تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802405349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوی جامعۀ مهدوی، آرمان های امام حسین است


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: راه و آرمان امام حسین علیه السلام در نهضت مهدوی، هویدا شده و اندیشه و پیامش احیا می شود؛ یعنی الگوی انقلاب جهانی امام مهدی علیه السلام، قیام خونین حسینی است و برنامه ها و اهداف آن در عصر ظهور تحقق می یابد.وارث: حجت الاسلام رحیم کارگر پژوهشگر مهدوی، با بیان اینکه یکی از اساسی ترین ابعاد و وجوه حماسه عاشورا، درس ها، عبرت ها و پیام های جاودانه و فراگیر آن است، گفت: این آموزه ها و پیام ها، همواره حیات بخش، حرکت آفرین، تأثیر گذار و ماندگار بوده است، این قیام هر چند در مکان و زمان خاصی روی داد؛ ولی آثار و برکات آن، همیشگی و گسترده بوده و مرزهای زمانی و مکانی را در نوردیده است. وی شعار "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" را ارائه الگو و برنامه برای همه ملت ها و فرهنگ های حق طلب و عدالت خواه دانست و بیان داشت: حماسه حسینی؛ یعنی، ذلت ناپذیری و عزّت نفس؛ ظلم ستیزی و افشای ستم کاران؛ حق گرایی و دعوت به رهبری امامان؛ عدالت و برابری؛ آزادی و آزادگی؛ احیای دین و سنت های اسلامی؛ رسوا سازی باطل و مبارزه با بدعت؛ اقامه حق و عدل و امر به معروف و نهی از منکر؛ اصلاح جامعه و پیکار با مفاسد؛ ضرورت فداکاری و جهاد در راه عقیده و مرام؛ بایستگی تشکیل حکومت دینی؛ روشن شدن مظلومیت اهل بیت علیه السلام؛ شکست سلطه ها در برابر سلاح شهادت و مظلومیت؛ الهام بخشی به آزادگان و حق طلبان؛ موج آفرینی مثبت در تاریخ؛ ضرورت اصلاح جامعة فاسد و منحرف است. حجت الاسلام کارگر با اشاره به نتایج و پیامدهای نهضت عاشورا برای جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: بر ملا ساختن جاهلی بودن حکومت وقت و برداشتن پرده از کار ظالمان و معرفی آنان به جوامع اسلامی؛ پیدایش احساسات دینی علیه ظالمان و حاکمان جور و ستم؛ احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و جلب عواطف مردم به سوی خاندان پیامبر از جمله این پیامد هاست. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بیدار شدن وجدان تاریخ و الگو گرفتن قیام امام حسین علیه السلام در برابر ظالمان؛ آگاهی مسلمانان نسبت به حقوقی که در برابر حاکمان دارند؛ زنده شدن دوبارة حقایق اسلامی و دستورات و تعالیم روشن آن؛درک درست از معنا و ارزش شهادت در راه خدا و اعتقاد به برتر بودن مرگ با عزّت از زندگی با ذلّت از دیگر پیامدهای نهضت عاشورا می باشد. وی اظهارداشت: با توجه به مؤلفه های یاد شده، روشن می شود که "واقعة طف" (کربلا)، سراسر پیام، عبرت، درس، اثر و نتیجه است و این نشانگر آن است که پیروز واقعی میدان نبرد اندیشه و اعتقاد راستین، حسین علیه السلام است؛ نه شمشیرها و نیزه های پوسیده و خونریز یزیدی، در واقع وقتی سخن از پیروزی و ظفرمندی گروه حق به میان می آید صرفاً غلبه نظامی و مادی نیست؛ بلکه پیروزی اعتقادی، فکری و معنوی و چیرگی پیام و روح آن را نیز در بر می گیرد. حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه در بسیاری از جنگ ها و نبردهای گروه حق و باطل، عموماً جبهه حق (پیامبران و خداپرستان) پیروز شده اند و خداوند نیز نصرت خود را شامل آنان کرده است، تصریح کرد: براساس شواهد قرآنی و تاریخی، پیامبرانی چون نوح، هود، لوط، صالح، موسی، ابراهیم، داود، سلیمان، محمد صلی الله علیه و آله و… هم پیروز نظامی و ظاهری بوده اند و هم پیروز اعتقادی و معنوی، این پیروزی ها در سایه نصرت و عنایت های الهی به دست آمده و این سنت او است که در میان آفریدگان جاری است و هرگز در سنت الهی دگرگونی راه ندارد. این مدرس مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام حسین علیه السلام و یزید در سرزمین کربلا، رویاروی هم قرار گرفته و با هم جنگیدند و هر چند در ظاهر غلبه و چیرگی از آن یزید و یزیدیان بود؛ اما در واقع و سرانجام شخصیت امام حسین علیه السلام پیروز شد و اندیشه و پیام خود را برای همة عصرها و ملّت ها به یادگار نهاد و در این راه جان خود را نیز فدا کرد. وی تاکیدکرد: به همین جهت است که راه و آرمان او در نهضت مهدوی، هویدا شده و اندیشه و پیامش احیا خواهد شد؛ یعنی، الگو و اسوه انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام خونین حسینی است و برنامه ها و اهداف آن در عصر ظهور تحقق خواهد یافت. حجت الاسلام کارگر با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) افزود: امام می گفتند: "واقعه عظیم عاشورا، از سال 61 هجری، تا خرداد 43 و از آن زمان تا قیام حضرت بقیة الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ در هر مقطعی انقلاب ساز است." این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پیام ها و اهداف امام حسین علیه السلام در نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بازسازی و شکوفا شده و در عالم واقع، محقق می شود، ادامه داد: پیش از بیان پیام های عاشورا و قیام مهدوی، توجه به یک نکته کلیدی، مهم و بایسته است و آن عبارت است از بستر سازی امام حسین علیه السلامبرای قیام عاشورا و ایجاد آمادگی و حالت انتظار در میان شیعیان. وی با اشاره به بسترسازی و ایجاد آمادگی برای قیام جهانی گفت: حضرت ابا عبدالله علیه السلام در صبح عاشورا ـ چند ساعت مانده به شهادت یاران ـ در سخنرانی مهمّی، به آینده و تحولات آن می پردازد. ره آورد خون های اصحاب و یارانش را در کربلا تحلیل می کند و بشارت می دهد که این خون ها هدر نمی رود؛ زنده و جاویدان می ماند. حرکت ها پدید می آورد و به ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می انجامد و به عدل جهانی و حکومت جهانی قرآن متصل می شود و ادامه می دهد؛ من و شما دوباره زنده می شویم؛ دوران رجعت و بازگشت دوبارة امامان معصوم فرا می رسد و حکومت عدل جهانی مهدی را تداوم می بخشیم (فابشروا فوالله لئن قتلونا فانّا نرد علی نبینا ثم امکث ماشاءالله فاکون اوّل من تنشقّ الارضُ عنه). حجت الاسلام کارگر اظهارداشت: امام حسین علیه السلام با طرح مباحث "ظهور مهدی موعود" عجل الله تعالی فرجه الشریف و بازگشت امامان به دنیا در شب عاشورا، درصدد ایجاد زمینه های مناسب طرح این مباحث و ایجاد آمادگی لازم و… بر می آید، پس باید منتظران واقعی و ایثارگر و آمادة شهادت، به فلسفة انتظار بیندیشند. مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اگر پیروزی امام زمان بر دنیا، به صورت معجزه یا دخالت ولایت تکوینی یاجبری باشد، آمادگی نیرو لازم نیست. پس [ذکر] شرایط و ویژگی های منتظران نیز فایده ای نخواهد داشت!! خاطرنشان کرد: اما اگر ظهور جهانی امام زمان زمینه های لازم را می طلبد، تحقّق شرایط می خواهد و آمادگی جهانی و آمادگی ملت اسلام را لازم دارد و پس از اعلام ظهور در خانه خدا، احتیاج به سرباز و مردان جنگجو و کارآزموده دارد و نیروهای فراوانی می خواهد تا مکه و مدینه را آزاد کنند و سپس عراق را فتح کند و با همة گردن کشان جهان بجنگد و… پس نیرو می خواهد، به شهادت طلبان خط شکن احتیاج دارد؛ تا با شهادت طلبی و شجاعت، همه مرزهای دشمنان جهانی را فتح کند و از هیچ چیز نهراسد. پس امکانات گسترده لازم دارد تا با امکانات نظامی دشمنان خود، مقابله کند. وی تاکیدکرد: پس باید آماده بود و خودسازی کرد و انواع تمرینات نظامی را گذراند و… آن گاه باید فریاد زد: "عجّل علی ظهورک"، بنابراین هر کسی نمی تواند ادعا کند که منتظر امام زمان است و آمادگی یاری کردن او را دارد!!از این رو امام حسین علیه السلام، در لحظه های شهادت ـ در چند قدمی خط خون ـ فلسفة انتظار و بحث قیام را مطرح کرد و بشارت داد که آینده روشن است. حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه نهضت خونین حسین علیه السلام در امتداد و مسیر قیام ها و مبارزات پیامبران و تمامی حق پویان عالم قرار داشت، تصریح کرد: در این مسیر، انقلاب ها و ستیزش های مختلفی (مانند انقلاب اسلامی ایران) روی داده و قیام ها و نهضت هایی به وجود می آید تا اینکه به قیام و انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف منتهی شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بیشتر قیام های حق طلبانه در این دوران، متأثر و برانگیخته از حماسه جاویدان عاشورا بوده است و در واقع، جریان قیام کربلا به صورت یک حادثه، در درون تاریخ مدفون نگشت و دیری نپایید که به یک "حماسة بزرگ" تبدیل شد و به صورت یک قیام و انقلاب الگو بخش و تاریخ ساز درآمد و الهام بخش نهضت ها و تحوّلات و جنبش ها در تاریخ اسلام شد. وی تاکیدکرد: به یقین قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز، ادامه نهضت عاشورا و برگرفته و ملهم از آن است، مهم ترین دلیل این برداشت، یکسانی و هماهنگی اهداف، پیام ها و برنامه های هر دو قیام است، این دو نهضت، علیه ظلم و ستم و فساد بر پا شده و اصلاح جامعه، احیای آموزه های دینی، نجات مستضعفان و مظلومان، سرپیچی از بیعت جائران و مفسدان، رفع موانع رشد و تعالی انسان و جزء برنامه های اصلی آنها است. در اینجا به بعضی از مؤلفه های مشترک هر دو قیام اشاره می شود.


جمعه ، ۱۵آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن