تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820213137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطعه هنرمندان وسیع شود/ ریزش پیشانی تئاتر شهر در سینما


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آنچه در شب منتقدان و نویسندگان سینما گذشت
قطعه هنرمندان وسیع شود/ ریزش پیشانی تئاتر شهر در سینما

نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران


شناسهٔ خبر: 2955724 - دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
هنر > سینمای ایران

مراسم نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با اظهار نظرهای مختلف هنرمندان نظیر توسعه قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، دوست داشتن داشته‌های سینمایی و همچنین ریزش پیشانی تئاتر شهر همراه بود. به گزارش خبرنگار مهر، اجرای نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که شامگاه ۱۰ آبان برگزار شد بر عهده کامران ملکی بود. کیوان کثیریان رئیس این انجمن سینمایی اولین سخنران مراسم بود که در پایان سخنان کوتاه خود، نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را با آرزوی سلامتی برای همه هنرمندان، به ملکه رنجبر بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون و علی عباسی تقدیم کرد.

در ادامه مراسم تصاویری از درگذشتگان سینمای ایران نظیر زنده‌یاد زاون قوکاسیان و زنده‌یاد ایرج کریمی پخش شد. ملکی نیز در ادامه با بیان اینکه شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و همچنین احمد مسجدجامعی با هنرمندان رابطه خوبی دارند، اظهار کرد: ما علاوه بر مصیبت از دست دادن هنرمندان، با مصیبت نبود مزاری مناسب برای قرار گرفتن آن‌ها در خانه ابدی‌شان مواجه هستیم و باید به سراغ دیگر خانواده‌های هنرمندان مرحوم برویم و داغ‌شان را تازه کنیم تا بتوانیم از مقبره عزیزشان برای تدفین هنرمندان تازه از دست رفته استفاده کنیم.

وی افزود: مدام قول الحاق فضایی جدید به قطعه هنرمندان داده می‌شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. امیدوارم با همت شهرداری تهران فضای مدنظر به قطعه هنرمندان الحاق شود.

یکی از بخش‌های ویژه نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، قدردانی از هارون یشایایی تهیه کننده باسابقه سینمای ایران، سیروس الوند کارگردان با سابقه سینمای ایران و همچنین امید روحانی منتقد با سابقه سینمای کشور بود.

در بخش قدردانی از هارون یشایایی، احمدرضا درویش و ناصر تقوایی روی صحنه حضور پیدا کردند. تقوایی با بیان اینکه یشایایی از چهره‌ای قدیمی سینما است، اظهار کرد: او تا به امروز در هر جای سینما پا گذاشته بهترین کارها را از خود به جا گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه از اوایل ورود به سینما با یشایایی آشنا شده و حتی یک فیلم مشترک هم ساخته‌اند، یادآور شد: یشایایی برادر بزرگتری برای همه کسانی بود که در سینمای ایران بودند و فعالیت می‌کردند. وقتی بخش خصوصی بیستر لازم برای فعالیت را داشته باشد، آمار فیلم‌های خوب بالا می‌رود. در کارنامه کاری یشایایی نام بسیاری از فیلم‌های برگزیده تاریخ سینمای ایران را می‌توان دید.

این کارگردان با سابقه سینمای ایران اظهار امیدواری کرد که فرزند یشایایی راه پدر را ادامه دهد و همانگونه که هارون یشایایی با نسل گذشته سینما همکاری و فعالیت تأثیرگذاری داشت، فرزند او نیز با نسل جدید سینما این روند را تداوم بخشد.

درویش نیز با بیان اینکه من خدمت یشایایی شاگردی کردم، یادآور شد: روح بلند، سخاوت، معرفت و شناخت یشایایی از ایران از ویژگی‌های این هنرمند با سابقه است. نتیجه این همه پرباری هارون یشایایی، تولید فیلم‌هایی است که در حافظه مردم ایران ماندگار هستند. بزرگداشت هارون یشایایی، بزرگداشت ذخائر فرهنگ و هنر سرزمین ماست.

کارگردان «روز رستاخیز» با اشاره به سخنان کامران ملکی در خصوص توسعه قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، اظهار کرد: من از مسئولان درخواست می‌کنم به فکر امروز سینمای ایران باشند و چراغ سینمای ایران را روشن نگه دارند و بزرگترین مژده برای سینمای ایران، ایجاد شرایط رونق و اعتلای سینمای ایران است.

در بخش قدردانی از سیروس الوند نیز، علیرضا داودنژاد، فریدون جیرانی، جواد طوسی و محسن سیف روی صحنه حضور پیدا کردند. داودنژاد با بیان اینکه صحبت کردن از الوند یعنی صحبت کردن از سینمای حرفه‌ای و همچنین حرفه‌ای سینمای ایران، به نحوه آشنایی خود با این کارگردان شناخته شده سینمای ایران اشاره کرد.

وی یادآور شد: تنها اهل تحقیق و همچنین با سابقه‌های سینما می‌دانند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، نسل سیروس الوند و ما در سینما چه وضعیتی داشتیم. سینما از پلاتوها خارج شده بود، شرایط سیاسی و تورم بالا و همچنین رقابت سنگین با فیلم‌های خارجی که هر روز به راحتی وارد سینماهای ایران می‌شدند، عرصه را سخت کرده بود. سیروس الوند در  آن سرشار از ایده‌های تازه بود.

این کارگردان سینمای ایران، سیروس الوند را کارگردانی دانست که در صنعت سینما، سینمای پیشرو و سینمای تجاری تأثیرگذار بوده و روی پای خود ایستاده است.

داودنژاد متذکر شد: اگر بخواهیم بخش خصوصی خوبی داشته باشیم باید با حرفه‌ای های سینما ارتباط خوبی داشته باشیم.

در ادامه جواد طوسی منتقد با سابقه سینما نیز اهمیت به خانواده به عنوان یک رکن اساسی، نوشته‌های تأثیرگذار درباره سینما و اهمیت به هویت ایرانی بدون ذره‌ای تظاهر را از جمله ویژگی‌های بارز سیروس الوند ذکر کرد.

وی اظهار کرد: بازگشت سرمایه در فیلم‌های الوند به خوبی اتفاق افتاده است و در انتظار تداوم همیشه سیروس الوند هستم که مستلزم شروع به کار مجدد بخش خصوصی است.

فریدون جیرانی نیز مروری بر فعالیت‌های سیروس الوند از زمان فعالیت‌اش در زمینه نگارش در مجلات سینمایی داشت و گفت: او در ۱۷ سالگی نقدی بر فیلم «جوانان زیر آفتاب» نوشت و نقد مفصلی در ۷ قسمت در مجله «فیلم هنر» بر فیلم «قیصر» منتشر کرد.

وی تأکید کرد: سیروس الوند پس از انقلاب یکی از موفق‌ترین‌های سینمای ایران است. اینکه بتوان ۴ دهه در جریان اصلی سینما ماند کار سختی است ولی الوند هم ماند و هم خوب ماند.

پس از این سخنان، سیروس الوند نیز اظهار کرد: با آمدن جوان‌ها و گروه هنر و تجربه موافقم اما نگرانی‌ام این است عاشق نباشند و همینطوری آمده باشند. امیدم به منتقدان است که این ورود را رصد و بررسی کنند تا مشخص شود چه کسی وارد سینما می‌شود و چه فیلمی می‌سازد.

سومین قدردانی نیز به امید روحانی اختصاص داشت. اصغر فرهادی در این بخش روی صحنه حاضر شد و اظهار کرد: خوشحالم در بخش تقدیر از دوست خوبم آقای امید روحانی حضور دارم. مهمترین نکته‌ای که درباره او می‌توانم بگویم، جدا از اینکه منتقد با دانش و عمیق و همسر بسیار خوبی است، بی‌کینه‌ترین و بی‌حسدترین بودن اوست؛ چیزی که من در این چند سال کم دیدم.

یکی دیگر از بخش‌های ویژه نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، پخش تصاویری از نحوه ساخت شهرک سینمایی غزالی توسط زنده‌یاد علی حاتمی و همچنین تصاویری از احیای این شهرک برای ساخت سریال «شهرزاد» بود. در این بخش علی نصیریان بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران روی صحنه حضور پیدا کرد و به ایراد سخنانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: جشن خوب است اما خود سینما چه می‌شود؟ الآن سینما ما در چه موقعیتی است؟ کارهای خوبی قبل از انقلاب با تقوایی، گلستان و کمیایی انجام شد که بعد از انقلاب هم رشد پیدا کرد، ولی چرا حمایت و توجه مردم به سینما کم شده است؟ تعداد سینماها و وضعیت سالن‌های سینما به لحاظ تکنیکی و فنی چه وضعیتی دارد؟ ما با آنچه که داریم هم مشکل داریم. علی حاتمی و ولی‌الله خاکدان با رنج و زحمت این شهرک را ساختند ولی به حال خود رها شد تا حسن فتحی بار دیگر آن را احیا کند.

این بازیگر مطرح تئاتر یادآور شد: شنیده‌ام پیشانی تئاتر شهر پایین آمده است. این بنا بیش از ۴۰ سال است که ساخته شده، آیا نباید به آن رسیدگی شود؟ این مجموعه یکی از بهترین سالن‌های تئاتر پایتخت است. نمی‌دانم چرا چیزی را که داریم، دوست نداریم و از آن نگهداری نمی‌کنیم. نسل ما منقرض می‌شود ولی وضعیت برای نسل جوان تئاتری و فیلمساز باید درست شود.

نصیریان تأکید کرد: ظرفیت خلاقانه انسانی ما در ایران بسیار بالاست ولی خروجی و حاصل کار با ظرفیت برابر نیست. نسل ما هم ظرفیت‌هایی نظیر ناصر تقوایی دارد که زنده است و باید فیلم بسازد. سینما و تئاتر ما در دنیا مطرح است. باید بسترسازی لازم انجام و شرایط و امکانات مهیا شوند تا استعدادها و کارهای خلاقانه هنرمندان بیرون ریخته شوند.

این هنرمند با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: هنر با دولت، سرمایه و پول تداوم ندارد بلکه کار خلاقانه هنری با انسان است که شکل می‌گیرد.

بخش نهایی و پایانی نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز به معرفی برگزیدگان یک سال سینمای ایران از نگاه منتقدان اختصاص داشت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن