واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
یک مدرس دانشگاه از شاعران عاشورایی خواست مستند شعر بگویند. مرتضی بدخشان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: درباره ادبیات عاشورایی باید به این نکته اشاره کرد که طبق مدارک تاریخی موجود، شیعیان تقریبا تا اوایل قرن چهارم هجری اجازه عزاداری و برگزاری مراسم آشکار و عمومی در ایران را نداشتند. شاعران نیز به خاطر خطرات ناشی از حکومت سیاسی غیرشیعی از موضوع قرار دادن کربلا در سرودههای خود پرهیز میکردند و آشکارا شعر نمیگفتند بلکه در مجالس خصوصی و در خفا برای اهل بیت (ع) سوگنامه میسرودند. او خاطرنشان کرد: این سرکوبها و فشارها بر شاعران و مردم باعث فروکش کردن علاقه و عشق مردم به امام حسین (ع) و عزاداری برای او نشد بلکه فشار و خفقان فضا را برای روی کار آمدن یک حاکمیت شیعی مهیا ساخت. این شاعر آیینی ادامه داد: با روی کار آمدن خاندان آل بویه و به هم خوردن موازنه قدرت سیاسی به نفع شیعیان، ادبیات عاشورایی در ایران قد علم کرد و شاعرانی همچون کسایی، مروزی، حکیم سنایی و عطار نیشابوری را میتوان از پیشقراولان ادبیات عاشورایی دانست و این وضعیت با فراز و نشیبهایی تا روی کار آمدن صفویان و اعلام مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور ادامه داشت. بدخشان تصریح کرد: اما از مواردی که در قرن اخیر فضای خیزش ادبیات عاشورایی را فراهم ساخت انقلاب اسلامی ایران و به دنبال آن جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بود. شاعران ما با الهام از کربلا در توصیف رزمندگان و حرکتآفرینی آنها صحنههایی آفریدند که در تاریخ ادبیات ما بیسابقه بود و گنجینهای از ادبیات عاشورایی را در کارنامه خود رقم زد. استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد دزفول افزود: علاوه بر آن، مسلمانانی که به نحوی با جبهههای نفاق و تزویر در جهان مبارزه میکنند قیام عاشورا را سرلوحه قیام و مبارزات خود قرار میدهند و نویسندگان، شاعران و همه کسانی که عشق کربلایی دارند با اشعار خود غیرت، جوانمردی، شجاعت و شهامت امام حسین (ع) و یاران وفادارش را در روح مبارزان میدمند. او با تاکید بر اینکه فرهنگ عاشورا و ادبیات عاشورایی چنان در جهان تاثیرگذار بوده که حتی غیرمسلمانان در قیامهای خود علیه ظلم و ستم نیز به آن اقتدا و افتخار میکنند اظهار کرد: فراموش نمیکنم چهار پنج سال پیش که برای شرکت در همایشی تحت عنوان "زندگی مسالمتآمیز در اسلام و ادیان هندی" به دهلی رفته بودم یکی از رهبران هندوها در سخنرانی خود بیان کرد که "ما از امام حسین (ع) درس مقاومت گرفتیم و من افتخار میکنم که مرقد امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کردهام". بدخشان گفت: این سخن یک غیرمسلمان است که در تعریف و تمجید از امام حسین (ع) و قیام او گفته شده است. البته گاندی رهبر بزرگ مردم هند در مبارزه با استعمار انگلیس و بسیاری از رهبران مبارز و آزادیخواه غیرمسلمان جهان نیز به امام حسین (ع) ارادت داشتهاند. این شاعر بیان کرد: نکتهای که باید در این مورد تذکر داده شود و یادآوری آن خالی از فایده نخواهد بود این است که منبع ادبیات و شعر عاشورایی باید آن چیزی باشد که واقعیت داشته و اتفاق افتاده است. اگر زبان حال زینب گفته میشود نباید فراتر از گفتههای حضرت زینب (س) باشد. شاعران ماوقع را بسرایند تا ببینند که نه فقط احساسات مخاطب جریحهدار و سیل اشکها جاری میشود بلکه خردها و عقلها نیز در برابر منطق و سخنان آتشین و افشاگرانه زینب سر فرود خواهد آورد. بدانند کاری که حضرت زینب (س) کرد استمرار حرکت عاشورا بود که اگر زینب نمیبود کربلا تحریف میشد و اگر تحریف میشد اثرگذاری آن از بین میرفت. پس برای اینکه کربلا تحریف نشود مستند گفته شود و از آن چه با فرهنگ و ادب امام حسین (ع) همخوانی ندارد و امام حسین (ع) از آن بیزار و مبرا بوده است پرهیز شود. او در پایان گفت: خوشبختانه امروزه در کشور ما برای مستندسازی روایات، موسسات و شخصیتهای توانمندی در این زمینه فعالیت دارند که از آن جمله میتوان به جناب آقای دکتر محمدرضا سنگری و موسسه عاشوراپژوهی او اشاره کرد که حقیقتا زحمتهای زیادی را در این موضوع کشیدهاند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]