهور می‌کند و این تمدن هم تابع نسخه و دستورالعمل نیست بلکه بر عناصری استوار است که هر جایی اتفاق بیافتد می‌تواند ظهور یابد. یک مشکل احیای تمدن اسلامی چندپارگی کشورهایی است که در حوزه آن به سرمی‌برند، فارغ از اینکه تمدن اسلامی به لحاظ ذات در برابر سایر تمدن‌ها قرار نمی‌گیرد باید بدانیم حوزه عرب و آسیای میانه فهم درستی از این تمدن ندارند و بنابراین امروز پایه تمدن ما همین ایران است. ما در تمدن مهارت، نظریه کار، جمعیت، ثروت و از همه مهم‌تر نظریه دانش می‌خواهیم کشورهایی که نتوانند فکر تولید کنند توان تمدن سازی ندارند بنابراین باید بین همه اینها انسجام درونی به نحو استقراری ایجاد کرد. پس ما می‌توانیم با بازخوانی فلسفی به آنچه ما را به سمت تمدن سازی می‌رساند دست یابیم.  

*تمدن را ما تأسیس نمی‌کنیم بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی: مفهوم تمدن تعریف‌ناپذیر است، البته تعاریفی از آن ارائه شده منتها من تمدن را مفهومی استعلایی می‌دانم. به اعتقاد بنده طرح مسئله تمدن نوین اسلامی در جامعه ما به خوبی صورت نگرفته است در چند سال اخیر تحولات تاریخی بزرگی در کشور صورت گرفته و البته این تحولات مبارک بوده چرا که به تدریج ما را از عقل توهمی و انتزاعی به سمت عقل غیر توهمی و تاریخی رسانده است. مسئله اینجاست که ما اکنون نمی‌دانیم در کجای تاریخ قرار داریم جامعه‌ای که دچار خودآگاهی نیست دچار توهم می‌شود بنابراین ما به جای مسائل اصیل به سمت مسائل نادرست و انتزاعی می‌رویم. طرح ایده «تمدن سازی اسلامی» یک تفوه است نه تفکر و ربطی به مسائل عینی و انضمامی جامعه ما ندارد. به نظر می‌رسد خودآگاهی تاریخی در طرح چنین بحثی وجود ندارد. تمدن یک زیست جهان تاریخی است که با اراده‌های فردگرایانه ساخته نمی‌شود. تمدن‌ها را ما تأسیس نمی‌کنیم، در این بحث فرقی میان تمدن اسلامی و غیراسلامی نیست چرا که در صدر اسلام وجود مردم یک چیزهایی داشت که امروز آن حقایق وجود ندارد بنابراین ما ادعاهای بزرگ و توخالی را جانشین حقیقتی کردیم که در وجود ما غایب است!  

*به تولید تمدن نوین اسلامی معتقدم حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: به اعتقاد بنده تمدن مجموعه دستاوردهای نرم افزاری و سخت‌افزاری است که در یک بستر تاریخی برای رفع نیازهای بشری شکل پیدا کرده و بر جوامع بشری تأثیرگذار بوده است. زیرساخت یک تمدن حکمت و فلسفه یا خودآگاهی بشری است و مؤلفه‌های اصلی تمدن هم عبارت‌اند از علم و صنعت و تکنولوژی،‌ حکومت، معیشت، سلامت، معنویت،‌ هنر و معماری، باورها و ارزش‌ها و ... ما در گذشته اسلامی مشاهده می‌کنیم پیغمبر اسلام (ص) و همه انبیا (ع) برای تمدن سازی و ایجاد مدنیت آمدند و با این هدف تمدن را شکل دادند، افرادی مثل ابن حیثم، جابرابن حیان، ابوریحان بیرونی، ذکریای رازی، ابن سینا، خواجه نصیر طوسی و ... همه به نهضت علمی و تمدنی پیوستند. اما آنچه امروز ما بدنبال آن در حوزه تمدن سازی هستیم بازگشت به گذشته نیست بیش از آنچه بنده به احیاء اعتقاد داشته باشم به تولید تمدن نوین اسلامی اعتقاد دارم اما یک مجموعه ویژگی‌ها در تمدن اسلامی وجود داشت که خیلی می‌تواند به ما در تولید تمدن کمک کند.  

*احیای تمدن اسلامی امکان‌پذیر نیست احمد نقیب‌زاده، عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران: تمدن مجموعه امکانات مادی بشر و زندگی دنیوی و نوع روابطی است که بین انسان‌ها برقرار است بنابراین تمدن مشخصه‌های خاصی دارد که به همان نشانه‌ها نیز شناخته می‌شود. خیلی از دوستان ما به این نکته باور دارند که دین نیامده تا تمدن سازی کند اما ما اعتقاد نداریم چرا که دین می‌تواند تمدن ساز باشد هرچند برای آن هم نیامده باشد. به اعتقاد من یک تمدن در یک برهه زمانی و مکانی خاص به وجود می‌آید و اصلاً قابل تکرار نیست به همین جهت به نظر من سلفی گری از بیخ و بن باطل است حتی اگر ملاعمر هر کاری انجام بدهد بازهم نمی‌تواند تمدن اسلامی ایجاد کند. عنصر ذاتی تمدن، نظام فکری است که قدرت و قوام آن نظام فکری آینده و بُرد تمدن را تعیین می‌کند اگر این نظام فکری به وجود بیاید و شرایطش مهیا باشد و توان رقابت با دیگر تمدن‌ها را داشته باشد، آن زمان تمدن ایجاد می‌شود امروز اگر تمدن اسلامی بخواهد شکل بگیرد باید بتواند رقیب تمدن غرب باشد حال باید بررسی کنیم که چنین امکانی را ما داریم یا خیر که آنچه امروز دیده می‌شود چیزی جز انحطاط نیست و مسلمانان در حال نابودی خود به دست خود هستند. انتهای پیام/  



94/08/16 - 08:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن